Organisatie | Utrecht |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Nadere regel subsidie versneld vernieuwen: zorg dichtbij en op maat gemeente Utrecht |
Citeertitel | Nadere regel subsidie versneld vernieuwen: zorg dichtbij en op maat gemeente Utrecht |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | algemeen |
Eigen onderwerp |
Geen
artikel 156, derde lid, van de Gemeentewet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
21-06-2021 | Wijziging voor eenvoudiger en sneller indienen en toekennen van aanvragen. | 18-05-2021 | |||
22-02-2021 | 10-02-2021 | 21-06-2021 | Subsidieregeling versneld vernieuwen: zorg dichtbij en op maat gemeente Utrecht. | 26-01-2021 |
Burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht;
- gelet op artikel 3 lid 2 van de Algemene Subsidieverordening Gemeente Utrecht;
- gelet op artikel 156 lid 3 Gemeentewet;
- gelet op de door de Gemeenteraad en/of College vastgestelde kader:
- overwegende dat het wenselijk is om partijen de mogelijkheid te bieden om voorstellen in te dienen die bijdragen aan de doelen van versneld vernieuwen;
Besluiten vast te stellen de volgende Nadere regel subsidie versneld vernieuwen: zorg dichtbij op maat gemeente Utrecht.
Artikel 1 Begripsbepalingen (reikwijdte en definities)
In deze nadere regel wordt verstaan onder:
Utrechts sturingsmodel: sturingsmodel gebaseerd op het model Simons waarbij het college stuurt op: waarden van waaruit het college werkt (leidende principes, co-creatie), kaders (budget of wettelijke kaders), monitoringinformatie (aantallen, ervaringen) en de dialoog die plaatsvindt om steeds te kunnen leren.
Deze nadere regel richt zich op het tegengaan en/of verzachten van de negatieve sociale effecten van corona en de coronamaatregelen op inwoners en het ondersteunen van hen die daardoor extra zorg en ondersteuning nodig hebben. De nadere regel maakt (versterking van) preventieve en innovatieve inzet mogelijk in het sociaal domein. Door in te zetten op preventie worden problemen voorkomen en/of de verergering daarvan. Tevens biedt deze nadere regel de mogelijkheid om vormen van samenwerking die in deze periode zijn ontstaan door te zetten om zo de transformatie te versnellen en versterken. Hiermee sluit de nadere regel aan bij het Utrechts model van zorg en ondersteuning en de transformatie waar in Utrecht sinds 2015 aan gewerkt wordt. De verbinding en samenwerking tussen de drie sporen is vanzelfsprekend onderdeel van deze aanpak.
Deze nadere regel faciliteert inzet die bijdragen aan de volgende doelen:
De verlening van deze projectsubsidie is gekoppeld aan de gevolgen van corona en de genomen maatregelen en moet leiden tot de beweging naar voren en een structureel effect op bovengenoemde doelen. De looptijd van de regeling is van 2021-2022.
Deze subsidie is niet bedoeld voor inzet op structurele tekorten in reguliere capaciteit in de sociale basis, basiszorg of aanvullende zorg.
Artikel 3 Eisen aan de aanvrager subsidie
De subsidie kan bij voorkeur worden aangevraagd door een rechtspersoon die al een subsidie krijgt van burgemeester en wethouders onder een van de nadere regels zoals genoemd in de inleiding, of een inkoopcontract heeft bij burgemeester en wethouders voor Wmo of Jeugdwet aanvullende zorg. Deze eis geldt niet voor aanvragen die zich exclusief richten op subsidiabele activiteit 2 en 3 uit artikel 5.
De subsidieaanvraag wordt door een rechtspersoon die al subsidie krijgt van burgemeester en wethouders ingediend, bij voorkeur ingediend namens een samenwerkingsverband van meerdere partijen. Niet al deze partijen hoeven bij voorkeur een financieringsrelatie te hebben met burgemeester en wethouders zoals genoemd bij b. De hoofdaanvrager moet wel aan deze eis voldoen. Deze eis geldt niet voor aanvragen die zich exclusief richten op subsidiabele activiteit b2 en 3 uit artikel 5.
Rechtspersonen die behoren tot dezelfde groep mogen alleen een aanvraag doen als er géén sprake is van onderling gesloten overeenkomsten en/of feitelijke gedragingen die de mededinging beperken. Burgemeester en wethouders kunnen de betreffende rechtspersonen vragen om aan te tonen dat de mededinging niet wordt beperkt. Wordt dit niet aangetoond? Dan wijzen burgemeester en wethouders alle aanvragen van alle rechtspersonen uit dezelfde groep af.
Artikel 4 Vaststelling subsidieplafond
Burgemeester en wethouders stellen jaarlijks het subsidieplafond vast door middel van de subsidiestaat. Voor subsidiabele activiteit 2 genoemd in artikel 5 is het subsidieplafond € 1.512.433. Voor subsidiabele activiteit 3 genoemd in artikel 5 is het subsidieplafond € 100.000.
