Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
's-Gravenhage

Vaststelling van de Verordening beslistermijn schuldhulpverlening Den Haag 2021

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
Organisatie's-Gravenhage
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVaststelling van de Verordening beslistermijn schuldhulpverlening Den Haag 2021
CiteertitelVerordening beslistermijn schuldhulpverlening Den Haag 2021
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp1/2021
Externe bijlageRaadsvoorstel

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 4a, derde lid, van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening
  2. artikel 149 van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

30-01-202101-01-2021nieuwe regeling

21-01-2021

gmb-2021-28153

RIS307145

Tekst van de regeling

Intitulé

Vaststelling van de Verordening beslistermijn schuldhulpverlening Den Haag 2021

 

De raad van de gemeente Den Haag,

 

gezien het voorstel van het college van 8 december 2020,

 

gelet op:

 

- artikel 4a, derde lid, van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening;

- artikel 149 van de Gemeentewet;

 

Besluit vast te stellen de Verordening beslistermijn schuldhulpverlening Den Haag 2021

 

Artikel 1:1 Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

 

college

het college van burgemeester en wethouders van Den Haag

schuldhulpverlening

het ondersteunen bij het vinden van een adequate oplossing gericht op de aflossing van schulden indien redelijkerwijs is te voorzien dat een natuurlijke persoon niet zal kunnen voortgaan met het betalen van zijn schulden of indien hij in de toestand verkeert dat hij heeft opgehouden te betalen, alsmede de nazorg;

 

Artikel 1:2 Reikwijdte verordening

Deze verordening is van toepassing op het afgeven van een beschikking tot schuldhulpverlening of de afwijzing ervan, bedoeld in artikel 4a, eerste lid, van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening

 

Artikel 2 Beslistermijn schuldhulpverlening

De beschikking tot schuldhulpverlening of de afwijzing ervan, bedoeld in artikel 4a, eerste lid, van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening, wordt genomen binnen een termijn van maximaal 8 weken na de dag waarop het eerste gesprek, bedoeld in artikel 4, eerste lid, van die wet, heeft plaatsgevonden.

 

Artikel 3:1 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na datum van uitgifte van het Gemeenteblad waarin zij wordt geplaatst en werkt terug tot en met 1 januari 2021.

 

Artikel 3:2 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening beslistermijn schuldhulpverlening Den Haag 2021

 

Artikelsgewijze toelichting

 

Artikel 2

De wet regelt dat inwoners met problematische schulden bij gemeenten terecht kunnen voor onder meer advies, schuldbemiddeling of een saneringskrediet. Het uitgangspunt is dat schuldhulpverlening breed toegankelijk is. Daarbij is van belang dat het voor de inwoner duidelijk is binnen welke termijn na het eerste gesprek over de hulpvraag wordt besloten of diegene voor een schuldenregeling in aanmerking komt.

 

Om deze reden is bij de genoemde wetswijziging in navolging van het advies van de Nationale Ombudsman besloten een wettelijke termijn op te nemen waarbinnen de gemeente na het eerste gesprek over de hulpvraag moet besluiten of iemand voor een schuldenregeling in aanmerking komt. Niet alleen burgers dienen zich aan wettelijke termijnen te houden. Ook van een dienende overheid mag verwacht worden dat zij op een verzoek van een burger binnen een redelijke, door de raad in een gemeentelijke verordening vastgestelde, termijn reageert.

 

De beslistermijn is bepaald op de wettelijke termijn van 8 weken. Hierbij wordt aangesloten op de maximale Awb termijn die ook voor andere besluiten op aanvragen binnen het sociaal domein wordt gehanteerd. Bijvoorbeeld een besluit in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning of een besluit op een aanvraag voor een bijstandsuitkering. Dit is gelijk aan de maximale redelijke termijn die in artikel 4:13, tweede lid, van de Algemene wet bestuursrecht wordt gesteld.

 

Het streven is om de burger zo snel mogelijk duidelijkheid te geven of iemand in aanmerking komt voor schuldhulpverlening. Maar onderdeel van de stress-sensitieve aanpak van de gemeentelijke schuldhulpverlening is dat we mensen niet onder druk zetten om zo snel mogelijk gegevens aan te leveren om tot een besluit te komen. De inwoner bepaalt mede het tempo. Dat is maatwerk. Daarom hecht het college eraan om de maximale termijn van 8 weken aan te houden.

 

Artikel3:1

De datum van inwerkingtreding valt samen met de inwerkingtreding van artikel 4a van de wet.

 

Aldus besloten in de openbare raadsvergadering van 21 januari 2021.

De griffier, Lilianne Blankwaard-Rombouts en de voorzitter, Jan van Zanen.