Organisatie | Fryslân |
---|---|
Organisatietype | Provincie |
Officiële naam regeling | Besluit van Gedeputeerde Staten van de provincie Fryslân houdende regels omtrent subsidie voor het verbeteren van de natuurlijke- en ruimtelijke infrastructuur van de provincie Fryslân (Subsidieregeling agrarische bedrijfsverplaatsing Fryslân 2021) |
Citeertitel | Subsidieregeling agrarische bedrijfsverplaatsing Fryslân 2021 |
Vastgesteld door | gedeputeerde staten |
Onderwerp | milieu |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
09-02-2021 | 01-01-2021 | nieuwe regeling | 26-01-2021 | 01844504 |
Gedeputeerde staten van Fryslân,
gelet op artikel 14 en 16 van Verordening (EU) nr. 702/2014 van de Commissie van 25 juni 2014 waarbij bepaalde categorieën steun in de landbouw- en de bosbouwsector en in plattelandsgebieden op grond van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie met de interne markt verenigbaar worden verklaard, zoals gepubliceerd in L 193/1 van 1 juli 2014;
en artikel 1.3, vierde lid, van de Algemene subsidieverordening provincie Fryslân 2013, en
overwegende dat het wenselijk is te investeren in de verplaatsing van en investeren in agrarische bedrijven en hiermee bij te dragen aan de verbetering van de natuurlijke- en ruimtelijke infrastructuur van de provincie Fryslân;
besluiten de Subsidieregeling agrarische bedrijfsverplaatsing Fryslân 2021 vast te stellen als volgt:
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
In deze uitvoeringsregeling wordt verstaan onder:
modernisering of verhoging productiecapaciteit landbouwbedrijfsgebouw: de vervanging van een bestaand gebouw of van bestaande voorzieningen door een nieuw, modern gebouw, of nieuwe, moderne voorzieningen waarbij de betrokken productie of technologie fundamenteel gewijzigd wordt en met modernisering gepaard gaat;
Verordening (EU) 702/2014: Verordening (EU) Nr. 702/2014 van de Commissie van 25 juni 2014 waarbij bepaalde categorieën steun in de landbouw- en de bosbouwsector in plattelandsgebieden op grond van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie met de interne markt verenigbaar worden verklaard.
Hoofdstuk 2 Agrarische bedrijfsverplaatsing
De subsidie heeft tot doel de verbetering van de ruimtelijke structuur, agrarische structuur, natuur, landschap of milieu mogelijk te maken middels de realisatie van bedrijfsverplaatsingen.
Artikel 2.2 Subsidiabele activiteiten
Subsidie kan worden verstrekt voor de verplaatsing van agrarische bedrijven en investeringen in bedrijfsgebouwen op de hervestigingslocatie.
Subsidie kan verstrekt worden aan de eigenaar of gebruiksgerechtigde van een agrarisch bedrijf, zijnde kleine en middelgrote ondernemingen als omschreven in bijlage I bij Verordening (EU) 702/2014.
Een aanvraag voor subsidie kan worden ingediend in een door gedeputeerde staten vastgestelde indieningsperiode.
Een aanvraag voor subsidie wordt ingediend door middel van een door gedeputeerde staten vastgesteld aanvraagformulier en gaat vergezeld van de daarin verplichte bijlagen.
Om voor subsidie in aanmerking te komen, wordt voldaan aan de volgende criteria:
Het agrarisch bedrijf wordt naar een hervestigingslocatie verplaatst waar het nieuwe erf met zich daarop bevindende bedrijfswoning, bedrijfsgebouwen en installaties en cultuurgrond niet zijn gelegen in een stikstofgevoelig natuurgebied of N2000 gebied en het bedrijf beschikt over een geldige milieuvergunning, NB vergunning of gelegaliseerde PAS vergunning.
Gedeputeerde staten kunnen in afwijking van het bepaalde onder 2.7.1 bepalen dat een bedrijfsverplaatsing toch subsidiabel is als een groter gedeelte van de tot het oorspronkelijke landbouwbedrijf behorende cultuurgrond niet binnen de aangegeven gebieden is gelegen, mits aan de projectdoelstellingen wordt voldaan. Dit wordt bepaald door de betreffende projectorganisatie en door de projectorganisatie voorgelegd aan GS;
Artikel 2.8 Subsidie investeringssteun
Op grond van artikel 14 van de Verordening (EU) 702/2014 bedraagt de subsidie maximaal 40% van de subsidiabele investeringskosten voor nieuwe investeringen op de hervestigingslocatie.
