Organisatie | Meppel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Meppel houdende regels omtrent de rollen en verantwoordelijkheden voor de organisatie (Organisatiebesluit gemeente Meppel) |
Citeertitel | Organisatiebesluit gemeente Meppel |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.
artikel 160, eerste lid, van de Gemeentewet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
23-01-2021 | nieuwe regeling | 24-11-2020 | 1392163 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Meppel,
gelet op artikel 160, eerste lid, onder c. van de Gemeentewet
Het college een ontwikkelvisie heeft met een koers die is vastgelegd in een koersdocument en die als volgt luidt;
Indien gewenst zorgen wij hierbij voor maatwerk. We zetten daarbij de bedoeling centraal; doen wat nodig is staat bij ons voorop, in plaats van doen wat hoort. Zo houden we de hoofdzaak en de menselijke maat in beeld. Het gaat immers om de betekenis van wat de gemeente doet in het leven van de inwoner of de ondernemer.
Het college op 17 februari 2020 een besluit heeft genomen over de wijze van sturing en inrichting van de ambtelijke organisatie;
Het wenselijk is de sturingsprincipes uit te werken in rollen en verantwoordelijkheden en deze expliciet op te nemen in een besluit houdende regels voor de organisatie;
In dit besluit wordt verstaan onder:
Concerncontroller: de functionaris die door de gemeentesecretaris-algemeen directeur, gehoord het college, benoemd is en die zich bij de uitoefening van zijn taken richt op het bevorderen van het "in control" zijn van de doelmatigheid en doeltreffendheid van het middelenbeleid, het middelenbeheer en de beleidsuitvoering, de rechtmatigheid en naleving van toepasselijke wettelijke bepalingen en bestuurlijke richtlijnen en de daarvoor gehanteerde processen, systemen en instrumenten en die aan de voorkant, gevraagd en ongevraagd het college en de directie adviseert over bestuurlijke voorstellen en initiatieven en vroegtijdig risico’s signaleert’.
Artikel 3 De gemeentesecretaris-algemeen directeur
De gemeentesecretaris-algemeen directeur vervult in de rol als secretaris een schakelfunctie tussen burgemeester, raad, griffie, college en de ambtelijke organisatie, adviseert en ondersteunt het college en de burgemeester en organiseert een doelmatige ondersteuning van de individuele collegeleden. Hieronder vallen in ieder geval de volgende werkzaamheden:
De directeur heeft naast de gemeentesecretaris-algemeen directeur een gelijke verantwoordelijkheid als gezaghebbend aanspreekpunt voor het college en is verantwoordelijk voor en aanspreekbaar op de uitvoering van de collegedoelstellingen, de gemeentelijke dienstverlening en voor de interne organisatie en bedrijfsvoering.
Artikel 6 De concerncontroller
De concerncontroller heeft een onafhankelijke positie en kan, na mededeling daarvan aan de gemeentesecretaris-algemeen directeur, het gemeentebestuur gevraagd en ongevraagd adviseren en rapporteren over de realisatie van door de ambtelijke organisatie gestelde doelen, opgaven en in te zetten instrumenten.
De teammanager is integraal verantwoordelijk voor een of meer producten van de organisatie of beleidsopdrachten van het college die binnen het team worden belegd waarvan hij of zij de leidinggevende is. Dit betekent een verticale verantwoordelijkheid voor inhoud, proces, budgetten en mensen. De teammanager werkt daarbij op strategisch, tactisch en op operationeel niveau samen.
De teammanager kan tevens verantwoordelijk worden gesteld voor een horizontale, de grenzen van zijn team overschrijdende opgave, mogelijk organisatie breed. De teammanager draagt dan verantwoordelijkheid voor de horizontale afstemming (tussen de teams) van alle werkzaamheden door medewerkers die werkzaam zijn aan dat project binnen de organisatie. Hieraan kan ook budgetverantwoordelijkheid worden gekoppeld.
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders gemeente Meppel in haar vergadering van 24 november 2020.
Burgemeester en wethouders van Meppel,
De secretaris,
A.J. Kastelein
De burgemeester,
R.T.A. Korteland