Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Borger-Odoorn

Nadere regels vouchers Vitaal Platteland

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBorger-Odoorn
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingNadere regels vouchers Vitaal Platteland
CiteertitelNadere regels vouchers Vitaal Platteland
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

https://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/Borger-Odoorn/485761/CVDR485761_1.html

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2020Nieuwe regeling

01-09-2020

gmb-2021-31483

Tekst van de regeling

Intitulé

Nadere regels vouchers Vitaal Platteland

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

  • 1.

    In deze nadere regels wordt verstaan onder:

    • a.

      Leerwerkvoucher:

      • i.

        een eenmalige subsidie voor jongeren die door middel van scholing, voorschakeltrajecten en werkervaring hun positie op de arbeidsmarkt kunnen versterken. De subsidie is een bijdrage in de kosten voor preventieve-, ontwikkel,- of werktrajecten, mobiliteitsoplossingen en projecten.

      • ii.

        een eenmalige subsidie voor uitkeringsgerechtigden die langer dan 3 maanden een uitkering hebben. De subsidie is een bijdrage in de kosten voor preventieve-, ontwikkel,- of werktrajecten, mobiliteitsoplossingen en projecten.

    • b.

      Jongere: personen van 16-27 jaar die een opleiding in het kader van het Praktijkonderwijs, of VSO of Entree onderwijs volgen en zich in het laatste jaar van hun opleiding bevinden, of de opleiding maximaal een half jaar voorafgaand aan de subsidieaanvraag hebben verlaten;

    • c.

      Uitkeringsgerechtigde die langer dan 3 maanden een uitkering heeft. Persoon die een uitkering ontvangt op grond van de Participatiewet, de Werkloosheidswet of de Wajong, waarbij er sprake is van een mismatch of multi problematiek;

  • 2.

    Alle begrippen die in deze nadere regels worden gebruikt en die niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Participatiewet en de Re-integratieverordening gemeente Emmen 2017.

 

Artikel 2 Doel en werkingssfeer

  • 1.

    Het doel van de leerwerkvoucher is het verbeteren van de arbeidsmarktpositie van jongeren uit het Praktijkonderwijs, VSO en Entree onderwijs en uitkeringsgerechtigden die langer dan 3 maanden een uitkering ontvangen.

  • 2.

    Op het in lid 1 genoemde instrument zijn de regels van de geldende Algemene Subsidieverordening gemeente Emmen van overeenkomstige toepassing, tenzij anders aangegeven.

 

Artikel 3 Inzet voucher

  • 1.

    De voucher kan alleen worden ingezet op:

    • a.

      Preventieve trajecten

    • b.

      Ontwikkeltrajecten

    • c.

      Werktrajecten

    • d.

      Mobiliteitsoplossingen

 

Artikel 4 Aanspraak op subsidie

  • 1.

    Er bestaat slechts aanspraak op de in deze nadere regels beschreven voucher als:

    • a.

      Het college heeft vastgesteld dat de inzet van de voucher bijdraagt aan het versterken van de arbeidsmarktpositie van de jongere of de uitkeringsgerechtigde;

    • b.

      De aanvraag is ingediend binnen 4 weken nadat het traject wordt ingezet of de arbeidsovereenkomst wordt aangegaan en de leerwerkvoucher wordt toegekend;

    • c.

      De factuur van de gemaakte kosten uiterlijk 2 maanden nadat de factuur is ontvangen is ingediend. Dit kan in de praktijk dus later zijn dan de ingediende aanvraag en toegekende voucher;

  • 2.

    Er is geen aanspraak op een voucher als er aanspraak kan worden gemaakt op een op subsidie op basis van een andere gemeentelijke regeling op grond van de re-integratieverordening of een scholingsvoucher van het UWV, met uitzondering van de loonkostensubsidie op grond van artikel 10d van de Participatiewet of een andere voorliggende voorziening (b.v. WMO, zorgverzekering of de bijzondere bijstand).

  • 3.

    Er is geen aanspraak op de beschreven instrumenten als door verlening het subsidieplafond behorend bij deze nadere regel zou worden overschreden. Het subsidieplafond voor de arbeidsmarktregio bedraagt € 600.000 voor de gehele looptijd van de regeling tot en met 2022, waarbij de aanvragen in volgorde van binnenkomst worden behandeld.

