Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Ameland

NOTA TERRASSENBELEID GEMEENTE AMELAND 2018

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAmeland
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingNOTA TERRASSENBELEID GEMEENTE AMELAND 2018
CiteertitelNota terrassenbeleid Ameland 2018
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerpOpenbare orde en veiligheid

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Zie artikel vier inzake het wettelijk kader

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 228 van de Gemeentewet

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

19-12-201818-12-2018Nieuwe regeling

18-12-2018

gmb-2021-27264

Tekst van de regeling

Intitulé

NOTA TERRASSENBELEID GEMEENTE AMELAND 2018

 

 

 

 

 

 

Datum vaststelling: 18 december 2018

INHOUDSOPGAVE

 

 

1. Inleiding 5

2. Evaluatie beleidsnota 2011 7

3. Doelstelling 9

4. Wettelijke kaders 11

5. Terrassenbeleid gemeente Ameland, uitgangspunten en bepalingen 13

5.1 Begripsomschrijvingen 13

5.2 APV-vergunning 13

5.3 Omgevingsvergunningplichtige terrasobjecten 15

5.4 Verlichting en verwarming 17

5.5 Menukaart c.q. -bord 17

6. Tijdelijke terrassen 19

7. Overgangsbepalingen 21

1. INLEIDING

Ameland trekt als vakantie eiland jaarlijks veel toeristen, dagjesmensen en andere bezoekers. Het is daarom van belang dat aan de ruimtelijke- en beeldkwaliteit van Ameland veel aandacht wordt besteed. De horeca en aan horeca gerelateerde bedrijven en aanverwante dienstverlening zijn een belangrijke bedrijfstak voor Ameland. De invloed van de horeca op het eiland is de afgelopen decennia steeds groter geworden. Binnen het straatbeeld en de openbare ruimte treffen we dan ook de nodige terrassen aan die een prominente rol (kunnen) spelen. De terrassen zorgen vaak voor een verlevendiging van het straatbeeld en dragen zeker bij aan een aantrekkelijke beleving van de openbare ruimte. Voor horecabedrijven zijn terrassen steeds belangrijker geworden. Gasten willen graag buiten zitten; het geeft een bepaalde sfeer, beleving, gezelligheid en een vakantiegevoel. Aan de andere kant kunnen terrassen de ruimtelijke en beeldkwaliteit negatief beïnvloeden. Zeker hierbij meenemend de beleving van de karakteristieke bebouwing en cultuurhistorie van de dorpen en de drie beschermde dorpsgezichten. Maar ook geluidsoverlast, verkeershinder, ontsierende overkappingen en terrasbenodigdheden etc. spelen een rol bij terrassen. In verschillende gevallen is er zowel een privaatbelang als een gemeenschappelijk publiekbelang te onderkennen. Gezien dit alles is het van belang dat de gemeente heldere beleid- en regelgeving hanteert. Het bevordert de rechtszekerheid, geeft duidelijkheid, versterkt de juridisch positie zowel van de gemeente als de burger en draagt bij aan een goede invulling van de ruimtelijke kwaliteit. Kortom een goede en verantwoorde ruimtelijke kwaliteit in samenhang met terrassen.

 

2. EVALUATIE BELEIDSNOTA 2011

De gemeente Ameland heeft het terrassenbeleid voor het laatst in 2011 in een nota vastgelegd. Zeven jaar later is het tijd voor een evaluatie: hoe heeft het beleid uitgewerkt in de praktijk van alledag, niet alleen qua inrichting en uitstraling van terrassen maar ook voor wat betreft het zo nodig handhavend optreden bij afwijking van dit beleid. Ook is bezien of de verwijzingen naar andere regelgeving nog juist zijn en of er redactionele aanpassingen nodig waren om eventuele onduidelijkheden op te heffen.

  • a.

    inrichting en uitstraling

  • b.

    De ondernemers in de logies-,horeca- en recreatiesector nemen de regels rondom terrassen in het algemeen goed in acht. Zij hebben zelf ook baat bij een aantrekkelijke beleving van de openbare ruimte door bezoekers. In dit opzicht heeft het vaststellen van de nota in 2011 een goede uitwerking gehad en is er geen aanleiding om het beleid op hoofdpunten te veranderen.

