Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Baarn

Nota Borgstellingen en verstrekking van geldleningen

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBaarn
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingNota Borgstellingen en verstrekking van geldleningen
CiteertitelToetsingskader Gemeentelijke borgstellingen Gemeente Baarn 2019
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 1 van de Wet financiering decentrale overheden
  2. artikel 212 van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

10-02-202101-01-2019Nieuwe regeling

11-12-2018

gmb-2021-38153

Tekst van de regeling

Intitulé

Nota Borgstellingen en verstrekking van geldleningen

 

Burgemeester en wethouders van de gemeente Baarn

 

Besluit:

 

Vaststellen van de nota Borgstelling en verstrekken van geldleningen

 

Baarn, 11 december 2018

Burgemeester en wethouders van Baarn,

 

drs. A. Najib

gemeentesecretaris

 

M.A. Röell,

burgemeester

 

Nota Borgstellingen en verstrekking van geldleningen

 

Artikel 1 Definities

 

College

College van Burgemeester en Wethouders

Gemeentelijke borgstelling

Een borgstelling is een overeenkomst waarbij een derde (de borg; de gemeente) de verplichting aangaat de prestatie die de schuldenaar moet verrichten ten opzichte van de schuldeiser, zelf (deels) na te komen indien de schuldenaar in gebreke blijft.

De hoogte van het bedrag van de borgtocht wordt vooraf vastgesteld, vaak in een separate overeenkomst en heeft een directe verbinding met de onderliggende overeenkomst. In de borgstelling moet in alle gevallen duidelijk omschreven zijn waarvoor de borg garant staat.

Achtervang Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW)

WSW neemt de betaalverplichtingen voor een lening over wanneer de corporatie (ondanks de voordelige financieringsvoorwaarden) de rente en aflossing op een door WSW geborgde lening niet meer kan betalen. Alleen als WSW deze betaalverplichting niet uit de overige buffers in de zekerheidsstructuur kan voldoen, moeten Rijk en gemeenten bijspringen. Op grond van hun rol als achtervanger moeten zij in dat geval renteloze leningen aan WSW verstrekken en wel onder de volgende afspraken:

 Het Rijk verstrekt in alle gevallen de helft (= 50%) van de renteloze leningen;

 De zogenoemde “schadegemeenten” verstrekken samen een kwart (= 25%) van de renteloze leningen. De schadegemeenten zijn de gemeenten die vermeld zijn in de leningen waarvoor WSW de betaalverplichting overneemt;

 Alle gemeenten die achtervanger zijn van WSW (met inbegrip van de schadegemeenten) verstrekken samen het resteren

Wet Fido

Wet Financiering decentrale overheden. Regeling die bepaalt onder welke voorwaarden een gemeente middelen mag aantrekken of uitzetten.

Publieke taak

Taken uitgevoerd door (semi)overheid of publieke sector op grond van het legaliteitsbeginsel en wanneer het particuliere bedrijfsleven niet of tegen bijzonder hoge kosten in een voorziening voorziet, waardoor deze niet of voor velen niet bereikbaar is, bekostigd ten laste van de openbare kas.

Natuurlijke personen

Een natuurlijk persoon is iemand van vlees en bloed die rechten en plichten heeft. Een natuurlijk persoon is de juridische tegenhanger van een rechtspersoon. Daarmee wordt een door de wet gecreëerde figuur zoals stichting, vereniging of vennootschap bedoeld.

Voorliggende voorzieningen

Een voorliggende voorziening houdt in dat, alvorens een recht ontstaat op de voorziening, i.c. gemeentelijke borgstelling of lening, rechten op andere voorzieningen eerst ingeroepen moeten worden.

Subsidie

Een subsidie is een aanspraak op financiële middelen, door een bestuursorgaan verstrekt, met het oog op bepaalde activiteiten van de aanvrager, anders dan als betaling voor aan het bestuursorgaan geleverde goederen en diensten.

 

 

 

Artikel 2 Reikwijdte kaderstelling  

  • 1.

    Gemeentelijke borgstelling kunnen verstrekt worden voor de volgende beleidsterreinen:

    - cultuur, recreatie, toerisme en sport;

    - duurzaamheid en milieu;

    - wonen;

    - ruimtelijke ordening.

  • 2.

    Het college kan nadere regels stellen over de beleidsterreinen bedoeld in het eerste lid, waarvoor de gemeentelijke borgstelling verstrekt kunnen worden.

  • 3.

    Gemeentelijke borgstelling moeten passen binnen het gemeentelijk beleid, de publieke taak, de wet Fido en het vigerende gemeentelijke treasury-statuut.

     

Artikel 3 Bevoegdheid college  

  • 1.

    Het college is bevoegd te besluiten over het verstrekken van gemeentelijke borgstellingen.