 

Artikel 5 Het aanvragen van een subsidie

  • 1.

    De voucher kan, namens de uitkeringsgerechtigde of jongere, worden aangevraagd door gemeenten of het UWV. Om de subsidie te kunnen aanvragen moeten de volgende bewijsstukken worden ingediend:

    • a.

      Volledig ingevuld aanvraagformulier voucherregeling;

    • b.

      Factuur van de gemaakte kosten;

    • c.

      Toekenningsbeschikking voucher vitaal platteland;

    • d.

      Factuur van de betreffende gemeente.

 

Artikel 6 De hoogte van de subsidie

  • 1.

    De hoogte van de voucher is maximaal € 5.000 per persoon ten behoeve van de jongere of uitkeringsgerechtigde.

 

Artikel 7 Vaststelling van de subsidie

  • 1.

    Het college stelt de subsidie vast binnen 4 weken na ontvangst van de aanvraag inclusief de gevraagde bewijsstukken

  • 2.

    Uitbetaling vindt plaats binnen 2 weken na indiening van de aanvraag inclusief de gevraagde bewijsstukken.

 

Artikel 8 Citeertitel

Dit besluit kan worden aangehaald als “Nadere regels vouchers Vitaal Platteland

 

Artikel 8 Inwerkingtreding

De nadere regels treden in werking met ingang van 1 januari 2020.

 

Toelichting

In het kader van de voucherregeling Vitaal platteland worden vouchers ingezet om de arbeidsmarktpositie van PRO, VSO, Entree leerlingen en laagopgeleide uitkeringsgerechtigden te verbeteren. Gemeenten en UWV hebben verschillende voorzieningen beschikbaar om te stimuleren dat deze groepen een baan vinden. In de praktijk blijken deze echter nog niet altijd toereikend en zouden aanvullende instrumenten deze groepen jongeren en laaggeschoolden een extra steun in de rug kunnen geven om een plek op de arbeidsmarkt te bemachtigen.

 

Eind 2019 is de voucherregeling Vitaal Platteland opnieuw tegen het licht gehouden. Er zijn nieuwe kaders afgesproken en de doelgroep is verder uitgebreid.

 

Kader:

  • De voucher kan worden ingezet voor PRO, VSO en Entree leerlingen en uitkeringsgerechtigden met een lange afstand tot de arbeidsmarkt. Er is sprake van een lange afstand tot de arbeidsmarkt wanneer de uitkeringsgerechtigde langer dan 3 maanden een uitkering ontvangt. Er is dan al sprake van een mismatch of multi problematiek die een baan in de weg staat.

  • We verbinden de nieuwe spelregels van de voucherregeling met de maatwerktrajecten uit Perspectief op Werk met als doel het kunnen bieden van mogelijkheden voor een bredere sluitende aanpak voor de doelgroep;

  • De voucher kan worden ingezet voor alle ontwikkel- of werktrajecten en trajecten met een preventief karakter. Daarbij wordt maatwerk geboden;

  • De voucher kan alleen worden aangevraagd door gemeenten of het UWV. Hiermee wordt voorkomen dat werkgevers en scholen extra administratief belast worden.

  • Aan het inzetten van de voucher voor mobiliteitsoplossingen worden spelregels verbonden. Deze voucher kan alleen worden ingezet als er sprake is van baangarantie of het kunnen behouden van werk;

  • Voorliggende voorzieningen moeten eerst benut moeten worden, waaronder de zorgverzekering, WMO en bijzondere bijstand.

 

Doelgroep

Op basis van de gestelde kaders wordt voorgesteld de doelgroep uit te breiden met de doelgroep uitkeringsgerechtigden met een lange afstand tot de arbeidsmarkt. Met dit voorstel komen dan de volgende doelgroepen in aanmerking voor de voucher regeling:

  • PRO leerlingen

  • VSO leerlingen

  • Entree leerlingen

  • Uitkeringsgerechtigden die langer dan 3 maanden een uitkering ontvangen.

