Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Zaanstad

Addendum Ruimtelijke Structuurvisie Zaanstad 2020 (wijziging onderdeel C Kostenverhaal)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieZaanstad
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingAddendum Ruimtelijke Structuurvisie Zaanstad 2020 (wijziging onderdeel C Kostenverhaal)
CiteertitelAddendum Ruimtelijke Structuurvisie Zaanstad 2020
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

10-02-2021Nieuwe regeling

21-01-2021

gmb-2021-38506

2020/23225

Tekst van de regeling

Intitulé

Addendum Ruimtelijke Structuurvisie Zaanstad 2020 (wijziging onderdeel C Kostenverhaal)

Vastgesteld door de Gemeenteraad Zaanstad d.d. 21-01-2021

 

 

1. Aanleiding tot dit Addendum RSV

 

Zaanstad is de laatste jaren vooral binnen bestaand stedelijk gebied gegroeid, en zal dat ook blijven doen in de komende tijd. Voor de volgende 10 jaar is de verwachting dat er ca. 1000 woningen per jaar en ook nog aanvullend programma bij zullen komen (winkel, kantoor en bedrijfsruimte). Deze groei betekent niet alleen een groei van het aantal woningen, maar ook een toename van inwoners; meer behoefte aan voorzieningen, meer behoefte aan kwalitatieve openbare ruimte en de juiste verbindingen om je door de stad te kunnen bewegen. Deze groei heeft daarmee gevolgen voor de capaciteit en kwaliteit van het huidige stelsel van openbare infrastructuur en voorzieningen. De ambitie is dat Zaanstad een stad blijft waar mensen met plezier wonen, werken en verblijven. Om de verschillende kernen leefbaar en aantrekkelijk te houden en de gevolgen van nieuwbouw op te vangen en aan te sluiten bij een goede ruimtelijke ordening, is het nodig dat er geïnvesteerd wordt in bestaande en nieuwe openbare infrastructuur en voorzieningen overal in de stad.

 

De huidige Ruimtelijke Structuurvisie Zaanstad 2020 (RSV) heeft deze ruimtelijke ambities vertaald in vier ruimtelijke ontwikkelopgaven:

  • Verbinden (verbeteren van de lokale en regionale bereikbaarheid);

  • Intensiveren en transformeren (verstedelijking doormiddel van slim, veranderend en meervoudig ruimtegebruik);

  • Herstructureren en revitaliseren (verbeteren van de kwaliteit van een aantal woonbuurten en bedrijventerreinen);

  • Beheren en versterken (op peil houden en verbeteren van het bestaande stedelijke en resterende landelijke gebied).

 

Door alle ontwikkelopgaven heen heeft Zaanstad, sinds de vaststelling van de RSV in 2012, gewerkt aan maatregelen waarmee de milieubelasting kan worden teruggedrongen en nieuwe mogelijkheden worden gecreëerd voor duurzame energieopwekking. Dat zal ze in de komende jaren blijven doen. De lange termijn ontwikkeling van de Ruimtelijke Structuurvisie was destijds verbonden met het ontwikkelplan ZaanIJ. Daarnaast werd ook ingezet op stedelijke knooppunten, Deze gebiedsontwikkelingen zijn inmiddels gerealiseerd of opgenomen in Maak.Zaanstad.

 

Bovenstaande ambities hebben geresulteerd in veel en diverse reeds gerealiseerde en nog te realiseren investeringen overal in de stad die een gebiedsoverstijgend karakter hebben. Denk hierbij aan investeringen in het openbaar vervoer, bijvoorbeeld rond stations met name het project Inverdan, fietsbruggen over de Zaan, de bereikbaarheid per auto maar ook parken en nieuwe recreatiegebieden en maatschappelijke functies zoals sportparken. Deze investeringen dienen de hele stad of grote delen ervan.

 

Om dit te financieren worden door de gemeente de inkomsten gebruikt die bijvoorbeeld vanuit Den Haag (algemene of bijzondere uitkeringen) of uit gemeentebelastingen worden verkregen. Ook zijn er vaak subsidies beschikbaar of betaalt het Rijk of de Provincie mee aan specifieke investeringen. Maar ook initiatiefnemers van bouwplannen profiteren van een aantrekkelijke, kwalitatieve stad. Deze stad is namelijk gewild bij bewoners en bedrijven waardoor nieuwe investeringen makkelijker te realiseren/rendabeler zijn. De gemeente Zaanstad, wil daarom dat initiatiefnemers van bouwplannen naar verhouding bijdragen aan de kosten. Hiermee dragen ze evenredig mee aan het compenseren van de gevolgen en breder impact van hun bouwplannen. Ook wordt hiermee aangesloten op de Wet ruimtelijke ordening en straks de Omgevingswet, en tevens op de plannen vanuit het Rijk om de woningbouw te stimuleren.

 

Aanvulling Ruimtelijke Structuurvisie Zaanstad

Zaanstad kiest ervoor om via onderhavig Addendum de RSV 2020 aan te vullen, vooruitlopend op de nog vast te stellen Zaanse Omgevingsvisie. Dit Addendum biedt een compleet overzicht van de voorgenomen bestedingen en de ruimtelijke-functionele samenhang met de stad. Hiermee vormt dit Addendum een actualisering van paragraaf Kostenverhaal uit de RSV (Deel C). Dit Addendum vervangt daarmee het overzicht ‘te realiseren werken tot 2020’ (paragraaf 2 uit Deel C). Sommige van de projecten in de bijlage van 2012 worden later gerealiseerd dan verwacht en staan nu opnieuw opgevoerd. Andere projecten worden nieuw opgevoerd en dragen ook bij aan de 4 ontwikkelopgaven. Tevens speelt dit Addendum alvast in op de nieuwe kostenverhaalmogelijkheden onder de nog in werking te treden Omgevingswet.

 

Dit Addendum wordt aangevuld met de nota Gebiedsoverstijgende kosten Zaanstad (GKZ). Daar worden de gebiedsoverstijgende investeringen en een billijke en redelijke toedeling van deze investeringen naar zowel de gemeentelijke als particuliere plannen op een transparante manier uitgewerkt.

