Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Almelo

Regeling Adviesraad sociaal domein

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAlmelo
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling Adviesraad sociaal domein
CiteertitelRegeling Adviesraad sociaal domein
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 2.1.3, derde lid, van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015
  2. artikel 2.10 van de Jeugdwet
  3. artikel 47 van de Participatiewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

02-03-2021Nieuw besluit

02-02-2021

gmb-2021-62002

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling Adviesraad sociaal domein

Het college van burgemeester en wethouders van de Gemeente Almelo;

 

gelet op artikel 2.1.3 lid 3 van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, artikel 2.10 Jeugdwet en artikel 47 Participatiewet

gezien het advies van de Wmo-adviesraad en Kliënten Raad Almelo

 

 

besluit:

 

vast te stellen de regeling Adviesraad sociaal domein

 

Artikel 1 Begripsbepaling

a. Adviesraad: adviesraad sociaal domein

b. Gemeente: gemeente Almelo

c. College: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Almelo

d. Wetten in het sociale domein: alle wetten die de gemeente uitvoert in het sociale

domein waaronder de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo 2015),

de Jeugdwet (Jw), de Participatiewet (Pw), de Inkomensvoorziening oudere en

gedeeltelijk arbeidsongeschikte werklozen (Ioaw), de Inkomensvoorziening

oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (Ioaz)

e. Lokale regelgeving: de door de gemeente vast te stellen verordeningen,

beleidsregels en besluiten op grond van de hiervoor genoemde wetten in het

sociale domein

 

Artikel 2 Doel en reikwijdte

Het doel van de adviesraad is om vanuit het perspectief van de doelgroepen van de verschillende door de gemeente uitgevoerde wetten in het sociale domein het college te adviseren over de voorbereiding, vaststelling, uitvoering en evaluatie van het beleid en de lokale regelgeving.

 

Artikel 3 Samenstelling

1. De adviesraad bestaat uit maximaal 15 leden waaronder de voorzitter en secretaris.

2. De leden van de adviesraad zijn (ex-)gebruikers van voorzieningen in het sociale domein of hun vertegenwoordigers en representeren de volgende doelgroepen:

- inwoners met beperkingen (psychisch, verstandelijk en lichamelijk)

- inwoners met inkomensvoorzieningen

- jongeren die in hun ontwikkeling worden bedreigd

- mantelzorgers

- vrijwilligers.

3. Bij de samenstelling van de adviesraad wordt rekening gehouden met diversiteit voor wat betreft onder andere leeftijd en geslacht.

4. De leden hebben op persoonlijke titel zitting in de adviesraad.

5. De leden zijn woonachtig in de gemeente Almelo.

6. Leden van de gemeenteraad, medewerkers van de gemeente Almelo en medewerkers van zorg- en welzijnsaanbieders die in Almelo diensten leveren, kunnen geen lid zijn van de adviesraad.

 

Artikel 4 Benoeming

1. De leden van de adviesraad worden benoemd door het college.

2. De voorzitter en de secretaris worden gekozen door de benoemde leden.

3. De voorzitter en leden van de adviesraad voldoen aan de profielschets zoals beschreven in de bij deze regeling gevoegde bijlage.

4. De in artikel 3 lid 6 uitgesloten personen kunnen eerst worden benoemd na een periode van 4 jaren na beëindiging het raadslidmaatschap, einde dienstbetrekking bij de gemeente Almelo of beëindiging van het leveren van diensten in de gemeente Almelo.

 

Artikel 5 Zittingsduur en beëindiging

1. De zittingsduur is 4 jaar met één mogelijkheid tot verlenging voor een periode van 4 jaar.

2. Voor de eerste zittingsperiode na het in werking treden van deze regeling geldt voor de helft van het aantal benoemde leden een afwijkende zittingsduur van 2 jaar.

