Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Hendrik-Ido-Ambacht

Subsidieregeling stimuleringsbudget Preventieplan Sociaal Domein

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHendrik-Ido-Ambacht
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSubsidieregeling stimuleringsbudget Preventieplan Sociaal Domein
CiteertitelSubsidieregeling stimuleringsbudget Preventieplan Sociaal Domein
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

N.v.t.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2021Nieuwe regeling

08-12-2020

gmb-2021-20472

Tekst van de regeling

Intitulé

Subsidieregeling stimuleringsbudget Preventieplan Sociaal Domein

 

 

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

  • ASV: Algemene subsidieverordening gemeente Hendrik-Ido-Ambacht vastgesteld door de gemeenteraad 7 juli 2015, inhoudende algemene regels omtrent de verstrekking van gemeentelijke subsidies;

  • Innovatie: een bewust gekozen verandering in het aanbod om bijvoorbeeld de kwaliteit en/of de efficiëntie van de dienstverlening te verbeteren of (zorg)verlening aan nieuwe doelgroep(en) te ontwikkelen en te realiseren;

  • Sociaal domein: de beleidsterreinen werk en inkomen, zorg, welzijn, opvoeding en jeugdzorg, voor zover de uitvoering daarvan berust bij de gemeenten;

  • Transformatie: het proces dat is gericht op het realiseren van de beoogde inhoudelijke effecten van de stelselwijziging (transitie) in het sociaal domein, namelijk snellere, betere, effectievere en integrale zorg en ondersteuning.

  • Stimuleringssubsidie: een eenmalige subsidie die wordt verstrekt voor kleinschalige activiteiten, projecten en initiatieven van inwoners en maatschappelijke organisaties die een vernieuwend karakter dragen om de veranderingen zoals benoemd in het preventieplan te ontwikkelen en te realiseren.

  • Subsidieplafond: het door de gemeenteraad of het college maximaal beschikbaar budget voor de betreffende subsidies.

 

Artikel 2 Toepassingsbereik

Het bepaalde in deze subsidieregeling is enkel van toepassing op de verstrekking van incidentele subsidies door burgemeester en wethouders voor de in artikel 3 bedoelde activiteiten.

 

Artikel 3 Activiteiten

Subsidie kan uitsluitend worden verstrekt voor het stimuleren van activiteiten die uitvoering geven aan het Preventieplan Sociaal Domein die gericht zijn op innovatie. Versterking van het lokale preventieve veld en/of een verbetering van een bestaand product, dienst of proces wordt ook gezien als innovatie en kan daarom aanspraak maken op subsidie. Er wordt ingezet op de transformatie (verandering van werkwijze) binnen het sociaal domein.

 

Artikel 4 Doelgroep

Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan rechtspersonen en natuurlijke personen, die activiteiten uitvoeren ten dienste van de inwoners van Hendrik-Ido-Ambacht.

 

Artikel 5 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen

  • 1.

    Voor subsidie komen de redelijk gemaakte kosten in aanmerking die direct verbonden zijn met de uitvoering van een activiteit als bedoeld in artikel 3.

  • 2.

    Niet voor subsidie in aanmerking komen de kosten van:

  • onvoorziene kosten die meer dan 5% van de totale begroting bedragen;

  • kosten die ten behoeve van de in aanmerking komende activiteiten gerealiseerd worden vóór datum van toekenning;

  • kosten die ten behoeve van de in aanmerking komende activiteiten na de einddatum van de projectperiode worden gerealiseerd.

 

Artikel 6 Subsidieplafond

Het subsidieplafond wordt jaarlijks voor het daaropvolgende jaar vastgesteld door het college.

 

Artikel 7 Berekening van uurtarieven, uniforme kostenbegrippen

  • 1.

    Als gebruik wordt gemaakt van inzet van personeel, dan worden deze personeelskosten berekend op basis van de voor de desbetreffende instelling geldende salaristabellen of tarieven.

  • 2.

    In overige gevallen kan een vrijwilligersvergoeding worden opgenomen in de begroting.

 

Artikel 8 Beoordeling

  • 1.

    Het college van burgemeester en wethouders wijst de wethouder sociaal domein aan om de aanvragen te beoordelen.

  • 2.

    Het toekennen van een subsidie tot een bedrag van € 10.000 is gemandateerd aan de wethouder sociaal domein. Over subsidies van € 10.000 tot € 50.000 beslist het college van burgemeester en wethouders op advies van de wethouder sociaal domein.

  • 3.

    Het college bundelt de aanvragen van € 10.000 tot € 50.000 en informeert de raad hier jaarlijks over.

  • 4.

    Bij het toetsen van de aanvraag wordt rekening gehouden met:

    • a.

      inhoudelijke strekking en reikwijdte;

    • b.

      haalbaarheid;

    • c.

      moment van indienen;

    • d.

      mate waarin het idee passend is bij het preventieplan;

    • e.

      de mogelijkheden van alternatieve financiering dan wel cofinanciering door de aanvrager zelf of derden.

  • 5.

    Daarnaast moet de activiteit passen binnen de uitgangspunten van het preventieplan en ten minste aan twee van de volgende criteria voldoen:

    • a.

      van individuele naar collectieve voorziening

    • b.

      van organisaties die alleen opereren naar een netwerkaanpak

    • c.

      van professionele hulp naar vrijwillige inzet vanuit de samenleving

    • d.

      van reactief naar proactief

    • e.

      van live en analoog naar digitaal

  • 6.

