Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Westvoorne

Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Westvoorne houdende regels omtrent de nota evaluatie en actualisatie hondenpoepbeleid 2012

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWestvoorne
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van de gemeenteraad van de gemeente Westvoorne houdende regels omtrent de nota evaluatie en actualisatie hondenpoepbeleid 2012
CiteertitelNota hondenpoepbeleid
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpmilieu
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

21-06-2012nieuwe regeling

29-05-2012

Website van de gemeente Westvoorne, 20-06-2012

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Westvoorne houdende regels omtrent de nota evaluatie en actualisatie hondenpoepbeleid 2012

 

Inleiding

 

Meer dan twee jaar geleden is de gemeente Westvoorne begonnen met de uitvoering en handhaving van een nieuw hondenpoepbeleid. In deze jaren zijn duidelijke slagen gemaakt. Beleid behoort echter continue verbeterd te worden. In dit stuk worden voorstellen gedaan om het huidige hondenpoepbeleid te verbeteren.

 

Er wordt in de gemeente Westvoorne gestreefd naar een goed evenwicht tussen het plezier van een hond voor de hondenbezitter en de overlast die een hond kan geven aan de medeburgers. De hondenbezitter heeft daarbij een grote verantwoordelijkheid. Hij heeft veel plezier van de hond, maar moet erop toezien dat een ander daarvan geen last ondervindt. Daarbij heeft hij zich te houden aan de regels, die zijn opgesteld. In deze nota worden voorstellen gedaan voor een vernieuwde aanpak om de overlast van hondenpoep te verminderen en het plezier van hondenbezitters te verbeteren. Tevens zal de motie ‘poepzuiger’ worden behandeld in dit stuk. Met deze motie wordt het college verzocht de mogelijkheden te onderzoeken om één of meerdere poepzuigers in te zetten om de hondenpoep te lijf te gaan.

 

1. Aanleiding

 

Sinds maart 2010 hanteert de gemeente Westvoorne een nieuw hondenpoepbeleid. Bij dit hondenpoepbeleid is de nadruk gelegd op het onderdeel handhaving en toezicht.

Hondenbezitters zijn verplicht de poep van hun hond op te ruimen. Om de hondenbezitters hierin tegemoet te komen zijn gratis hondenpoepzakjes verstrekt en zijn extra prullenbakken geplaatst. Daarnaast zijn hondenlosloopgebieden aangewezen waar de honden los mogen lopen. Om het hondenpoepbeleid te handhaven is een extra buitengewoon opsporingsambtenaar aangesteld. De overige twee buitengewoon opsporingsambtenaren zijn belast met de handhaving van het hondenpoepbeleid binnen hun reguliere werkzaamheden.

 

Buitengewoon opsporingsambtenaar

Voor dit beleid is een derde buitengewoon opsporingsambtenaar (BOA) aangesteld voor de periode van 1 maart 2010 tot 1 september 2011.

 

Hondenlosloopgebieden

In 2010 zijn naar aanleiding van klachten van hondenbezitters over het gebrek aan hondenlosloopgebieden voor honden de losloopgebieden als zijnde ‘proef’ aangewezen door het

College van B&W. Dit is gedaan middels een brief aan alle hondenbezitters en een stuk in de

krant. Hier zijn vervolgens reacties op gekomen van onder andere georganiseerde hondenbezitters ‘de Gelukkige Hond’ waarna de vooraf gestelde losloopgebieden opnieuw zijn bekeken. Voorstellen zijn vervolgens besproken met Natuurmonumenten, Zuid-Hollands Landschap en GZH. Deze zijn voorgelegd aan leden van de Gelukkige Hond. Na instemming van de Gelukkige Hond heeft het college van B&W de huidige losloopgebieden aangewezen.

 

Middelen

De hondenbezitters zijn door de gemeente Westvoorne op een tweetal manieren gefacilliteerd. Ten eerste zijn gratis hondenpoepzakjes verstrekt tijdens de start van het hondenpoepbeleid.

Daarnaast zijn extra prullenbakken geplaatst waar de zakjes in gedeponeerd kunnen worden.

 

Klachten

In 2011 zijn er 38 klachten over hondenpoepoverlast of loslopende honden binnen gekomen.

In dit stuk wordt het hondenpoepbeleid geëvalueerd en worden voorstellen gedaan voor verbetering.

2. Doel

 

Het doel van deze evaluatie is te komen tot een geactualiseerd hondenpoepbeleid waarbij maatregelen worden getroffen om de leefbaarheid van de woonomgeving te vergroten.

3. Kaders/ bestaande beleid

 

Het huidige hondenpoepbeleid richt zich voornamelijk op het aspect ‘handhaving’. Voor dit beleid is een zogenaamde ‘hondenpoepboa’ aangesteld. Dit is een Bijzonder Opsporings Ambtenaar welke is belast met de handhaving van de in het hondenpoepbeleid gestelde regels. Naast de aanstelling van de hondenpoepboa zijn er ‘hondenlosloopgebieden’ aangewezen waar de hondenbezitters hun hond zonder aanlijning uit kunnen laten.

 

Voor de invulling van het hondenpoepbeleid is structureel €26.390,-. gereserveerd in de begroting.

Hondenpoepbeleid 2010

 

Naar aanleiding van jarenlange klachten vanuit burgers is de gemeente Westvoorne begonnen met het ontwikkelen van een hondenpoepbeleid. De gemeente Westvoorne wil hiermee aangeven dat deze vorm van overlast de aandacht heeft. Er zal dan ook handhavend worden opgetreden bij het niet opruimen van de poep door de hondenbezitter. Om hondenbezitters tegemoet te komen zal de gemeente binnenkort hondenpoepzakjes uitdelen aan hondenbezitters. Ook zullen op enkele plaatsen extra afvalbakken geplaatst worden, zodat niet te lang met een volle poepzak gelopen hoeft te worden. De hondenbezitters die ook van de hondenpoepzak geen gebruik willen maken, zullen uiteindelijk bestraft worden met een boete van 90 euro. Speciaal voor de overlast door hondenpoep wordt er een buitengewoon opsporingsambtenaar aangesteld die hierop toezicht gaat houden.

