Organisatie | De Wolden |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Evenementenverordening voor de gemeente De Wolden 2021 |
Citeertitel | Evenementenverordening gemeente De Wolden 2021 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Geen
artikel 149 van de Gemeentewet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
18-02-2021 | nieuwe regeling | 28-01-2021 |
In deze verordening wordt verstaan onder:
a. achtergrondmuziek: muziek zonder pieken in volume en dynamiek, afgespeeld op zacht volume (maximaal 65 dB(A)), dat opgaat in de omgevingsgeluiden zoals vogels, auto's, conversaties;
b. Besluit: het Besluit algemene regels voor inrichtingen milieubeheer (Activiteitenbesluit);
c. evenement: elke voor publiek toegankelijke verrichting van vermaak, inclusief herdenkingen, waarbij een verzameling mensen zich in een bepaald tijdvak in dan wel op een (eventueel beperkt) openbaar toegankelijke inrichting of terrein bevindt of beweegt;
d. houder van een inrichting: degene die als eigenaar, bedrijfsleider, beheerder of anderszins een inrichting drijft;
e. incidentele festiviteit: een binnen een inrichting georganiseerde activiteit die niet tot de gebruikelijke bedrijfsvoering behoort; f. inrichting: een inrichting zoals bedoeld in de Wet Milieubeheer;
g. onversterkte muziek: muziek die niet elektronisch is versterkt;
h. A evenement: een evenement met weinig risico conform de Risicoanalyse van Veiligheidsregio Drenthe;
i. B evenement: een evenement met beperkt risico conform de Risicoanalyse van Veiligheidsregio Drenthe;
j. C evenement: een evenement met hoog risico conform de Risicoanalyse van Veiligheidsregio Drenthe.
Voor evenementenlocaties wordt de volgende gebiedsindeling gehanteerd:
- i. Zuidwolde: Hoofdstraat, Kerkplein, Sportlaantje, terrein bij de sportvelden, groene hart, terrein bij muziekkoepel;
- ii. Ruinen: evenementenlocatie Neuzendijk, de Brink, terrein bij Buitencentrum de Poort, de Kaamp;
- iii. De Wijk: Dorpsstraat, sportvelden bij de Wiltenweg; iv. Ruinerwold: Dijkhuizen terrein achter de Kastelein, terrein bij sporthal, terrein ijsbaan;
b. dorp: het gebied binnen de grenzen die zijn vastgesteld op grond van artikel 20a van de Wegenverkeerswet 1994. Dit zijn de dorpen Alteveer, Ansen, Berghuizen, De Wijk, Drogteropslagen, Echten, Eursinge, Fort, Kerkenveld, Koekange, Koekangerveld, Linde, Ruinen, Ruinerwold, Oosteinde, Veeningen, Zuidwolde;
c. buitengebied: overig gebied, niet zijnde een van de gebieden onder sub a of b van dit lid, met uitzondering van natuurgebieden.
Artikel 3. Meldingsplichtige evenementen
Onder voorwaarden kan voor het organiseren van een evenement met een melding worden volstaan. Een melding volstaat als:
a. het aantal aanwezigen minder bedraagt dan 250 personen;
b. het evenement na 07:00 uur begint en voor 00.00 uur eindigt;
c. er maximaal achtergrondmuziek ten gehore wordt gebracht;
d. door het evenement het verkeer niet hoeft te worden stilgelegd of omgeleid;
e. het evenement geen belemmering vormt voor de hulpdiensten;
f. er slechts kleine objecten worden geplaatst op het evenemententerrein met een oppervlakte van minder dan 10 m2 per object; en
g. het evenement op basis van de risicoanalyse niet als B of C evenement te typeren is.
