Organisatie | 's-Gravenhage |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Vaststelling van de Verordening beslistermijn schuldhulpverlening Den Haag 2021 |
Citeertitel | Verordening beslistermijn schuldhulpverlening Den Haag 2021 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | 1/2021 |
Externe bijlage | Raadsvoorstel |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
30-01-2021 | 01-01-2021 | nieuwe regeling | 21-01-2021 | RIS307145 |
Artikel 1:1 Begripsomschrijvingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
Artikel 1:2 Reikwijdte verordening
Deze verordening is van toepassing op het afgeven van een beschikking tot schuldhulpverlening of de afwijzing ervan, bedoeld in artikel 4a, eerste lid, van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening
Artikel 2 Beslistermijn schuldhulpverlening
De beschikking tot schuldhulpverlening of de afwijzing ervan, bedoeld in artikel 4a, eerste lid, van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening, wordt genomen binnen een termijn van maximaal 8 weken na de dag waarop het eerste gesprek, bedoeld in artikel 4, eerste lid, van die wet, heeft plaatsgevonden.
Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na datum van uitgifte van het Gemeenteblad waarin zij wordt geplaatst en werkt terug tot en met 1 januari 2021.
Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening beslistermijn schuldhulpverlening Den Haag 2021
De wet regelt dat inwoners met problematische schulden bij gemeenten terecht kunnen voor onder meer advies, schuldbemiddeling of een saneringskrediet. Het uitgangspunt is dat schuldhulpverlening breed toegankelijk is. Daarbij is van belang dat het voor de inwoner duidelijk is binnen welke termijn na het eerste gesprek over de hulpvraag wordt besloten of diegene voor een schuldenregeling in aanmerking komt.
Om deze reden is bij de genoemde wetswijziging in navolging van het advies van de Nationale Ombudsman besloten een wettelijke termijn op te nemen waarbinnen de gemeente na het eerste gesprek over de hulpvraag moet besluiten of iemand voor een schuldenregeling in aanmerking komt. Niet alleen burgers dienen zich aan wettelijke termijnen te houden. Ook van een dienende overheid mag verwacht worden dat zij op een verzoek van een burger binnen een redelijke, door de raad in een gemeentelijke verordening vastgestelde, termijn reageert.
De beslistermijn is bepaald op de wettelijke termijn van 8 weken. Hierbij wordt aangesloten op de maximale Awb termijn die ook voor andere besluiten op aanvragen binnen het sociaal domein wordt gehanteerd. Bijvoorbeeld een besluit in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning of een besluit op een aanvraag voor een bijstandsuitkering. Dit is gelijk aan de maximale redelijke termijn die in artikel 4:13, tweede lid, van de Algemene wet bestuursrecht wordt gesteld.
Het streven is om de burger zo snel mogelijk duidelijkheid te geven of iemand in aanmerking komt voor schuldhulpverlening. Maar onderdeel van de stress-sensitieve aanpak van de gemeentelijke schuldhulpverlening is dat we mensen niet onder druk zetten om zo snel mogelijk gegevens aan te leveren om tot een besluit te komen. De inwoner bepaalt mede het tempo. Dat is maatwerk. Daarom hecht het college eraan om de maximale termijn van 8 weken aan te houden.
De datum van inwerkingtreding valt samen met de inwerkingtreding van artikel 4a van de wet.