 

 

Daarnaast heeft de gemeenteraad ingestemd met de wijziging van een aantal APV-artikelen. Deze artikelen worden weergegeven in bijlage II. De wijzigingen hebben betrekking op de opruimplicht van hondenpoep binnen de bebouwde kom en de verplichting voor hondenbezitters om hulpmiddelen bij zich te hebben welke geschikt zijn voor het opruimen van hondenpoep.

4. Onderzoek

 

Om het hondenpoepbeleid te onderzoeken is gebruik gemaakt van verschillende methoden: enquete onder burgers, interview belangvereniging de Gelukkige Hond, interview gemeentelijke toezichthouders en het raadplegen van statistische gegevens in de vorm van klachtenrapportage.

 

4.1 Methode van onderzoek

Enquete

Het hondenpoepbeleid is onderzocht d.m.v. een enquête. Deze enquete is met een begeleidende brief toegezonden aan 400 geselecteerde burgers uit de gemeente Westvoorne.

Hierbij gaat het om 200 willekeurig geselecteerde hondbezitters en 200 willekeurig geselecteerde niet-hondbezitters. Het percentage respondenten bedroeg 36%.

 

Interviews

Naast deze enquete zijn de gemeentelijk toezichthouders betrokken bij de evaluatie en zijn meerdere gesprekken gevoerd met belangenvereniging ‘De Gelukkige Hond’. De uitkomsten van deze gesprekken wegen ook mee in de evaluatie van het hondenpoepbeleid. Tot slot wordt ook de klachtenrapportage betrokken in deze evaluatie. Door burgers te enquêteren, en het betrekken van belangenvereniging ‘de Gelukkige Hond’, bij deze evaluatie is een vorm van burgerparticipatie toegepast zodat burgers van de gemeente Westvoorne een bijdrage kunnen leveren aan het te voeren hondenpoepbeleid voor de toekomst.

 

Over twee jaar zal opnieuw een evaluatie plaatsvinden van het geactualiseerde hondenpoepbeleid. Dit zal op dezelfde wijze worden gedaan als deze evaluatie. Door deze werkwijze participeren de burgers duidelijk in actualisatie van het hondenpoepbeleid.

4.2 Resultaten

4.2.1 Klachtenoverzicht hondenpoep 2011 per maand

Het onderstaande overzicht bestaat uit klachten van burgers die over een tweetal onderwerpen gaan:

  • -

    overlast hondenpoep

  • -

    loslopen honden (zonder aanlijning)

Weergave is te zien vanaf maart 2011 omdat vanaf dat moment is gestart met registratie van de klachten.

 

Maand

Aantal klachten

Maart

12

April

9

Mei

3

Juni

1

Juli

2

Augustus

2

September

1

Oktober

3

November

0

December

5

Januari

6

Februari

2

Totaal

46

Wanneer een vergelijking wordt gemaakt met de weeromstandigheden over het afgelopen jaar valt een duidelijk verband te zien met het aantal klachten over hondenpoep (zie grafiek weeroverzicht op volgende pagina). De maanden waarin weinig neerslag viel hebben een hoog klachtengehalte (Maart, April). De maanden waarin veel neerslag viel hebben een laag klachtengehalte (Juni, Juli en Augustus).

De weersomstandigheden zijn duidelijk van invloed op het aantal klachten. Perioden van droogte en vorst zorgen ervoor dat hondenpoep blijft liggen. Hierdoor stijgen de klachten. Bij vochtig weer is het juist zo dat de hondenpoep sneller wordt ontbonden.

Bron: KNMI

 

4.3 Analyse Enquête

Analyse Hondenbezitters (respons 44%)

Analyse hondenpoepbeleid door zowel hondenbezitters (HB) als niet-hondenbezitters (NB)

(respons 27%)

Bij de laatste vraag in de enquete werd respondenten gevraagd algemene opmerkingen/notities te plaatsen m.b.t. het hondenpoepbeleid. Kernachtige opmerkingen zijn meegenomen in de analyse en zullen ook in de conclusie terugkomen van het onderzoek.

 

Tussenconclusie

Uit de resultaten van de enquete komen een aantal opvallende elementen naar voren:

  • -

    Meer dan 50% van de hondenbezitters geeft aan de hondenpoep ‘altijd’ tot ‘vaak’ op te ruimen. Hierbij geeft 75% aan dit niet met een hondenpoepzakje te doen. Omdat naast een hondenpoepzakje niet veel andere mogelijkheden zijn om de hondenpoep op te ruimen kan gezegd worden dat hondenbezitters de hondenpoep waarschijnlijk niet opruimen.

  • -

    Niet-hondenbezitters vragen duidelijk om meer toezicht/handhaving terwijl de hondenbezitters dit juist liever niet hebben. De hondenbezitters worden liever eerst gewaarschuwd voor ze beboet worden voor een overtreding. De niet-hondenbezitters zien liever direct handhaving van de gestelde regels.

4.4 Interview toezichthouders en beleidsmedewerkers

Uit de interviews blijkt het volgende:

 

Hondenpoepbeleid

De communicatie richting burger vanuit de gemeente is goed gegaan. Op straat was iedereen redelijk tot zeer goed op de hoogte over het nieuwe hondenbeleid en de wijze waarop dit door de burger diende te worden ingevuld. Het aanlijnen en opruimen was al snel normaal en het toezicht heeft hoofdzakelijk bestaan uit het sporadisch herinneren aan deze regels, waarna deze door de aangesprokene ook direct werden opgepakt.

