Organisatie | Lisse |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Tijdelijke regeling verruiming terrassen in verband met coronamaatregelen |
Citeertitel | Tijdelijke regeling verruiming terrassen in verband met coronamaatregelen |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
N.v.t.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
09-02-2021 | 03-02-2021 | Nieuwe regeling | 26-01-2021 LisserNieuws op 2 februari 2021 |
Gezien de bijzondere situatie vanwege COVID-19 is ten behoeve van de tijdelijke (verruiming van) terrassen vanaf het voorjaar van 2020 een speciale beleidsregel van kracht geweest. In essentie betrof het een beleidsregel waarbij door het bevoegde bestuursorgaan werd aangegeven wanneer niet opgetreden/gehandhaafd zou worden. In verband met de langere duur van de COVID-situatie zal een stevigere verankering in een wettelijk voorschrift noodzakelijk zijn. Een allesomvattende oplossing is evenwel op korte termijn niet mogelijk. Slechts een deel zal steviger verankerd kunnen worden. Het overige deel zal nog steeds via een beleidsregel geregeld worden. Deze beleidsregel voorziet in het deel dat op dit moment (nog) niet steviger verankerd kan worden. Het betreft voornamelijk de afwijkingen van bestaande regels die niet op korte termijn te wijzigen zijn.
Deze regeling is alleen van toepassing zolang geen andersluidende hogere regeling in verband met corona van toepassing is, ook al is deze regeling van kracht.
Het aanhouden van de 1,5 meter regel, die van rijkswege wordt gesteld, is van groot belang in de strijd tegen verspreiding van COVID-19. Veiligheid (waaronder de gezondheid) van onze inwoners, de verkeersveiligheid en toegankelijkheid (van onder meer hulpdiensten en mindervaliden) staan voorop. De rijksoverheid gaat er op basis van onderzoeken thans van uit dat de overdracht van COVID-19 in de buitenlucht beperkt(er) is. Daarom acht de gemeente het – uit het oogpunt van veiligheid en voor zover de coronamaatregelen van dat moment dat toestaan – in beginsel mogelijk dat de horeca in de buitenruimte wat extra gasten kan ontvangen door tijdelijk (verruimde) terrassen toe te staan. De belangen van omwonenden en andere inwoners kunnen daarbij echter niet uit het oog worden verloren.
Er is sprake van een ongekende, uitzonderlijke en tijdelijke situatie. De gemeente is bereid om in deze situatie een (verlenging van de) tijdelijke (verruiming van) terrassen te faciliteren, voor zover de coronamaatregelen dat toestaan. Een tijdelijke verruiming vraagt om verantwoordelijkheid van ondernemers en flexibiliteit van ondernemers en inwoners. Voorwaarde daarbij is dat de gemeente maximaal de regie houdt en direct kan ingrijpen als dat nodig mocht zijn bijvoorbeeld uit het oogpunt van veiligheid. Daartoe is deze tijdelijke regeling vastgesteld door de burgemeester en het college van burgemeester en wethouders (in deze regeling ook genoemd: de gemeente), ieder vanuit diens eigen verantwoordelijkheid. Met deze tijdelijke regeling biedt de gemeente horecaondernemers die al dan niet over een vergund terras beschikken, maar ook anderen met een terras (sportverenigingen en culturele instellingen), de mogelijkheid om tijdelijk (verruimde) terrassen te exploiteren, voor zover het tijdelijk (verruimde) terras niet onder een andere (toekomstige)( lokale covid-regeling) valt. Daarbij worden voorwaarden gesteld uit onder meer het oogpunt van veiligheid en in verband met de (overige) belangen van omwonenden.
Indien wordt voldaan aan de voorwaarden van deze tijdelijke regeling zullen afwijkingen van geldende wet- en regelgeving, voor zover deze regelgeving betrekking heeft op de fysieke uitbreiding van het terrasoppervlak, in beginsel tijdelijk worden toegestaan. Daarbij realiseert de gemeente zich dat zich situaties kunnen voordoen waarbij niet volledig aan de tijdelijke regeling zal kunnen worden voldaan. In die situaties zal worden bezien in hoeverre maatwerk mogelijk is.
Benadrukt wordt dat in de huidige tijden geen garanties kunnen worden gegeven. De instandhouding van de tijdelijke regeling, dan wel de inhoud en omvang ervan, is allereerst afhankelijk van de maatregelen en voorwaarden vanuit de rijksoverheid. De Covid-regelgeving (of andere opvolgende wet- of regelgeving) is leidend en dient te allen tijde te worden gevolgd. De inhoud van deze tijdelijke regeling moet primair worden uitgelegd conform de voornoemde wet- of regelgeving. Daarnaast kan voor de uitleg van de tijdelijke regeling worden gekeken naar de protocollen van Koninklijke Horeca Nederland, uiteraard uitsluitend voor zover zij zich verhouden met de voornoemde wet- of regelgeving.
Dat coronamaatregelen aan verandering onderhevig zijn, blijkt ook uit het feit dat de rijksoverheid op 24 juni 2020 had aangekondigd dat per 1 juli 2020 een verdere versoepeling ten aanzien van terrassen mag plaatsvinden. Andersom geldt en gold echter ook dat op het moment dat versoepelingen door de rijksoverheid worden teruggedraaid, dat direct gevolgen heeft voor deze tijdelijke regeling. Voornoemde versoepeling is bijvoorbeeld eind 2020 teruggedraaid.