  • c.

    handhaving

  • d.

    Bij de uitoefening van de handhavingstaken is in de afgelopen jaren gebleken dat de beleidsregels goed werken. Ze verschaffen zowel de ondernemers als de handhavers duidelijkheid over wat wel en niet is toegestaan. Vanuit het perspectief van handhaving is er daarom geen aanleiding tot inhoudelijke aanpassing van de beleidsregels.

  • e.

    invoering precariobelasting

  • f.

    Op basis van artikel 228 Gemeentewet kan de gemeente een precariobelasting heffen voor het hebben van voorwerpen onder, op of boven voor de openbare dienst bestemde gemeentegrond. Bij de uitvoering van de reconstructieplannen in de gemeente is al aan de orde gekomen dat de gemeente deze belasting wil invoeren. Aan de voorbereiding hiervan wordt gewerkt.

3. DOELSTELLING

Deze Nota heeft tot doel beleid vast te stellen met betrekking tot het toelaten van terrassen en terrasbenodigdheden en duidelijke handvatten te bieden voor toepassing, toetsing en handhaving van terrassen. Dit om de ruimtelijke- en beeldkwaliteit van Ameland te behouden en te verbeteren wat bijdraagt aan een verantwoorde kwaliteit van het straatbeeld en de openbare ruimte.

Uitgangspunt daarbij is niet dat terrassen geweerd dienen te worden. Terrassen zijn een onderdeel van de bedrijfsvoering. Het geeft het bedrijf een bepaalde bekendheid en uitstraling. Bezoekers maken meer dan in het verleden gebruik van terrassen, óók buiten het hoogseizoen.

De gemeente wil echter wel regelen in hoeverre en welke vorm dit wordt uitgevoerd. Hierbij wordt rekening gehouden met het feit dat er ten aanzien van bijvoorbeeld een centrumgebied andere invalshoeken en normen kunnen gelden dan bijvoorbeeld bij de strandpaviljoens of bij de campings. In een beschermd dorpsgezicht gelden andere welstandseisen dan bij een camping. Deze eisen zijn nader uitgewerkt in de welstandsnota van de gemeente Ameland. Terrassen moeten bijdragen aan de verlevendiging van de gemeente en mogen niet leiden tot visuele chaos. Voorop staat tevens, dat het toelaten van terrassen niet ten koste mag gaan van het straatbeeld en de ruimtelijke kwaliteit van de openbare ruimte. Terrassen staan veelal op prominente plaatsen in het straatbeeld en moeten daarom aan bepaalde kwaliteitseisen voldoen. Door criteria aan te reiken, duidelijkheid en rechtszekerheid ontstaan voor inwoners, ondernemers en bedrijven en wordt willekeur voorkomen.

4. WETTELIJK KADER

Wettelijk / juridisch kader

  • 1.

    de Wabo

  • 2.

    Welstand

  • 3.

    de Algemene Plaatselijke Verordening

  • 4.

    Verhoudingen Wabo, Ww, Wmb, Mw en APV

  • 5.

    Privaatrecht

  • 6.

    Gemeentewet

  • 7.

    Overige wetten en regelgeving

 

Wabo(Wet algemene bepalingen omgevingsrecht)

Het plaatsen van constructies op een terras valt onder de activiteit ‘bouwen’ waarvoor op grond van artikel 2.1 lid 1.a van de Wabo een omgevingsvergunning nodig is. Het plaatsen van deze objecten valt niet onder de categorie ‘bijbehorende bouwwerken’ zoals genoemd in artikel 2 uit bijlage II van het Bor (Besluit omgevingsrecht) omdat er geen sprake is van een functionele binding met een op het zelfde perceel gelegen hoofdgebouw. Ook vallen deze objecten niet onder een andere categorie vergunningsvrije bouwwerken. Dat betekent dat er voor het plaatsen van constructies een omgevingsvergunning nodig is. Door de vergunningsplicht die er geldt, is een welstandstoets van Hûs en Hiem nodig.

