Organisatie | Maasgouw |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Nadere regels standplaatsen Maasgouw 2020 |
Citeertitel | Nadere regels standplaatsen Maasgouw 2020 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
12-01-2024 | artikel 4.1, 6.3, bijlage 2 | 19-12-2023 | |||
19-02-2021 | 12-01-2024 | nieuwe regeling | 09-02-2021 |
HOOFDSTUK 2 INNEMEN OF HEBBEN VAN EEN VASTE STANDPLAATS OF INCIDENTELE STANDPLAATS
Artikel 2:3 Standplaatsvergunning per aangewezen locatie per kern
Binnen de kernen zoals genoemd in artikel 2:1, eerste lid mogen alleen op de volgende locaties standplaatsen worden ingenomen:
HOOFDSTUK 3 PROCEDURE VASTE STANDPLAATSEN
Artikel 3:1 Toebedelingsprocedure
Bij meer dan één gegadigde voor een standplaatsvergunning op een bepaalde locatie wordt via loting, in aanwezigheid van minimaal twee ambtenaren, de standplaats toegewezen. Alleen volledige aanvragen die voldoen aan deze nadere regels en andere van toepassing zijnde wet- en regelgeving worden meegenomen in de loting.
Artikel 3:3 Vervallen van een standplaatsvergunning
Als het genoemde in het eerste lid, eerste volzin, onderdeel c en d, van toepassing is kan het recht op de standplaats voor dezelfde standplaatswagen worden overgedragen aan de partner of een kind. Hiervoor moet een verzoek worden ingediend binnen één maand na het kenbaar maken van het genoemde in het eerste lid, eerste volzin, onderdeel c en d.
HOOFDSTUK 5 INNEMEN OF HEBBEN VAN EEN INCIDENTELE STANDPLAATS
Een incidentele standplaats wordt gedurende minimaal 1 dagdeel en maximaal 7 dagen per week, gedurende een maximale periode van vier maanden ingenomen.
HOOFDSTUK 6 OVERIGE BEPALINGEN
Artikel 6:2 Bijzondere afwijkingsbevoegdheid
In geval van bijzondere omstandigheden kan het college besluiten om van de nadere regels af te wijken.
Maasgouw, 9 februari 2021
Burgemeester en wethouders van de gemeente Maasgouw,
De secretaris,
W.R.J.H. Ploeg
De burgemeester,
S.H.M. Strous
BIJLAGE 1, SITUATIETEKENINGEN, BEHORENDE BIJ ARTIKEL 2:3 “NADERE REGELS STANDPLAATSEN MAASGOUW 2020”
Artikel 2:1, tweede lid (Standplaatsvergunning per kern): omdat binnen de kern Thorn geen locaties beschikbaar zijn met geschikte voorzieningen is binnen deze kern geen locatie aangewezen waar een standplaats kan worden ingenomen. Met geschikte voorzieningen wordt onder andere bedoeld stroomvoorzieningen, afvoer en riolering. Voor de kernen Stevensweert en Ohé en Laak zijn wel geschikte locaties. Het betreft voor Stevensweert het Jan van Steffeswert plein en voor Ohé en Laak het Dorpsplein. Op grond van het bestemmingsplan is het echter niet toegestaan om op deze locaties een standplaats in te nemen.
Artikel 2:4 (Maximumstelsel): er is gekozen voor een maximumstelsel, omdat door het onbeperkt toestaan van het innemen van standplaatsen de volgende problemen kunnen ontstaan:
Standplaatsen waar goederen te koop worden aangeboden hebben in de praktijk een verkeer aantrekkend karakter. Door deze verkeer aantrekkende werking ontstaan mogelijk ongewenste oversteekbewegingen door voetgangers en ontoelaatbaar fietsverkeer in voetgangersgebieden. Daarnaast zijn parkeerproblemen niet uit te sluiten.
Artikel 2:5 (Uitzondering maximumstelsel seizoen producten): bij zelf geteelde landbouwproducten kan gedacht worden aan asperges, aardbeien, e.d. Daarnaast is het innemen van een standplaats bij verkoop van zelf geteelde landbouwproducten vanaf het perceel waarop ze worden geteeld alleen mogelijk als dit op grond van het bestemmingsplan is toegestaan.
Artikel 3:1, derde lid (Toebedelingsprocedure): volgens Europese en landelijke juridische uitspraken dient de gemeente transparante regels te hebben waaraan de gemeente bij de verdeling van schaarse vergunningen voldoet. Het gaat vooral om transparantieverplichtingen bij de verdeling en verlening van schaarse vergunningen, die waarborgen dat de aanvragers gelijke kansen hebben om mee te dingen naar schaarse vergunningen. Deze vereiste transparantie is nog geen vaste praktijk.
Volgens het standplaatsenbeleid 2008 werd uitgegaan van een verdeelsysteem op grond van aanvraag en op grond van een eventuele wachtlijst. Na de inwerkingtreding van deze nadere regels worden standplaatsvergunningen die in 2017 eindigen niet meer automatisch via aanvraag of via een wachtlijst afgegeven. De vrijgekomen vergunningen worden openbaar kenbaar gemaakt via een advertentie in het plaatselijke huis-aan-huis blad en in het Gemeenteblad. Liefhebbers voor de standplaats kunnen zich vervolgens inschrijven voor de vrijkomende standplaats(en) vóór een in de publicatie genoemde datum. Bij meer dan een gegadigde voor een standplaatsvergunning op een bepaalde locatie wordt via loting door aanwezigheid van minimaal twee ambtenaren, de standplaats toegewezen. Van de loting wordt achteraf een verslag gemaakt.
