Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
's-Hertogenbosch

Verordening beslistermijn schuldhulpverlening gemeente ’s-Hertogenbosch

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
Organisatie's-Hertogenbosch
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening beslistermijn schuldhulpverlening gemeente ’s-Hertogenbosch
CiteertitelVerordening beslistermijn schuldhulpverlening 's-Hertogenbosch
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 4a, derde lid, van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2021Nieuwe regeling

02-02-2021

gmb-2021-35510

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening beslistermijn schuldhulpverlening gemeente ’s-Hertogenbosch

De gemeenteraad van de gemeente ’s-Hertogenbosch,

In zijn openbare vergadering van 2 februari 2021,

Gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders d.d. 15 december 2020, met reg.nr. 10332349;

Gelet op artikel 4a, derde lid, van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening;

Besluit vast te stellen de Verordening beslistermijn schuldhulpverlening gemeente ‘s-Hertogenbosch

 

 

 

Artikel 1. Beslistermijn schuldhulpverlening

 

De beschikking tot schuldhulpverlening of de afwijzing ervan, bedoeld in artikel 4a, eerste lid, van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening, wordt genomen binnen een termijn van acht weken na de dag waarop het eerste gesprek, bedoeld in artikel 4, eerste lid, van die wet, heeft plaatsgevonden.

 

Artikel 2. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt met terugwerkende kracht in werking op 1 januari 2021.

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening beslistermijn schuldhulpverlening gemeente ’s-Hertogenbosch.

 

 

’s-Hertogenbosch,

De gemeenteraad voornoemd,

De griffier,

Drs. W.G. Amesz

De voorzitter,

Drs. J.M.L.N. Mikkers

Toelichting

 

Algemeen

De Verordening beslistermijn schuldhulpverlening geeft uitvoering aan artikel 4a, derde lid, van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (hierna: wet), zoals deze met ingang van 1 januari 2021 zal gelden. Artikel 4a van de wet is ingevoerd bij Wet van 24 juni 2020 tot wijziging van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening ten behoeve van de uitwisseling van persoonsgegevens (Stb. 239).

 

Artikelsgewijs

Artikel 1. Beslistermijn schuldhulpverlening

De wet regelt dat inwoners met problematische schulden bij gemeenten terecht kunnen voor onder meer advies, schuldbemiddeling of een saneringskrediet. Het uitgangspunt is dat schuldhulpverlening breed toegankelijk is. Daarbij is van belang dat het voor de inwoner duidelijk is binnen welke termijn na het eerste gesprek over de hulpvraag wordt besloten of diegene voor een schuldenregeling in aanmerking komt.

Om deze reden is bij de genoemde wetswijziging in navolging van het advies van de Nationale Ombudsman besloten een wettelijke termijn op te nemen waarbinnen de gemeente na het eerste gesprek over de hulpvraag moet besluiten of iemand voor een schuldenregeling in aanmerking komt. Niet alleen burgers dienen zich aan wettelijke termijnen te houden. Ook van een dienende overheid mag verwacht worden dat zij op een verzoek van een burger binnen een redelijke, door de raad in een gemeentelijke verordening vastgestelde, termijn reageert.

Deze termijn mag volgens artikel 4a, derde lid, van de wet niet langer zijn dan acht weken. Dit is gelijk aan de maximale redelijke termijn die in artikel 4:13, tweede lid, van de Algemene wet bestuursrecht wordt gesteld. Een kortere beslistermijn vaststellen is wel toegestaan.

De beslistermijn is bepaald op maximaal acht weken, gelet op de bestaande praktijk en met het oog op de verwachting dat de vraag naar schuldhulpverlening zal gaan stijgen.

Een traject Schulddienstverlening van gemeente ’s-Hertogenbosch start bij Eerste Hulp Bij Geldzaken. Inwoners met vragen op het gebied van financiën en sociaal-juridische vragen kunnen terecht bij Eerste Hulp Bij Geldzaken (EHBG). Dit is hét toegangsloket voor schulddienstverlening door gemeente ’s-Hertogenbosch. In veel gevallen kunnen inwoners direct worden geholpen (bijvoorbeeld met het aanvragen van toeslagen).

In de meer complexe situaties volgt een intake bij schulddienstverlening. Met welke producten is de inwoner het meest geholpen? Denk daarbij aan informatie en advies, budgetbegeleiding, budgetbeheer, budget beheer in gedwongen kader, schuldregeling en beschermingsbewind.

Het startpunt voor de beslistermijn is het eerste gesprek waarin de schriftelijke of mondelinge hulpvraag van de inwoner is vastgesteld. Dat kan een gesprek zijn bij Eerste Hulp Bij Geldzaken of gesprek naar aanleiding van een signaal vroegsignalering.

 

Artikel 2. Inwerkingtreding en citeertitel

De datum van inwerkingtreding valt samen met de inwerkingtreding van artikel 4a van de wet.