Vergunningaanvragen worden getoetst aan:

- bestemmingsplanbepalingen;

- technische eisen volgens het bouwbesluit;

- de redelijke eisen van welstand, zoals aangegeven in de gemeentelijke “Welstandsnota 2016”. Het gaat hierbij om terrasobjecten die bouwwerken op zich te noemen zijn, of objecten welke tegen een bouwwerk worden aangebracht.

 

Welstandstoezicht

Of bouwwerken op een bepaalde plaats acceptabel zijn, hangt met name af van de vraag of het bouwwerk voldoet aan de redelijke eisen van welstand. Vandaar dat deze eis als toetsingsgrond is opgenomen in de Wabo. De gemeenteraad heeft in de Welstandsnota 2016 tal van welstandscriteria vastgesteld. In de Welstandsnota wordt voor terrassen verwezen naar deze nota terrassenbeleid. Aanvragen voor een omgevingsvergunning worden daarom getoetst aan deze beleidsnota.

 

Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van de gemeente Ameland

In de APV is artikel 2:10 lid drie (voorwerpen op of aan de weg) opgenomen, dat onder meer betrekking heeft op terrassen op of aan de weg. Deze nota terrassenbeleid heeft specifiek betrekking op de voorschriften die kunnen worden gesteld aan een terras dat deel uitmaakt van een horecabedrijf én zich op of aan de weg bevindt. Het gaat onder meer om de kwaliteit van de inrichting van het terras.

Verhouding tussen de Wabo, Woningwet, Wet milieubeheer, Monumentenwet en de APV.

De APV is een aanvullende regeling op onder andere de Woningwet en de Wabo. Indien deze wetten van toepassing zijn, zijn de bepalingen van de APV van de gemeente Ameland niet van kracht. Ditzelfde geldt voor op de Wet Milieubeheer gebaseerde voorschriften, de Monumentenwet en de gemeentelijke monumentenverordening.

Als toetsing plaatsvindt aan de hand van de welstandscriteria van de Welstandsnota is er geen plaats meer voor toetsing aan het motief van welstand op grond van de APV. Het is mogelijk dat naast een omgevingsgunning op grond van de Wabo óók een ontheffing op grond van de APV nodig is. Dit is het geval wanneer er zaken spelen die niet via de Wabo worden geregeld, maar wel via de APV; bijvoorbeeld de verkeersveiligheid of de voorkoming of beperking van overlast. Een aanvraag voor een terras bij een gemeentelijk- of rijksmonument wordt getoetst uit het oogpunt van bescherming van monumentale waarden.

 

 

Privaatrecht

Privaatrecht geldt wanneer de gemeente eigenaar is van de grond of het bouwwerk. De gemeente sluit dan een privaatrechtelijke overeenkomst af. Terrasobjecten kunnen verwijderd worden van gemeentegrond. Dit gebeurt binnen het eigendomsrecht (met in acht neming van de beginselen van behoorlijk bestuur).

Gemeentewet

Voor het hebben van voorwerpen onder, op of boven voor de openbare dienst bestemde gemeentegrond, kan precariobelasting worden geheven (artikel 228 Gemeentwet).

Bij de uitvoering van de reconstructieplannen in de gemeente is al aan de orde gekomen dat de gemeente deze belasting wil invoeren. Aan de voorbereiding hiervan wordt gewerkt.

Overige wetten en regelgeving

Er is ook andere regelgeving die bepaalde aspecten van terrassen regelt, zoals de Woningwet, de (nieuwe) Wet ruimtelijke ordening, de Wet milieubeheer, de Monumentenwet en de provinciale verordening. Deze regelgeving reguleert aspecten van reclames met betrekking tot ruimtelijke ordening, bouwkundige constructie, monumentale en welstandelijke aspecten.

 

5. TERRASSENBELEID GEMEENTE AMELAND UITGANGSPUNTEN EN BEPALINGEN

 

5.1Begripsomschrijvingen

  • 1.

    Een terras is een buiten de besloten ruimte van de inrichting liggend deel van een (horeca)bedrijf waar sta- en/of zitgelegenheid kan worden geboden en waar tegen vergoeding dranken worden geschonken en/of spijzen voor directe consumptie ter plaatse worden bereid en/of verstrekt.

  • 2.