Artikel 2.9 Subsidie verplaatsingssteun
Op grond van artikel 16 van Verordening (EU) 702/2014 bedraagt de subsidie voor verplaatsingskosten maximaal 100% van de daadwerkelijk gemaakte verplaatsingskosten bestaande uit het demonteren, verhuizen en weer opbouwen van bestaande installaties voor zover noodzakelijk en adequaat in relatie tot het doel van dergelijke werkzaamheden;
Op grond van artikel 16 in samenhang met artikel 14 van Verordening (EU) 702/2014 bedraagt de subsidie voor met de verplaatsing samenhangende investeringen maximaal 40% van de subsidiabele investeringskosten voor zover noodzakelijk en adequaat in relatie tot het doel van dergelijke werkzaamheden:
Artikel 2.10 Subsidiabele kosten
Artikel 2.11 Niet-subsidiabele kosten
De volgende kosten komen niet voor subsidie in aanmerking:
De hoogte van de subsidie bedraagt maximaal € 500.000,- per drie fiscale jaren met de volgende verdeling:
Artikel 2.14 Verplichtingen van de subsidieontvanger
Aan de subsidieontvanger worden de volgende verplichtingen opgelegd:
Leeuwarden, 26 januari 2021,
drs. A.A.M. Brok, voorzitter
R.E. Bouius - Riemersma, MBA MCM, secretaris.
Het doel van deze subsidieregeling is realiseren van overheidsdoelstellingen ten aanzien van de verbetering van de ruimtelijke of agrarische structuur, verbetering van natuur, landschap, water of milieu. Dit doel wordt bewerkstelligd door het ondersteunen en faciliteren van verplaatsingen van en investeringen in bedrijfsgebouwen van kleine en middelgrote ondernemingen die landbouwproducten produceren. Subsidie wordt verstrekt voor hervestiging van perspectiefvolle landbouwbedrijven waarvan de landbouwgronden benodigd zijn voor provinciale doelstellingen. Het provincie doel is de bij het bedrijf behorende oppervlakte vrij te krijgen voor de te realiseren provinciale doelstellingen. Om te voorkomen dat op de hervestigingslocatie alsnog problemen ontstaan rond emissie wordt de eis gesteld het vervangende bedrijf niet gelegen is in een stikstofgevoelig natuurgebied of N2000 gebied en het bedrijf beschikt over een geldige milieuvergunning, NB vergunning of gelegaliseerde PAS vergunning. Deze vergunning dient ook na een eventuele nieuwbouw- verbouw of aanbouw afgegeven te kunnen worden.
De subsidieregeling agrarische bedrijfsverplaatsing bestaat uit twee types subsidie met ieder een eigen subsidiepercentage: een deel verplaatsing en een deel investering. Verplaatsingskosten worden voor 100% gesubsidieerd met een maximum van
€ 100.000,- subsidie per project, investeringskosten (verbeteringen) worden voor 40% gesubsidieerd met een maximum van € 400.000,-. In totaal kan de subsidie maximaal
€ 500.000,- per verplaatsingsproject bedragen. De subsidie wordt berekend op basis van de daadwerkelijk gemaakte kosten. De subsidie is maximaal € 500.000 in verband met de maximale Europese vrijstelling in verband met staatssteun.
De onderdelen verplaatsing- en investeringssteun verhouden zich tot elkaar op de volgende wijze. Stel: de agrariër wil zijn bedrijf verplaatsen en dient een projectplan in. In dit projectplan is aangegeven dat de stal, waar nu 80 dieren in zitten, verplaatst zal worden met een uitbreiding tot 100 dieren.
In dit geval kan dan 100% subsidie worden verleend voor de fysieke verplaatsing van dit bedrijf, o.a. dus kosten vrachtauto/veewagen en dergelijke verplaatsingen. Tevens kunnen de kosten van adviseurs, notaris en overige adviseurs 100 % worden gesubsidieerd.
De meerkosten (extra investering oud-nieuw) in het kader van het waardeverschil tussen het oude bedrijf en het nieuwe bedrijf (in verband met de grotere stal, nieuwere stal, e.d.) komt voor 40 % subsidie in aanmerking.
Mocht het zo zijn dat de agrariër besluit investeringen te doen (of een nieuwe stal te bouwen) die verder gaan dan de geldende Unienormen, dan kan de extra investering in bijvoorbeeld de stal (of nieuwbouw van de stal) voor 40% subsidie in aanmerking komen, met een maximum van € 400.000,-. Indien het niet-productieve investeringen betreft kunnen deze voor 100 % subsidie in aanmerking komen met een maximum van € 100.000.
