Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Ameland

Regeling gegevensverstrekking Basisregistratie Personen gemeente Ameland 2018.

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAmeland
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling gegevensverstrekking Basisregistratie Personen gemeente Ameland 2018.
CiteertitelRegeling basisregistratie personen
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpBestuur en recht
Externe bijlageBijlagen 1, 2 regeling basisregistratie

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Wet basisregistratie

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 3 van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

09-01-201925-05-2018Nieuwe regeling

08-01-2019

gmb-2021-47052

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling gegevensverstrekking Basisregistratie Personen gemeente Ameland 2018.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1. Verstrekking aan een orgaan van de gemeente.

De minister van BZK verstrekt de gemeente voor de uitvoering van haar taken, gegevens van personen die wel in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Ameland woonachtig zijn. Deze systematische verstrekking van gegevens aan de gemeente is gebaseerd op een autorisatiebesluit van de minister van BZK voor de gemeente Ameland op grond van artikel 3.2 Wet BRP.

Zolang de Wet BRP door de gemeente Ameland wordt uitgevoerd met behulp van systemen die gebruikt werden tijdens de Wet GBA, is er geen sprake van systematische verstrekking van persoonsgegevens door de minister van BZK, met betrekking tot de eigen inwoners. De gemeente Ameland heeft in dat geval zelf beschikking over de persoonsgegevens van haar eigen inwoners. Voor het gebruik van gegevens van personen die in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Ameland woonachtig zijn, dient de gemeente Ameland het autorisatiebesluit van de minister van BZK in acht te nemen.

Ook voor de verstrekking aan het Data Distributie Systeem (DDS) wordt aangesloten bij ditautorisatiebesluit. Organen van de gemeente Ameland mogen alleen gebruik maken van het Data Distributie Systeem (DDS) zoals vermeld in het autorisatiebesluit.

Artikel 2. Gegevensverstrekking aan derden

Derden die werkzaamheden verrichten met gewichtig maatschappelijk belang De wetgever heeft de verstrekking van toegang tot gegevens uit de BRP aan een groot aantal derden al deels voorzien in de Wet BRP. Desondanks kan er sprake zijn van een lokale situatie die het gemeenschappelijk belang dient, waarin de wetgever niet heeft voorzien. In gevallen waarbij sprake is van gemeentelijke werkzaamheden die gelijktijdig het gemeentebelang en het maatschappelijk belang dienen, is de gemeenteraad bevoegd autorisaties aan nader te bepalen categorieën van derden te verlenen, voor het raadplegen van gegevens van inwoners van de gemeente Ameland.

De verantwoordelijkheid voor de bepaling hiervan is door de gemeenteraad gedelegeerd aan burgemeester en wethouders op grond van artikel 156 Gemeentewet.

Voor de aanwijzing van de werkzaamheden dienen burgemeester en wethouders een aantal criteria als uitgangspunt te nemen. Het moet hierbij gaan om werkzaamheden:

  • die samenhangen met een overheidstaak;

  • gericht zijn op het in stand houden van voorzieningen voor burgers waarbij sprake is van overheidsverantwoordelijkheid;

  • waarbij, gelet op overheidsverantwoordelijkheid, ondersteuning daarvan door gegevensverstrekking uit de Basisregistratie Personen gerechtvaardigd is.

Derden met schriftelijke toestemming

Naast de toegestane verstrekking van gegevens aan derden die werkzaamheden met een gemeentelijk en maatschappelijk belang uitvoeren mogen gegevens ook verstrekt worden aan derden, die voorafgaand schriftelijke toestemming hebben verkregen van de persoon waar gegevens over worden opgevraagd.

Beperkte gegevensverstrekking

Op grond van artikel 3.9, lid 4 van de Wet BRP kan de verstrekking van gegevens uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens. Dit betreft de volgende gegevens: de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot/geregistreerd partner, de eerdere echtgenoot of geregistreerd partner, het al dan niet gebruiken van de geslachtsnaam van de echtgenoot/geregistreerd partner of de eerdere echtgenoot/geregistreerd partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.

Artikel 4 Inwerkingtreding en citeertitel

De regeling gegevensverstrekking Basisregistratie Personen gemeente Ameland 2018, die uit deze regeling kan worden geciteerd, treedt in werking op de dag na haar bekendmaking en werkt terug tot en met 25 mei 2018. De vorige Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Ameland 2014 wordt hiermee ingetrokken.

 

 

Artikel 1: Verstrekkingen aan een orgaan van de gemeente

  • 1.

    Met inachtneming van het besluit als bedoel in artikel 3.2 van de Wet basisregistratie

  • personen, kunnen gegevens uit de basisregistratie aan organen van de gemeente Ameland

  • worden verstrekt, voor zover deze organen deze nodig hebben voor de uitvoering van de hen opgedragen taken.

  • 2.

    De verstrekkingen als bedoeld in lid 1, kunnen plaatsvinden door middel van rechtstreekse

  • raadpleging van de Basisregistratie Personen (ad hoc verstrekkingen), door spontane

  • verstrekkingen en selectie.

  • 3.

    De organen van de gemeente aan wie gegevens worden verstrekt, de categorie van personen die het betreft, de gegevensset en de wijze van verstrekken zijn vermeld in bijlage 1.

Artikel 2: Verstrekkingen aan derden

  • 1.

