Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Leusden

Bomenplan gemeente Leusden 2012-2021, module E: Bomen en burgers

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieLeusden
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBomenplan gemeente Leusden 2012-2021, module E: Bomen en burgers
CiteertitelBomenplan gemeente Leusden 2012-2021, module E: Bomen en burgers
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmilieu
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 160 van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

28-02-2013Nieuwe regeling

27-09-2011

gmb-2021-44796

172957

Tekst van de regeling

Intitulé

Bomenplan gemeente Leusden 2012-2021, module E: Bomen en burgers

Samenvatting

Goede communicatie is een van de peilers van goed bomenbeleid. Ook hechten wij grote waarde aan de participatie en informatie van burgers. De mate van burgerparticipatie is afhankelijk van de status van de boom. Bij onderhoud en bomenbeleid vindt de communicatie met de burgers hoofdzakelijk plaats via de website.

1 Inleiding

Goede communicatie is één van de peilers van bomenbeleid.

Communicatie met bewoners over bomen geeft ruimte voor betrokkenheid en maakt het speelveld overzichtelijk voor zowel bewoners als ambtenaren.

Burgerparticipatie

Bomen zijn emotie en er bestaat een intensieve relatie tussen burgers en bomen. Hiermee is het voor de gemeente de schone taak om de emotie te onderkennen en te sturen. Dit kan door burgers nadrukkelijk te betrekken bij het beleid rondom bomen. Zowel de gemeentelijke als de particuliere bomen. Daarnaast kunnen burgers actief meedenken over concrete veranderingen aan het bomenbestand, als dat hun directe woonomgeving raakt. Om toch verantwoord en consistent te kunnen werken, is het nodig hierin wel te sturen. Hoe wij daarin sturen, is verwoord in de participatienota.

 

De gemeente Leusden hecht grote waarde aan participatie. Uit de evaluatie van 2010 kwamen enkele en belangrijke punten naar voren:

Verwachtingen managen

De gemeente beoordeelt bij plannen vooraf welke participatiemogelijkheden er zijn, welke invloed burgers uitoefenen en welke spelregels daarbij gelden. Vanaf het begin tot het einde van het project wordt daarin een consistente lijn gehanteerd.

Duidelijk communiceren

Is geen participatie mogelijk? Dan volgt altijd informatie. Deze moet duidelijk en op het juiste moment worden gegeven. Is er wel sprake van participatie? Dan moet de gemeente goed luisteren en de ideeën van inwoners betrekken in de besluitvorming. Daarbij moet zij terugkoppelen wat met de inbreng van bewoners is gebeurd. Dit vergt continu een open en transparante communicatie.

 

Hoe de communicatie over bomen gestalte krijgt, vindt u in deze module: bomen en burgers. Deze maakt onderdel uit van het Bomenplan.

In volgende schema is de opbouw van het Bomenplan weergegeven. De plek die deze module inneemt in het geheel, is vetgedrukt weergegeven.

2 Communicatie bij projecten

Zoals ook in module C (technische kwaliteitseisen) aangegeven zijn er verschillende fases bij ruimtelijke ontwikkeling te onderscheiden van initiatieffase tot beheer en onderhoud. Bewoners kunnen op verschillende momenten participeren en geïnformeerd worden. Daarnaast bestaat er onderscheid in het belang van de verschillende bomen. Het belang van een boom kan mede bepalend zijn voor de mate waarin burgers kunnen participeren in een project.

Participatiegraad

Globaal kan worden gesteld dat:

  • Hoe hoger het belang van een boom is, hoe meer de beslissingsbevoegdheid bij de gemeente blijft.

én:

  • Hoe meer een boom het individueel belang raakt, hoe intensiever burgers kunnen participeren in een project.

Dat ziet er schematisch ongeveer zo uit:

Participatievormen

Op hoofdlijnen kennen wij drie participatievormen:

  • informeren

  • consulteren

  • inspraak

Bij grote projecten zoals het herstructureren van een hoofdstructuur, ligt de nadruk op informeren. Bij het herinrichten van een plein/binnenhof worden bewoners uitgenodigd om mee te beslissen. Zij worden uitgenodigd op informatiebijeenkomsten over de herinrichting. Daar worden tekeningen en voorbeelden voorgelegd aan de bewoners waarover zij kunnen beslissen.