3. Bij de benoeming en herbenoeming van de leden wordt het rooster van aftreden aangepast door de adviesraad.

4. Het lidmaatschap van de adviesraad eindigt:

a. op verzoek van het lid,

b. na beëindiging van de zittingsduur,

c. als zich een omstandigheid als bedoeld in artikel 3 lid 6 gaat voordoen,

d. indien het college hiertoe op grond van zwaarwegende redenen besluit: het

besluit wordt schriftelijk gemotiveerd na het horen van betrokken lid en/of de

voorzitter,

5. Bij een tussentijdse benoeming als gevolg van het vervullen van een vacature wordt door het nieuw benoemde lid de plaats van de voorganger op het rooster van aftreden ingenomen.

 

Artikel 6 Taken en bevoegdheden

1. Het college betrekt de adviesraad vroegtijdig bij de beleidsvoorbereiding, -vaststelling, -uitvoering en evaluatie van de wetten in het sociaal domein voor zo ver de gemeente verantwoordelijk is voor de uitvoering.

2. De adviesraad is niet bevoegd om:

a. uitspraken te doen over individuele personen, tenzij het onderwerpen betreft met een algemeen karakter,

b. uitspraken te doen over medewerkers van de gemeente Almelo, tenzij het onderwerpen betreft met een algemeen karakter,

c. te adviseren over onderwerpen buiten het sociale domein of uitvoering van beleid waar de discretionaire bevoegdheid van de gemeente ontbreekt.

3. De adviesraad eerbiedigt de privacy van de personen en medewerkers genoemd in lid 2 sub a en b.

 

Artikel 7 Informatie

Door of namens het college wordt de adviesraad voorzien van de voor haar taak relevante

informatie op een zodanig tijdstip dat de informatie bij de adviezen ten aanzien van de

beleidsvoorbereiding en -vaststelling kan worden betrokken.

 

Artikel 8 Werkwijze advisering

1. Bij voorstellen van het college waarvoor een besluit door de gemeenteraad vereist is wordt na vaststelling van het ontwerp in het college het ontwerp ter advisering voorgelegd aan de adviesraad.

2. Bij voorstellen van het college waarvoor een besluit van het college volstaat, wordt het voorstel ter advisering voorgelegd aan de adviesraad.

3. De adviesraad kan ongevraagd advies uitbrengen over relevante vraagstukken in het sociaal domein voor zo ver de gemeente verantwoordelijk is voor de uitvoering.

4. Ten aanzien van lid 1 geldt een adviestermijn van 6 weken vanaf het moment dat de adviesaanvraag is verzonden.

5. Ten aanzien van lid 2 geldt een adviestermijn van 4 weken vanaf het moment dat de adviesaanvraag is verzonden.

6. Ten aanzien van de reactie van het college op een ongevraagd advies als bedoeld in lid 3 geldt een termijn van 4 weken.

7. Van de in leden 4, 5 en 6 genoemde termijnen kan gemotiveerd worden afgeweken bijvoorbeeld vanwege het spoedeisend belang van een besluit.

8. Adviezen worden door de adviesraad op schrift gesteld en ondertekend door de voorzitter en secretaris.

9. Adviezen zijn gericht aan het college waarbij het college bij de voorstellen het advies van de adviesraad als bijlage toevoegt.

10. Bij besluiten in afwijking van het advies worden de redenen daarvan aan de adviesraad meegedeeld.

 

Artikel 9 Overleg gemeente en ondersteuning

1. Twee keer per jaar vindt er een overleg plaats tussen de leden van de adviesraad en de portefeuillehouders in het sociaal domein over de uitgebrachte adviezen en de ontwikkelingen ten aanzien van het beleid in de komende periode.

2. Een door het college aangewezen ambtenaar fungeert als algemeen aanspreekpunt voor de adviesraad en als schakel tussen de ambtelijke organisatie en de adviesraad.

3. Bij de voorbereiding van de adviezen kan de adviesraad een beroep doen op ambtenaren die bij de beleidsvoorbereiding en –vaststelling door het college zijn betrokken.

 

Artikel 10 Geheimhoudingsplicht

1. Ten aanzien van voorstellen en ontwerpvoorstellen waarover door het college advies wordt gevraagd geldt voor de leden van de adviesraad en de door de adviesraad ingeschakelde deskundigen de geheimhoudingsplicht ex artikel 5 lid 2 Awb.

