Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Leiderdorp

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Leiderdorp houdende regels omtrent de commissie regionale samenwerking (Verordening Commissie Regionale Samenwerking gemeente Leiderdorp 2021)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieLeiderdorp
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening van de gemeenteraad van de gemeente Leiderdorp houdende regels omtrent de commissie regionale samenwerking (Verordening Commissie Regionale Samenwerking gemeente Leiderdorp 2021)
CiteertitelVerordening Commissie Regionale Samenwerking gemeente Leiderdorp 2021
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 82 van de Gemeentewet
  2. artikel 84 van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

09-02-2021nieuwe regeling

25-01-2021

gmb-2021-35268

Z/20/111378/220977

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Leiderdorp houdende regels omtrent de commissie regionale samenwerking (Verordening Commissie Regionale Samenwerking gemeente Leiderdorp 2021)

De raad van de gemeente Leiderdorp;

 

gelezen het voorstel van 17 november 2020, nr. Z/20/111378/220977;

 

gezien het advies van het Politiek Forum van 18 januari 2021;

 

gelet op het bepaalde in artikel 82 en 84 van de Gemeentewet waarin is opgenomen dat de Raad

raadscommissies kan instellen;

 

gelet op de beperkte ruimte op de raadsagenda en de doorlooptijd van raadsvoorstellen, de rapportages over de verbonden partijen niet altijd de bestuurlijke aandacht kunnen krijgen die ze verdienen of niet tijdig behandeld kunnen worden;

 

overwegende dat een platform voor afstemming over regio-aangelegenheden en voor ontmoetingen en afstemming met andere regiocommissies in de regio wenselijk is;

 

overwegende dat een Commissie Regionale Samenwerking zich specifiek kan toeleggen op de sturing van en het toezicht houden op de gemeenschappelijke regelingen en de regie kan hebben over het gesprek over regiozaken,

 

b e s l u i t:

 

  • 1.

    een commissie regionale samenwerking in te stellen en daarmee de regiowerkgroep op te heffen.

  • 2.

    de Verordening Regionale Samenwerking Leiderdorp 2021 vast te stellen.

VERORDENING COMMISSIE REGIONALE SAMENWERKING

Artikel 1 Begripsbepaling

In deze verordening wordt verstaan onder:

 

  • a.

    commissie: de commissie regionale samenwerking

  • b.

    verbonden partijen: een privaatrechtelijke of publiekrechtelijke organisatie waarin de gemeente een bestuurlijk en financieel belang heeft.

  • c.

    de raad: de gemeenteraad.

Artikel 2 Doel en bevoegdheden

  • 1.

    Er is een commissie regionale samenwerking.

  • 2.

    De commissie regionale samenwerking is een adviescommissie van de raad ingesteld op grond van artikel 84 van de Gemeentewet.

  • 3.

    De commissie behartigt een algemene (advies)functie voor de raad met betrekking tot de sturing van en het toezicht houden op de verbonden partijen.

  • 4.

    De commissie fungeert als een afstemmingsplatform en adviesorgaan voor regio-aangelegenheden.

  • 5.

    De commissie organiseert en faciliteert ontmoetingen met andere regiocommissies en woordvoerders regiozaken in de regio voor zowel afstemming op regionale onderwerpen als afstemming in zienswijzen.

  • 6.

    De commissie wordt ondersteund door de griffie.

  • 7.

    De commissie neemt geen (politieke) besluiten.

  • 8.

    De commissie treedt niet in de onderscheiden bevoegdheden van raad en college en heeft dus geen besluitvormende bevoegdheden.

Artikel 3 Leden, samenstelling en benoeming

  • 1.

    De raad benoemt de leden van de commissie regionale samenwerking op voordracht van het presidium. Zowel raadsleden als burgerraadsleden kunnen lid zijn van de commissie.

  • 2.

    Het aantal leden bedraagt minimaal 5 leden en maximaal zoveel leden als er fracties zijn. Per fractie kan één lid benoemd worden in de commissie.

  • 3.

    Per benoemd lid kan de raad een plaatsvervangend lid benoemen. Voor plaatsvervangend leden geldt wat voor benoeming van leden is bepaald onder lid 1 en 2 van dit artikel.

  • 4.

    De raad wijst jaarlijks één van de leden van de commissie aan als voorzitter voor de duur van één jaar. De voorzitter is altijd een raadslid. De commissie wijst één of meer plaatsvervangende voorzitters aan.

  • 5.

    De benoeming van de leden en plaatsvervangende leden geschiedt voor de zittingsperiode, gelijk aan die van de leden van de zittende raad. Dit geldt eveneens voor tussentijdse benoemingen.

  • 6.