 

Doorkijkje Omgevingsvisie

In de Omgevingsvisie wordt de lijn van de Structuurvisie doorgezet. Hierbij worden overkoepelend afwegingsprincipes in samenhang gebruikt:

  • Fysieke ingrepen dragen bij aan een rechtvaardige en evenwichtige stad

  • Kwalitatieve ontwikkeling in plaats van exclusieve focus op groei

  • Consequenties van onze keuzes wentelen we niet af op toekomstige generaties

  • Gemeente-brede opgaven staan voorop bij gebiedsontwikkeling

  • Meervoudig, meerdimensionaal en flexibel ruimtegebruik

  • Het juiste schaalniveau voor elk probleem en elke oplossing

  • Oog voor transitieopgaven: ruimte voor innovatieve oplossingen

 

In de toekomst zal de verbinding worden gemaakt tussen de nota GKZ en de Omgevingsvisie.

 

2. Voorgenomen gebiedsoverstijgende bestedingen en relatie met betalende exploitatiegebieden

 

De voorgenomen gebiedsoverstijgende bestedingen gaan om investeringen in groen/blauw (natuur, recreatie, waterberging), grijs (parkeren, wegen, fietspaden, openbare ruimte), bruin (sporthallen en -velden) en bovenplanse verevening (tekort in gebiedsexploitatie) die de hele stad of belangrijke delen ervan dienen. Hieronder worden de investeringen en de ruimtelijke-functionele relatie met de stad uiteengezet. Deze lijst is ook opgenomen in bijlage 2 van de nota Gebiedsoverstijgende kosten (GKZ) en zal daar regelmatig worden geactualiseerd.

 

In de tweede kolom wordt aangegeven aan welke ontwikkelopgave de investering een bijdrage levert:

V - Verbinden (verbeteren van de lokale en regionale bereikbaarheid);

I - Intensiveren en transformeren (verstedelijking doormiddel van slim, veranderend en meervoudig ruimtegebruik);

H - Herstructureren en revitaliseren (verbeteren van de kwaliteit van een aantal woonbuurten en bedrijventerreinen);

B - Beheren en versterken (op peil houden en verbeteren van het bestaande stedelijke en resterende landelijke gebied).

 

 

Groen/blauw (natuur, recreatie, waterberging)

 

Koppeling met opgaven RSV

Uitvoering Groen en Waterplan (GWP): onderstaande maatregelen vloeien voort uit het GWP en vormen een integraal plan om de biodiversiteit en de duurzaamheid, alsmede de recreatiemogelijkheden en de leefomgevingskwaliteit in Zaanstad te versterken. Deze maatregelen hebben als ultieme doel een toekomstbestendige, duurzame, vitale en aantrekkelijke stad te creëren voor wonen, werken en zich recreëren (RSV, blz. 75). Het zekere aandeel van alle onderstaande investeringen wordt voor 100% op geheel Zaanstad verhaald.

 

B, H, I,V

 

- N10 Monitoringssysteem biodiversiteit: installatie van aantal meetpunten biodiversiteit verspreid door de stad (Uitvoeringsagenda GWP, p. 22). Groen/blauw. Meerdere gebieden. 2020-2024. Deze investering is bedoeld om de biodiversiteit en de ontwikkeling daarvan te meten, zodat er passende maatregelen genomen kunnen worden indien nodig.

 

B

 

- SG8 Tweede entree Noordsterpark: nieuwe entree aan de zuidkant van het Noordsterpark (Uitvoeringsagenda GWP p.23). Groen/blauw. Maak Noord. 2020. Deze investering maakt onderdeel uit van een programma om alle perken beter toegankelijk te maken, met name voor ouderen en mensen met een beperking.

 

B, H, V

 

- SG9 Groenzone Gouw-oost: verbinding van buurtgroen in de Kleurenbuurt met de ecologische groenzone langs de Gouw (Uitvoeringsagenda GWP p. 23). Groen/blauw. Buiten Maak. 2021-2023. Deze ingreep draagt bij aan de robuustheid van de ecologische verbindingszone langs de Gouw en biedt extra recreatiemogelijkheden.

 

B, H, V

 

- R6 Aanleg fiets/wandelpad Haansloot in de Krommenieer Woudpolder (Uitvoeringsagenda GWP p. 23). Groen/blauw. Buiten Maak. 2021. Deze investering repareert een ontbrekende schakel in het regionale fietsnetwerk en zorgt hiermee voor een verbinding met de regionale recreatiemogelijkheden.

 

B, V

 

- F2 Verkenning aanleg fietsroute over Zijkanaal H als onderdeel route Dam tot Dam (Uitvoeringsagenda GWP p. 24). Groen/blauw. ASP. 2018-2030. Amsterdam en Zaanstad werken naar een recreatieve fietsverbinding langs het water, de Dam tot Dam fietsroute. Deze investering betreft de aanleg van een fietsbrug over het Zijkanaal H, welke onderdeel is van deze fietsroute. Hiermee wordt de openbaarheid en toegankelijkheid van de oevers van de Zaan en het IJ versterkt en worden de stadscentra van Zaanstad en Amsterdam verbonden.

 

V, I

 

- V9 Verruimen bedieningstijden sluizen en lage bruggen: invoering afstandsbediening en zelfbediening in kleine sluizen en bruggen op 21 locaties in Zaanstad (Uitvoeringsagenda GWP p.25). Groen/blauw. Meerdere gebieden. 2021. Betreffende bruggen en sluizen liggen in het sloepennetwerk Noord-Holland. Deze investering versterkt de waterrecreatiemogelijkheden in de gehele Zaanstreek.

 

V

- V10 Vervangen Haaldersbroekbrug: aanleg beweegbare brug in plaats van de oude brug (Uitvoeringsagenda GWP p. 25). Groen/blauw. Maak Midden. 2019-2020. Hiermee worden de recreatiemogelijkheden in de regionale vaarroute tussen Zaanstad en Edam versterkt, route die zich bevindt in het sloepennetwerk Laag Holland (Basisvisie recreatie Toervaartnet van Waterrecreatie Nederland).

