Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Veenendaal

Besluit van de algemeen directeur van de gemeente Veenendaal tot ondermandatering van de Teamcoördinator Bijstand, Re-integratie en Participatie van de afdeling Economie en Werk voor uitvoering van de Tozo

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieVeenendaal
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van de algemeen directeur van de gemeente Veenendaal tot ondermandatering van de Teamcoördinator Bijstand, Re-integratie en Participatie van de afdeling Economie en Werk voor uitvoering van de Tozo
Citeertitel
Vastgesteld doorgeattribueerde functionaris
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. http://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Actueel/Veenendaal/CVDR450777.html
  2. titel 10.1 van de Algemene wet bestuursrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

02-03-202106-04-2020vaststelling ondermandaatbesluit

07-04-2020

gmb-2021-62450

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van de algemeen directeur van de gemeente Veenendaal tot ondermandatering van de Teamcoördinator Bijstand, Re-integratie en Participatie van de afdeling Economie en Werk voor uitvoering van de Tozo

De Algemeen directeur van de gemeente Veenendaal;

overwegende dat

  • het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Veenendaal op 11 april 2017 het Mandaatbesluit ambtelijke organisatie en externen gemeente Veenendaal heeft vastgesteld;

  • het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Veenendaal op 7 april 2020 de Regeling tot zesde wijziging van het Mandaatbesluit ambtelijke organisatie en externen gemeente Veenendaal heeft vastgesteld;

 

gelet op

artikel 2 van het Mandaatbesluit gemeente Veenendaal en titel 10.1 van de Algemene wet bestuursrecht;

 

besluit:

  • 1.

    de bevoegdheden opgenomen in de bij dit besluit gevoegde overzicht aan de Teamcoördinator Bijstand, Re-integratie en Participatie van de afdeling Economie en Werk te ondermandateren;

  • 2.

    dit besluit in werking te laten treden op de dag na de bekendmaking en terug te laten werken tot en met 6 april 2020.

 

Verklaring gebruikte afkortingen

B&W: College van Burgemeester en Wethouders

ADir: Algemeen Directeur

TC: Teamcoördinator

 

Tijdelijke Overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo) en de daartoe nog vast te stellen Algemene maatregel van bestuur

  • Door de Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid is een brief naar de Tweede Kamer gestuurd over de Tozo (27 maart 2020/ 2020-0000046098);

  • De Tozo wordt nog vastgelegd in een algemene maatregel van bestuur, gebaseerd op artikel 78f van de Participatiewet, geënt op de systematiek van het Bbz en met terugwerkende kracht tot en met 1 maart 2020;

  • Ondersteuning op grond van de Tozo kan worden aangevraagd in de vorm van een bijstandsuitkering voor levensonderhoud én in de vorm van een lening voor bedrijfskapitaal.

  • Bij de vormgeving van Tozo is vanwege de uitzonderlijke omstandigheden gekozen voor het tijdelijk niet toepassen van de kostendelersnorm. Alleen zo kunnen gemeenten in staat worden gesteld om het inmiddels al ongekend hoge aantal aanvragen snel en efficiënt af te handelen. Er is op dit moment echter geen wettelijke grondslag om af te wijken van de kostendelersnorm. Daarom is door de staatssecretaris de gemeenten gevraagd om die norm niet toe te passen bij de uitvoering van de Tozo, en de regeling dus contra legem uit te voeren, in anticipatie op een formeel wettelijke grondslag die nog tot stand zal worden gebracht. Door de staatssecretaris wordt reparatiewetgeving voorbereid om met terugwerkende kracht afdoende grondslag in de wet te creëren om af te wijken van de kostendelersnorm.

Nr

Omschrijving bevoegdheid

Wettelijk

Toege-kend aan

Mandaat

Onder-

Mandaat

Bijzondere voorwaarden

1.

Correspondentie die uitsluitend mededelingen, inlichtingen of feitelijke informatie bevat

B & W

ADir

TC

Kwaliteitscontrole volgens controleplan

2.

Correspondentie die vooraf gaat aan het te nemen besluit.

B & W

ADir

TC

3.

Ontvangstbevestigingen en tussenberichten.

B & W

ADir

TC

4.

Besluiten op een aanvraag om ondersteuning.

B & W

ADir

TC

5.

Besluiten tot het opschorten beslistermijn of herzien/ intrekken van het besluit tot toekenning van de ondersteuning.

B & W

ADir

TC

6.

Besluiten tot wijzigen of intrekken van de ondersteuning

B & W

ADir

TC

De inlichtingenplicht op grond van artikel 17 van de Participatiewet is ook van toepassing op de Tozo. Indien hiertoe aanleiding bestaat, past de gemeente de uitkering aan of zet de uitkering stop.

7.

Besluiten tot terugvorderen toegekende bijstand en een boete op te leggen

B & W

ADir

TC

Dit zijn gemeenten verplicht te doen bij fraude.

8.

Besluiten tot terugvorderen

B & W

ADir

TC

 

 

De Algemeen directeur van de gemeente Veenendaal d.d. 7 april 2020,

mevrouw drs. A.P.W. van de Klift