    De zittingsperiode van de leden en plaatsvervangend leden eindigt in ieder geval aan het eind de van de zittingsperiode van de raad of bij ontslag als lid van de raad. Indien de zittingsperiode van leden tussentijds eindigt en de raad in zijn plaats geen nieuw lid benoemt, dan eindigt ook de zittingsperiode van het bij het vertrekkend lid behorend plaatsvervangend lid.

  • 7.

    De commissie heeft een aantal vaste adviseurs, te weten: de portefeuillehouder regiozaken en de regiocoördinator. De commissie kan andere interne en externe adviseurs verzoeken de vergadering bij te wonen en advies uit te brengen aan de commissie.

  • 8.

    De griffier (of zijn plaatsvervanger) voert het secretariaat van de commissie en kan eveneens aan de beraadslagingen deelnemen.

Artikel 4 Voorzitter

  • 1.

    De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeen roepen van de commissie regionale samenwerking, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitgangspunten en het bevorderen van een heldere besluitvorming over commissieaangelegenheden.

Artikel 5 Taakomschrijving en werkwijze

  • 1.

    De commissie adviseert over regio-aangelegenheden aan de raad wanneer nodig en dient als afstemmingplatform.

  • 2.

    De commissie heeft contact met andere regiocommissies en woordvoerders regiozaken in de regiogemeenten en organiseert en faciliteert ontmoetingen in de regio voor zowel afstemming op regionale onderwerpen als afstemming in zienswijzen.

  • 3.

    De commissie adviseert de raad over de stukken van verbonden partijen (kadernota, jaarverslag, jaarrekening, begroting). In de planning van de vergaderingen van de commissie wordt rekening gehouden het verschijnen van de planning & control stukken vanuit de verbonden partijen. De commissie kan een advies aan de raad uitbrengen over de inhoud van de zienswijze op de ontwerpkadernota en de ontwerpbegroting.

  • 4.

    De commissie is belast met de advisering van de raad ten aanzien van de sturing van en het toezicht op de verbonden partijen. De commissie adviseert de raad in elk geval over de op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen te verlenen toestemming voor het treffen van, het wijzigen van, het toetreden tot en het uittreden uit een gemeenschappelijke regeling. Zij doet dit op voorstel van het college.

  • 5.

    De commissie is belast met de evaluatie van verbonden partijen, al dan niet op initiatief van het college van Burgemeester en Wethouders in de vorm van een risico-inventarisatie van de verbonden partijen. Hierbij kan de commissie gebruik maken van het voeren van (periodieke) gesprekken met ab-/db leden, met bestuur/ Raden van Toezicht en directies van verbonden partijen.

  • 6.

    De commissie neemt geen besluiten.

Artikel 7 Vergaderingen en verslaglegging

  • 1.

    De commissie vergadert in een vaste structuur van 3 vergaderingen per jaar die de financiële cyclus volgen, aangevuld met 2 of 3 themabijeenkomsten. Voorts zo dikwijls er zaken aan de orde zijn waarover zij op grond van artikel 5 adviseert.

  • 2.

    Afhankelijk van het onderwerp nodigt de commissie collegeleden, behandelend ambtenaren of vertegenwoordigers van de verbonden partij uit voor de vergadering.

  • 3.

    De agenda en de bijbehorende stukken worden gepubliceerd via de gebruikelijke kanalen.

  • 4.

    De vergaderingen van de commissie vinden in openbaarheid plaats, tenzij de commissie anders bepaalt.

  • 5.

    De adviezen van de commissie zijn openbaar.

  • 6.

    Indien een vergadering niet openbaar is beslist de commissie over de openbaarmaking van het in een vergadering besprokene en van stukken die door de commissie worden behandeld.

  • 7.

    Van iedere vergadering wordt een verslag gemaakt onder verantwoordelijkheid van de griffier of zijn plaatsvervanger. Het verslag wordt vastgesteld door de commissie en ter beschikking gesteld van de raad, het college en de secretaris.

  • 8.

    Het vastgestelde verslag van niet openbare vergaderingen wordt vertrouwelijk ter kennis gebracht aan de raad en aan het college.

Artikel 8 Geheimhouding

De commissie kan omtrent de inhoud van de stukken en die aan haar worden voorgelegd en over hetgeen besproken is in de commissievergadering geheimhouding opleggen. De geheimhouding wordt door allen die van de stukken en van het besprokene in de commissiekennis dragen, in acht genomen totdat de commissie haar opheft.

Artikel 9 Onvoorziene omstandigheden

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de commissie op voorstel van de voorzitter.

Artikel 10 Citeertitel en inwerkingtreding

Deze verordening kan worden aangehaald als de ‘Verordening Commissie Regionale Samenwerking gemeente Leiderdorp 2021’. Dit besluit treedt in werking op de dag na bekendmaking.

Vastgesteld in de openbare vergadering van

de raad van Leiderdorp op 25 januari 2021,

de griffier,

de heer B.A.M. Rijsbergen

de voorzitter,

mevrouw L.M. Driessen-Jansen