2. De geheimhoudingsplicht geldt tot het moment dat de gemeenteraad of het college een definitief besluit heeft genomen.

 

Artikel 11 Geen benadeling

Het college draagt er zorg voor dat gebruikers van voorzieningen die lid zijn of zijn geweest

van de adviesraad op geen enkele wijze worden benadeeld ten aanzien van de voorzieningen en

in de bejegening door medewerkers van de gemeente.

 

Artikel 12 Huishoudelijk reglement

De adviesraad stelt een huishoudelijk reglement vast dat geen bepalingen mag bevatten die in

strijd zijn met deze regeling en waarin in ieder geval het volgende wordt geregeld:

a. de procedure betreffende de benoeming van de voorzitter,

b. verwerken aanpassingen in het rooster van aftreden,

c. stemming over besluiten en standpunten,

d. openbaarheid van de vergaderingen van de adviesraad,

e. raadplegen deskundigen,

f. instellen werkgroepen,

g. verslaglegging overleggen.

 

Artikel 13 Evaluatie

De adviesraad evalueert elke 2 jaar haar taakinvulling, de door haar uitgevoerde

werkzaamheden en de daarmee beoogde resultaten en doet hiervan verslag aan het college voor

1 april in het jaar volgend op genoemde periode.

 

Artikel 14 Wijzigingen

Wijzigingen in deze regeling kunnen slechts worden aangebracht bij besluit van het college, de

adviesraad gehoord hebbende.

 

Artikel 15 Opheffing

Opheffing van de Adviesraad sociaal domein kan slechts geschieden bij besluit van het college,

de adviesraad gehoord hebbende.

 

Artikel 16 Onvoorzien

In gevallen waarin deze regeling niet voorziet of waarin over de uitleg van deze regeling een

geschil mocht ontstaan, beslist het college.

 

Artikel 17 Slotbepaling en inwerkingtreding

1. Deze regeling kan worden aangehaald als “Regeling Adviesraad sociaal domein”.

2. Deze regeling treedt, met uitzondering van artikel 4, in werking op de dag na de bekendmaking van de Verordening cliëntenparticipatie arbeidsinpassing en inkomensvoorziening en onder intrekking van de Regeling Wmo-adviesraad Almelo 2009.

3. Artikel 4 treedt uiterlijk op 1 juli 2021 in werking na benoeming van de leden van de adviesraad Sociaal Domein door het college.

4. Totdat artikel 4 in werking treedt, vormen de huidige leden van de Wmo-adviesraad en KRA de adviesraad Sociaal Domein.

 

 

 

 

Aldus besloten in de vergadering van 2 februari 2021

Het college voornoemd,

De voorzitter, de gemeentesecretaris,

A.J. Gerritsen F. van Ardenne

Bekend gemaakt op: 1 maart 2021

Bijlage  

Profielschetsen leden en voorzitter Adviesraad sociaal domein

 

Profiel leden Adviesraad sociaal domein

Van de leden wordt verwacht dat zij:

- Midden in de Almelose samenleving staan

- Beschikken over goede communicatieve vaardigheden

- Beschikken over een uitgebreid maatschappelijk netwerk

- Contacten onderhouden met inwoners en relevante partijen in Almelo en deze contacten gebruiken om relevante vraagstukken in het sociale domein te vertalen naar adviezen

- Een proactieve/initiërende houding hebben

- Kennis hebben van de door de gemeente uit te voeren wetten in het sociale domein

- Door (eerdere) werkzaamheden of opgedane ervaringen een bijdrage kunnen leveren aan de advisering van het college

 

Profiel voorzitter

Naast de kenmerken in het hiervoor beschreven profiel van de leden, wordt van de voorzitter verwacht dat deze:

- Beschikt over een ruime bestuurlijke ervaring en inzicht heeft in de structuren en doelstellingen van de verschillende wetten in het sociale domein;

- Kennis heeft van de gemeentelijke processen;

- Een strategisch denker is die gevoel heeft voor bestuurlijke en politieke verhoudingen;

- Leiding kan geven aan de adviesraad bij het formuleren van adviezen;

- Verantwoordelijk is voor het goed functioneren van de adviesraad;

- Geen functie vervult die kan conflicteren met een goede vervulling van de functie van voorzitter van de adviesraad.