    Openbare inrichting: de voor het publiek toegankelijke, besloten ruimte waarin bedrijfsmatig, of in een omvang alsof zij bedrijfsmatig was, logies wordt verstrekt voor vijf of meer personen of dranken worden geschonken of spijzen voor directe consumptie worden verstrekt of bereid.

  • 3.

    Terrasmeubilair: stoelen, banken, tafels, parasols, terrasschermen, andere objecten, waaronder reclameborden, plantenbakken en alle overige objecten die op het terras geplaatst zijn ten dienste van het terras en/of overige deel van de openbare inrichting.

  • 4.

    Weg: zie de definitie in de APV.

  • 5.

    Terrasafscheiding: een wegneembare en verplaatsbare afscheiding in de vorm van schermen, schotten, bloem-/plantenbakken.

 

5.2APV-vergunning.

 

Algemene uitgangspunten.

Terrassen moeten in de schaal en de sfeer van de omgeving passen en ermee in evenwicht zijn. Daarnaast moet de uitvoering esthetisch aanvaardbaar zijn en moet deze bij voorkeur een toegevoegde waarde hebben voor de openbare ruimte en/of het dorpsgezicht. De doelstelling is dat bewoners en bezoekers Ameland ervaren als een aantrekkelijk eiland. Ameland moet een verblijfsgebied zijn voor een groot publiek, waarvan de ruimtelijke kwaliteit zeer belangrijk is. Ten aanzien van de beoordeling zijn de volgende algemene uitgangspunten van belang:

- Een goede doorstroming van het verkeer moet zijn gewaarborgd;

- Het terras mag geen overlast of hinder veroorzaken;

- Het terras moet bijdragen aan een goede ruimtelijke kwaliteit en mag de landschappelijke, stedenbouwkundige en cultuurhistorische kwaliteit niet verstoren. Rekening moet worden gehouden met de karakteristiek van de al aanwezige bebouwing en omgeving;

- Tevens moeten de inrichting en de bijbehorende opstallen voldoen aan redelijke eisen van welstand.

 

Exploitatievergunning en geldigheidsduur.

Voor de exploitatie van een terras is een vergunning van de burgemeester vereist. Bepalend voor de vergunningplicht voor een terras is of een terras bedrijfsmatig wordt geëxploiteerd. Hierbij is niet relevant of een terras bijvoorbeeld op het eigen terrein, afgesloten terreinen of op de openbare weg is gesitueerd.

 

Terrassen op openbare- / gemeentegrond.

Burgemeester en wethouders kunnen toestemming verlenen om een terras op te richten op de openbare ruimte c.q. gemeentegrond.

Per concreet geval en locatie zal een afweging worden gemaakt. Voor de beoordeling van de geschiktheid van de locatie spelen de onderstaande zaken een belangrijke rol:

- de stedenbouwkundige omgeving c.q. de ruimtelijke kwaliteit van de locatie;

- de openbare functie van de locatie;

- de openbare orde;

- de veiligheid en

- de ongehinderde doorgang.

 

Daar waar nodig moet maatwerk tot plaatsing van een terras worden geleverd om de

aantrekkelijkheid van de openbare ruimte te waarborgen. Bij de invulling van het maatwerk moet een duidelijke relatie worden gelegd met de aanwezige drukte. De beoordeling hiervan ligt bij de gemeente. De gemeente bepaalt hoe groot het terras mag zijn, hoeveel openbare ruimte in beslag genomen mag worden en waar het terras mag komen.

 

Toestemming voor terrassen op openbare ruimten c.q. gemeentegrond wordt slechts verstrekt aan horecabedrijven die voldoen aan de onderstaande voorwaarden:

- De terraslocatie ligt in de onmiddellijke nabijheid van het horecabedrijf;

- Vanuit het horecabedrijf is ongehinderd zicht op de gang van zaken op het betreffende terras;

- De bediening op het terras vindt plaats via een zo kort mogelijke, logische route;

- Een ongehinderde doorgang moet gegarandeerd zijn voor hulpverleningsdiensten;

- Een ongehinderde doorgang moet gegarandeerd zijn voor voetgangers, rolstoel- en rollatorgebruikers;

- Bij het verlenen van toestemming wordt ook gekeken naar de kwaliteit en uitstraling van het terras. Terrasmeubilair, zonwering en terrasobjecten spelen hierbij een belangrijke rol, waarbij o.a. samenhang met het bedrijf, het straatbeeld en de omgeving belangrijke uitgangspunten zijn. Gestreefd wordt naar een rustig beeld d.m.v. eenheid van presentatie.

