Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Elburg

BEVOEGDHEDENBESLUIT ELBURG

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieElburg
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBEVOEGDHEDENBESLUIT ELBURG
CiteertitelBevoegdhedenbesluit Elburg
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp
Externe bijlagenBevoegdhedenregister Toelichting regeling

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Besluit van Het college van B&W, de burgemeester en de heffings- en invorderingsambtenaar

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht
  2. hoofdstuk X van de Gemeentewet
  3. hoofdstuk XI van de Gemeentewet
  4. artikel 231 van de Gemeentewet
  5. artikel 2, derde lid, van de Algemene wet inzake rijksbelastingen
  6. hoofdstuk XV van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-03-2021nieuwe regeling

09-02-2021

gmb-2021-44634

Tekst van de regeling

Intitulé

BEVOEGDHEDENBESLUIT ELBURG

Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Elburg alsmede de invorderings- en heffingsambtenaar tevens WOZ-ambtenaar, ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft;

  • 1.

    gelet op het bepaalde in afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht betreffende mandaat, en

  • 2.

    hoofdstuk X van de Gemeentewet betreffende de bevoegdheid van het college van burgemeester en wethouders; en

  • 3.

    hoofdstuk XI van de Gemeentewet betreffende de bevoegdheid van de burgemeester; en

  • 4.

    artikel 231 Gemeentewet en artikel 2 lid 3 Algemene wet inzake Rijksbelastingen of bevoegdheden op grond van hoofdstuk XV van de Gemeentewet.

 

BESLUITEN: vast te stellen het Bevoegdhedenbesluit Elburg

 

Het bevoegdhedenbesluit bevat bepalingen ten aanzien van de medewerkers van de Gemeente Elburg, ter uitoefening van de aan hen toevertrouwde functie(s).

 

 

Artikel 1 Begripsbepaling

Het bevoegdhedenbesluit verstaat onder:

  • 1.

    mandaatgever: het bestuursorgaan dat mandaat verleent;

  • 2.

    gemandateerde/mandataris: degene aan wie mandaat verleend is;

  • 3.

    medewerker: natuurlijk persoon in dienst van de Gemeente Elburg;

  • 4.

    ondermandaat: de bevoegdheid om de gemandateerde bevoegdheid door te mandateren

  • 5.

    volmacht: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan, zijnde de volmachtgever, privaatrechtelijke handelingen te verrichten;

  • 6.

    machtiging: overdracht van een bevoegdheid die noch als besluit noch als privaatrechtelijke handeling kan worden aangemerkt;

  • 7.

    bevoegdhedenoverzicht: het bij dit besluit behorende overzicht waarin de verleende mandaten, volmachten en machtigingen zijn opgenomen.

 

Artikel 2 Bepalingen bij de uitvoering van een toegekend mandaat

1. Het mandaat, de volmacht of de machtiging wordt uitgeoefend met inachtneming van de op het desbetreffende onderwerp van toepassing zijnde wet- en regelgeving.

2. Bij de uitoefening van de bevoegdheden uit het bevoegdhedenoverzicht behorend bij dit besluit worden de voorwaarden aldaar vermeldt in acht genomen.

3. De gemandateerde kan zijn in mandaat verleende bevoegdheden in ondermandaat verlenen, tenzij het bevoegde bestuursorgaan hiervoor geen toestemming geeft dan wel dat het mandaat zich hier – evident – niet voor leent.

4. Mandaten worden uitgevoerd in overeenstemming met de vigerende Organisatieverordening, Financiële verordening en de Budgethoudersregeling.

5. Bevoegdheden met betrekking tot de Wet basisregistratie personen (BRP), het Regelement Rijbewijzen en de Paspoortenuitvoeringsregeling 2001 (PUN 2001) zijn opgenomen in de Regeling beheer en toezicht basisregistraties personen en reis- en waardedocumenten (raadpleegbaar op overheid.nl) met bijbehorende aanwijzingsbesluit BRP en het aanwijzingsbesluit PNIK aan de aldaar aangewezen functionarissen en worden niet nader beschreven in dit besluit dan wel het hierbij behorende bevoegdhedenoverzicht.

 

Artikel 3 Reikwijdte mandaat, volmacht en machtiging

Onverminderd de (onder)mandaatverlening, volmacht en machtiging zoals in het bevoegdhedenregister opgenomen, blijft de beslissing in een bepaalde zaak voorbehouden indien:

  • 1.

    bestaand beleid of vastgestelde normen het inwilligen van een verzoek tegenhouden, maar het inwilligen van het verzoek als zodanig niet op bezwaren stuit;

  • 2.

    inwilliging van een verzoek zou leiden tot strijdigheid met de doelstellingen van het beleid;

  • 3.

    het de afdoening van een zaak betreft, ten aanzien waarvan is gebleken dat de standpunten van de portefeuillehouder en de mandataris uiteenlopen;

  • 4.