 

V

- SG1 Groenzone Kogerveld Oost: aanleg nieuwe groene toegangsroute tussen Rocky gym en flat de Wijde Blik. Groen/blauw. KVW. 2025-2026. Deze investering legt een groene verbinding vanuit Kogerveld naar de Jagersplas.

 

V

- R1 Aanleg natuurspeelplekken: over het noorden van Zaanstad verspreid worden diverse kleinere natuurspeelplekken gerealiseerd en een grote wordt in het Darwinpark gerealiseerd (speelruimte beleidsplan, Uitvoeringsagenda GWP p.13). Groen/blauw. Meerdere gebieden. 2019-2020. Hiermee wordt het bewegen en buiten spelen bij kinderen in Krommenie, Saendelft en Wormerveer gestimuleerd, waarbij ze in aanraking komen met natuur. deze investering is gericht op de kinderen in Krommenie, Saendelft en Wormerveer. De natuurspeelplek in het Darwinpark vormt samen met de bestaande kinderboerderij een aantrekkelijke voorziening voor heel Zaanstad.

 

V, B

- SG6 Herstellen Belt Cypressehout gebied: herstel en uitbreiding van het aanwezig groen en padenstelsel op voormalige vuilstort Cypressehout. Groen/blauw. Maak Centrum. 2020-2021. Deze investering versterkt de groene voorzieningen in de omgeving van het Stationsgebied Zaandam.

 

B

- SG7 Ontwikkeling Molenpark Held Jozua: aanleg groengebied rond molen de Held Jozua. Groen/blauw. Buiten Maak. 2020-2021. Hiermee wordt de bestaande natuurspeelplaats en de kinderboerderij met elkaar verbonden, deze plaats herstelt en uitgebreid tot een volwaardig park.

 

B, V

- W2 Aanleg wandelpad Guisveld fase 2: aanleg ontbrekende schakel in wandelpadnetwerk tussen station Wormerveer en de N246 (Uitvoeringsagenda GWP). Groen/blauw. Buiten Maak. 2024-2030. Hiermee worden de recreatiemogelijkheden in het landelijke gebied versterkt.

 

B, V

- F1 Aanleg fietspad Omzoom naar SVA. Groen/blauw. Buiten Maak. 2020. Hiermee worden de recreatieve voorzieningen in het noorden van Zaanstad versterkt.

 

B, V

- R4 Realiseren twee passantensteigers/TOP's: aanleg van twee passantensteigers in de Zaan ter hoogte van Zaanse Schans en Hembrugterrein. Groen/blauw. Meerdere gebieden. 2020. Hiermee wordt het watertoerisme en het bezoek aan attracties gelegen langs de Zaan bevorderd.

 

V

- SG3 Postzegelparken: aanleg van postzegelparken in ca 15-20 oudere groenarme buurten. Groen/blauw. Meerdere gebieden. 2020-2030. Deze investering heeft als doel om de leefbaarheid, sociale cohesie en klimaatadaptatie te versterken.

 

B, l

- SG5 Aanleg wandel/fietsroute NS station Kogerveld-Twiske: aanleg wandel/fietsroute Oostzijderveld, sportpark Hoornseveld en langs klaverblad A7/A8. Groen/blauw. KVW. 2023. Deze route verbindt Zaanstad Oost en het Twiske (recreatiegebied), waarmee de recreatiemogelijkheden versterkt worden.

 

V

- SG10 Noordsterpark, voet/fietspad naar Zaanoeverprojecten: aanleg vrijliggend voet-/fietspad aan de zuidkant van NedBenedictweg met brug over de Watering. Groen/blauw. Noord. 2025-2030. Dit pad verbindt de Noordsterpark met de regionale recreatieve langzaamverkeersroute langs de Zaanoever (Noorddijk).

 

V

- SG11 Aanleg fiets-/voetpad tussen Agathapark en Rosariumpark in Krommenie plusvariant (Uitvoeringsagenda GWP p.30). Groen/blauw. Buiten Maak. 2020. Deze investering versterkt de groenstructuur in het MAAK-Noord gebied en is onderdeel van een stadsbreed programma om kleinere parken te verbinden in een stadsbreed groennetwerk.

 

V, B

- R9 Wandel/fietsverbinding in Westzijderveld, in de polder. Groen/blauw. Buiten Maak. 2030. Deze investering versterkt de recreatiemogelijkheden in het buitengebied.

 

V

- W3 Wandelpad Westzaan naar de Reef: aanleg wandelpad boerenlandpad in polder westzaan. Groen/blauw. Buiten Maak. 2024-2030. Deze investering versterkt de recreatiemogelijkheden in het buitengebied.

 

V

- W5 Realisatie wandelpad van Rooswijk naar Frans Marspad (Guisveld). Groen/blauw. Buiten Maak. 2024-2030. Deze investering versterkt de recreatiemogelijkheden in het buitengebied.

V

 

 

Sporttracé‘s door de stad: aanleg (half)verharde paden in bestaande groenzones met trimattributen, 4 extra parcoursen in Zaanstad Noord. Groen/blauw. Maak Noord. 2021-2025.

Deze investering bevordert het sporten buiten verenigingsverband in het Noorden van Zaanstad. Hiermee versterkt het de recreatiemogelijkheden en de leefomgevingskwaliteit in de stad. Deze maatregelen hebben als ultieme doel een toekomstbestendige, duurzame, vitale en aantrekkelijke stad te creëren voor wonen, werken en recreëren (RSV, blz. 75). Het zekere aandeel van alle onderstaande investeringen wordt voor 100% op geheel Zaanstad verhaald.

 

V, I

Gezonde leefomgeving / aanleg tijdelijk bos: Tijdelijke bosaanplant op gemeentelijke terreinen binnen Hoogtij. Groen/blauw. Buiten Maak. 2021-2022.

