Organisatie | Haarlem |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Haarlem houdende regels omtrent de wijkraden (Verordening op de wijkraden 2021) |
Citeertitel | Verordening op de wijkraden 2021 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Verordening op de wijkraden 2015.
artikel 149 van de Gemeentewet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
20-02-2021 | nieuwe regeling | 28-01-2021 |
Artikel 4 Taken en bevoegdheden
Wijkraden kunnen de gemeentelijke besluitvorming beïnvloeden via participatie en inspraak. Dit doen zij in de eerste plaats op basis van ervaringsdeskundigheid. Daarnaast kunnen wijkraden, mits goed gedocumenteerd, ervoor kiezen om de mening van (delen van) het werkgebied te peilen en dit te communiceren met de gemeente.
Ten aanzien van het tweede component “inwoneraantal” gelden onderstaande 3 categorieën en wordt het bedrag per categorie vastgesteld op basis van het percentage van het subsidieplafond voor het betreffende jaar en de verhouding 15:25:35 tussen de vaste bedragen voor categorieën, 1, 2, respectievelijk 3.
De vaststelling van de subsidie na afloop van het subsidiejaar als bedoeld in artikel 13 van deze verordening, in combinatie met de vaststelling van de totale rekening en verantwoording door het dagelijks bestuur van de wijkraad over datzelfde jaar én de goedkeuring daarvan door burgemeester en wethouders strekt tot décharge van het dagelijks bestuur van de wijkraad.
Voor de subsidie genoemd in artikel 7 geldt een jaarlijks door de raad bij de begroting vastgesteld subsidieplafond.
Betaling (met verrekening van een eventueel verstrekt voorschot) vindt plaats binnen 6 weken na verzending van de verleningsbeschikking aan de wijkraad, door betaalbaarstelling naar het bankrekeningnummer (IBAN) opgegeven bij de aanvraag.
Artikel 12 Niet nakomen voorwaarde subsidie
De wijkraad doet onverwijld melding aan het college zodra aannemelijk is dat de activiteiten waarvoor de subsidie is verleend, geheel of gedeeltelijk niet zullen worden verricht of dat geheel of gedeeltelijk niet aan de beschikking tot aan de subsidieverlening verbonden verplichtingen zal worden voldaan.
Artikel 13 Vaststelling subsidie
Uiterlijk vóór 1 maart in het jaar na afloop van het kalenderjaar dient de wijkraad bij het college een aanvraag tot vaststelling van de subsidie in door middel van het overleggen van een door twee leden van het dagelijks bestuur van de wijkraad ondertekende eindafrekening/verantwoording. De subsidie wordt lager vastgesteld voor het niet bestede deel van de verleende subsidie. Het verschil tussen de verleende subsidie en de vastgestelde subsidie wordt teruggevorderd.
Artikel 16 Gevallen onvoorzien in verordening
In de gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist de gebiedswethouder namens het college na het dagelijks bestuur van de betreffende wijkra(a)d(en) te hebben gehoord of in de gelegenheid te hebben gesteld schriftelijk te reageren.
Toelichting op de verordening op de wijkraden 2021
Artikel 1 sub d: deze kaart wordt na vaststelling gepubliceerd op de gebiedspagina’s van www.haarlem.nl
Artikel 2 lid 3: Op dit moment betreft het de buurtcoöperatie Garenkokerskwartier en de Dorpsraad Spaarndam. Indien er nieuwe bewonersgroepen zijn die worden erkend als wijkraad, worden deze opgenomen in de kaart als genoemd onder lid 1 sub d. Artikel 1sub c voor Spaarndam niet van toepassing. Aangezien de dorpsraad niet alleen de belangen van Haarlems grondgebied behartigt.
Artikel 4 lid 6: Deze vergaderingen mogen ook digitaal plaatsvinden.
Artikel 5 lid 1: Uitgangspunt is dat vergaderingen van de wijkraden openbaar zijn. Er kunnen echter gewichtige redenen zijn, naar het oordeel van het bestuur van de wijkraad, die zich hiertegen verzetten. Hier is bijvoorbeeld sprake van, wanneer er wordt gesproken over de samenwerking binnen het bestuur.