    De subsidie wordt verdeeld op basis van volgorde van ontvangst van de aanvragen, totdat het subsidieplafond is bereikt.

  • 7.

    Bij gelijktijdig ontvangen aanvragen wordt bij het bereiken van het subsidieplafond de subsidie naar rato verdeeld.

 

Artikel 9 Aanvraag

  • 1.

    Een aanvraag om subsidie wordt digitaal dan wel schriftelijk ingediend bij burgemeester en wethouders met gebruikmaking van een aanvraagformulier.

  • 2.

    In afwijking van artikel 5 van de ASV dient de aanvraag om een subsidie het volgende te bevatten:

    • a.

      een omschrijving van het idee;

    • b.

      een omschrijving van de opgave c.q. het speerpunt van het preventieplan waarop het idee is gericht;

    • c.

      een omschrijving van het gewenste resultaat en (maatschappelijk) effect;

    • d.

      een omschrijving van de uitvoering van het idee;

    • e.

      een omschrijving van de manier waarop sturing, monitoring en evaluatie plaats zal vinden;

    • f.

      een omschrijving van de wijze waarop met andere partijen zal worden samengewerkt om het idee tot uitvoering te brengen;

    • g.

      een omschrijving van de kosten die aan het idee verbonden zijn.

 

Artikel 10 Aanvraagtermijn

Een aanvraag voor een eenmalige stimuleringssubsidie kan gedurende het gehele jaar worden ingediend, in afwijking van artikel 7, eerste lid van de ASV.

 

Artikel 11 Beslistermijn

  • 1.

    De wethouder sociaal domein nodigt de indiener van de aanvraag uit voor een gesprek om de aanvraag te bespreken. De uitnodiging hiervoor wordt verstuurd binnen twee weken na de ontvangst van de aanvraag.

  • 2.

    Binnen uiterlijk twee weken na dit gesprek beslist de wethouder sociaal domein op de in artikel 8 lid 2 aan hem gemandateerde aanvragen op de aanvraag.

  • 3.

    Het college van burgemeester en wethouders beslist op de aan hen in artikel 8 lid 2 toegewezen aanvragen binnen 6 weken.

  • 4.

    Deze termijnen kunnen éénmalig worden verlengd met 4 weken.

 

Artikel 12 Weigeringsgronden

In aanvulling op artikel 8 van de ASV wordt een subsidie geweigerd als sprake is van ten minste een van de onderstaande situaties:

  • 1.

    de activiteiten niet voldoen aan de criteria en/of voorwaarden van deze regeling;

  • 2.

    de uitvoering van de activiteiten waarvoor subsidie wordt gevraagd, is begonnen voordat de aanvraag is ontvangen;

  • 3.

    het subsidieplafond voor de stimuleringssubsidies is bereikt;

  • 4.

    er binnen de gemeentebegroting geen middelen beschikbaar zijn voor eenmalige ondersteuningssubsidies;

  • 5.

    de aanvraag betrekking heeft op individuele 'problematiek';

  • 6.

    de aanvraag al eerder op inhoudelijke gronden is afgewezen en nogmaals in dezelfde vorm en met de dezelfde inhoud wordt ingediend;

  • 7.

    de aanvraag binnen de aanvraagtermijn onvolledig is ingediend en niet binnen uiterlijk 3 werkdagen na melding door de gemeente bij de aanvrager volledig is aangevuld;

  • 8.

    de aanvraag is gericht op persoonlijk of bedrijfsmatig winstbejag;

  • 9.

    de aanvraag een project betreft waarvoor de gemeente al in de kosten heeft bijgedragen of (deels) al eerder heeft gesubsidieerd.

 

Artikel 13 Tussentijdse verantwoording

In aanvulling op de ASV wordt bij subsidies van meer dan €5.000 de subsidieontvanger verplicht tot een tussentijdse verantwoording. Deze verantwoording bestaat uit:

  • 1.

    het organiseren van een werkbezoek met een presentatie van de activiteiten, waarvoor subsidie is verstrekt. Het bezoek wordt geïnitieerd door de gemeente, zodat de gemeente tussentijds inzicht krijgt in de activiteiten en de behaalde resultaten;

  • 2.

    een tussentijds verslag, 6 maanden na start van het project, over de inhoudelijke en financiële voortgang en de resultaten.

 

Artikel 14 Eindverantwoording

Eindverantwoording geschiedt overeenkomstig artikel 12, 13 en 14 van de ASV.

 

Artikel 15 Bevoorschotting en uitbetaling

In geval van verlening van een subsidie geschiedt dit overeenkomstig artikel 12, 13 en 14 van de ASV.

 

Artikel 17. Hardheidsclausule

  • 1.

    Burgemeester en wethouders kunnen deze regeling in individuele gevallen buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover de toepassing van die bepalingen voor de subsidieaanvrager of - ontvanger gevolgen zou hebben die onevenredig zijn in verhouding tot de met de betrokken bepalingen te dienen doelen.

Toepassing van het vorige lid wordt gemotiveerd in het besluit en hiervan wordt periodiek verslag gedaan aan de raad.

Artikel 19. Slotbepalingen

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2021.

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als Subsidieregeling stimuleringsbudget Preventieplan Sociaal Domein

 

 

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hendrik Ido Ambacht, 8 december 2020,

De burgemeester, De secretaris,

J. Heikoop A.J.M. Martens