Organisatie | Groningen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Nadere regels deelscooters 2021 gemeente Groningen |
Citeertitel | Nadere regels deelscooters 2021 gemeente Groningen |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
21-01-2021 | Nieuwe regeling | 12-01-2021 | 575182-2020 |
Het college kan in ieder geval de volgende voorschriften en beperkingen aan een vergunning verbinden:
Het college kan een vergunning intrekken als vergunninghouder handelt in strijd met deze nadere regels of met de voorschriften die deel uitmaken van de vergunning.
Het college kan een vergunning weigeren wanneer blijkt dat aanvrager niet zal voldoen aan het gestelde in deze nadere regels of aan de voorschriften als bedoeld in artikel 6.
Het college en vergunninghouder evalueren tweemaal per kalenderjaar de gang van zaken betreffende het aanbieden van deelscooters.
DE BIJLAGE BEOORDELINGSCRITERIA EN PUNTENTOEKENNING VERGELIJKENDE TOETS, ALS BEDOELD IN ARTIKEL 3 VAN DE NADERE REGELS DEELSCOOTERS 2021
Voor het aanvragen van een vergunning voor het aanbieden van deelscooters in de gemeente Groningen hanteren wij onderstaande beoordelingscriteria en puntentelling voor de vergelijkende toets. Wij verzoeken u in uw aanvraag aan te sluiten bij de volgorde zoals wij die hanteren.
De beoordeling van de aanvragen geschiedt op basis van de volgende door de aanvrager aan te leveren plannen en beschrijvingen, waarbij geldt dat ieder(e) plan of beschrijving maximaal twee A4 mag beslaan:
een klachtenplan, waarin in ieder geval is opgenomen hoe klachten van derden (niet-zijnde klanten) kunnen worden ingediend, binnen welke termijn en op welke wijze klachten worden opgevolgd, hoe de afhandeling van klachten wordt geregistreerd en hoe de indiener van de klacht op de hoogte wordt gesteld van de afhandeling;
een onderhoudsplan, waarin ten minste is beschreven hoe vaak deelscooters minimaal onderhouden worden, hoe de deelscooters geïnspecteerd worden op gebreken, hoe snel kapotte deelscooters van straat gehaald worden en hoe snel deelscooters met een (bijna) lege accu opgeladen of van straat gehaald worden;
een benuttingsplan, waarin ten minste is beschreven in welke gebieden binnen de gemeente de deelscooters in elk geval zullen worden aangeboden (stations, P+R terreinen, Hoogkerk, Meerstad, Ten Boer en Haren), welke maatregelen worden genomen om het gebruik van deelscooters te vergroten, en waarin wordt ingegaan op communicatie en marketing en (andere) effectieve maatregelen om het gebruik van deelscooters te vergroten (ook bij slecht weer);
De puntentoekenning aan bovengenoemde plannen en beschrijvingen in het kader van de vergelijkende toets is hierna omschreven. Indien een beschrijving niet of onvoldoende smart is, of niet aansluit bij wat de gemeente beoogt, kan de gemeente Groningen besluiten om minder punten toe te kennen. Als niet volledig aan het criterium wordt voldaan, worden geen of minder punten toegekend.
2.1 Klachtenplan (maximaal 150 punten)
2.2 Onderhoudsplan (maximaal 100 punten)
2.3 Herverdelingsplan (maximaal 200 punten)
2.4 Interoperabiliteitsplan (maximaal 50 punten)
2.5 Veiligheidsplan (maximaal 100 punten)
2.6 Benuttingsplan (maximaal 100 punten)
2.7 Data en persoonsgegevensplan (maximaal 50 punten)
Groningen is een magneet voor mensen en bedrijvigheid in Noord-Nederland. Het is één van de sterkst groeiende gemeenten van Nederland en de banenmotor voor Noord-Nederland. Naar verwachting groeit Groningen naar 250.000 inwoners in 2035 en neemt het aantal arbeidsplaatsen toe met 15.000. Daar tegenover staat de bevolkingskrimp in de regio waardoor voorzieningen in Groningen nog belangrijker worden en meer bezoek trekken. Met als gevolg dat de dagelijkse pendel tussen Groningen en de omliggende regio gaat toenemen. Om Groningen ook in de toekomst duurzaam, bereikbaar én aantrekkelijk te houden, is een verandering in mobiliteit nodig. De impact van verkeer op het stedelijk gebied dient in balans te worden gebracht met aantrekkelijke en leefbare ruimtes. En het terugdringen van de CO2-uitstoot in het kader van de klimaatdoelstellingen vraagt een transitie naar emissievrije mobiliteit.
Deelmobiliteit biedt de kans om deze maatschappelijke doelen te bereiken. Vervoersmiddelen in Groningen kennen in overgrote meerderheid één eigenaar en staan voor 95% van de tijd stil op straat. Door in te zetten op deelscooters kan de groeiende hoeveelheid vervoersbewegingen met minder vervoersmiddelen gemaakt worden. Dit zorgt voor een verschuiving van bezit naar gebruik, van product naar dienst en van modaliteit naar mobiliteit. De elektrische deelscooter is een welkome aanvulling voor de reis van deur-tot-deur in combinatie met bijvoorbeeld de auto of het openbaar vervoer op een P+R terrein of andere openbaar vervoer hub.
Bovendien, om de afhankelijkheid van de eigen auto verder te kunnen verlagen, dienen inwoners te beschikken over andere vervoersalternatieven. De deelscooter draagt hier aan bij en vergroot de keuzevrijheid voor vervoersmiddelen. Dit verlaagt de parkeerdruk op straat en geeft daarmee voorrang aan de gewenste invulling van de openbare ruimte: meer ruimte voor voetgangers, ontmoeting, spelen, recreëren en groen. Ten slotte zijn deelscooters een aanvulling op het openbaar vervoer in gebieden die minder goed ontsloten zijn en houden ze plaatsen bereikbaar tijdens grote bouwwerkzaamheden en omleidingen.
Met het verlenen van vergunningen voor deelscooters geven wij aanbieders de mogelijkheid om in onze gemeente deelscooters aan te bieden binnen de door ons gestelde voorwaarden. Daarmee houden we de regie over de wijze waarop deelscooters worden aangeboden en minimaliseren we eventuele overlast in de openbare ruimte. Daarmee sturen we op het wenselijk gebruik van de deelscooter in Groningen. Indien aanbieders van deelscooters zich niet houden aan de nadere regels of de voorschriften die deel uitmaken van de vergunning voor het aanbieden van deelscooters, zullen maatregelen worden getroffen. Lichte overtredingen leiden tot een waarschuwing. Meerdere overtredingen van dezelfde aard kunnen zelfs leiden tot een (gedeeltelijke) intrekking van de vergunning. Dat geldt ook als de overtredingen veroorzaakt worden door de gebruikers van de deelscooters en de aanbieder daar niet adequaat tegen optreedt of anderszins passende maatregelen neemt.