 

Afbeelding 2. Communicatie en participatie

Tabel communicatie en participatie

 

 

 

Participatievorm

informeren

consulteren

inspraak

Mate van invloed

gemeente --> externen

gemeente <--> externen

gemeente <-- externen

definitiefase

 

 

 

hoofdstructuren

via krant en website

op uitnodiging via brief

 

wijkprojecten

via krant en website

op uitnodiging via brief

 

buurtprojecten

via krant en website

op uitnodiging via brief

 

ontwerpfase

 

 

 

hoofdstructuren

via krant en website

op uitnodiging via brief

 

wijkprojecten

via krant en website

op uitnodiging via brief

 

buurtprojecten

via krant en website

op uitnodiging via brief

op uitnodiging via brief

uitvoeringsfase

 

 

 

hoofdstructuren

via krant en website

op uitnodiging via brief

 

wijkprojecten

via krant en website

op uitnodiging via brief

 

buurtprojecten

via krant en website

op uitnodiging via brief

op uitnodiging via brief

Informeren

Van een publiekvriendelijke organisatie mag minimaal informatie worden verwacht. Elke verandering in de openbare ruimte communiceren wij met onze inwoners.

Consulteren

Binnen de gemeente Leusden is veel kennis en visie aanwezig. Niet alleen binnen het ambtelijk apparaat, maar ook daarbuiten. Onder de inwoners zijn veel mensen met gebiedskennis en kennis van bomen. Hetzelfde geldt voor lokale organisaties zoals het IVN. Daarnaast zijn in Leusden professionele partijen aanwezig die ons kunnen helpen in de deskundige omgang met bomen. Denk bijvoorbeeld aan lokale kwekers. De gemeente Leusden steekt daarom sterk in op ‘consulteren’. Door kennisbronnen te raadplegen ontstaan betere plannen en voelen de gebruikers van de openbare ruimte zich meer gehoord.

Inspraak

Projecten op buurtniveau raken burgers rechtstreeks. Het betreft de openbare ruimte waar zij dagelijks gebruik van maken. Daarom maken wij plannen op buurtniveau zo veel mogelijk samen met burgers.

 

2.1 Spelregels

Meepraten en participeren, vraagt om spelregels vooraf. Er zijn wettelijke regels waarvan niet kan worden afgeweken. Daarnaast kent de gemeente richtlijnen en adviezen. Het Handboek Inrichting Openbare Ruimte en dit bomenplan geven eveneens richting aan hoe om te gaan met bomen en behoren tot de spelregels. Tot slot heeft de gemeente ambities en budgetten die mede bepalend zijn voor de mogelijkheden in een plangebied. Voordat wij in overleg treden met burgers, vindt altijd een goede inventarisatie plaats naar de wensen en eisen ten aanzien van:

  • technische kwaliteit

  • ruimtelijke kwaliteit

  • (boom-)veiligheid

  • beheerbaarheid

  • beleid gemeente

  • budget

Eventuele tegenstrijdigheden kunnen zo worden uitgefilterd. Dit totaalplaatje bepaalt de speelruimte waarbinnen burgers kunnen meebeslissen. Als blijkt dat met burgerparticipatie geen eenduidige mening uit de buurt naar voren komt, is de gemeente de eindbeslisser.

3 Communicatie over onderhoud / repeterende maatregelen

Naast de projecten (herinrichten en dergelijke) zoals eerder aangegeven is het ook van belang om te communiceren over zaken als beheer en onderhoud, ziekten en plagen, beleidswijzigingen, regels en ontwikkelingen. Als de gemeente werkzaamheden uitvoert aan bomen, gelden de volgende communicatievormen en momenten.

 

Tabel periodieke communicatie

 

 

 

 

 

Onderwerp

Communicatievorm

Termijn / periode

Snoeiwerkzaamheden

krant en website

1 week van te voren

VTA-controles

krant en website

1 week van te voren

kapvergunning

brief,krant en website

wettelijke termijn (8 weken)

kapwerkzaamheden gemeentelijke bomen

krant en website

1 week van te voren

ziekten en plagen

krant en website

afhankelijk van urgentie

Meepraten van, en participeren door bewoners is een goede zaak. Maar ook de interne communicatie is van belang. Overleg met andere teams en afdelingen is van essentieel belang voor het slagen van projecten. Maar ook voor het efficiënt kunnen plannen en uitvoeren van onderhoudswerkzaamheden.

4 Communicatie over bomenbeleid

Het internet is een belangrijk medium om inzage te verschaffen in beleidsplannen. Daarnaast kunnen burgers op het gemeentekantoor (beleids-)plannen inzien. Vastgestelde stukken zijn er te downloaden. Ontwikkelingen die relatie hebben met het beleid worden gepubliceerd op de website en in de lokale media.

5 Literatuurlijst

Titel

Auteur

Jaar

Inwonersparticipatie in Leusden

Afd. Communicatie gemeente Leusden

Maart 2011