De aanvraag van een vergunning als bedoeld in artikel 2, lid 1 is voorzien van de volgende gegevens:
a. naam en adresgegevens van de rechtspersoon dan wel de natuurlijke persoon die met de daadwerkelijke organisatie van het desbetreffende evenement is belast;
b. datum of data en tijdstippen waarop het evenement wordt georganiseerd;
c. een volledige omschrijving van alle beoogde activiteiten;
d. een schatting van het aantal te verwachten bezoekers;
e. een situatieschets met daarop aangegeven:
- i. de ten behoeve van het evenement af te sluiten wegen;
- ii. de inrichting van de eventueel te plaatsen feesttenten en/of enig ander tijdelijk bouwsel;
- iii. de plaats van podia, tribunes, tijdelijke terrassen, parkeervoorzieningen, voorzieningen voor afvalwater etc.;
f. de voor de beoordeling van de mogelijk door het evenement veroorzaakte hinder, overlast en (brand)veiligheid benodigde gegevens;
g. een overzicht van de energievoorzieningen;
h. een overzicht van de voorziene brandblusmiddelen; i. indien van toepassing een afschrift van verleende toestemming(en) van een ander bevoegd gezag voor de geplande activiteiten;
j. indien het aannemelijk is dat het geluidsniveau hoger is dan het voor dat soort evenement in deze verordening voorgeschreven geluidsniveau: een akoestisch onderzoek. Bij een meerjarige vergunning en ongewijzigde omstandigheden, hoeft jaarlijks geen nieuw akoestisch onderzoek te worden aangeleverd.
De organisator van het evenement ontvangt na inlevering van de in het eerste lid bedoelde aanvraag een ontvangstbevestiging. Binnen 2 weken na ontvangst van de aanvraag wordt een ontvankelijkheidstoets uitgevoerd. Indien er stukken bij de aanvraag ontbreken wordt de aanvrager daarvan en van de verdere afhandeling op de hoogte gesteld.
Artikel 5. Aansluiting risicoanalyse
Voor een B evenement geldt dat:
a. de organisator een (beknopt) veiligheidsplan aanlevert, waarin in ieder geval aandacht wordt besteed aan verschillende scenario’s, mogelijke risico’s en de te ondernemen acties om risico’s te beperken;
b. de vergunningaanvraag wordt adviesaanvraag wordt doorgezonden naar de hulpdiensten;
c. indien dit gewenst is door organisator, gemeente of een van de hulpdiensten er een multidisciplinair overleg plaatsvindt.
Artikel 6. Meerjarige vergunningen
In de volgende omstandigheden kan een meerjarige vergunning worden ingetrokken:
a. de inhoud en/of opzet van het evenement verandert dusdanig dat deze niet meer past binnen de overwegingen dan wel voorwaarden van de verleende vergunning;
b. er is sprake van strijd met, dan wel er wordt niet voldaan aan, de in de vergunning dan wel in deze verordening gestelde voorwaarden;
c. er is bij een vorige editie van het betreffende evenement sprake geweest van verstoring van de openbare orde en veiligheid en/of er is sprake geweest van gevaar voor de volksgezondheid en/of het milieu;
d. er is sprake van gewijzigde omstandigheden waardoor het evenement in de oorspronkelijke vorm niet meer als passend wordt beoordeeld.
Artikel 7. Weigeringsgronden vergunning
Een vergunning voor het organiseren van een evenement kan worden geweigerd:
a. indien de vergunningaanvraag voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2 niet tijdig is gedaan;
b. indien door de burgemeester is geconstateerd dat de organisator van het evenement de aan vergunning te verbinden nadere voorschriften één of meerdere keren heeft overtreden;
c. in het belang van de openbare orde, de openbare veiligheid, de volksgezondheid en/of de bescherming van het milieu/ de natuur;
d. indien een evenement overlast heeft veroorzaakt, of er hebben ernstige incidenten plaatsgevonden, als gevolg van laakbaar gedrag van de organisator. In dat geval wordt er geen volgende vergunning voor eenzelfde of vergelijkbaar evenement van dezelfde organisator of aanvrager verleend gedurende een periode van vijf jaar.