     

Voucher

Voor de in het bovenstaande genoemde doelgroepen kan een leerwerkvoucher worden ingezet tot een maximaal bedrag van € 5.000 per persoon.

 

Voorwaarden

  • De voucher kan niet worden ingezet voor diagnose trajecten;

  • De voucher regeling moet worden ingezet voor de extra inzet bovenop de reguliere inzet. De voucher moet een aanvulling zijn op het beschikbare instrumentarium en moet feitelijk een bijdrage leveren aan de kansen van een jongere of werkzoekende op werk;

  • De voucher kan worden ingezet tot het subsidieplafond van de middelen van de provincie is bereikt;

  • De voucher kan niet gecombineerd worden met andere vormen van vouchers of gemeentelijke subsidies (met uitzondering van loonkostensubsidies voor jongeren met een arbeidsbeperking);

  • De middelen vanuit de Provincie worden alsvolgt verdeeld:

    • 50% van de middelen kunnen worden ingezet voor vouchers ten behoeve van de individuele gemeenten en UWV

    • 40% van de middelen kunnen worden ingezet voor gezamenlijke projecten

    • 10 % van de middelen kunnen worden ingezet voor mobiliteitsoplossingen

 

Toelichting artikel 3:

  • a.

    Denkrichting preventieve trajecten:

  • In het kader van preventieve trajecten kan de voucher onder andere in de volgende situaties worden ingezet:

    • Voor trajecten die voorkomen dat uitkeringsgerechtigden in de toekomst terugvallen in de bijstand of voorkomen dat zij in de toekomst bijstand moeten aanvragen door op te leiden via BOL of BBL of regulier onderwijs.

  • Voorbeeld:

      • -

        Kanstraject (uitvallers op school terug begeleiden naar school, BBL, BOL of een baan)

  • b.

    Denkrichting ontwikkeltrajecten:

  • In het kader van ontwikkeltrajecten kan de voucher onder andere in de volgende situaties worden ingezet:

    • Voor een opleiding die ervoor zorgt dat iemand competenties en vaardigheden opdoet en daarmee aan de slag kan bij een werkgever, waaronder:

      • -

        Praktijkleren;

      • -

        Ervaringsdeskundigen

      • -

        Terug in je kracht (programma/opleiding welke cliënten op competentieniveau en vaardigheden ontwikkelt en gereed maakt voor een stap naar de Arbeidsmarkt)

      • -

        Werkinzichttraject (cliënten leren arbeidsvaardigheden)

      • -

        MBO-2 op maat

      • -

        (Interne) persoonlijke begeleiding op een werkontwikkelplek

  • c.

    Denkrichting Werktrajecten:

  • In het kader van de werktrajecten kan de voucher onder andere in de volgende situaties worden ingezet:

    • Voor een jobcoach om ervoor te zorgen dat mensen die geplaatst worden ook de baan behouden. Doel is om ervoor te zorgen dat de persoon zijn plek vindt binnen het bedrijf;

    • Voor een No riskpolis voor bepaalde doelgroepen;

    • Voor leerwerktrajecten al dan niet met baangarantie;

    • Voor loonkostensubsidie voor andere doelgroepen dan de BAB voor de inwerkperiode;

  • d.

    Denkrichting Mobiliteitsoplossingen

  • In het kader van de mobiliteitsoplossingen kan de voucher onder andere in de volgende situaties worden ingezet:

    • Alleen als er sprake is van baangarantie of het kunnen behouden van werk;

    • Er wordt gekozen voor de goedkoopst mogelijke adequate passende oplossing voor de persoon uit de doelgroep;

    • De voucher kan onder andere worden ingezet voor de kosten van:

      • -

        Een rijbewijs (b.v. voor een scooter, auto, tractor of heftruck)

      • -

        Een auto

      • -

        Scooter

      • -

        Electrische fiets

      • -

        Gezamenlijk vervoer:

        • Bv. voor gezamenlijke opleidingen met einddatum

  • e.

    Denkrichting projecten

  • In het kader van gezamenlijke projecten kan de voucher onder andere in de volgende situaties worden ingezet:

    • Gemeente of UWV overstijgende projecten, waarvoor iedere gemeente en het UWV kandidaten kan aandragen.