Artikel 5 Subsidiabele activiteiten
In het kader van deze nadere regel stellen burgemeester en wethouders de volgende eisen aan de uitvoering van activiteiten:
Activiteiten richten zich op het tegengaan en/of verzachten van de negatieve sociale effecten van corona en de coronamaatregelen op inwoners en de extra zorg en ondersteuning die zij daardoor nodig hebben. Tevens dragen de activiteiten bij aan kansen om de transformatie versneld of op nieuwe manieren door te zetten. Hierbij wordt inzet gebaseerd op een heldere probleemanalyse (zie raadsbrief Corona-effecten Jeugd en Wmo) en de ervaring van aanvrager(s) in de praktijk. Daarbij wordt gedacht aan:
In Utrecht werken alle organisaties volgens de leidende principes van het Utrechts sturingsmodel. De aanvrager hanteert bij het uitvoeren van de activiteiten deze leidende principes.
Activiteiten die zich – in lijn met actielijn 2 van het Rijks Steunpakket sociaal en mentaal welzijn en leefstijl - specifiek richten op het direct tegengaan en/of verzachten van de negatieve sociale effecten van corona en de coronamaatregelen op volwassen inwoners door inzet op extra begeleiding voor kwetsbare groepen inclusief dak- en thuisloze mensen en/of het bestrijden van eenzaamheid waaronder: extra inzet op matching en begeleiding van vrijwilligers, flexibele ontmoetingsplekken /activiteiten voor groepen, extra inzet welzijn op recept en intensiveren van bestaande activiteiten in de aanpak tegen eenzaamheid (Utrecht Omarmt).
Activiteiten vanuit de sociale basis in relatie tot jeugdhulp die zich – in lijn met actielijn 1 van het Rijks Steunpakket sociaal en mentaal welzijn en leefstijl– specifiek richten op mentale ondersteuning van jongeren in kwetsbare situaties die gebaat zijn bij extra ondersteuning om na deze coronaperiode weer zelf verder te kunnen en waar jeugdhulp (alleen) niet de best passende vorm is.
Artikel 6 Eisen aan de subsidieaanvraag
Aan de subsidieaanvraag worden een aantal eisen gesteld.
De subsidieaanvraag bestaat uit:
Uit de subsidieaanvraag moet blijken op welke wijze de voorgestelde activiteiten verschillen van activiteiten waarvoor de aanvrager reeds financiering ontvangt. Deze eenmalige subsidie is aanvullend op de reguliere activiteiten en mag niet dubbelen met lopende opdrachten, subsidies of andere financiële regelingen.
Artikel 7 Indieningstermijn subsidieaanvraag
Er kan subsidie worden aangevraagd voor de in artikel 5 genoemde activiteiten met een looptijd tot en met uiterlijk 31 december 2022. Voor activiteiten die starten vanaf 1 september 2021 moeten de aanvragen vóór 17 juli 2021 zijn ingediend.
Artikel 8 Maximaal subsidiebedrag per aanvraag/aanvrager
Alleen voor de activiteit noodzakelijke kosten komen in aanmerking voor subsidie.
Artikel 9 Beoordeling subsidieaanvraag
De aanvragen die tijdig en volledig zijn ontvangen en voldoen aan alle bovenstaande eisen worden op basis van de volgende criteria beoordeeld en met elkaar vergeleken:
Bij de besluitvorming wordt de volgende procedure gehanteerd:
De tijdig en volledig ontvangen aanvragen worden op basis van de in artikel 9 benoemde criteria cijfermatig beoordeeld en moeten minimaal 60 punten behalen. De aanvragen die minimaal 60 punten hebben behaald worden vervolgens met elkaar vergeleken op basis van de gegeven punten. Subsidieverlening gebeurt op basis van de waardering van de aanvraag op basis van de beoordelingscriteria, een goede spreiding over de stad en een goede spreiding over de inhoudelijke thema’s en doelgroepen. De beoordeling van de aanvragen gebeurt ambtelijk met ondersteuning van externen.
Het beleid in welk kader de subsidie versneld vernieuwen: zorg dichtbij en op maat gemeente Utrecht wordt ingezet, wordt periodiek geëvalueerd in samenwerking met partners op basis van het Utrechts sturingsmodel. De evaluatie van 2021 kan leiden tot aanpassing van de subsidieregeling voor 2022 en deze nadere regel.
Aldus als principebesluit vastgesteld door burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht in de vergadering van 26 januari 2021 en definitief vastgesteld door de wethouders Maatschappelijke Opvang en Jeugd en Jeugdzorg op 22 februari 2021.
De secretaris, De burgemeester,
Gabrielle G.H.M. Haanen Sharon A.M. Dijksma