Artikel 3:3, tweede lid (Vervallen van een standplaatsvergunning): de standplaatsvergunning is ingevolge artikel 1:5 Apv Maasgouw 2017 een persoonsgebonden vergunning. Een vergunning wordt persoonlijk genoemd, als die alleen of vooral is verleend vanwege de persoon van de vergunning aanvrager. De persoonlijke vergunning is in beginsel niet overdraagbaar. Een uitzondering wordt gemaakt bij het overlijden en in het geval van zwaarwegende persoonlijke omstandigheden van de standplaatsvergunninghouder.
In dit artikellid is tevens opgenomen dat het recht voor het innemen van een standplaats alleen voor dezelfde standplaatswagen kan worden overgedragen aan de partner of kind. Door deze formulering wordt voorkomen dat een ander soort standplaatswagen wordt geëxploiteerd dan in eerste instantie.
Artikel 4:1 (Termijn): De standplaatsvergunningen vallen onder de Europese Dienstenrichtlijn, een richtlijn die er op gericht is dat ondernemers makkelijker hun diensten kunnen aanbieden in Europa. Volgens deze Dienstenrichtlijn worden standplaatsvergunningen gezien als schaarse besluiten/vergunningen. Deze schaarse besluiten/vergunningen mogen niet meer voor onbepaalde tijd worden verleend.
Vergunningen worden daarom verleend voor een bepaalde termijn. Ondernemers kunnen binnen deze termijn investeringen terugverdienen. Deze termijn was gesteld op vijf jaar.
Op grond van jurisprudentie en onderzoeken is de vergunningstermijn van vijf jaar voor het exploiteren van een standplaats juridisch niet meer houdbaar. Om te onderbouwen waarom de termijn van vijf jaar aangepast moet worden, en waarom een termijn van twaalf jaar redelijk kan worden geacht hebben onderstaande onderdelen meegewogen.
Uitspraak van de enkelvoudige kamer bestuursrecht van 25 mei 2022 UTR22/517
Op 25 mei 2022 is er door de rechtbank bepaald dat een standplaatsvergunning voor een langere duur moet worden verleend dan, in dat geval, zes jaar.
Uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (ABRS) van 1 juli 2021 met ECLI:NL:RVS:2021:1588 (Nijmegen)
Op 1 juli 2021 heeft de afdeling bestuursrecht van de Raad van State geoordeeld dat bij het bepalen van een beperkte duur van een beleidsmatig schaarse vergunning (in dat geval een standplaatsvergunning voor de verkoop van vis) de terugverdientijd van noodzakelijke investeringen en de investeringen die lopende de geldigheidsduur van de vergunning moeten worden gedaan als factor moet worden meegenomen. De gemeente Nijmegen heeft, naar aanleiding van deze uitspraak vervolgens gekozen voor een vergunningstermijn van 12 jaar.
Daarnaast is bij de beoordeling van een termijn van twaalf jaar gekeken naar het rapport “Rapport schaarse vergunningen en terugverdientijd in de ambulante handel” uitgebracht door SEO Economisch Onderzoek. De conclusie van dit rapport is, dat in economische zin, een vergunningsduur van 12 jaar de meeste ondernemers de mogelijkheid biedt om in alle redelijkheid de investeringen terug te verdienen. De terugverdientijd is volgens dit rapport niet afhankelijk van het type product en andere verschillen in de ambulante handel, zoals de rechtsvorm van de onderneming, het aantal medewerkers dat de onderneming in dienst heeften het aantal dagen dat de onderneming gemiddeld genomen per week actief is. Er lijkt geen verschil te zijn in terugverdientijd tussen verschillende productcategorieën en ook niet tussen handel en voedingsmiddelen en andere type producten. Het rapport is via onderstaande link te downloaden
Schaarse vergunningen en terugverdientijd in de ambulante handel - SEO Economisch Onderzoek
De vergunningen voor vaste standplaatsen in de ambulante handel worden voor een periode van twaalf jaar verleend. Er wordt geen onderscheid gemaakt naar branches.
Artikel 6:2 (Bijzondere afwijkingsbevoegdheid): hiervan kan bijvoorbeeld gebruik worden gemaakt als het college van mening is dat een extra standplaats moet worden aangewezen. Bij de beoordeling naar de meerwaarde voor een extra standplaats worden synergie/complementariteit, maatschappelijk draagvlak en de kwaliteit van het product en de onderneming meegewogen.
Overgangsrecht bestaande vergunningen
In 2020 zijn alle vergunningen voor een vaste standplaats voor onbepaalde tijd automatisch overgegaan naar vergunningen voor bepaalde tijd. Dit betekent dat de desbetreffende ondernemingen een vergunning hebben gekregen voor vijf jaar. Alle huidige geldige standplaatsvergunningen binnen de gemeente Maasgouw, worden ambtshalve gewijzigd. In deze vergunningen wordt opgenomen dat zij geldig zijn voor een periode van twaalf jaar.