Deze investering dient CO2 compensatie en stikstof afvang, en draagt daarmee bij aan alle nieuwbouwplannen in Zaanstad (ivm PAS regelgeving). Het zekere aandeel van alle onderstaande investeringen wordt voor 100% op geheel Zaanstad verhaald.

 

B, I

Gezonde leefomgeving aanleg bos: bosaanplant in randzone Saendelft en Kreekrijk. Groen/blauw. Buiten Maak. 2025-2030.

Deze investering dient CO2 compensatie en stikstof afvang, en draagt daarmee bij aan alle nieuwbouwplannen in Zaanstad (ivm PAS regelgeving). Deze investering heeft tevens een belangrijke recreatieve functie (draagt bij aan inpassing verbinding A8/A9) die bijdraagt aan de recreatiemogelijkheden en de leefomgevingskwaliteit in de stad. Dit heeft als als ultieme doel een toekomstbestendige, duurzame, vitale en aantrekkelijke stad te creëren voor wonen, werken en zich recreëren (RSV, blz. 75). Het zekere aandeel van alle onderstaande investeringen wordt voor 100% op geheel Zaanstad verhaald.

 

B, I, H

Klimaat adaptatieve maatregelen: 1) hittestress centrale plekken: vergroenen en verkoelen van plekken waar kwetsbare groepen samenkomen: scholenterreinen, winkelcentra en woonzorgcentra overal in de stad. 2) hittestress routes: Vergroenen en verkoelen van belangrijke openbare verkeersruimtes overal in de stad. Groen/blauw. Meerdere gebieden. 2020-2030.

Deze investeringen dragen bij aan een verbetering van de leefomgevingskwaliteit en de biodiversiteit en duurzaamheid in de stad. Ze hebben daarmee als ultieme doel een toekomstbestendige, duurzame, vitale en aantrekkelijke stad voor wonen, werken en zich recreëren (RSV, blz. 75). Het zekere aandeel van alle onderstaande investeringen wordt voor 100% op geheel Zaanstad verhaald.

 

B, I, H

Klimaat adaptatieve maatregelen / wateroverlast piekafvoeren: Nemen van maatregelen tbv extra waterberging en -afvoer in kwetsbare (oude) wijken vooral gelegen langs de Zaan. Groen/blauw. Meerdere gebieden. 2020-2030.

Deze investering draagt bij aan een verbetering van de waterveiligheid in kwetsbare (oude) wijken. Ze heeft daarmee als ultieme doel een toekomstbestendige, duurzame, vitale en aantrekkelijke stad voor wonen, werken en zich recreëren (RSV, blz. 75). Het zekere aandeel van alle onderstaande investeringen wordt voor 100% op geheel Zaanstad verhaald.

 

B

 

Grijs (parkeren, wegen, fietspaden, openbare ruimte)

 

 

 

Aanleg nieuwe Zaanbrug tussen Wormerveer en Wormerland (RSV, p. 46). Grijs. Maak Noord. 2020-2023

Om de bedrijven langs de Zaan over het water te kunnen blijven bevoorraden en de binnenvaartroute naar Noord-Holland te verbeteren, werkt Zaanstad aan het programma ‘Vaart in de Zaan’. In de afgelopen jaren is vooral geïnvesteerd in nieuwe bruggen, centrale brugbediening en een diepere vaarweg. De doorvaart op de Zaan wordt momenteel nog beperkt door o.a. een te smalle Zaanbrug in Wormerveer. De nieuwe Zaanbrug draagt bij aan een betere bevaarbaarheid (RSV, blz. 46). Met deze investeringen wordt een bijdrage geleverd aan de economische ontwikkeling van geheel Zaanstad. Hiermee wordt een verbreding en versterking van de Zaanse economie nagestreefd met als ultieme doel een toekomstbestendige, vitale en aantrekkelijke stad te creëren voor wonen, werken en recreëren (RSV, blz. 75, 76). Het zekere aandeel van deze investering wordt voor 100% op geheel Zaanstad verhaald.

 

V, H

Doortrekking A8/A9 tot aan de A9, excl de kosten tunnel (RSV, blz. 78, 150). Grijs. Maak Noord. 2021-2022.

Het doortrekken van de A8 tot aan de A9 is nodig om het doorgaande verkeer buiten de woonkernen Krommenie, Assendelft en Wormerveer om te leiden. Hiermee wordt niet alleen de ontsluiting, leefbaarheid en veiligheid in deze kernen verbeterd, maar ook de aansluiting van Zaanstad op de rest van Noord-Holland. Het ultieme doel hiervan is om o.a. goed opgeleide en kapitaalkrachtige bewoners te behouden en aan te trekken, hiermee voor een evenwichtige bevolkingssamenstelling te zorgen en zodoende van Zaanstad een toekomstbestendige, vitale en aantrekkelijke stad te maken voor wonen, werken en recreëren (RSV 2012, blz. 75). Zie o.a. ook: Structuurvisie Noord-Holland 2040 (blz. 147) en Provinciaal Meerjarenprogramma Infrastructuur 2012-2016 (blz. 147). Het zekere aandeel van deze investering wordt voor 100% op geheel Zaanstad verhaald.

 

V

Downgrading Prins Bernard(snel)weg: omvorming van de Prins Bernhardweg tot een stadstraat, inclusief ontsluiting met nieuw zwembad in Hoornse Veld, verkeersinstallatie en riolering. Grijs. KVW. 2025.

Deze investering vermindert de barrierewerking van de Bernhardweg en verhoogt daarmee de verblijfskwaliteit en aansluiting van verschillende wijken: Hoornseveld, Peldersveld en Poelenburg. Deze investering vormt daarmee tevens een belangrijke bouwsteen om de woningbouwplannen van Zaanstad mogelijk te maken (Gebiedsperspectief Kogerveldwijk 2040). Het zekere aandeel van deze investering wordt voor 100% op geheel Zaanstad verhaald.

 

V, I, H

Fietsenstalling Centrum DAM: bouw fietsstalling voor circa 550 fietsen en 80 brom/snorfietsen nabij de Dam, in de Rozenhof (actualisatie van programma Inverdan 18.1, blz. 18). Grijs. Centrum. Afgerond.

