Organisatie | Utrecht |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel afwijking Terrassenreglement voor een tijdelijke exploitatievergunning in verband met COVID-19 gemeente Utrecht |
Citeertitel | Beleidsregel afwijking Terrassenreglement voor een tijdelijke exploitatievergunning in verband met COVID-19 gemeente Utrecht |
Vastgesteld door | burgemeester |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
artikel 4 van de Drank- en Horecawet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
17-02-2021 | 01-11-2021 | Tijdelijke regeling in verband met COVID-19 | 16-02-2021 |
Gelet op artikel 4 van de Drank- en Horecawet en artikel 5 van het Terrassenreglement gemeente Utrecht 2018;
De volgende beleidsregel vast te stellen als het gaat om het beoordelen van afwijkingen van het terrassenreglement voor tijdelijk terrassen ten behoeve van bestaande horecabedrijven tijdens de COVID-19 pandemie.
Artikel 1 Algemene uitgangspunten
Als algemene uitgangspunten, los van de mogelijkheden van het afwijken van het geldende Terrassenreglement, geldt dat;
Er moet worden voldaan aan de Tijdelijke wet maatregelen COVID-19 met bijbehorende Ministeriële regeling(en) en het gemeentelijke ‘Afwegingskader initiatieven en maatregelen inrichting en gebruik openbare ruimte in de anderhalve meter samenleving’ alsmede eventuele andere hogere (nood)wet- en regelgeving.
Als door voortschrijdend inzicht en nieuwe ervaringen blijkt dat er nieuwe instructies over gebruik van ruimte gewenst zijn, bijvoorbeeld bij ongewenste drukte of juist bij voldoende ruimte voor opplussen, dan behoudt de gemeente Utrecht zich het recht voor deze instructies toe te passen in een aangepaste tijdelijke vergunning.
De vergunning beperkt in tijd is. Zodra er geen verplichting meer geldt voor het houden vaneen veilige afstand, zoals bedoeld in artikel 58f van de Wet publieke gezondheid, vervalt na 14 dagen de afwijking van het Terrassenreglement middels de vergunning van rechtswege en daarmee het tijdelijke terras. Dit laatste uiterlijk 1 november 2021
Ten aanzien van het afwijken van de locatie (artikel 3) gelden de volgende kaders;
Voor terrassen in parken en groenstroken geldt dat moet worden aangetoond dat de flora en fauna hierdoor niet (onherstelbaar) in het geding komt én de ondernemer bij de aanvraag aangeeft op welke wijze hij schade aan het park of groenstrook zoveel mogelijk voorkomt en herstelt (denk aan gebruik van terras en routes voor bezoekers op verharde delen). Eventuele schade moet voor rekening en risico van de initiatiefnemers worden hersteld.
Voor woonlocaties geldt dat er voldoende draagvlak moet worden georganiseerd onder omwonenden. Voldoende draagvlak voor het initiatief kan blijken uit de wijze waarop contact is geweest met omwonenden, wat de uitkomsten zijn van deze contacten en welke beheersmaatregelen worden getroffen voor het behoud van leefbaarheid. Hierbij valt te denken aan specifieke afspraken en voorwaarden die zijn overeengekomen (denk aan sluitingstijden). De ondernemer zal duidelijk moeten maken op welke wijze hij hinder voor de directe omgeving zoveel mogelijk wil voorkomen. Dit alles moet de ondernemer schriftelijk vastleggen en insturen bij zijn aanvraag voor de exploitatievergunning voor het tijdelijke terras. Daarnaast kan voldoende draagvlak blijken door het ontbreken van klachten tijdens de gedoogperiode. Pas na een afweging van de belangen volgt een beslissing op het al dan niet meewerken aan de vergunning.
Ten aanzien van het afwijken van het gebruik (artikel 4) gelden de volgende kaders;
Op de tijdelijke eiland- en satellietterrassen wordt enkel duurzame terrasverwarming toegestaan, en bijvoorbeeld dus géén verwarming met aardgas of biogas. Er zijn verschillende alternatieven beschikbaar voor de traditionele terrasverwarmers zoals (fleece)dekens, elektrische dekens en warmtekussens, verwarmde zitplekken of tafels of infraroodverwarming met elektrische panelen. Dit is slechts anders bij de tijdelijke terrassen grenzend aan vergunde terrassen langs de gevels van horeca. Hiervoor gelden de bestaande regels.
Eiland- en satellietterrassen dienen uiterlijk om 22:00 uur gesloten te zijn (en 23 uur opgeruimd) en in het weekend om 23:00 uur (en 24.00 uur opgeruimd), of zoveel eerder indien dit is overeengekomen met omwonenden (maatwerk) dan wel dit op basis van bestaande regelgeving al verplicht is en eventueel afhankelijk van nationale maatregelen i.v.m. Covid-19.
Met betrekking tot zogenaamde satellietterrassen is het toegestaan om per terras een tijdelijk uitgiftepunt te gebruiken dat voldoet aan de geldende wet- en regelgeving op het gebied van milieu, gezondheid en veiligheid. Hieronder verstaan we ook foodtrucks, zeecontainers, e.d. Ook mogen hier sanitaire units worden geplaatst.
Artikel 4 Beoordeling en afhandeling
De Terrassencommissie krijgt opdracht om binnen dit kader de afwijking van het Terrassenreglement Utrecht 2018 (artikel 5) te beoordelen en af te handelen als het gaat om de tijdelijke terrassen.