Een vergunning voor het organiseren van een evenement moet worden geweigerd indien:
a. de burgemeester van mening is dat de woon- en leefsituatie in de directe omgeving van de locatie waar het evenement wordt georganiseerd en/of de openbare orde en veiligheid op ontoelaatbare wijze worden beïnvloed;
b. de burgemeester van mening is dat er te frequent evenementen plaatsvinden in een zelfde omgeving. Daarbij let de burgemeester bij het aantal evenementen onder andere op de vastgestelde bestemming, het geproduceerde geluid en de duur van de evenementen waardoor een te frequente of langdurige belasting voor de omgeving ontstaat;
c. geen toestemming wordt verkregen van de eigenaar betreffende de beoogde locatie (indien gemeentegrond) waar het evenement gehouden zal worden
d. de locatie waar het evenement wordt georganiseerd is gelegen binnen een in de gemeente gelegen natuurgebied, niet in eigendom van de gemeente De Wolden, en hiervoor geen toestemming is verkregen van de beheerder van het desbetreffende natuurgebied.
Artikel 8. Verdeling evenementen
Organisatoren van evenementen kunnen een gewenst evenement voor 1 december voorafgaand aan het jaar waarin het evenement zou moeten plaatsvinden melden bij de burgemeester. De burgemeester plaatst de gemelde evenementen op een kalender. De aangemelde evenementen krijgen voorrang ingeval de burgemeester overgaat tot het afwijzen van evenementen op grond van artikel 7, lid 2, sub b van deze verordening.
Artikel 9. Algemene voorschriften en beperkingen
Om de door evenementen veroorzaakte hinder/overlast voor de omgeving zoveel mogelijk te beperken, gelden de volgende voorschriften:
a. de organisator van een evenement is verplicht de door de burgemeester gegeven aanwijzingen, ter handhaving van de openbare orde en/of de veiligheid en ter bescherming van het milieu, onvoorwaardelijk en stipt op te volgen;
b. de toegang tot de locatie waar het evenement wordt georganiseerd dient te allen tijde te worden vrijgehouden voor de hulpverlening (brandweer, GHOR en politie);
c. de organisator van een evenement dient alle redelijkerwijs te treffen maatregelen te nemen teneinde te voorkomen dat de gemeente De Wolden, dan wel derden, vanwege het evenement schade lijden. De organisator van een evenement dient een dekkende WA verzekering af te sluiten;
d. de organisator van een evenement meldt het evenement ten minste 2 weken voor aanvang van de activiteiten aan de in de nabijheid van de locatie waar het evenement wordt georganiseerd, gevestigde buurtbewoners en bedrijven. De melding kan plaatsvinden middels een huis-aan-huis bezorgde brief bij kleine evenementen dan wel een advertentie of anderszins goed leesbare aankondiging in de huis-aanhuisbladen bij grote muziek, middelgrote – en gemotoriseerde evenementen.
Artikel 10. Voorschriften en beperkingen voor geluid en licht
Geluidmetingen tijdens evenementen worden uitgevoerd volgens Methode II.1 van de Handleiding meten en rekenen industrielawaai 1999 (HMRI), met de volgende toevoegingen en/of uitzonderingen:
a. De beoordeling van het invallende geluid vindt plaats op de gevels van maatgevende woningen ter hoogte van geluidgevoelige ruimten;
b. Metingen worden uitgevoerd op maatgevende beoordelingspunten, op een hoogte van 5 meter. Indien dit praktisch niet uitvoerbaar is, kan hiervan worden afgeweken;
c. Het vaststellen van het te toetsen geluidniveau gebeurt in eerst instantie door monitoring. Dit wordt gedaan door het voortschrijdende gemiddelde (lopend gemiddelde) te bepalen over de laatste 3 minuten;
d. Indien monitoring niet mogelijk is of ter ondersteuning van het monitoren, kunnen handmatige metingen worden verricht, waarbij het gemiddelde C-gewogen geluidniveau (LCeq) wordt bepaald over een (zuivere) meettijd van 3 minuten. Hiervoor dienen ten minste 2 metingen verricht te worden van elk 3 minuten, waarbij tussen de metingen een tijdsperiode van 5 minuten wordt aangehouden;
e. Tijdens evenementen hoeft niet onder ‘meteoraamcondities’ zoals in de HMRI vermeld gemeten te worden, ook niet bij metingen op grotere afstanden dan 50 meter. In de beoordeling van het geluid wordt geen meteocorrectie(cm) toegepast;
f. In afwijking van de HRMI wordt bij metingen geen correctie voor de herkenbaarheid van muziekgeluid toegepast en wordt geen bedrijfsduurcorrectie toegepast;
g. In tegenstelling tot de HRMI-99 mogen metingen ook uitgevoerd worden met een, volgens de specificaties van IEC-publicatie 651: 1979, type 2 geluidniveaumeter, maar wel zijn voorzien van octaaf- of tertsbandfilters en moeten een opslagmogelijkheid beschikken, op de meter of online.