Hiermee wordt de bereikbaarheid en dus de aantrekkelijkheid van het centrum voor fietsers versterkt. Dit is van belang eerst voor de herstructurering van het stadscentrum en de identiteit en imago van Zaanstad, maar ook is dit van belang voor Zaanstad omdat hiermee het fietsgebruik gestimuleerd wordt (ZVVP 2009, blz. 55) wat weer van belang is voor het behalen van onder meer het doel Zaanstad in 2030-2040 klimaatneutraal te laten zijn. Het zekere deel van deze investering wordt voor 50% op geheel Zaanstad verhaald.

 

B, V

Wilhelminasluis (kwaliteitsimpuls openbare ruimte): herinrichting en verbetering van de openbare ruimte rondom de nieuwe Wilhelminasluis. Grijs. Centrum. 2018-2020.

De kwaliteitsimpuls aan de openbare ruimte rondom de nieuwe Wilhelminasluis is nodig om het verlies aan ruimtelijke kwaliteit te compenseren die vervanging van de sluis met zich meebrengt (Stedenbouwkundige Programma van Eisen Wilheminasluis, 2012). De nieuwe sluis draagt bij aan een betere bevaarbaarheid (RSV, blz. 46) en aldus aan bedrijvigheid langs de Zaan en aldus aan de economische ontwikkeling van geheel Zaanstad. Hiermee wordt een verbreding en versterking van de Zaanse economie nagestreefd met als ultieme doel een toekomstbestendige, vitale en aantrekkelijke stad te creëren voor wonen, werken en recreëren (RSV, blz. 75, 76). Het zekere aandeel van deze investering wordt voor 100% op geheel Zaanstad verhaald.

 

B, V

Ontsluiting IKEA voor zover bovenwijks: aantal ingrepen in de aansluiting van bedrijventerrein Zuiderhout-Noord en de Provincialeweg-Den Uylweg (Besluitnota onderhandelresultaat 11 oktober 2011). Grijs. Centrum. 2018-2022.

Deze investering wordt gedaan t.b.v. de versterking en revitalisering van bedrijventerrein Zuiderhout-Noord. Hiermee wordt een bijdrage geleverd aan in de Ruimtelijke Structuurvisie voorgenomen herstructurering van een aantal binnenstedelijke bedrijventerreinen (RSV, blz. 58). Een belangrijke drager van deze versterking en revitalisering is dat deze investering de vestiging van IKEA mogelijk maakt in dit bedrijventerrein. De vestiging van IKEA zal een aanzienlijke toename van de werkgelegenheid in Zaanstad met zich meebrengen, en tevens een bijdrage leveren aan de attractiviteit en positionering van Zaanstad als winkelstad. Met deze investering wordt aldus een bijdrage geleverd ten behoeve van de economische ontwikkeling van Zaanstad, en aldus van de verbreding en versterking van de Zaanse economie. Het ultieme doel is een toekomstbestendige, vitale en aantrekkelijke stad te creëren voor wonen, werken en recreëren (RSV, blz. 76 onderaan). Het zekere aandeel van deze investering wordt voor 100% op geheel Zaanstad verhaald.

 

V, H

AVANT1 Thorbeckeweg: investeringen in de plankosten en de aanleg van een aantal voorzieningen aan de provinciale weg: ongelijkvloerse kruising Vijfhoek, op en afritten tussen ASP en Thorbeckeweg ter hoogte van de Vlinder en het opheffen en aanpassen van de Ambacht (raadsbesluit 28 mei 2019). Grijs. ASP. 2020-2021.

Deze investeringen zijn bedoeld om de doorstroming op de Thorbeckeweg te verbeteren en een betere openbaar vervoer verbinding tussen Zaandam en Amsterdam te realiseren. Dit verlicht te druk op de provinciale weg vanuit de bestaande bedrijventerreinen in zuidelijk Zaanstad en de nieuwe ontwikkelingen in westelijke richting (Hoogtij, Zuiderhout en HBT bijvoorbeeld) en verbetert de doorstroming van de Verlengde Stellingweg en daarmee de bereikbaarheid van bedrijventerrein Skoon in Oostzaan en de Molenwijk in Amsterdam Noord. Deze investering dient aldus zowel de (OV)bereikbaarheid vanuit Amsterdam als de intensivering met meer bedrijven en woningen in zuidelijk Zaanstad. Het zekere aandeel van deze investering wordt voor 100% op geheel Zaanstad verhaald.

 

V, I

Busbrug: aanpassing toeleidende wegen (in vooral Westerkoog) naar busbrug De Binding. Grijs. Buiten Maak. 2019-2020.

Met deze investering worden de verkeersveiligheid en doorstroming richting de busbrug De Binding gewaarborgd. Hiermee kan deze brug 24 uur per dag opengesteld worden voor verkeer. Hiermee wordt de bereikbaarheid van Westerkoog en Westerwatering (gebied buiten Maak-gebieden) verbeterd en neemt de druk af op het wegennet aan de zuidzijde van Westerwatering. Hiermee draagt deze investering ook mee aan de bereikbaarheid van Inverdan West (Maak Centrum) en Kogerveldwijk en worden de nieuwbouwplannen aldaar mogelijk gemaakt (ZVVP 2009, blz. 63). Dit draagt tevens bij aan de opwaardering van het stadscentrum van Zaandam hetgeen van belang is omdat hiermee de Zaanse identiteit en imago wordt versterkt (RSV, blz. 41). Het zekere deel van deze investering wordt voor 50% op geheel Zaanstad verhaald.

 

V, B

Hoogwaardig Openbaar vervoer: doorstromingsmaatregelen, verbeteringen aan bijvoorbeeld haltes en verplaatsing van sommige haltes langs de HOV-ZaanIJTangent. Grijs. Meerdere gebieden. 2018-2025.