  • 2.

    Het college is bevoegd om voorwaarden aan de gemeentelijke borgstelling te verbinden.

 

Artikel 4 Algemene kaderstelling  

  • 1.

    De gemeente Baarn verstrekt geen geldleningen.

  • 2.

    De gemeente Baarn verstrekt geen borgstelling aan natuurlijke personen.

  • 3.

    Gemeentelijke borgstelling hebben het karakter van een vangnetregeling. De gemeente zal pas in laatste instantie overgaan tot het verstrekken van een borgstelling. Voorliggende voorzieningen moeten aantoonbaar uitgeput zijn.

  • 4.

    Gemeentelijke borgstelling kunnen alleen worden verstrekt aan Baarnse privaatrechtelijke rechtspersonen die een Baarns maatschappelijk belang dienen en passen binnen de Baarnse gemeentelijke beleidsdoelen.

  • 5.

    De doelstelling/activiteit die de aanvraag met zich meebrengt vindt zoveel mogelijk plaats zonder tussenkomst van de gemeente.

  • 6.

    Gemeentelijke borgstelling worden aangemerkt als subsidieverlening cf artikel 4.21 lid 1 Awb.

 

Artikel 5 Aanvraag  

  • 1.

    Privaatrechtelijke rechtspersonen kunnen een aanvraag indienen voor het verstrekken van een gemeentelijke borgstelling op een geldlening. De borgstelling moet passen binnen het gemeentelijk beleidskader van de publieke taak.

  • 2.

    Gemeentelijke borgstelling op geldlening kan verstrekt worden indien aangetoond wordt dat zonder gemeentelijke borgstelling geen geldlening kan worden opgenomen.

  • 3.

    Indien een gemeentelijke borgstellingen hoger is dan € 250.000, zal de raad om een zienswijze worden gevraagd.

 

Artikel 6 Toekenning  

Cultuur, recreatie en toerisme

Gemeentelijke borgstelling aan organisaties in het beleidsveld cultuur, recreatie en toerisme kunnen alleen verstrekt worden indien deze gericht is op het organiseren van evenementen in Baarn. Voor aanschaf van vaste activa wordt geen gemeentelijke borgstelling verstrekt.

Sport

Gemeentelijke borgstelling aan Baarnse sportclubs of -verenigingen kunnen alleen afgegeven worden indien de Stichting Waarborgfonds Sport op grond van een financiële toets een verklaring van geen bezwaar heeft afgegeven. De Stichting Waarborgfonds Sport moet de gemeente Baarn voor 50% een achterborg geven.

Wonen

Startersleningen, duurzaamheidsleningen en blijversleningen worden verstrekt door het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting (SVn). SVn stelt voorwaarden aan de lening.

Woningbouwcorporaties

Inzake de gemeentelijke borgstelling aan het St Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW) gaat het college een overeenkomst aan met de stichting waarin onder meer vast ligt dat corporaties rechtstreeks een borgstelling bij de stichting kunnen aanvragen tot een limiet per jaar. Het college besluit jaarlijks over deze limiet per corporatie. Voor gemeentelijke borgstellingen in het kader van het Waarborgfonds Sociale Woningbouw geldt dat geen zienswijze aan de raad wordt gevraagd.

 

Artikel 7 Voorwaarden  

  • 1.

    Het financiële risico dient voor de gemeente zo gering mogelijk te zijn. Daartoe kan zij onder meer voorwaarden stellen.

  • 2.

    Er kunnen zekerheden worden gevraagd, waaronder het recht van hypotheek op een onroerend goed.

  • 3.

    De aanvrager die een gemeentelijke borgstelling toegekend heeft gekregen, levert uiterlijk twee maanden na einde boekjaar een saldo-bevestiging van de geldlening.

  • 4.

    Bij inroepen van de gemeentelijke borgstelling ontstaat voor hetzelfde bedrag een vordering op de aanvrager. In een overeenkomst met de aanvrager wordt vastgelegd hoe de vordering wordt ingelost.

 

Artikel 8 Rapportage  

Het totaal van gemeentelijke borgstelling, wordt in de jaarrekening gerapporteerd aan de raad. Hierbij wordt de stand van zaken in beeld gebracht. Indien nodig wordt ook tussentijds gerapporteerd.

 

Artikel 9 Hardheidsclausule  

In voorkomende gevallen kan het college beargumenteerd anders besluiten. Dit besluit staat open voor bezwaar en beroep.

 

Artikel 10 Citeertitel  

Deze verordening wordt in de gemeentelijke stukken aangehaald als “Toetsingskader Gemeentelijke borgstellingen Gemeente Baarn 2019”.

 

Burgemeester en wethouders gemeente Baarn

Namens deze,

Gemeentesecretaris Burgemeester