Organisatie | Utrecht |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Mandaatregeling gemeenteraad en burgemeester gemeente Utrecht |
Citeertitel | Mandaatregeling gemeenteraad en burgemeester Utrecht |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
artikel 10:1 van de Algemene wet bestuursrecht
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
02-03-2021 | Overzicht Mandaten van de Raad en de Burgemeester | 21-01-2021 |
De raad van de gemeente Utrecht;
Gelezen het voorstel van het presidium van 11 januari 2021;
Titel 10.1 van de Algemene wet bestuursrecht
Overwegende dat uit het oogpunt van doelmatigheid en legitimiteit mandaat volmacht en machtiging van bepaalde bevoegdheden gewenst is,
besluit vast te stellen de volgende Mandaatregeling gemeenteraad en burgemeester gemeente Utrecht:
Ondertekenen en verzenden van correspondentie van routinematige aard, het verstrekken van informatie, het ondertekenen en verzenden van briefen inzake inlichtingen van administratieve aard waarin een afschrift van een raadsbesluit worden gevraagd (voor zover dit geen besluiten in de zin van artikel 1:3 Awb betreft);
Mandaten en volmachten hebben betrekking op rechtshandelingen. Indien het feitelijke handelingen betreft (zoals het verstrekken van ambtelijke informatie) is elke functionaris bevoegd. Onder ambtelijke informatie wordt verstaan: het verstrekken van inlichtingen over geldende regelingen of over bestaand beleid, door het verstrekken waarvan geen rechtsgevolgen ontstaan.
In geval de in dit besluit bedoelde gemandateerde bevoegdheid wordt uitgeoefend onder verantwoordelijkheid de raad worden uitgaande stukken als volgt ondertekend:
Plaatsvervanging van de griffier is verankerd door middel van de op grond van artikel 107d door de raad aangewezen plaatsvervangend griffier(s). Ten aanzien van de CPR respectievelijk het DB presidium is plaatsvervanging vastgelegd in de Verordening CPR gemeente Utrecht respectievelijk het Reglement van Orde gemeenteraad Utrecht.
2 Mandaatregeling gemeenteraad Utrecht
De raad en de Burgemeester verlenen, ieder voor zover het de eigen bevoegdheden betreft en voor zover de bevoegdheid zich er niet tegen verzet, al hun bevoegdheden aan de Griffier, met uitzondering van:
Artikel 7 Publiekrechtelijke mandaten
Artikel 8 Privaatrechtelijke mandaten
De burgemeester verleent aan de gemandateerde volmacht voor het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen met inachtneming van de volgende beperkingen: de volmacht mag uitsluitend worden gebruikt indien en voor zover de gemandateerde van de raad mandaat heeft gekregen te besluiten de betreffende privaatrechtelijke rechtshandeling te verrichten, of indien en voor zover de raad heeft besloten die rechtshandeling te verrichten. Het doorgeven van deze volmacht aan derden buiten de gemeente is niet toegestaan, met uitzondering van volmachten aan notarissen.
Deze verordening wordt aangehaald als de Mandaatregeling gemeenteraad en burgemeester Utrecht.
Deze regeling treedt in werking vijf weken na bekendmaking in het Gemeenteblad.
Bij inwerkingtreding van deze Mandaatregeling worden alle eerder genomen besluiten over mandaat en volmacht door de Raad en de burgemeester met betrekking tot de mandaten en volmachten genoemd in deze mandaatregeling ingetrokken.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van gemeenteraad d.d. 21 januari 2021
De griffier, De burgemeester,
Merel van Hall Sharon A.M. Dijksma
en namens de burgemeester,
De burgemeester,
Sharon A.M. Dijksma
Toelichting bij Mandaatregeling gemeenteraad en burgemeester gemeente Utrecht
In de Mandaatregeling gemeenteraad en burgemeester Gemeente Utrecht is aangegeven wie bevoegd is namens de gemeenteraad of de burgemeester besluiten te nemen en privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten (zoals het besluiten tot het aangaan van een overeenkomst).
Het gaat om verschillende soorten bevoegdheden:
Mandaat is de bevoegdheid om namens een bestuursorgaan besluiten te nemen. De gemeenteraad en de burgemeester zijn beide een bestuursorgaan in de zin van de Algemene wet bestuursrecht. Juridisch geldt een in mandaat genomen besluit als een besluit van de mandaatgever zelf. De mandaatgever kan de bevoegdheid ook altijd zelf blijven uitoefenen en tussentijds algemene en bijzondere richtlijnen geven. Het bestuursorgaan kan een algemeen mandaat verlenen of mandaat voor een bepaald geval. De mandaten worden schriftelijk gegeven. Naast mandaat bestaat ook de rechtsfiguur “delegatie”. Delegatie is het overdragen van de bevoegdheid tot het nemen van besluiten door een bestuursorgaan aan een ander die deze onder eigen verantwoordelijkheid uitoefent. Delegatie gebeurt niet aan ondergeschikten en is hier dan ook niet aan de orde.
Volmacht is de bevoegdheid namens de gemeenteraad privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten (zoals het ondertekenen van een overeenkomst).