Deze investering is de Zaanse bijdrage aan het HOV-programma ZaanIJTangent en is bedoeld om het Hoogwaardig Openbaar Vervoer tussen Zaanstad en Amsterdam(-Noord) een impuls te geven. Door verbetering van het openbaar vervoer wordt de auto-afhankelijkheid van inwoners van Zaanstad verkleind (ZVVP 2009, blz. 59) en wordt bijgedragen aan onder meer het doel om Zaanstad in 2030-2040 klimaatneutraal te laten zijn. Het zekere aandeel van deze investering wordt voor 100% op geheel Zaanstad verhaald.

 

V, I, H

Verbetering fietsinfra en realisatie van carpoolplekken en first en last mile maatregelen op nog nader te bepalen locaties langs de A7 en A8. Grijs. Meerdere gebieden. 2020-2025.

Deze investeringen maken deel uit van het multimodaal bereikbaarheidspakket Corridor Amsterdam-Hoorn (Bestuurlijke overeenkomst MIRT-verkenning Corridor Amsterdam-Hoorn, 2019, blz. 10). Ze zijn bedoeld om de alternatieve voor (individueel) autogebruik in de corridor Amsterdam-Zaanstad-Purmerend-Hoorn aantrekkelijker te maken. Hiermee wordt de bereikbaarheid van Zaanstad verbetert (o.a. beperking doorgaand verkeer) en de nieuwbouwplannen ondersteund. Ook wordt hiermee het doel nagestreefd om Zaanstad in 20302040 klimaatneutraal te laten zijn. Het zekere aandeel van deze investering wordt voor 100% op geheel Zaanstad verhaald.

 

V, I, H

- Herinrichting omgeving station Kogerveldwijk: opwaardering van de openbare ruimte in de omgeving van station Kogerveldwijk, inclusief het toegankelijk maken van dit station vanuit twee zijden. Grijs. KVW. 2023.

 

l

- Parkeergarage mobiliteitshubKogerveldstation: aanleg van een parkeergarage nabij station Kogerveldwijk voor 500 pp. Grijs. KVW. 2024.

Deze investeringen verbeteren de parkeermogelijkheden in dit gebied en maken het station(sgebied) KVW aantrekkelijker en beter bereikbaar. Dit station is een belangrijke bouwsteen om de woningbouwplannen in de Kogerveldwijk mogelijk te maken en vormt tevens een belangrijke schakel in de HOV-connectiviteit van Zaanstad met de regio. Het heeft nu namelijk rechtstreekse verbindingen met Purmerend en Hoorn enerzijds, en met Amsterdam Sloterdijk en Schiphol anderszijds, en de ambitie is om deze verbindingen te versterken en uit te breiden (Gebiedsperspectief Kogerveldwijk 2040, p. 36; Sleutelgebieden MRA-Strategische Notitie februari 2020, p. 28). Het zekere deel van deze investering wordt voor 50% op geheel Zaanstad en voor 50% op de KVW verhaald.

 

I

 

 

 

Verbreden tunnel onder station KVW: verbreding van de tunnel in de Heijermansstraat ter hoogte van station. Grijs. KVW. 2022-2023.

Deze investering verbetert de connectiviteit tussen de west- en oostdelen van de Kogerveldwijk. Het verbetert tevens de bereikbaarheid van het station Kogerveldwijk, zowel vanuit de omgeving als via de stedelijke HOV busverbinding. Het station Kogerveldwijk is een belangrijke bouwsteen om de woningbouwplannen in de Kogerveldwijk (en hiermee de gemeentebrede nieuwbouwopgave) mogelijk te maken en vormt tevens een belangrijke schakel in de connectiviteit van Zaanstad met de regio. Het zekere deel van deze investering wordt voor 50% op geheel Zaanstad en voor 50% op de KVW verhaald.

 

I, V

Fietsroute tussen station KVW/Gouw en Jagersplas: parallel aan het spoor. Grijs. KVW. 2025.

Deze fietsroute vormt een van de landschappelijke routes die de stad verbindt met het buitengebied. Het draagt daarom op zowel lokaal als stedelijk niveau aan een kwaliteitsvol recreatief netwerk (Gebiedsperspectief Kogerveldwijk 2040). Het zekere deel van deze investering wordt voor 100% op geheel Zaanstad verhaald.

 

V, H

Herinrichten Heijermanstraat en Doctor HG Scholtenstraat. Grijs. KVW. 2025-2030.

Deze investering verbetert de connectiviteit tussen de west- en oostdelen van de Kogerveldwijk, en zodoende vormt een belangrijke bouwsteen voor de woningbouwplannen in deze wijk en aldus in Zaanstad. Het draagt ook bij aan de betere aansluiting van station Kogerveldwijk met de rest van de stad en met de stedelijke HOV busverbinding (Gebiedsperspectief Kogerveldwijk 2040). Het zekere deel van deze investering wordt voor 50% op geheel Zaanstad en voor 50% of KVW verhaald.

 

V, H

Interne route tussen Hofwijk en Boerejonkerbuurt: aanleg van route onder spoor voor langzaam verkeer. Grijs. KVW. Na 2025.

Deze route versterkt de connectiviteit binnen de Kogerveldwijk en vormt daarmee een belangrijke bouwsteen voor de woningbouwplannen in deze wijk (Gebiedsperspectief Kogerveldwijk 2040). Het zekere deel van deze besteding wordt voor 100% op KVW verhaald.

 

V, I, H

Herinrichten Paltrokstraat tot een meer stedelijk profiel en omvormen rotonde naar kruising. Grijs. KVW. 2025.

Deze investering verbert de ruimtelijke kwaliteit in de Paltrokstraat, die nu ingericht is t.b.v. een bedrijventerrein, en verbetert de verkeersafwikkeling in deze straat en de Heijermanstraat. De Paltrokstraat en de Heijermanstraat zijn belangrijke routes die de Kogerveldwijk verbindt met de rest van Zaanstad (Gebiedsperspectief Kogerveldwijk 2040).Deze investering draagt bij aan een verbetering van de verblijfskwaliteit en verkeersveiligheid in de Kogerveldwijk, hetgeen bijdraagt aan de woningbouwplannen in deze wijk (en daarmee aan het behalen van woningbouwdoelen in geheel Zaanstad), en tevens leidt het tot een verbetering van het wegverkeer naar omliggende wijken. Het zekere deel van deze investering wordt voor 50% op geheel Zaanstad en voor 50% of KVW verhaald.

