Organisatie | Hoeksche Waard |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Hoeksche Waard houdende regels omtrent klachten (Klachtenregeling gemeente Hoeksche Waard 2021) |
Citeertitel | Klachtenregeling gemeente Hoeksche Waard 2021 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Klachtenregeling gemeente Hoeksche Waard 2019.
Deze regeling is tevens vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester.
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
04-02-2021 | 01-01-2021 | nieuwe regeling | 26-01-2021 |
HOOFDSTUK 2 FASEN VAN KLACHTENBEHANDELING
De klachtbehandeling kent twee fases, te weten:
Er wordt – zo snel mogelijk na het bekend worden van een klacht- middels een (telefoon)gesprek met de klager gekeken of er tot een voor de klager aanvaardbare oplossing kan worden gekomen. De klacht wordt als afgedaan beschouwd als de klager tevreden is over de wijze waarop de klacht is behandeld.
Indien de klager niet tevreden is over de informele wijze van behandeling, dan zal de klacht formeel overeenkomstig deze regeling worden afgedaan.
HOOFDSTUK 3 BEHANDELING KLACHT
Artikel 3.4 Buiten behandeling laten van de klacht
Een klacht wordt niet in behandeling genomen indien:
de gedraging deel uitmaakt van de opsporing of vervolging van een strafbaar feit en ter zake van dat feit een opsporingsonderzoek op bevel van de officier van de justitie of een vervolging gaande is, dan wel zo lang ter zake van de gedraging een opsporingsonderzoek op bevel van de officier van justitie of een vervolging gaande is;
Van het niet in behandeling nemen van een klacht wordt klager zo spoedig mogelijk doch uiterlijk binnen vier weken na ontvangst van de klacht schriftelijk in kennis gesteld, onder vermelding van de redenen daarvan. Artikel 9:12, tweede lid van de Algemene wet bestuursrecht is van overeenkomstige toepassing.
Artikel 3.5 Horen en onderzoek
Van het horen van de klager kan worden afgezien indien de klacht kennelijk ongegrond is, dan wel indien klager heeft verklaard geen gebruik te willen maken van het recht te worden gehoord. Degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft wordt altijd geïnformeerd door de klachtbehandelaar en gehoord, tenzij het onmogelijk is om beklaagde te horen.
Het orgaan dat is aangewezen voor de afdoening (zie tabel 1) stelt de klager en degene tegen wie de klacht is gericht binnen zes weken na ontvangst van de klacht schriftelijk en gemotiveerd in kennis van de bevindingen van het onderzoek naar de klacht, de beslissing op de klacht alsmede van de eventuele conclusies die het daaraan verbindt.
Indien de klacht niet binnen een wettelijk termijn van zes weken kan worden afgedaan, kan de klachtencoördinator de afdoening voor ten hoogste vier weken verdagen. Van de verdaging wordt schriftelijk onder vermelding van de reden mededeling gedaan aan de klager en aan degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft.
Het bestuursorgaan kan in bijzondere gevallen ten gunste van de klager afwijken van de bepalingen van deze regeling, indien toepassing van de regeling leidt tot onbillijkheden van overwegende aard.
Klachten die al in behandeling zijn per 31 december 2020 worden behandeld volgens de klachtenregeling gemeente Hoeksche Waard 2019. Indien klagers van de klachten die zijn ingediend voor 31 december 2020 niet tevreden zijn over de uitkomst van de klachtbehandeling, dan kan de klacht, binnen één jaar, worden voorgelegd aan de Nationale ombudsman te Den Haag.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de gemeenteraad van gemeente Hoeksche Waard op 26 januari 2021.
De griffier,
G. Schipper-Tinga
De voorzitter,
B. van Hemmen
Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hoeksche Waard op …..
De secretaris,
B. W. Silvis- de Heer
De burgemeester,
B. van Hemmen
Aldus vastgesteld door de burgemeester…
B. Van Hemmen