- Brandkranen moeten vrij toegankelijk zijn;

- Het is verboden zonder toestemming van de gemeente graafwerk te verrichten en/of verharding op te breken op gemeentegrond;

- Indien zich onder het terras op gemeentegrond kabels, leidingen of riolen bevinden, of deze daar moeten worden gelegd, en de daarop rechthebbenden daaraan noodzakelijke werkzaamheden moeten verrichten, moet het terras voor zover nodig, op eerste aanzegging van deze rechthebbenden onmiddellijk ontruimd worden en moeten eventueel aanwezige belemmeringen, windschermen, poeren en dergelijke eveneens worden verwijderd, alles door en op kosten van de vergunninghouder.

- De vergunninghouder moet redelijkerwijs mogelijke maatregelen nemen om te voorkomen dat de gemeente, dan wel derden, ten gevolge van het gebruik van de vergunning schade lijden.

- Er mogen geen aanpassingen worden aangebracht aan de openbare weg, openbare gebouwen en bouwwerken of openbaar groen zonder toestemming van de gemeente;

- Er mag geen overlast voor passanten en gebruikers van in de nabijheid gelegen panden ontstaan;

- Na het verlenen van de vergunning, zorgt de gemeente voor markeringen in het wegdek die de grenzen van het terras aangeven. Dit kan doormiddel van kopspijkers, verfmarkering, doormiddel van passende bestratingsaanduiding of gelijkwaardig.

 

5.3 Omgevingsvergunningplichtige terrasobjecten.

Indien een object of onderdeel van een terras omschreven kan worden als een bouwwerk, kan er op grond van de Wabo een omgevingsvergunning vereist zijn. Hierop zijn onder andere het bestemmingsplan, het Bouwbesluit en de Welstandsnota van toepassing. Te denken valt aan terrasschermen, luifels, zonneschermen, uitschuifbare terrasoverkappingen met vaste bevestigingspunten, parasols met een vast bevestigingspunt etc..

Voor objecten binnen het beschermde dorpsgezicht moet altijd een omgevingsvergunning worden aangevraagd.

 

Algemene welstandsaspecten

Belangrijk is dat de terrasobjecten in de schaal en de sfeer van de omgeving passen. De uitvoering dient esthetisch aanvaardbaar te zijn en moet bij voorkeur een toegevoegde waarde hebben voor de openbare ruimte en/of het straat en dorpsgezicht. Zoals al eerder aangegeven is de doelstelling dat Ameland ervaren wordt als een aantrekkelijk eiland waarvan de ruimtelijke kwaliteit zeer belangrijk is.

Ten aanzien van de beoordeling zijn de volgende aspecten van belang:

- De aanvaardbaarheid van het bouwwerk in relatie tot de karakteristiek van de al aanwezige bebouwing, de openbare ruimte, het landschap dan wel de stedenbouwkundige context;

- Massa, structuur, maat en schaal, detaillering, materiaalkeuze en kleurstelling;

- Een huisstijl van een onderneming en/of gestandaardiseerde merknaam is toegestaan, mits deze huisstijl optimaal wordt afgestemd op de afmetingen, schaal, de architectuur en de aard van het gebouw en de omgeving. Dominantie van de huisstijl wordt afgewezen.