 

I, V

Fietsbrug over de Gouw tussen Oostzijderveld en sportpark Hoornseveld. Grijs. KVW. 2025.

Deze investering verbetert de interne connectiviteit in de Kogerveldwijk, hetgeen bijdraagt aan de woningbouwplannen in deze wijk (en daarmee aan het behalen van woningbouwdoelen in geheel Zaanstad), en tevens leidt het tot een verbetering van bereikbaarheid van sportpark Hoornseveld vanuit omliggende wijken (Gebiedsperspectief Kogerveldwijk 2040). Het zekere deel van deze investering wordt voor 50% op geheel Zaanstad en 50% op de KVW verhaald.

 

V, I, H

Reconstructie aansluiting Hofwijk Noord op Heijermansstraat. Grijs. KVW. Na 2025.

Deze besteding verbetert de aansluiting van de Hofwijk Noord op de rest van de Kogerveldewijk, en dient hiermee de interne connectiviteit in deze wijk. Hiermee worden de nieuwbouwplannen in Hofwijk Noord mogelijk, hetgeen ook bijdraagt aan de nieuwbouwdoelen in geheel Zaanstad. Het zekere deel van deze besteding wordt voor 100% op KVW verhaald.

 

V, I, H

2e Vaartbrug over de Nauernasche Vaart: tweede fiets en/of autobrug, en/of het verbreden van de Vaartbrug. Grijs. Maak Noord. 2023.

Deze investering verbetert de doorstroming in Zaanstad Noord tussen Wormerveer en Krommenie, zowel capaciteit als veiligheid. Daarnaast verbetert het de aansluiting met buurtgemeente Wormerland. Zowel het noorden van Zaanstad als de gemeente als geheel zijn gediend met deze investering. Het zekere deel van deze investering wordt voor 50% op geheel Zaanstad verhaald.

 

V

Wezelstraat-Guisweg: aanleg twee fietsspooronderdoorgang ter hoogte van de Guisweg en station Zaandijk-Zaanse Schans en vervanging van gelijkvloerse kruising Guisweg-spoor door een verdiept aangelegde T-splitsing ten zuiden dit station. Ook wordt de aansluiting op de A8 vanuit en naar het westen verbeterd. Grijs. Midden. 2023-2036.

Deze investering is onderdeel van het Multimodaal Mobiliteitspakket Corridorsstudie Amsterdam-Hoorn (CAH), maarmee de (auto)verbinding van Zaanstad met de rest van de regio, en de interne fietsverbindingen in Zaanstad worden versterkt. Hiermee wordt bijgedragen aan het versterken van stedelijke knooppunten (RSVblz 28), aan de doelen uit o.a. Zaanstad klimaatneutraal 2020 om meer mensen op de fiets te krijgen (Fietsnota Zaanstad 2008, blz. 61 en 69; Ruimtelijke Milieuvisie 2009, blz. 6, 19, 20, 40; Ruimtelijke Structuurvisie 2012, blz. 48), aan het versterken van het stationsgebied Zaandijk-Zaanse Schans (MAAK.Zaanstad, p. 21) en aan de verbetering van toeristische recreatiemogelijkheden (Uitvoeringsagenda Toerisme Zaanstad, p. 13). Deze doelen hebben als ultieme doel een toekomstbestendige, vitale en aantrekkelijke stad te creëren voor wonen, werken en recreëren (RSV, blz. 75).

 

V, I

AVANT2: aanleg kruising Vlinder ongelijkvloers met turborotonde. Grijs. ASP. Tot 2030.

Eén van de uitgangspunten bij de transformatie van de ASP is dat het moet bijdragen aan sociale cohesie en dus Amsterdam en Poelenburg verbinden. Deze investering draagt bij aan de sociale en fysieke verbindingen tussen ASP en Poelenburg, het maakt een kwaliteitsslag in Poelenburg mogelijk en maakt de toevoeging van programma in de Achtersluispolder mogelijk. Hiermee wordt bijgedragen aan de woningbouw doelen voor Zaanstad. Het zekere aandeel van deze investering wordt voor 100% op geheel Zaanstad verhaald.

 

V, I

Verbinding Amsterdam HOV: aanleg HOV-brug over Zijkanaal H. Grijs. ASP. 2020.

In 2020 voeren de VRA, gemeente Amsterdam en Zaanstad een verkenning uit naar de Zaanlijn: een hoogwaardige openbaar vervoerverbinding tussen Zaanstad en Amsterdam. Daaervoor is er een brug over het zijkanaal H nodig. Deze brug zal naast de fietsbrug functioneren, of beide modaliteiten combineren. Het zekere aandeel van deze investering wordt voor 100% op geheel Zaanstad verhaald.

 

V, I

Aanpassing Noorder IJ en Zeedijk tussen de Westkolkdijk en Zuiddijk: afwaardering en herprofilering van de Noorder IJ- en Zeedijk. Grijs. ASP. Tot 2025.

De Noorder IJ- en Zeedijk zal worden afgewaardeerd zodat de Achtersluispolder aantrekkelijker wordt voor wonen en de fietsverbinding (onderdeel van het snelfietspad) tussen Zaanstad en Amsterdam ook aantrekkelijker en veiliger wordt. Deze investering is dus nodig zowel om de woningbouwopgave in de Achtersluispolder mogelijk te maken (en hiermee de woningbouwopgave op stadsniveau) alsook om de fietsverbinding tussen Zaanstad en Amsterdam te versterken. Het zekere deel van deze investering wordt voor 50% op geheel Zaanstad verhaald.

 

V, I

- Tijdelijke verkeersveiligheid Sluispolderweg: tijdelijke maatregelen tbv verkeerveiligheid in Sluispolderweg, nodig vanwege de nu al gaande transformatie van de ASP, en in afwachting van definitieve profielaanpassingen. Grijs. ASP. 2023.

