Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Ameland

Beleidsnota Onderhoud wegen recreatieterreinen gemeente Ameland

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAmeland
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsnota Onderhoud wegen recreatieterreinen gemeente Ameland
CiteertitelBeleidsnota onderhoud wegen recreatieterreinen Ameland
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerpRuimtelijke ordening, verkeer en vervoer

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 15 van de Wegenwet

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

30-11-2016Nieuwe regeling

29-11-2016

gmb-2021-35812

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsnota Onderhoud wegen recreatieterreinen gemeente Ameland

 

December 2016

 

 

Inleiding

In de gemeente Ameland bevinden zich verschillende recreatieterreinen. Op het moment van schrijven van deze nota zijn er zeven recreatieterreinen die onder het bereik van deze nota vallen. Dit zijn Ambousen, Boomhiemke, Duinoord, de Kiekduun, Klein Vaarwater, Koudenburg en Roosdunen. Aan de wegen op deze parken moet onderhoud worden uitgevoerd. Deze beleidsnota geeft weer hoe de gemeente Ameland om gaat met het onderhoud aan de wegen op de verschillende recreatieterreinen.

Definities

Onderhoud: Onderhoud zoals bedoeld in artikel 15 e.v. van de Wegenwet.

Rechthebbende: Rechthebbende krachtens burgerlijk recht. Dit zal veelal de eigenaar zijn.

Recreatieterrein: een terrein of plaats, geheel of gedeeltelijk bestemd voor recreatiewoningen en/of kampeermiddelen ten behoeve van recreatief nachtverblijf. Op het recreatieterrein is een bestemmingsplan specifiek voor recreatieterreinen van toepassing.

Weg: Openbare weg in de zin van de Wegenwet.

Wettelijk kader

Op grond van de Wegenwet dient de gemeente te zorgen voor een goede staat van onderhoud van de openbare wegen. De gemeente is met andere woorden eindverantwoordelijk voor de staat van onderhoud van de openbare wegen op de vakantieparken. De onderhoudsverplichting zelf kan bij een derde partij liggen.

Er dient onderscheid te worden gemaakt tussen ‘feitelijke’ en ‘juridische’ openbaarheid van een weg. Van feitelijke openbaarheid is sprake, wanneer die weg vrij voor een ieder toegankelijk is. In dat geval is de Wegenverkeerswetgeving hierop van toepassing. Van juridische openbaarheid is sprake, wanneer die weg openbaar is in de zin van de Wegenwet. Een weg wordt openbaar in de zin van de Wegenwet door:

  • 30 jaar feitelijk voor iedereen toegankelijk geweest;

  • 10 jaar feitelijk voor iedereen toegankelijk + onderhoud door gemeente of andere overheid, of

  • Bestemming door de rechthebbende.

Voor wegen buiten de bebouwde kom staat de onderhoudsplicht opgenomen in de wegenlegger. Als de wegenlegger geen duidelijkheid verschaft, is de rechthebbende van de weg onderhoudsplichtig, tenzij uit stukken anders blijkt. Alle wegen die op de wegenlegger staan worden geacht openbaar te zijn, tenzij anders wordt bewezen. De wegenlegger van de gemeente Ameland uit het jaar 1950 is niet actueel. Niet alle wegen staan hierop vermeld.

Beleid

Op de verschillende recreatieterreinen bevinden zich openbare wegen in de zin van de Wegenwet. Ten aanzien van het onderhoud aan deze wegen hanteert de gemeente de hoofdregel dat de rechthebbende van de weg onderhoudsplichtig is. Hiermee wordt eigendom en beheer en onderhoud van de weg in één hand gehouden.

 

Uitzonderingen op de hoofdregel bestaan of kunnen worden gemaakt. Uitzonderingen bestaan alleen op grondslag van een schriftelijke overeenkomst.

 

De toegangswegen naar het recreatieterrein blijven in eigendom bij de gemeente.