Organisatie | Zeist |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zeist houdende regels omtrent de burgerlijke stand (Reglement burgerlijke stand van Zeist 2018) |
Citeertitel | Reglement burgerlijke stand van Zeist 2018 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
26-01-2021 | nieuwe regeling | 25-09-2018 |
Burgemeester en wethouders van de gemeente Zeist
Overwegende dat dit reglement op basis van medebewind is opgesteld. Gelet op het bepaalde in artikelen 1:16, 1:16a en 1:16c Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994:
Het reglement Burgerlijke Stand 2018 vast te stellen. Dit reglement bevat bepalingen ten aanzien van ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand, de aanwijzing van locaties als gemeentehuis en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand. Daarmee komt het bestaande reglement te vervallen.
Artikel 2. Benoeming van de ambtenaar van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand
Tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen voor de totstandkoming van één enkel rechtsfeit in de gemeente Zeist worden benoemd: (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand die reeds in een andere gemeente zijn benoemd en wier benoeming en beëdiging nog niet is verlopen. Verzocht kan worden om een recente verklaring te overleggen, waaruit (het voortduren van) de benoeming en beëdiging blijkt.
De benoeming van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand in de zin van lid 5 van dit artikel geschiedt pas nadat het bruidspaar of de partners hebben aangegeven betrokken persoon als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand te wensen. Het schriftelijk of elektronisch verzoek hiertoe geschiedt onder vermelding van de namen en het adres van het bruidspaar of de partners, de dag, het tijdstip en het adres van de locatie, uiterlijk zes weken vóór de totstandkoming van het rechtsfeit aan de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Zeist. Bij aanvraag dienen afschriften van de benoeming en beëdiging te worden overgelegd
Artikel 4. Voorwaarden voor aanwijzing van een gemeentehuis
Als gemeentehuis kunnen worden aangewezen: gebouwen die voor de duur van de plechtigheid op eenvoudige wijze en openbaar toegankelijk zijn en;
Aanwijzing van een locatie tot gemeentehuis voor eenmalig gebruik geschiedt pas nadat de direct betrokkenen hebben gekozen voor de totstandkoming van een rechtsfeit in een locatie binnen de gemeentegrenzen anders dan bedoeld in artikel 3, tweede lid. Het schriftelijk of digitaal verzoek tot vastlegging van het rechtsfeit evenals de aanwijzing, geschiedt onder vermelding van de namen en het adres van het bruidspaar of de partners, de dag, het tijdstip en het adres van de locatie, uiterlijk drie maanden vóór de totstandkoming van het rechtsfeit aan de ambtenaar van de burgerlijke stand.
De teammanager publiekszaken is belast met de leiding en draagt zorg voor de verdeling van de werkzaamheden van de ambtenaren van de burgerlijke stand en van de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand.
Het bureau van de burgerlijke stand is geopend op maandag tot en met vrijdag tijdens de uren waarin de dienst voor het publiek is geopend. Dit geldt voor zover deze dagen geen algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdagen zijn in de zin van artikel 3, eerste lid van de Algemene termijnenwet of overige, door het college dan wel de teamleider publiekszaken aan te wijzen dagen en uren. In bijzondere gevallen kan het college dan wel de teammanager publiekszaken besluiten om van de openingstijden af te wijken;
Onverminderd de bepalingen van de wet, dit reglement en de geldende overeenkomsten, kan de totstandkoming van een rechtsfeit op iedere dag van de week worden verzocht. Verzoeken waarbij het rechtsfeit op zondag plaatsvindt, worden geacht, wat betreft beschikbare tijdstippen, aan te sluiten bij de verordening Winkeltijden Zeist 2015.,. Verzoeken worden afgewezen indien, een mogelijkheid reeds door andere belanghebbenden is vastgelegd of indien - naar het oordeel van het college- andere belangen waaronder het belang van de gemeentelijke organisatie begrepen voorrang genieten. Een verzoek om vastlegging van een datum en tijdstip wordt eveneens afgewezen indien er voor het moment waarop het verzoek is gericht, geen locatie is aangewezen als gemeentehuis of indien aanwijzing van een gewenste locatie als gemeentehuis redelijkerwijs niet mogelijk is of indien er geen (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand beschikbaar is;
Op tijdig verzoek van een belanghebbende, gedaan aan het college dan wel de ambtenaar van de burgerlijke stand, zal het bureau waar de ambtenaar van de burgerlijke stand zijn werkzaamheden uitoefent, worden geopend op zaterdag, zondag of op andere dagen dat het bureau is gesloten, indien de belanghebbende genoegzaam aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende reguliere openstelling van het bureau.
Artikel 7. Vergoeding buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand
De vergoeding aan (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand in de zin van artikel 2 lid 1 en lid 2 van dit reglement, vindt plaats op basis van een arbeidsrechtelijke overeenkomst en is nader omschreven in de Rechtspositieregeling voor de buitengewoo) ambtenaar burgerlijke stand van de gemeente Zeist.