 

B, V

- Aanpassing Sluispolderweg tussen Thorbeckeweg en Isaac Baarthaven en ten zuiden daarvan, in fases. Grijs. ASP. Tot 2030.

Deze investeringen zijn nodig om de woningbouwopgave in de Achtersluispolder mogelijk te maken, zowel voor wat betreft de bereikbaarheid als de belevingskwaliteit en verkeersveiligheid. Hiermee wordt ook de woningbouwopgave op stadsniveau nagestreefd. Bovendien zijn deze investeringen nodig om de Sluispolderweg in elk geval tijdelijk en wellicht permanent de route te laten zijn voor de Hoogwaardige Openbaar Vervoer verbinding tussen Amsterdam en Zaandam. Het zekere deel van deze investering wordt voor 50% op geheel Zaanstad verhaald.

 

 

B, V, I

Realiseren van veilige oversteekplaatsen Kogerveldwijk: realisering van meerdere veilige oversteekplaatsen in de Heijermans- en Scholtenstraat in de Kogerveldwijk. Grijs. KVW. 2021.

De verbetering van de oversteekmogelijkheden in de Kogerveldwijk is bedoeld om zowel de verbinding binnen de wijk te verbeteren alsook de verkeersveiligheid te verhogen (Gebiedsperspectief Kogerveldwijk 2040). Deze investering draagt bij aan een verbetering van de interne connectiviteit en verkeersveiligheid in de Kogerveldwijk en daarmee aan de woningbouwopgave in deze wijk. Het zekere deel van deze investering wordt voor 100% op KVW verhaald.

B, V

 

Bruin (sporthallen en -velden)

 

 

Sportpark De Omzoom: herschikking sportvelden De Omzoom. Bruin. Buiten Maak. 2018-2023.

Deze investering versterkt de bestaande sportvoorzieningen en geeft ze deels een stedelijke functie (atletiekbaan). Het betreft deels vervanging, deels uitbreiding en verbetering van een bestaande voorziening (dus alleen de helft van de kosten worden verhaald). Het zekere deel van de helft van deze investering wordt voor 50% op geheel Zaanstad verhaald.

 

B, I

Hockeyclub de Kraaien: verplaatsing en nieuwbouw. Bruin. Buiten Maak. 2018-2020.

Deze investering versterkt het stadsbreed sportaanboed, die zelfs een functie heeft voor omliggende gemeenten. Het betreft deels vervanging, deels uitbreiding en verbetering van een bestaande voorziening (dus alleen de helft van de kosten worden verhaald). Het zekere deel van de helft van deze investering wordt voor 100% op geheel Zaanstad verhaald.

 

B, I

Sportpark Hoornse veld: optimalisatie en herinrichting inclusief ontsluitingen. Bruin. KVW. 2020-2025.

Deze investering leidt tot een sportpark met een stedelijke functie die het stadsbreed sportaanbod verbreedt (Gebiedsperspectief Kogerveldwijk 2040). Het betreft deels vervanging, deels uitbreiding en verbetering van een bestaande voorziening (dus alleen de helft van de kosten worden verhaald). Het zekere deel van de helft van deze investering wordt voor 100% op geheel Zaanstad verhaald.

 

V, I

Zwembad Hoornse Veld: bouw nieuw zwembad. Bruin. KVW. 2020-2023.

Dit zwembad, samen de herschikte sportvelden, versterkt het stadsbreed sportaanbod. Het zekere aandeel van deze investering wordt voor 100% op geheel Zaanstad verhaald.

 

I

Topsportcentrum De Koog (koog ad zaan): vervanging en verbetering/uitbreiding van een oude sporthal. Bruin. Midden. Reeds opgeleverd.

Het nieuwe sporthal versterkt het stadsbreed sportaanbod, en heeft zelfs een bovengemeentelijke functie. Het betreft deels vervanging, deels uitbreiding en verbetering van een bestaande voorziening (dus alleen de helft van de kosten worden verhaald). Het zekere deel van de helft van deze investering wordt voor 100% op geheel Zaanstad verhaald.

 

I

Sportcentrum De Tref: vervanging en verbetering/uitbreiding van een oud sportcentrum. Bruin. Buiten Maak. 2024-2025.

Het nieuw sportcentrum versterkt het stadsbreed sportaanbod. Het betreft deels vervanging, deels uitbreiding en verbetering van een bestaande voorziening (dus alleen de helft van de kosten worden verhaald).

 

I, H

 

Bovenplanse verevening (tekort in gebiedsexploitatie)

 

 

Inverdan: herstructurering van het centrum van Zaandam rondom het NS station. Gevarieerd en omvangrijk nieuwbouwprogramma toegevoegd van woningbouw, kantoorruimte, commerciële en maatschappelijke functies. Hierin zijn o.a. vele investeringen opgenomen in de verbetering van de openbare ruimte en de bereikbaarheid per OV en fiets vanuit de rest van de stad. Bovenplanse verevening. Centrum. Grotendeels afgerond, onderdelen nog in uitvoering.

De opwaardering van het stadscentrum van Zaandam is van belang omdat hiermee de Zaanse identiteit en imago wordt versterkt (RSV, blz. 41) en tevens en belangrijke bijdrage wordt geleverd aan de regionale verstedelijkingsopgave binnen te bestaande stad, zonder daarbij nieuwe uitbreidingslocaties te moeten aanleggen (RSV, blz. 50-52). Deze doelen hebben als ultieme doel een toekomstbestendige, duurzame, vitale en aantrekkelijke stad te creëren voor wonen, werken en zich recreëren (RSV, blz. 75). De gemeente verhaalt alleen een deel van haar tekort. Uiteraard zijn alle subsidies en ontvangen/te ontvangen kostenverhaalbijdragen vanuit plannen in het gebied in mindering gebracht, en tevens ook de niet ontvangen maar theoretisch mogelijke kostenverhaalbijdragen en alle rentekosten. Het resterende deel van deze investering wordt voor 100% op geheel Zaanstad verhaald.

I