 

Overlast van hondenpoep op het trottoir was ook voor de invoering van het hondenbeleid gering van aard. De meeste hondenpoep wordt aangetroffen op paden en in groenstroken. Vooral in het najaar en de winter is er een sterke toename van hondenpoep in de groenstroken. Dit wordt bevestigd door het klachtenoverzicht. Na de invoering is dit nog minder geworden, al zijn bekende klachtenlocaties niet veranderd. In groenstroken is de overlast nog wel aanwezig, maar in mindere mate als voor het hondenbeleid. Hondenpoep in de groenstroken is vooral vervelend voor medewerkers van de gemeentelijke buitendienst. De hondenlosloopgebieden zijn niet altijd even goed gekozen. Veel van deze gebieden grenzen direct aan doorgaande wegen, zoals de Strandweg en de Middeldijk in Rockanje en de Brielseweg in Oostvoorne. Ook de bebording laat nog steeds te wensen over. Hondenlosloopgebieden worden niet met bebording aangegeven.

 

Door de toezichthouders wordt gesteld dat het hondenbeleid wel degelijk voor bewustwording heeft gezorgd en dat aanlijn- en opruimplicht goed, tot zeer goed, worden nageleefd. Naar schatting heeft 99% van de hondenbezitters de viervoeter tegenwoordig aanlijnt. De opruimplicht wordt overdag goed nagekomen. In de duisternisuren is het lastig controleren omdat hondenbezitters en hun hond niet altijd even goed waargenomen kunnen worden.

Uiteraard kan de dreiging dat hierop beter werd gecontroleerd dit mede in de hand hebben gewerkt.

 

Bijzonder opsporingsambtenaar hondenpoepbeleid

Het inhuren van een bijzonder opsporingsambtenaar was de eerste keer voor de gemeente Westvoorne. Het bedrijf heeft op dat moment aangeboden om de akte van bevoegdheid aan te vragen omdat ze aangaven dit elders ook gedaan te hebben bij dienst Justis. Echter bij navraag waarom de akte zo lang op zich liet wachten, bleek dat de aanvraag ter advisering bij het Openbaar Ministerie in Rotterdam te liggen. Het Openbaar Ministerie concludeerde dat de gemeente zelf de aanvraag moest doen en niet het bedrijf waarvan de gemeente de bijzonder opsporingsambtenaar inhuurde. Bovenstaande resulteerde erin dat de bijzonder opsporingsambtenaar op 19 oktober 2010 beëdigd kon worden, terwijl de bijzonder opsporingsambtenaar in maart 2010 in dienst was getreden van de gemeente. Hierdoor heeft de ingehuurde BOA in deze periode niet kunnen schrijven voor overtredingen behoudens de BOA’s van de gemeente Westvoorne. Hierdoor is bij inzet van de ingehuurde BOA een combinatie gezocht met de eigen BOA’s om het gemis van het uitdelen van bekeuringen op te vangen. Hierdoor heeft de ingehuurde BOA zich tevens waardevol gemaakt als extra inzet bij evenementen, badseizoen, calamiteiten en ongevallen. Uiteraard heeft deze BOA werkzaamheden verricht op het gebied van toezicht inzake het hondenbeleid. Dit heeft zich beperkt tot het aan kunnen spreken van hondenbezitters op hun gedrag. In hoeverre de zichtbare aanwezigheid van de bijzonder opsporingsambtenaar heeft bijgedragen in de daadwerkelijke opvolging van het hondenbeleid is moeilijk in te schatten. Gedurende de dagelijkse surveillance blijkt vooral dat men zich stoort aan te weinig afvalbakken, geen te pakken hondenpoepzakjes en slechte verlichting in de avonduren.

 

Handhaving

In totaliteit zijn 512 uren specifiek gebruikt voor het handhaven van het hondenpoepbeleid. Dit betekent dat deze BOA in 512 uren geen enkele bon heeft geschreven. Deze vorm van toezicht/handhaving heeft met name een preventieve werking gehad omdat het aantal klachten na de aanstellingen van deze BOA zijn afgenomen. Belangvereniging de Gelukkige Hond beaamt deze werking. Uit onderzoek van het Binnenlands Bestuur is gebleken dat toezicht/handhaving op het gebied van hondenpoepoverlast zeer lastig is12. Dit zou een oorzaak kunnen zijn van het beeld van de respondenten die ontevreden zijn over de toezicht/handhaving van het hondenpoepbeleid. Toezicht/handhaving blijft echter een element wat hoort bij het hondenpoepbeleid.

4.5 Interview belangenvereniging ‘De gelukkige hond’

Mevr. Karst (voorzitster van de belangvereniging) wijst op het beleid van de meest hondvriendelijke gemeente in Nederland, nl. Capelle aan den IJssel. Daar blijkt dat men speciale

omheinde plekken binnen de bebouwde kom heeft, met duidelijke bebording, waar de honden

los mogen lopen en hun behoefte doen, en waar de gemeente frequent met een poepzuiger het veld opruimt. Zo’n plek vraagt geen BOA, de honden kunnen vrij spelen, de overlast is beperkt tot een paar plaatsen, want voor de rest is er een aanlijn – en opruimplicht. De regels in Westvoorne zijn onduidelijk, borden ontbreken, het beleid rammelt.