 

Terrasschermen

Terrasschermen parallel en haaks c.q. dwars op de gevel zijn toegestaan indien:

- Het scherm gebruikt wordt als windscherm i.v.m. de bruikbaarheid van het terras;

- Het scherm uitgevoerd wordt met een hoogte van 1,80 m en een lengte afhankelijk van de terrasgrootte en een verantwoorde afstemming heeft bij het bijbehorende horecagebouw, aangrenzende bebouwing, het straatbeeld en de omgeving. In specifieke omstandigheden waarbij het noodzakelijk is dat het windscherm hoger moet zijn (b.v. strandpaviljoens) is het mogelijk af te wijken van de hoogte van 1,80 m. Beoordeling hiervan wordt specifiek voorgelegd aan de welstandscommissie;

- Het scherm zo transparant mogelijk wordt uitgevoerd met uitzondering van het onderste deel dat tot een hoogte van 0,60 m ondoorzichtig mag zijn;

- Het scherm op een veilige en verantwoorde wijze is verankerd en samengesteld en bestaat uit goed materiaal, zoals glas, duurzaam plaatmateriaal en slanke profielen van hard hout of metaal;

- Kleur en materiaal zijn afgestemd op kozijnen en gevels van het bijbehorende pand. Binnen het beschermde dorpsgezicht moeten gedempte kleurstellingen gebruikt worden;

- Op terrasschermen geen reclame wordt aangebracht, met uitzondering van de naam van de bijbehorende horecagelegenheid en/of betreffende de producten die in de inrichting worden verkocht.

 

Parasols met vaste bevestigingspunten

Indien de omstandigheden (b.v. ruimtelijke, esthetische en veiligheidsaspecten) en het

bestemmingsplan dit toestaan zijn parasols met één vast bevestigingspunt per parasol toegestaan. Hiervoor is echter wel een omgevingsvergunning nodig. Per situatie wordt gekeken naar een optimale inpassing. Bij de beoordeling wordt rekening gehouden met aspecten als: beleving, ruimtelijk kwaliteit, esthetica, afstemming op straatbeeld, bebouwing en omgeving en veiligheid. De volgende richtlijnen worden hierbij betrokken:

- Maximale oppervlakte van de parasol is 25 m2;

- Parasols moeten altijd kunnen worden ingeklapt en/of opgedraaid;

- Gedekte kleuren toepassen, zoals donkergroen, donkerblauw, zwart, grijs of bordeauxrood. Maar ook een crème-achtige of lichte zandkleur behoort tot de mogelijkheden. Felle kleuren of kleurcombinaties moeten nader beoordeeld worden door de welstandscommissie;

- Geen reclame op parasols, m.u.v. de eigen naam van de bijbehorende horecagelegenheid en/of betreffende het producten die in de inrichting worden verkocht.

Per situatie kan afgeweken worden van de bovenstaande richtlijnen mits geen onevenredige afbreuk wordt gedaan aan de eerder genoemde aspecten. Beoordeling hiervan wordt specifiek voorgelegd aan de welstandscommissie.

 

Uitschuifbare terrasoverkappingen met vaste bevestigingspunten

Naast de parasols zijn er ook vele soorten uitschuifbare terrasoverkappingen met meerdere palen. De ene beter passend bij het pand en de omgeving dan de andere. Hier moet terughoudender mee om gegaan worden dan met parasols. Maar indien de omstandigheden (bv. ruimtelijke, esthetische en veiligheidsaspecten) en het bestemmingsplan dit toestaan zijn er mogelijkheden om uitschuifbare terrasoverkappingen met vaste bevestigingspunten toe te staan. Ook hiervoor is

een omgevingsvergunning nodig en wordt bij de beoordeling rekening gehouden met aspecten als: beleving, ruimtelijk kwaliteit, esthetica, afstemming op straatbeeld, bebouwing en de omgeving en de veiligheid. De volgende richtlijnen worden hierbij betrokken:

- De terrasoverkappingen moeten altijd kunnen worden ingeklapt en/of opgedraaid;

- Gedekte kleuren toepassen, zoals donkergroen, donkerblauw, zwart, grijs, of bordeauxrood. Maar ook een crème-achtige of lichte zandkleur behoort tot de mogelijkheden. Felle kleuren of kleurcombinaties moeten nader beoordeeld worden door de welstandscommissie;

- Geen reclame op uitschuifbare terrasoverkappingen, m.u.v. de eigen naam van de bijbehorende horecagelegenheid en/of betreffende het producten die in de inrichting worden verkocht.

Per situatie kan afgeweken worden van de bovenstaande richtlijnen mits geen onevenredige afbreuk wordt gedaan aan de eerder genoemde aspecten. Beoordeling hiervan wordt specifiek voorgelegd aan de welstandscommissie.