    indien een portefeuillehouder de wens daartoe te kennen geeft;

  • 5.

    indien het over een aangelegenheid gaat, die bettrekking heeft op de mandataris zelf of een hiërarchisch boven hem geplaatste ambtenaar;

  • 6.

    het een bevoegdheid betreft als bedoeld in artikel 160, eerste lid onder e, f, en g Gemeentewet (privaatrechtelijke rechtshandelingen, procesbesluiten, civiele verdediging en jaarmarken) is gemandateerd, waarbij de zaak vooraf aan het college wordt voorgelegd, indien het college op grond van artikel 169, vierde en vijfde lid Gemeentewet gehouden is de raad vooraf zo snel mogelijk inlichtingen te geven;

  • 7.

    de mandataris in enig geval geen gevolg wil geven aan het aan hem toegekende mandaat vanwege de hem moverende redenen. Deze redenen moeten wel kenbaar gemaakt worden aan de (onder)mandaatgever.

 

Artikel 4 Omvang mandaat, volmacht en machtiging

De medewerker die een bevoegdheid krijgt, is met betrekking tot die bevoegdheid tevens bevoegd tot:

  • a.

    het verstrekken van informatie;

  • b.

    het voeren van correspondentie;

  • c.

    het verrichten van alle benodigde (voorbereidings)handelingen, waaronder in ieder geval:

    • 1.

      het verdagen van de beslissing;

    • 2.

      het direct afwijzen van een herhaalde aanvraag bij het ontbreken van nieuwe feiten en omstandigheden;

    • 3.

      het plaatsen van publicaties (van aanvragen, ontwerpen, concepten e.d.);

    • 4.

      het verzoeken om aanvullende gegevens, vertaling e.a.

  • d.

    het uitoefenen van de doorzendplicht c.q. de terugzendplicht;

  • e.

    het ondertekenen van de betreffende stukken in overeenstemming met artikel 5;

  • f.

    overige direct met de gemandateerde bevoegdheid samenhangende handelingen;

  • g.

    inschrijvingen in registers;

voor zover van toepassing bij de bevoegdheid.

 

Artikel 5 Ondertekening

1. Ingeval van uitoefening van bevoegdheden zoals weergegeven het bevoegdhedenoverzicht, worden uitgaande stukken ondertekend als volgt:

  • Hoogachtend/Met vriendelijke groet,

  • Namens het college van burgemeester en wethouders,

  •  

  •  

  • (handtekening van de gemandateerde)

  • (naam van de functionaris)

  • (functieaanduiding)

2. Voor zover het betreft de bevoegdheid van de burgemeester, is het bepaalde in het vorige lid van overeenkomstige toepassing, waarbij voor de woorden “het college van burgemeester en wethouders” dient te worden gelezen “de burgemeester, de heffingsambtenaar of de invorderingsambtenaar”.

3. Indien een fysieke handtekening ontbreekt wordt de zinssnede Dit document is geautomatiseerd aangemaakt; u treft daarom geen handtekening aan.toegevoegd. Dit overeenkomstig het besluit genomen door het college op 17 januari 2017, als bijlage bijgevoegd. De burgemeester en invorderings- en heffingsambtenaar tevens WOZ-ambtenaar committeren zich hier eveneens aan.

4. Het is toegestaan om te ondertekenen met een elektronische handtekening indien deze met voldoende waarborgen is omkleed.

 

Artikel 6 Vervanging mandataris, gevolmachtigde en gemachtigde

1. Indien een bevoegdheid is gegeven aan een medewerker geldt dat bij afwezigheid een domeinmanager bevoegd is.

2. Indien een bevoegdheid is gegeven aan een manager, geldt dat bij afwezigheid de directeur/gemeentesecretaris bevoegd is.

3. Indien een bevoegdheid aan de directeur/gemeentesecretaris is gemandateerd geldt dat bij afwezigheid de eerste loco-secretaris als vervanger optreedt.

 

Artikel 7 Slotbepalingen

1. Dit besluit kan worden aangehaald als: Bevoegdhedenbesluit Elburg.

2. Het besluit treedt per 1 maart 2021 in werking.

3. Het mandaatbesluit 2018 en het daarbij behorende overzicht wordt ingetrokken en vervalt per datum inwerkingtreding van dit besluit. Tevens worden dan ingetrokken het mandaatbesluit heffings-, invorderings- en WOZ-ambtenaar aangezien deze thans is opgenomen in het bevoegdhedenregister.

 

Aldus vastgesteld het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Elburg; en

de burgemeester van de gemeente Elburg

Elburg, 9 februari 2021

Burgemeester en wethouders van de gemeente Elburg,

de burgemeester: ir. J.N. Rozendaal

de secretaris: P.W. Wanrooij

de burgemeester,

de burgemeester: ir. J.N.Rozendaal

invorderings- en heffingsambtenaar, tevens WOZ-ambtenaar,

de heer N.A. de Groot

domeinmanager bedrijfsvoering