 

Dhr. Hillen geeft een voorbeeld uit de praktijk. De gemeente heeft destijds poepzakken uitgedeeld, maar het aantal dat hij wekelijks afzet in zijn winkel, dekt totaal niet het aantal hondenbezitters. M.a.w. de effectiviteit van een BOA is nihil. Mevr. Karst stelde verder nog dat het niet duidelijk was om welke gebieden het ging. Gebied buiten de bebouwde kom is immers totaal anders dan binnen de bebouwde kom voor hondenbezitters. Ook de terminologie (losloopgebied, uitlaatplek ) moet eenduidig gebruikt worden. Voorgesteld wordt de term ‘hondenlosloopgebieden’ binnen de bebouwde kom te vervangen door ‘losloopstrook’. Buiten de bebouwde kom zal de term ‘losloopgebied’ worden gehandhaafd.

4.6 Conclusie

Uit de reacties van de verschillende partijen komt een vrij identiek beeld naar voren. De volgende conclusies komen hieruit voort:

 

Middelen

  • -

    Het ontbreekt aan de nodige middelen ten behoeve van het hondenpoepbeleid. Hierbij gaat het om prullenbakken en bebording. Voornamelijk in de hondenlosloopgebieden ontbreekt het aan voldoende van deze middelen

Communicatie

  • -

    De kennis van het hondenpoepbeleid en de opruimplicht van hondenpoep is redelijk tot goed te noemen bij een aanzienlijk aantal van de burgers. Hierdoor heeft het huidige hondenpoepbeleid duidelijk voor bewustwording gezorgd. Herhaling van de boodschap leidt echter tot gewenst gedrag. Informatief kan er hierdoor nog een slag worden geslagen.

 

Handhaving

  • -

    Toezicht/handhaving op dit gebied is zeer lastig. Het is landelijk bewezen dat het op heterdaad betrappen van een overtreding m.b.t. hondenpoepbeleid moeilijk is. Hierdoor dient geïnvesteerd te worden in gedragsverandering door communicatie over gedrag wat wenselijk is. Dit moet herhaald blijven worden. Gedragsverandering vindt plaats door herhaling van de boodschap met gewenst gedrag.

Hondenpoepbeleid van andere gemeenten

  • -

    Veelal is verwezen naar de invulling van het hondenpoepbeleid in andere gemeenten. Brielle, Hellevoetsluis en Capelle aan den IJssel waren de gemeenten die naar voren kwamen.

  • Capelle aan den IJssel: Daar blijkt dat men speciale omheinde plekken binnen de bebouwde kom heeft, met duidelijke bebording, waar de honden los mogen lopen en hun behoefte doen, en waar de gemeente frequent met een poepzuiger het veld opruimt.

  • Brielle: Bij elke prullenbak in de gemeente Brielle is een zakjesdispenser bevestigd. Hierdoor kunnen burgers een zakje pakken, de poep erin doen, en vervolgens meteen weggooien.

  • Hellevoetsluis: Aanschaf van een poepzuiger die een aangewezen gebied schoon houdt. Verschil met Capelle aan den IJssel is dat het gebied niet omheind is.

5. Knelpunten en maatregelen

 

Uit het voorgaande hoofdstuk blijkt dat het hondenpoepbeleid van 2010 op een aantal punten niet voldoet of slechts deels voldoet. Hierbij gaat het om de volgende onderdelen waarbij na het knelpunt de maatregel staat vermeldt. Het hoofdstuk wordt afgesloten met een aantal extra maatregelen ten behoeve van het verbeteren van het hondenpoepbeleid.

 

Middelen

Knelpunt 1: Prullenbakken

Gebrek aan prullenbakken en bebording m.b.t. hondenpoep. Uit inventarisatie blijkt dat een aantal locaties onvoldoende voorzien zijn van prullenbakken. Hierbij gaat het voornamelijk om locaties waar veel hondenbezitters hun hond uitlaten. Daarnaast hebben hondenbezitters in de gemeente Westvoorne moeite met het feit dat de gemeente slechts tijdens de start van het hondenpoepbeleid heeft gefacilliteerd in het aanleveren van zakjes om de hondenpoep op te ruimen. Een mogelijke oplossing voor dit probleem zal in de volgende paragraaf worden gegeven.

 

Locaties waar veel hondenbezitters hun hond uitlaten zijn de hondenlosloopgebieden. In de enquete wordt aangegeven dat het bij veel losloopgebieden ontbreekt aan de nodige voorzieningen voor hondenbezitters. Hierbij gaat het voornamelijk om het gebrek aan prullenbakken. Hondenbezitters die de hondenpoep opruimen moeten hierdoor veelal een grote afstand afleggen voor ze de hondenpoep weg kunnen gooien. Uit een schouw langs de hondenlosloopgebieden blijkt het volgende.

 

Maatregel 1: Het aantal prullenbakken uitbreiden in Rockanje (van 87 naar 88 prullenbakken) en Oostvoorne (van 124 naar 126 prullenbakken). Tinte blijft ongewijzigd. Locaties van de prullenbakken zijn bepaald d.m.v. het klachtenregistratiesysteem. Vanwege de verhoging van het aantal prullenbakken over de afgelopen jaren (o.a. vanwege het oude hondenpoepbeleid) wordt alleen ingezet op locaties waar niet wordt voldaan aan de wettelijke eis van 150 meter afstand tussen twee prullenbakken.

 

Totaal: 3 extra prullenbakken

Kosten: €2.506,08

 

Deze prullenbakken beschikken niet over een zakjesdispensers waar maatregel 6 over gaat.

 

Onderstaande schema’s zijn het resultaat van een schouw langs de hondenlosloopgebieden. Hierbij is gekeken naar bebording en prullenbakken.