h. Onversterkt stemgeluid op het evenemententerrein blijft buiten beschouwing.
Een organisator van een muziekevenement dient zich te houden aan het 3e Convenant Preventie Gehoorschade Muzieksector (ministerie van VWS, V.V.E.M, vereniging van Nederlandse poppodia en festivals, 2018). Dit betekent dat voor elk geluiddragend evenement (binnen de inrichting als in de buitenlucht) de audio-emissies zich beperken tot een hoogste equivalent gemiddeld geluidsniveau van Leq=103 dB (A), gemeten over 15 minuten. Daarbij wordt de piekbelasting beperkt tot een geluidsdruk van maximaal 200 Pascal (of 140 dB (C)). Onder geluidsniveau wordt verstaan het Leq-niveau in dB(A) gemeten over een periode van 15 minuten aan de mengtafel op een hoogte van 2 meter boven de vloer.
Voor muziekevenementen voor kinderen gelden de volgende maximale geluidsniveaus voor de audio-emissies:
a. bij shows voor jonge kinderen (t/m 13 jaar) wordt een maximaal geluidsniveau voor de audio-emissie van 91 dB(A) gehanteerd;
b. bij shows voor kinderen van 14 en 15 jaar wordt een maximaal geluidsniveau voor de audio-emissie van 96 dB(A) gehanteerd;
c. bij shows voor kinderen van 16 en 17 jaar wordt een maximaal geluidsniveau voor de audio-emissie van 100 dB(A) gehanteerd
Artikel 11. Voorschriften en beperkingen voor begin- en eindtijden
Artikel 13. Kennisgeving incidentele festiviteiten
Het is een inrichting toegestaan maximaal 12 incidentele festiviteiten per kalenderjaar te houden waarbij:
a. de geluidsnormen als bedoeld in de artikelen 2.17, 2.19 en 2.20 van het Besluit niet van toepassing zijn; en/of
b. de verlichting langer aan wordt gehouden ten behoeve van sportactiviteiten waarbij artikel 4.113 lid 1 van het Besluit niet van toepassing is.
Artikel 15. Onversterkte muziek
Het eerste lid is niet van toepassing indien in de inrichting tussen 07:00 uur en 00:00 uur onversterkte muziek ten gehore wordt gebracht vanwege het oefenen door muziekgezelschappen zoals orkesten, harmonie- en fanfaregezelschappen. Indien versterkte elementen worden gecombineerd met onversterkte elementen, wordt het hele samenspel beschouwd als versterkte muziek en is het Besluit van toepassing.
Hoofdstuk 4. Opsporings- en strafbepalingen
Overtreding van een bij of krachtens deze verordening vastgesteld verbodsbepaling, niet nakoming van een bij of krachtens deze verordening opgelegde verplichting en niet nakoming van een of meer voorschriften aan een vergunning of ontheffing verbonden, wordt gestraft met hechtenis van ten hoogste drie maanden of een geldboete van de tweede categorie.
Met het toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens deze verordening zijn, naast de bij of krachtens artikel 141 van het Wetboek van strafvordering aangewezen ambtenaren, belast de door de burgemeester dan wel door burgemeester en wethouders aangewezen ambtenaren, ieder voor zover betreft de in die aanwijzing genoemde onderwerpen.
Hoofdstuk 5. Bijzondere omstandigheden en slotbepalingen
Artikel 19. Bijzondere omstandigheden
De burgemeester kan in bijzondere gevallen afwijken van de bepalingen in deze verordening, indien onverkorte toepassing zou leiden tot onbillijkheden van overwegende aard.