Er kunnen zich een drietal situaties voordoen waarvoor subsidie verstrekt kan worden. Subsidie kan worden verstrekt voor verplaatsing van bestaande voorzieningen, voor investeringen op een nieuwe locatie of investeringen die gepaard gaan met de verplaatsing van bestaande inventaris. Het type investering bepaalt de hoogte van het subsidiepercentage en de subsidiehoogte.
Aanvragers komen voor subsidie in aanmerking indien voldaan is aan de toetsingscriteria van deze regeling. Indien niet voldaan wordt aan het 50 % criterium (bv net iets minder dan 50 %), kan GS gevraagd worden hier toch medewerking aan te verlenen. Dit verzoek wordt dan gedaan door de projectorganisatie van het betreffende project of opgave. Dit om te voorkomen dat de projectdoelstellingen teniet gedaan worden. Indien de aanvrager besluit subsidie aan te vragen betekent dit dat, bij toewijzing, de gronden en bedrijfsgebouwen in eigendom overgedragen dienen te worden aan gedeputeerde staten van Fryslân. Op basis van een voorafgaande taxatie door een onafhankelijke taxateur wordt door gedeputeerde staten bepaald wat de oude situatie ten opzichte van de nieuwe situatie op hervestigingslocatie betekent voor de subsidiabele kosten. Op basis van deze berekening wordt subsidie verstrekt voor verplaatsingskosten (100 % tot maximaal € 100.000 op basis van offertes van betreffende adviseurs, bedrijven/adviesbureaus, e.d.) en investering op twee verschillende onderdelen (waardeverschil oude en nieuwe bedrijf op taxatiebasis 40 % en investeringen op basis van offertes op de nieuwe locatie 40 %, samen maximaal € 400.000) .
De niet subsidiabele kosten staan aangegeven onder artikel 2.11. Voor alle kosten geldt dat deze aan bedrijfsgebouwen gerelateerd dienen te zijn. Aankoop van landbouwgronden (agrarische percelen) kom dus niet voor subsidie in aanmerking. Dit geldt ook voor roerende goederen zoals een trekker. Roerende zaken, zijnde onderdeel van het bedrijfsgebouw, zoals melkinstallatie, drijfmestmixinstallatie, e.d., zijn dus wel subsidiabel.
Verplichtingen subsidieontvanger
In artikel 2.7.4 wordt aangegeven dat GS de bevoegdheid heeft om van de algemene regel af te wijken. Hierbij moet gedacht worden aan te verplaatsen bedrijven die cruciaal zijn om de beleidsdoelstellingen te kunnen realiseren. Dit moet ook in verhouding staan met de te realiseren doelstelling en de te verlenen subsidie. Een voorbeeld hiervan is dat een bedrijf van 50 ha ca. 5 ha in de NNN heeft liggen. De verplaatsing van het bedrijf staat dan niet in verhouding tot de doelrealisatie. Zorgen voor ruilgrond is dan logischer.
In artikel 2.14 wordt aangegeven dat GS de bevoegdheid heeft om van de algemene regel af te wijken. Onder artikel 2.14.i moet gedacht worden aan gronden die niet nodig zijn voor de projectdoelstellingen en/of gunstig zijn gelegen voor de nieuwe bedrijfslocatie. Hierbij is uitdrukkelijk de voorwaarde dat de projectdoelstellingen van verwerving voorop blijven staan. Het kan ook zijn bij b.v. particulier natuurbeheer de buurbedrijven de vertrekkende agrariër kopen en daarmee de natuurdoelstelling wordt gerealiseerd (hierbij dient gebruik te worden gemaakt van een ABC akte (verkoop te verplaatsen agrariër aan de provincie, vervolgens ABC doorverkoop aan de omliggende agrarische bedrijven die de natuurrealisatie doen in het kader van SKNL).
Onder artikel 2.14.j moet met name gedacht worden aan vertragingen door juridische procedures bij o.a. bouwvergunningen.
Toepassing vrijstellingsverordening (EU) nr. 702/2014
Subsidies op grond van de Subsidieregeling agrarische bedrijfsverplaatsing worden verstrekt met toepassing van de vrijstellingsverordening (EU) nr. 702/2014 Verordening van de Commissie van 25 juni 2014 inzake de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie. In deze Europese verordening worden bepaalde categorieën steun in de landbouwsector en plattelandsgebieden met de interne markt verenigbaar worden verklaard.