 

Rockanje

 

Locatie hondenlosloopgebied

Resultaat bebording

Resultaat prullenbakken

Strandweg

Geen bebording

4 prullenbakken, onvoldoende

Middeldijk

Geen bebording

2 prullenbakken, onvoldoende

Oostvoorne

 

Locatie hondenlosloopgebied

Resultaat bebording

Resultaat prullenbakken

Berkenrijsweg (buiten bebouwde kom)

Geen bebording

2 prullenbakken, voldoende

Zeeweg/fietspad Boulevard

(buiten bebouwde kom)

Geen bebording

2 prullenbakken, voldoende

Zeeweg/Bosweg

Geen bebording

1 prullenbak, voldoende

Hofwei

Geen bebording

3 prullenbakken, voldoende

Ruy (pad richting Slotlaan)

Geen bebording

2 prullenbakken, voldoende

Zwanenmeer

Geen bebording

4 prullenbakken, voldoende

Brielseweg

Geen bebording

3 prullenbakken, voldoende

Knelpunt 2: Bebording hondenlosloopgebieden

Op het gebied van communicatie (bebording waarop wordt aangegeven waar sprake is van een hondenlosloopgebied met daarbij de regels wat betreft het hondenpoepbeleid, de opruimplicht) kan een grote slag worden geslagen. Door deze locaties te benadrukken is het waarschijnlijk dat meer hondenbezitters naar deze locaties gaan en het aantal klachten elders zal verminderen.

 

Maatregel 2: De huidige losloopgebieden binnen de bebouwde kom duidelijk aangeven met borden, hierdoor het aantal locaties waar hondenbezitters hun hond uitlaten verminderen en daardoor de ‘toezicht’ locaties voor de BOA’s verminderen. Hierdoor een betere aanpak van de overlast mogelijk.

 

Totaal: 7 losloopgebieden (huidige aantal), 2 borden per gebied (aan beide zijden van het gebied), dus 14 borden in totaliteit plaatsen.

Kosten: €200,-. Per bord inclusief arbeid, in totaal €2.800,-.

 

Knelpunt 3: Locatie hondenlosloopgebieden

Daarnaast vind 50% van de hondenbezitters de hondenlosloopgebieden op te grootte afstand van zijn/haar woning liggen. Wanneer je kijkt naar de locaties van de huidige hondenlosloopgebieden valt voornamelijk Rockanje op. Het aantal losloopgebieden op ‘redelijke’ afstand binnen de woonkern Rockanje ligt op dit moment op twee. Er is een hondenlosloopgebied aan de Middeldijk en bij de Strandweg. De afstand tussen deze is dusdanig groot dat dit de verklaring is voor het feit dat 50% van de hondenbezitters de hondenlosloopgebieden op te grootte afstand van zijn/haar vindt liggen. Uit de schouw bleek dat er op alle losloopgebieden voldoende verlichting aanwezig is.

Ten slotte zorgt de term ‘losloopgebieden’ voor verwarring. Wanneer gekeken wordt naar de grootte van een aantal gebieden valt op dat deze in werkelijkheid qua grootte niet overeenkomen met de term. Dit zorgt voor onduidelijkheid. De gebieden binnen de bebouwde kom verschillen qua grootte aanzienlijk van gebieden buiten de bebouwde kom.

 

Maatregel 3: Aanwijzen extra locaties losloopgebieden. In 2010 aangewezen volgens artikel 2:57 ‘Loslopende honden’ APV 2011 Westvoorne: Het college kan plaatsen aanwijzen waar het verbod genoemd in het eerste lid, onder a, b of c niet geldt. In dit gebied geldt geen aanlijnverplichting, de opruimplicht geldt hier wel.

 

In samenspraak met de belanghebbende actoren zijn de kernen bekeken om tot een aantal mogelijke locaties voor extra losloopgebieden gekomen. Per kern zal worden aangegeven welke gebieden tot de mogelijkheid behoren. Dit op basis van de huidige bestemming en de omgeving van de locatie. Het gebied zal op proef worden ingezet als hondenlosloopgebied. Na 2/3 maanden zal deze worden geëvalueerd en zal het college van B&W definitief een bepaald aantal extra hondenlosloopgebieden aanwijzen. Deze maatregel zal gecommuniceerd worden zoals beschreven staat in (maatregel 4).

 

Binnen de bestaande open plekken, waaronder ook speelvelden, is gezocht naar extra hondenlosloopgebieden. Het is niet gewenst om velden met een speelveldfunctie te combineren met het loslopen van honden. Het onderzoeksresultaat binnen de beschikbare ruimte is beperkt. Hierdoor komen we op het volgende resultaat uit:

Rockanje:

  • -

    Singel tussen Middeldijk en Alardusdreef (tot Dwarsweg)

 

Oostvoorne:

  • -

    geen

Voor Oostvoorne wordt geen extra losloopgebied voorgesteld vanwege een gebrek aan mogelijke locaties en de aanwezigheid van reeds bestaande losloopgebieden verdeeld door de kern. Voor Rockanje geldt dat er op dit moment twee aangewezen losloopgebieden zijn welke zich aan de uiterste rand van kern bevinden. Vanwege deze reden wordt een extra losloopgebied voorgesteld centraal in de kern van Rockanje. Deze zal ook met bebording worden aangegeven.

 

Daarnaast is gebleken dat de term ‘losloopgebieden’ voor onduidelijkheid zorgt. Belangenvereniging de Gelukkige Hond geeft aan dat de term ‘gebieden’ de verwachting werkt dat het uitgestrekte gebieden zijn. Voorgesteld worden een duidelijk onderscheid te maken tussen bebouwde en niet-bebouwde kom. Binnen de bebouwde kom zullen de huidige losloopgebieden in het vervolg ‘losloopstroken’ worden genoemd. Buiten de bebouwde kom blijft de term ‘losloopgebieden’ gehandhaafd. In het vervolg van dit stuk zal deze term (losloopstroken) worden gebruikt.