    Met inachtneming van het bepaalde in artikel 3, kunnen over een ingeschrevene die

  • ingezetene is van de gemeente Ameland en over een overledene die op het moment van

  • overlijden ingezetene van de gemeente Ameland was, gegevens uit de basisregistratie

  • worden verstrekt aan derden die werkzaamheden uitvoeren met een gewichtig

  • maatschappelijk belang voor de gemeente.

  • 2.

    Over een ingezetene van de gemeente Ameland kunnen gegevens uit de basisregistratie

  • worden verstrekt aan een derde, die voorafgaande schriftelijke toestemming heeft van de

  • ingezetene wiens gegevens worden verstrekt.

  • 3.

    De verstrekking als bedoeld in lid 1 van dit artikel vindt slechts plaats voor zover deze

  • noodzakelijk is voor de behartiging van het gerechtvaardigde belang van de derde en het

  • belang of de fundamentele rechten en vrijheden van de ingeschrevene niet aan de

  • verstrekking in de weg staan.

  • 4.

    De verstrekking als bedoeld in dit artikel kan uitsluitend betrekking hebben op algemene

  • gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel

  • geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik

  • door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde

  • partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de

  • bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.

Artikel 3: Aanwijzing gewichtige maatschappelijke belang en categorieën derden

  • 1.

    Als werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijke belang worden aangewezen de

  • werkzaamheden als genoemd in bijlage 2 van deze regeling.

  • 2.

    Als categorieën van derden die de in lid 1 genoemde werkzaamheden uitvoeren, worden

  • aangewezen de categorieën als genoemd in bijlage 2.

Artikel 4 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de dag van haar bekendmaking en werkt terug tot en met 25 mei 2018. De vorige Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Ameland 2014 wordt hiermee ingetrokken.

  • 2.

    Deze regeling kan worden aangehaald als: Regeling gegevensverstrekking Basisregistratie

  • personen gemeente Ameland 2018.

 

 

Regeling gegevensverstrekkingen BRP

Algemene toelichting

Sinds 1 januari 2010 zijn alle overheidsorganen, waaronder de gemeenten en haar

organisatieonderdelen, verplicht om bij de verwerking van persoonsgegevens, de basisgegevens uit de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA) te betrekken. Burgers hoeven sindsdien ook niet meer de bij de basisregistratie bekende gegevens opnieuw te verstrekken bij contact met de overheid.

Met ingang van 6 januari 2014 is het wettelijk kader voor de GBA door dat van de Wet basisregistratie personen (Wbrp) vervangen. Onder de GBA diende het gemeentebestuur bij of krachtens verordening kaders te stellen voor het gebruik van GBA-gegevens binnen de eigen organisatie en de verstrekking van gegevens aan bepaalde derden. Op grond van de Wet BRP is het verplicht kaders te stellen voor het verstrekken van gegevens aan derden.

De wetgever laat het aan het inzicht van het gemeentebestuur over, om dit al dan niet voor het intern gebruik van gegevens uit de basisregistratie te doen. Informatievoorziening, waaronder persoonsinformatie, heeft zich ontwikkeld tot een volwaardig bedrijfsmiddel, waarvan de gemeentelijke dienstverlening en bedrijfsvoering volledig afhankelijk zijn geworden. Vanuit dat belang, is het noodzakelijk dat het gemeentebestuur meer in het algemeen kaders stelt voor beleid, organisatie en beheer van de informatievoorziening, waarvan de persoonsinformatievoorziening deel uitmaakt. De onderhavige regeling voorziet in een nadere invulling aan de verstrekking van gegevens uit de Basisregistratie Personen aan de organen van de gemeente Ameland.

Deze regeling voorziet daarnaast in de aanwijzing van door derden verrichte werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente Ameland en van de categorieën van derden die dergelijke werkzaamheden verrichten ten behoeve waarvan gegevens uit de basisregistratie kunnen worden verstrekt. Daarmee voldoet de gemeente Ameland aan de vereisten zoals gesteld in de Wet BRP.

De gemeenteraad heeft besloten de regeling van verstrekkingen aan derden en aan organen van de gemeente Ameland over te laten aan het college van burgemeester en wethouders. De regeling van de verstrekkingen aan derden heeft de raad gedelegeerd aan burgemeester en wethouders op grond van zijn bevoegdheid genoemd in artikel 156 Gemeentewet.

Begripsbepalingen

De begrippen uit de Wet BRP die relevant zijn voor de inhoud van deze verordening, zijn integraal overgenomen uit artikel 1 van de Wet BRP. Dit betreft de begrippen: basisregistratie, ingeschrevene, ingezetene en derde.

Basisregistratie

Juridisch gezien is sprake van één Basisregistratie Personen, die vooralsnog bestaat uit centrale door het Rijk beheerde en lokale door de gemeente Ameland beheerde voorzieningen. In de loop van de komende jaren zullen de lokale voorzieningen opgaan in één centrale voorziening.

Ingeschrevene en ingezetene

Een ingeschrevene is een persoon van wie een persoonslijst is opgenomen in de BRP. Dat kan ook een persoon betreffen die niet in Nederland woonachtig is, maar wel een relatie heeft met de Nederlandse overheid. De ingezetene is de ingeschrevene die in de gemeente Ameland woont.

Derde

Een derde is elke natuurlijk persoon, niet zijnde een overheidsorgaan of een ingeschrevene en elke rechtspersoon, die niet krachtens publiekrecht is ingesteld, noch met enig openbaar gezag is bekleed.

 

aldus vastgesteld in de vergadering van 8 januari 2019.

De Burgemeester, De secretaris,

de heer G. van Klaveren de heer F. Perdok