Los van de maatregelen van de rijksoverheid kunnen zich omstandigheden voordoen die om aanpassing of intrekking van de tijdelijke regeling vragen. De tijdelijke regeling en daarmee de toegestane tijdelijke (verruiming van de) terrassen kan dan ook elk moment worden gewijzigd of ingetrokken als de omstandigheden naar het oordeel van de gemeente daartoe aanleiding geven, ook als de horeca zich houdt aan de voorwaarden van de tijdelijke regeling. Bij intrekking van de tijdelijke regeling wordt direct teruggevallen op de (oude) vergunde situatie en zal op de (oude) vergunde situatie gehandhaafd worden. Daarnaast kan de gemeente in individuele gevallen besluiten om te handhaven op de (oude) vergunde situatie indien de voorwaarden van de tijdelijke regeling niet worden nageleefd of indien naar het oordeel van de gemeente in een concrete situatie de uitkomst van de belangenafweging wijzigt.
Ter voorkoming van misverstanden wordt benadrukt dat aan deze tijdelijke (verruiming van) terrasmogelijkheden geen rechten kunnen worden ontleend na afloop van de coronacrisis.
Artikel 3 Eigen verantwoordelijkheid
Degenen die op basis van deze regeling in aanmerking willen komen voor een tijdelijk (verruimd) terras, dienen zelf aan te geven op welke wijze zij daaraan – binnen de kaders van deze tijdelijke regeling – invulling zullen geven. Daarbij wordt een beroep gedaan op de eigen verantwoordelijkheid van de ondernemer, vereniging of instelling. Deze dienen zelf te zorgen voor afstemming met eventuele andere gegadigden en participatie met omwonenden.
Ten aanzien van het tijdelijke verruimde terras gelden dezelfde openingstijden als ten aanzien van het bestaande (vergunde) terras. Is er geen bestaand (vergund) terras? Dan gelden dezelfde openingstijden als voor de onderneming, vereniging, instelling, met dien verstande dat het tijdelijke terras niet langer open mag zijn dan tot 23.00 uur.
Om in aanmerking te komen voor een tijdelijke (verruiming van een) terras op grond van deze regeling, kunt u vanaf de ingangsdatum een melding doen. Het doen van een melding is noodzakelijk vanuit het oogpunt dat de gemeente de regie wil behouden. Deze melding moet per e-mail worden gezonden aan apv.vergunningen@hltsamen.nl. Indien al een – met de gemeente afgestemd – tijdelijk (verruimd) terras werd geëxploiteerd, moet ook een melding worden gedaan. Nu deze tijdelijke regeling ook geldt voor ondernemers, verenigingen en instellingen die niet over een vergund terras beschikken, kan het zijn dat in onderling overleg tot een wijziging in de indeling van de tijdelijke (verruimde) terrassen wordt gekomen.
Bij de melding moeten de volgende bescheiden worden gevoegd:
een duidelijke tekening/plattegrond van de gewenste terrasopstelling, inclusief zo veel als mogelijk informatie met betrekking tot maatvoering en afstanden naar trottoirbanden, gevel(s), parkeervakken en andere obstakels in de openbare ruimte zodat kan worden beoordeeld of aan de voorwaarden van het rijk, zoals neergelegd in de Tijdelijke wet maatregelen covid-19 en daarbij behorende regelgeving of opvolgende wet- en regelgeving gericht op de bestrijding van covid-19. Ook dient op de tekening/plattegrond duidelijk te zijn aangegeven hoe breed doorgangen zijn;
een beschrijving van de wijze waarop omwonenden bij de gewenste inrichting van het tijdelijke (verruimde) terras zijn betrokken. Daarbij dient te worden aangegeven of er naar inschatting van de melder draagvlak bij omwonenden en anderen bestaat. Voor zover de gewenste terrasopstelling (deels) op parkeervakken is gesitueerd, dient uit stukken te blijken op welke wijze ten aanzien van de parkeervakken afstemming met omwonenden heeft plaatsgevonden;
Voorts dient bij de melding duidelijk te worden aangegeven of er een – met de gemeente afgestemd – ruimer terras werd geëxploiteerd. Indien hiervan sprake is, kan volstaan worden met een verwijzing naar de eerdere exploitatie. De gemeente blijft gerechtigd om de informatie als bedoeld in lid 2 alsnog op te vragen.
Na de ontvangst van een (volledige) melding, voert de gemeente een schouw uit. Daarbij wordt onder meer gekeken naar veiligheid, toegankelijkheid en verkeersveiligheid. Bij de schouw dient door de gemeente te worden geconstateerd dat het tijdelijke (verruimde) terras voldoet aan de voorwaarden van deze tijdelijke regeling. De bevindingen van de schouw worden door de gemeente per e-mail aan de melder toegezonden. Eerst nadat de melder per e-mail aan de gemeente heeft bevestigd kennis te hebben genomen van deze bevindingen, mag het terras in gebruik genomen worden.De gemeente kan een schouw achterwege laten indien de gemeente over voldoende informatie beschikt, zoals in het geval eerder een verruimd terras is geëxploiteerd in verband met COVID-19.
Per ingangsdatum van deze regeling mogen op basis van deze tijdelijke regeling alleen tijdelijke (verruimde) terrassen worden geëxploiteerd als daartoe een volledige melding is verricht en een schouw heeft plaatsgevonden waarvan de bevindingen per e-mail zijn toegezonden dan wel dat de gemeente heeft aangegeven dat geen schouw behoeft te worden uitgevoerd of dat de gemeente heeft aangegeven dat voorafgaande aan een schouw al gestart kan worden met de exploitatie van een terras. Verder moet de melder per e-mail bevestigd hebben dat kennis is genomen van de e-mail met bevindingen van de schouw, indien een schouw heeft plaatsgevonden.