 

Communicatie

Knelpunt 4: Verbetering communicatie

De kennis van het hondenpoepbeleid en de opruimplicht van hondenpoep is redelijk tot goed te noemen bij een aanzienlijk aantal van de burgers. Hierdoor heeft het huidige hondenpoepbeleid duidelijk voor bewustwording gezorgd. Herhaling van de boodschap leidt echter tot gewenst gedrag. Informatief kan er hierdoor nog een slag worden geslagen. Zoals bij het onderdeel ‘middelen’ staat aangeven valt op het gebied van bebording ook nog een duidelijke slag te maken.

 

Maatregel 4: Communicatie: Voorgesteld wordt een persbericht te plaatsen waarbij de regels van het hondenpoepbeleid, de aanwezige losloopstroken en de maatregelen die worden genomen bij de actualisatie van het hondenpoep worden aangegeven. Hier worden de vastgestelde maatregelen per jaar mee bedoeld. Hierdoor zijn alle burgers op de hoogte van de acties die per jaar worden ondernomen. Dit persbericht zal zowel op de gemeentelijke website als in Weekblad Westvoorne worden geplaatst. Dit onderdeel is dus kostenneutraal omdat alleen gebruik worden gemaakt van eigen communicatiemiddelen. Naast deze maatregelen zal bij de vaststelling van het hondenpoepbeleid een folder worden verstuurd aan alle hondenbezitters. In deze folder worden alle regels m.b.t. het hondenpoepbeleid kenbaar gemaakt en worden alle maatregelen van deze actualisatie naar de hondenbezitters gecommuniceerd. De maatregelen worden hierbij uitgelegd en er wordt verteld wat de gemeente Westvoorne van de hondenbezitters verwacht. Daarnaast worden de losloopstroken met een kaartje aangegeven. (€ 2.100,00)

 

Handhaving

Knelpunt 5: Onvoldoende handhaving

Uit de enquete blijkt dat veel respondenten ontevreden zijn over de handhaving van het hondenpoepbeleid. Onder de respondenten is tevens sprake van een negatief beeld over de aangestelde hondenpoep BOA. Gemiddeld 55% van alle respondenten geeft aan ontevreden te zijn over de toezicht/handhaving. Opvallend is het spanningsveld tussen hondenbezitters (liever eerst een waarschuwing dan direct handhaving) en niet-hondenbezitters (direct handhaving). Daarnaast komt uit de conclusie naar voren dat handhaving van het hondenpoepbeleid lastig is.

 

Respondenten gaven tevens aan dat men de huidige toezichthouders ook graag op een aantal andere onderwerpen ingezet wilde zien. Deze bevindingen zijn meegenomen in het opstellen van de actielijst 2011-2012 voor de gemeentelijk toezichthouders. Elke maand behandelen zijn een ander thema welke in die maand de aandacht zal hebben. Voorbeeld zijn jeugd, verkeer en milieuzaken.

 

Maatregel 5: Toezicht/handhaving van de in het hondenpoepbeleid gestelde regels zal verzorgd worden door de BOA’s (Bijzonder Opsporings Ambtenaar) van de gemeente Westvoorne. Deze werkzaamheden maken deel uit van hun reguliere werkzaamheden. De huidige wijze van toezicht/handhaving zal in onderstaand schema worden beschreven. Ongeveer 210 uur per jaar zal besteed worden aan toezicht/handhaving van het hondenpoepbeleid. Deze handhaving heeft voornamelijk een preventieve werking waarbij gehandhaafd zal worden op de volgende elementen:

  • -

    Aanlijning hond binnen de bebouwde kom.

  • -

    Opruimplicht van de hondenpoep binnen de bebouwde kom.

  • -

    Het bij zich hebben van een hulpmiddel in de vorm van een schep of zakje voor het opruimen van de hondenpoep binnen de bebouwde kom.

Naast deze elementen zullen hondenbezitters, voornamelijk in de eerste maanden na de actualisatie van het hondenpoepbeleid, worden aangesproken m.b.t. onderwerpen van het hondenpoepbeleid. Dit zal worden gedaan in het kader van projectmatig werken. Vanaf september 2011 werkt de gemeente Westvoorne met zogenaamde thema’s. Voor elke maand is er een thema gekozen waar die maand de gemeentelijk toezichthouders aandacht voor zullen hebben in hun controles. Elk thema komt meerdere keren voor waardoor de gemeente Westvoorne de voortgang van alle thema’s steeds kan bekijken. Het onderwerp hondenpoepbeleid zal worden toegevoegd aan deze themalijst.

 

Huidige wijze van handhaving

Ondersteunende maatregelen

 

Maatregel 6: Om de hondenbezitters meer mogelijkheden te bieden voor het opruimen van de hondenpoep wordt bij een aantal prullenbak van de gemeente Westvoorne een zakjesdispenser bevestigd aan de lantaarnpaal die het dichtst in de buurt staat van deze prullenbak. Deze vorm van beleid heeft zich in de gemeente Brielle bewezen. Daarnaast verwezen respondenten veelvuldig naar deze beleidsinvulling. Om dit beleid uit te voeren moeten dispensers en hondenpoepzakjes worden aangeschaft. Voor Westvoorne betekent dit: 44 dispensers. Uit contact met de leverancier blijkt dat de dispensers 1 á 2 keer bijgevuld moeten worden per jaar. Inventarisatie bij de gemeente Brielle levert op dat rekening moet worden gehouden met de factor 1,5. Dit betekend voor Westvoorne 66 pakken zakjes. Voor 2012 zal per dispensers één pak zakjes worden besteld omdat de dispensers er niet het gehele jaar gebruik wordt gemaakt van de dispensers.

 

44 stuks; Aan lantaarnpalen bij bekende klachtenlocaties, daarnaast op lantaarnpalen bij prullenbakken in de hondenlosloopgebieden en op de lantaarnpalen bij extra prullenbakken zoals in maatregel 1 (bovenstaande) voorgesteld.

