Organisatie | Terneuzen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten (TONK) |
Citeertitel | |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2021 | 01-01-2021 | 30-06-2021 | nieuweregeling | 23-02-2021 |
Het college verstrekt geen vergoeding in de woonlasten als de aanvrager recht heeft op woonkostentoeslag op grond van de Participatiewet.
De maandelijkse tegemoetkoming bedraagt 30 procent van het verschil tussen het inkomen vóór de coronacrisis en het inkomen op de datum van de aanvraag.
De tegemoetkoming op grond van de TONK is onbelaste bijzondere bijstand die geen gevolgen heeft voor het belastbaar inkomen en inkomensafhankelijke regelingen.
Artikel 13 Terugwerkende kracht
Aanvragen van de tegemoetkoming kan met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2021.
Het college ziet af van de toepassing van het drempelbedrag van € 138,00 als genoemd in artikel 35, tweede lid van de Participatiewet. Het college verstrekt ook een tegemoetkoming als het recht lager is dan genoemd bedrag.
Als geen recht op een tegemoetkoming bestaat, kan het college alsnog op grond van dringende redenen een tegemoetkoming betaalbaar stellen.
Op bladzijde 17 van de Kamerbrief van 21 januari 2021, kenmerk CE-AEP/21019675, heeft het kabinet de doelgroep van de TONK omschreven:
Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten (TONK)
De Tijdelijke Ondersteuning voor Noodzakelijke Kosten (TONK) is bedoeld voor huishoudens die door de huidige omstandigheden te maken hebben met een onvoorzienbare en onvermijdelijke terugval in hun inkomen, en die daardoor noodzakelijke kosten niet meer kunnen voldoen en waarvoor andere regelingen niet of onvoldoende soelaas bieden. Dat geldt bijvoorbeeld voor werknemers die hun baan verliezen en geen recht (meer) hebben op een uitkering, of voor zelfstandigen die vanwege de coronamaatregelen hun opdrachten zien verdwijnen maar geen aanspraak op de Tozo kunnen maken. Maar ook burgers die al in 2020 ingestroomd zijn in een uitkering (WW, Bijstand of Tozo) vanwege de coronacrisis, maar waarvoor de hoogte van de uitkering onvoldoende is om de vaste lasten te betalen, komen in aanmerking voor de TONK. De TONK kan dan voorzien in (gedeeltelijke) tegemoetkoming voor noodzakelijke kosten.
Het is niet wenselijk om de tegemoetkoming te verstrekken als de aanvrager de vaste lasten uit het aanwezige vermogen kan voldoen. Voor de toepassing van deze regeling sluiten wij aan bij de vermogensgrenzen in de Participatiewet.
In de aangehaalde Kamerbrief gaat het kabinet op bladzijde 18 in op de uitvoering:
TONK gaat met terugwerkende kracht gelden van 1 januari 2021 tot en met 30 juni 2021. De volgende contouren, waar gemeenten gegeven de decentrale beleidsruimte nog naar eigen inzicht van af kunnen wijken, tekenen zich hierbij af:
• De focus ligt op woonkosten. Dat is meestal veruit de grootste kostenpost in een huishouden. Een tegemoetkoming maakt dus al gauw veel verschil. Dat wil overigens niet zeggen dat vergoeding voor andere noodzakelijke kosten niet mogelijk is.
• Bij aanvragen wordt gekeken of sprake is van onvoorziene en onvermijdelijke terugval in het inkomen en naar draagkracht, hetgeen de verhouding betreft tussen het inkomen en vermogen van het huishouden en de noodzakelijke kosten. Met betrekking tot het inkomen is het actuele inkomen het uitgangspunt. Wat betreft vermogen wordt alleen gekeken naar vermogen waar direct over beschikt kan worden. Vermogen dat vast zit in de eigen
woning en pensioenen wordt bijvoorbeeld buiten beschouwing gelaten. Over een vrijstellingsgrens wordt nog gesproken.
• De middelen voor TONK (€ 130 miljoen) worden in twee tranches via het gemeentefonds beschikbaar gesteld. Verantwoording over de middelen vindt lokaal plaats. Aan het einde van het eerste kwartaal van 2021 zal op basis van de dan geldende situatie rondom de maatregelen tegen het coronavirus de inzet voor het tweede kwartaal van 2021 worden gewogen.
• Rijk en gemeenten monitoren door regelmatig overleg en via beschikbaar komende gegevens vanuit het CBS en de Divosa benchmark hoe de implementatie en de uitvoering verloopt om knelpunten te detecteren en zo mogelijk bij te sturen.
Als de netto woonlasten maximaal 30 procent van het netto inkomen bedragen, is er sprake van acceptabele woonlasten. De terugval in inkomen kan hoger zijn dan 30 procent. Het ligt niet voor de hand dat de gemeente een onbeperkte tegemoetkoming verstrekt.
Het college verstrekt geen tegemoetkoming als de aanvrager eerder aanwezige middelen heeft besteed aan zaken die een lagere prioriteit hebben ten opzichte van de woonlasten.
Als de aanvrager meent dat de maximale tegemoetkoming onvoldoende is, kan de aanvrager een verzoek indienen om een extra tegemoetkoming in de vorm van een lening.