 

Zonwering, zonneschermen en luifels

Ameland kent vier karakteristieke dorpen waarvan drie dorpen met een beschermd dorpsgezicht Ballum, Hollum en Nes. De toevoeging van zonwering, zonneschermen en luifels kan de beeldbepalende en karakteristieke uitstraling en beleving verstoren. Het is daarom dat met het aanbrengen hiervan zeer terug houdend omgegaan moet worden zodat de genoemde beeldkwaliteit en karakteristiek niet verstoord wordt. Tevens is er een verschil tussen zonwering, zonneschermen en luifels. Zonwering wordt in deze nota gezien als een middel om de zon te weren voor binnen. Een zonnescherm en luifel is vaak een combinatie van het weren van de zon binnen en buiten en als overkapping. Bij de beoordeling wordt rekening gehouden met de specifieke functie (zonwering, zonnescherm of luifel). Met het volgende moet rekening gehouden worden:

- Zonneschermen en luifels moeten terughoudend aangebracht worden, ondergeschikt zijn aan de hoofdbouwmassa, niet over de gehele lengte van de gevel en met dezelfde richting;

- Zonwering, zonneschermen en luifels moeten, zowel in uit- als ingerolde toestand, afgestemd zijn op de architectuur c.q. verschijningsvorm van het pand en voldoen aan redelijke eisen van welstand;

- Eén enkele zonwering of zonnescherm dient bij voorkeur niet meerdere kozijnen te overspannen;

- Er mag geen hinder ontstaan voor het verkeer;

- Binnen het beschermde dorpsgezicht moet de kleurstelling gedekt zijn, met felle kleuren of kleurcombinaties moet zeer terughoudend omgegaan worden.

 

5.4 Verlichting en verwarming.

 

  • 1.

    Bij een terras dat direct grenst aan een pand mag verlichting, dan wel verwarming worden aangebracht indien dit past bij het betreffende pand in die omgeving.

  • 2.

    Verlichting in de vorm van slingerverlichting is niet toegestaan.

 

5.5 Menukaart c.q. -bord.

 

Indien het een gaat om een constructie, waarvoor een omgevingsvergunning voor de activiteit ‘bouwen’ is vereist, gelden de volgende eisen.

Per horecapand is nabij de ingang plaatsing van één menubord toegestaan mits:

  • a.

    geen reclame-uitingen worden afgebeeld met uitzondering van de bedrijfsnaam;

  • b.

    het maximaal 1,25 meter hoog is en 0,75 meter breed;

  • c.

    het is geplaatst binnen de grenzen van het terras.

 

6. TIJDELIJKE TERRASSEN

 

Terrassen bij evenementen.

Hierbij moet gedacht worden aan evenementen waar het wenselijk is tijdelijk een terras op te richten gericht op het doel, ter aanvulling op en ten dienste van het evenement. Burgemeester en wethouders kunnen daartoe vergunning verlenen onder de volgende voorwaarden:

  • de vergunningen worden in principe alleen afgegeven als er een evenementenvergunning is verleend;

  • de maximale tijdsduur voor plaatsing van het terras is ten tijde van het evenement;

  • een goede doorstroming van het verkeer moet zijn gewaarborgd;

  • het terras mag geen overlast of hinder veroorzaken.

 

7. OVERGANGSBEPALINGEN

 

Overgangsrecht.

Bestaande vergunningen worden gerespecteerd tot het moment dat er een wijziging van de eigenaar of de situering plaatsvindt. Op dat moment moet opnieuw vergunning worden aangevraagd en wordt er getoetst aan de dan geldende regels. Het nieuwe beleid is alleen van toepassing op nieuwe aanvragen en wijzigingen die moeten leiden tot een nieuwe aanvraag.

 

Dit overgangsrecht is niet van toepassing voor terrassen, die zich in de gemeente bevinden zonder dat hiervoor een vergunning is verleend. Er is dus geen sprake van een gedoogsituatie van aanwezige illegale terrassen. Constatering van de aanwezigheid van dergelijke terrassen, ook na vaststelling van deze Nota, is aanleiding om de gebruikelijke handhavingprocedure te volgen.