De burgemeester is volgens artikel 171 Gemeentewet degene die de gemeenteraad in en buiten rechte vertegenwoordigt. De burgemeester kan daarvoor volmachten verlenen.
De bevoegdheid een overeenkomst te tekenen, moet worden onderscheiden van de (inhoudelijke) beslissing een overeenkomst aan te gaan. Die bevoegdheid ligt bij de gemeenteraad.
Voor het aangaan en ondertekenen van een overeenkomst zijn dus twee bevoegdheden nodig; een mandaat van de gemeenteraad en een volmacht van de burgemeester.
II. Structuur van de Mandaatregeling gemeenteraad en burgemeester Gemeente Utrecht
Hoofdstuk 1 bevat algemene bepalingen over begrippen en reikwijdte.
Hoofdstuk 2 bevat de specifieke mandaten, opgesplitst in publiekrechtelijke en privaatrechtelijke mandaten. Van een publiekrechtelijke mandaat voor een rechtshandeling is sprake als de Gemeenteraad de bevoegdheid tot het handelen ontleent aan een speciaal voor het openbaar bestuur bij of krachtens de wet geschapen bevoegdheid en de handeling moet gericht zijn op rechtsgevolg(en). Van een privaatrechtelijk mandaat voor een rechtshandeling is sprake als de gemeenteraad geen wettelijke bevoegdheid heeft maar handelt als iedere burger/onderneming.
Mandaten worden altijd verleend aan functionarissen en nooit op naam.
Hoofdstuk 3 bevat de slotbepalingen
Kolom 1 bevat een uniek nummer;
Kolom 2 geeft de bevoegdheid die wordt gemandateerd of waarvoor een volmacht wordt gegeven en de wettelijke basis. Als de bevoegdheid van de gemandateerde beperkt is (bijvoorbeeld tot een bepaald bedrag), wordt dat in deze kolom aangegeven;
Kolom 3 geeft aan welk bestuursorgaan bevoegd is het mandaat of de volmacht te verlenen: gemeenteraad of burgemeester;
Kolom 4 geeft aan, aan welke functionaris de gemeenteraad/burgemeester een mandaat en volmacht verleent. Kolom 5 geeft aan of er ondergemandateerd is of dat er een verbod is op ondermandaat. Er zijn in deze kolom 3 mogelijkheden:
1. Er mag ondergemandateerd worden maar er wordt niemand genoemd: De tekst luidt dan: nog niet ondergemandateerd.
2. Er mag niet ondergemandateerd worden: De tekst luidt dan: niet bevoegd tot ondermandaat
3. Er mag ondergemandateerd worden en er wordt een functie genoemd die ondermandaat heeft gekregen.
In dit artikel wordt omschreven welke handelingen het hebben van een mandaat omvat. Dit om onduidelijkheden te voorkomen over de (rechts)handelingen die een bevoegde functionaris mag verrichten. Daarnaast krijgen alle functionarissen de bevoegdheid feitelijke handelingen te verrichten. Dit zijn handelingen die geen rechtsgevolg tot stand brengen.
Alle bevoegdheden die nodig zijn voor het maken van beschikkingen: de aanvraag, de voorbereiding en de beslistermijn.
De nadeelcompensatie is schadevergoedingsstelsel op basis waarvan een bestuursorgaan, onder voorwaarden, verplicht is tot het vergoeden van de onevenredige nadelen die rechtmatige handelingen in het kader van de uitoefening van een aan het publiekrecht ontleende bevoegdheid bij derden hebben veroorzaakt. Een schadevergoeding voor nadeelcompensatie kan uitsluitend worden verkregen op aanvraag bij het schadeveroorzakend bestuursorgaan. Een aanvraag dient schriftelijk te worden ingediend en te voldoen aan de eisen die daaraan door de Algemene wet bestuursrecht worden gesteld.
Besluiten op basis van de AVG zoals recht op inzage, recht op rectificatie en aanvulling
recht op beperking van de verwerking, recht van bezwaar
De Who geeft burgers het recht om te verzoeken om al openbaar gemaakte informatie van de overheid te mogen hergebruiken voor andere doeleinden, waaronder commerciële doeleinden. Iedereen kan een verzoek om hergebruik van informatie richten aan een publiekrechtelijke instelling. Hierop zal een besluit moeten worden genomen.
Besluiten met betrekking tot: Vorming van archief en het beheer daarvan; Vernietiging, overbrenging en het in eigendom overdragen van archiefbescheiden; Het inzien (openbaarheid) van archieven.
Voor het doen van privaatrechtelijke rechtshandelingen zijn er twee bevoegdheden nodig. Allereerst het mandaat om te besluiten de overeenkomst aan te gaan. Dit is nog niet voldoende. Je moet het dan ook nog kunnen bekrachtigen met de ondertekening van de overeenkomst. Hiervoor is de volmacht nodig. In de mandaatregeling is daarom bepaald dat iedere functionaris die de bevoegdheid heeft een overeenkomst aan te gaan ook de volmacht heeft deze te bekrachtigen.