 

Kosten:

 

Artikel

Kosten

44 dispensers

€ 2.677,50.

Hondenpoepzakjes/milieuvriendelijk

€ 3.089,24. (2012)

€ 4.633,83 (2013, 2014 etc..)

Onderhoud

€ 825,00.

Montage

€ 1826,00.

Totaal

€ 8.417,74.

Wanneer de dispensers bij alle prullenbakken in de gemeente Westvoorne bevestigd worden kost dit in totaliteit € 30.122,645.

 

Onderzoek moet uitwijzen of deze maatregel werkt. De plaatsen waar zakjesdispensers worden opgehangen worden daarom maandelijks geschouwd door de gemeentelijk toezichthouders op afname van klachten in combinatie met de aanwezigheid van een zakjesdispenser.

 

Maatregel 7: De aanschaf of inhuur van een hondenpoepzuiger (zie tevens de motie

‘poepzuiger’ in bijlage III).

 

Aanschaf

Vooraf moet duidelijk worden gesteld dat het inhuren van een hondenpoepzuiger de voorkeur heeft. De ervaring leert dat een hondenpoepzuiger redelijk onderhoudsintensief is, en daardoor veel onderhoudskosten met zich mee brengt. Daarnaast is er bij de buitendienst, die de bediening van de poepzuiger voor zijn rekening dient te nemen, niet direct capaciteit voorhanden om dit voertuig te gaan bedienen.

 

Inhuur

Door deze redenen heeft de inhuur van een hondenpoepzuiger de voorkeur. Bij inhuur van een poepzuiger betreffen de kosten € 54,74. per uur bij een werkdag van 8 uur inclusief bediening

van de poepzuiger. De kosten voor aanschaf van een poepzuiger betreffen € 51.170,-.

De hondenpoepzuiger zal ten eerste worden aangestuurd vanuit het klachtmeldsysteem. De contactpersoon van het klachtmeldsysteem heeft inzicht in de locaties waar klachten over de overlast van hondenpoep zijn. Naast het klachtensysteem zal het team BOB locaties van overlast benoemen op basis van hun ervaringen in de openbare ruimte. De poepzuiger wordt dus aangestuurd d.m.v. afstemming tussen team OWO en team BOB. Daarnaast zal de hondenpoepzuiger de losloopstroken (binnen de bebouwde kom) als standaard

‘schoonhoudlocaties’ aanhouden. Bij een grote hoeveelheid klachten wordt op basis van

‘efficiency’ en praktische uitvoerbaarheid gekeken waar de poepzuiger wordt ingezet.

 

Ten tweede zal d.m.v. een evaluatie worden bekeken welke fasering aangebracht moet worden in de hoeveelheid dagen dat de poepzuiger moet rijden. De gemeente zal bekijken hoeveel dagen nodig zijn dat de poepzuiger rijdt per jaar. In tijden van droogte en vorst zal de poepzuiger waarschijnlijk vaker ingezet worden omdat de hondenpoep in deze perioden langer blijft liggen. Hierdoor kan de gemeente Westvoorne de klachten voor zijn wanneer op deze periode wordt gestuurd. De poepzuiger zal dus flexibel worden ingezet waarbij gekeken wordt naar de werking van de overige maatregelen die hieraan vooraf gaan.

 

Een risico bij de aanschaf van een hondenpoepzuiger betreft de verwaarlozing van de opruimplicht voor burgers. Hondenbezitters denken bijvoorbeeld dat het geen kwaad kan om de hondenpoep te laten liggen omdat de gemeente Westvoorne over een hondenpoepzuiger beschikt. Hierdoor bestaat de kans dat het effect van het hondenpoepbeleid verwaarloosd. Daarnaast is het zo dat bij de inhuur van een hondenpoepzuiger van 1 dag per week de hondenpoep er waarschijnlijk 6 andere dagen wel zal liggen. Hierdoor zullen de klachten over de overlast van hondenpoep waarschijnlijk aanhouden. De opruimplicht blijft onverminderd van kracht en vormt geen garantie voor schone gebieden zonder hondenpoep. De poepzuiger wordt ingezet in combinatie met de huidige handhaving (zie maatregel 5).

De hondenpoepzuiger wordt zoveel mogelijk ingezet per jaar. Dit is afhankelijk van het budget en de overlastsituatie. Wanneer er in hetzelfde jaar andere maatregelen worden uitgevoerd ten behoeve van het hondenpoepbeleid blijft er minder budget beschikbaar voor de inzet van de poepzuiger.

 

Per dag (werkdag van 8 uur) kost de inzet van de poepzuiger €437,92.

6. Kosten en dekking

 

 

Knelpunt 1: Onvoldoende prullenbakken

 

Maatregel 1: Uitbreiden aantal prullenbakken met 3 stuks (€2.506,08)

 

Knelpunt 2: Bebording hondenlosloopgebieden

 

Maatregel 2: Aangeven van de losloopstroken/losloopgebieden met bebording, incl. regels beleid (€2.800,-.)

 

Knelpunt 3: Locatie hondenlosloopgebieden

 

Maatregel 3: Aanwijzen van losloopstroken door College van B&W na proefperiode en evaluatie.

 

Knelpunt 4: Verbetering communicatie

 

Maatregel 4: Communicatie via gemeentelijke middelen en door het verspreiden van een folder (€ 2.100,00)

 

Knelpunt 5: Onvoldoende handhaving

 

Maatregel 5: Voorzetten toezicht/handhaving met huidige werkwijze door gemeentelijke BOA’s.

 

Ondersteunende maatregelen

 

Burgers worden niet gefacilliteerd om de hondenpoep op te ruimen

 

Maatregel 6: Zakjesdispensers bevestigen aan lantaarnpalen nabij prullenbakken op klachtenlocaties, aan lantaarnpalen bij prullenbakken in losloopstroken en aan prullenbakken nabij de extra prullenbakken van maatregel 1 (€ 8.417,74.)

 

Opruimen hondenpoep

 

Maatregel 7: Inhuur van een hondenpoepzuiger die afhankelijk van het budget en de overlastsituatie zoveel mogelijk per jaar zal rijden (€437,92. per dag)

 

Dekking

 

Voor de invulling van het hondenpoepbeleid is structureel €26.390,-. gereserveerd in de begroting. Door een combinatie van meerdere maatregelen uit te voeren over een drietal jaren (2012-2014) kunnen de kosten over deze jaren worden verspreid en gedekt uit de €26.390 per jaar. Zie het schema op de volgende pagina voor de spreiding van de maatregelen.

 

Fasering uitvoering maatregelen ten behoeve van het hondenpoepbeleid

De werking van de maatregelen ‘zakjesdispensers’ en ‘inzet poepzuiger’ zullen voortdurend worden onderzocht. De wijze waarop dit gebeurt staat bij de betreffende maatregel vermeld. Hierdoor wordt de werking van deze maatregelen inzichtelijk gebracht. Op basis van de werking zal het ‘flexibel budget’ worden ingezet. Bij een positieve werking van de zakjesdispensers en de inzet van de poepzuiger zal het flexibel budget benut worden om deze maatregel op te schalen. Dit kan zijn in de vorm van extra zakjesdispensers maar ook in de vorm van extra inzet van de poepzuiger.

Bijlage I Enquête hondenpoepbeleid

 

Bijlage II

APV-artikelen

 

APV Artikel 2.4.18 Verontreiniging door honden (oud)

  • 1.

     De eigenaar of houder van een hond is verplicht ervoor te zorgen dat die hond zich niet van uitwerpselen ontdoet:

    • a.

      op een gedeelte van de weg dat bestemd is of mede bestemd voor het verkeer van voetgangers;

    • b.

      op een voor het publiek toegankelijke en kennelijk als zodanig ingerichte kinderspeelplaats, zandbak of speelweide;

    • c.

      op een andere door het college aangewezen plaats.

  • 2.

     Het college kan plaatsen aanwijzen waar het verbod genoemdin het eerste lid, onder a niet geldt

  • 3.

    De strafbaarheid wegens overtreding van het in het eerste lid gestelde gebod wordt opgeheven ndien de eigenaar of houder van de hond er zorg voor draagt dat de uitwerpselen onmiddellijk worden verwijderd.

APV Artikel 2.4.18 Verontreiniging door honden (nieuw)

  • 1.

     De eigenaar of houder van een hond is verplicht ervoor te zorgen dat die hond zich niet van uitwerpselen ontdoet:

    • a.

       binnen de bebouwde kom;

    • b.

       op een gedeelte van de weg dat bestemd is of mede bestemd voor het verkeer van voetgangers en fietsers;

    • c.

      op een voor het publiek toegankelijke en kennelijk als zodanig ingerichte kinderspeelplaats, zandbak of speelweide;

    • d.

       op een andere door het college aangewezen plaats.

  • 2.

     Het college kan plaatsen aanwijzen waar het verbod genoemdin het eerste lid, onder a, b of c niet geldt.

  • 3.

     De strafbaarheid wegens overtreding van het in het eerste lid gestelde gebod wordt opgeheven indien de eigenaar of houder van de hond er zorg voor draagt dat de uitwerpselen onmiddellijk worden verwijderd.

  • 4.

     De eigenaar of houder van een hond is verplicht, indien deze zich met een hond op een in lid 1 genoemde plaats bevindt, een hulpmiddel in de vorm van een schep of zakje bijzich te hebben dat geschikt is voor het verwijderen van uitwerpselen.

  • 5.

    De eigenaar of houder van een hond die zich met de hond op een in lid 1 genoemde plaats bevindt, is verplicht de schep of het zakje op eerste vordering te laten zien aan de toezichthoudend ambtenaar.

  • 6.

    De geboden genoemd onder lid 1, 4 en 5 gelden niet voorzover de eigenaar of houder vaneen hond zich vanwege zijn handicap door een geleidehond laat begeleiden en de hondals zodanig aantoonbaar gekwalificeerd is of indien de eigenaar of houder van een hond deze aantoonbaar gekwalificeerd opleidt tot een geleidehond.

-dichtgedrukte onderdelen geven de APV wijzigingen aan.

 

Bijlage III

Motie Poepzuiger

De raad van degemeente Westvoorne in vergadering bijeen op 6 december 2011,

is van mening dat ondanks alle gemeentelijke inspanningen om de overlast van hondenpoep t terug te dringen, hondenpoep nog steeds tot grote ergernis en overlast leidt op straten, in plantplantsoenen en in losloopgebieden;

verz verzoekt het college daarom:

- d-de mogelijkheden te onderzoeken om één of meerdere poepzuigers in te zetten om de hhondenpoep te lijf te gaan;

- d-de raad over de uitkomst van dit onderzoek zo spoedig mogelijk te informeren

en g en gaat over tot de orde van de dag.

PW PW E.W. vanBlom

VVD VVD R.P.M. Dukker

PvdA G.C. Bussink

G GBW H. Heijndijk CDA C.E. Vriend D66 W.M. Hartog

 

 

 

 

 


1

http://www.binnenlandsbestuur.nl/openbare-orde-en-veiligheid/nieuws/nieuws/420-opsporingsuren-voor- drie-hondendrollen.1058560.lynkx

2

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Binnenland/article/detail/3128325/2012/01/19/Meeste-gemeenten-hebben- last-van-poep.dhtml