Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gorinchem

Mandaatbesluit 2021 gemeente Gorinchem

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieGorinchem
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingMandaatbesluit 2021 gemeente Gorinchem
CiteertitelMandaatbesluit 2021 gemeente Gorinchem
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp
Externe bijlagenBijlage 1 Mandaatregister 2021 Bijlage 2 Lijst met gebruikte afkortingen

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht
  2. Wet open overheid
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

28-05-2022bijlage 1

26-04-2022

gmb-2022-239015

21-01-202128-05-2022Mandaatbesluit 2021 gemeente Gorinchem

12-01-2021

gmb-2021-17556

Tekst van de regeling

Intitulé

Mandaatbesluit 2021 gemeente Gorinchem

Burgemeester en wethouders van Gorinchem en de burgemeester van Gorinchem, ieder voor zover het diens bevoegdheden betreft;

 

gelet op afdeling 10.1.1. van de Algemene wet bestuursrecht, de Gemeentewet, alsmede op de betreffende bepalingen in bijzondere wetten;

 

BESLUITEN:

 

  • I.

    In te trekken “Mandaatbesluit gemeente Gorinchem 2019” in werking getreden op 9 juli 2019;

  • II.

    In te trekken “Machtigings- en volmachtbesluit gemeente Gorinchem 2019” in werking getreden op 27 mei 2019;

  • III.

    In te trekken “Interne instructie machtigings- en volmachtbesluit gemeente Gorinchem 2019” in werking getreden op 27 mei 2019;

  • IV.

    IV. Vast te stellen “Mandaatbesluit 2021 gemeente Gorinchem”;

 

ALGEMEEN:

Artikel 1

Aan de medewerkers van de gemeente Gorinchem mandaat te verlenen om;

  • a.

    besluiten voor te bereiden;

  • b.

    besluiten te nemen, in te trekken of te wijzigen;

  • c.

    aan besluiten voorschriften te verbinden;

  • d.

    besluiten te ondertekenen;

  • e.

    besluiten bekend te maken, en;

  • f.

    besluiten af te doen,

met betrekking tot bij of krachtens de wet gegeven bevoegdheden indien en zover de functies van deze medewerkers als zodanig zijn aangegeven en omschreven in de bij dit besluit behorende mandaatregister.

Artikel 2

Aan de medewerkers van de gemeente Gorinchem mandaat te verlenen om in naam van het college en de burgemeester andere handelingen dan besluiten te verrichten indien en voor zover de functies van deze medewerkers als zodanig zijn aangegeven en omschreven in de bij dit besluit behorende mandaatlijst.

 

Artikel 3

Deze mandaatregeling geldt niet voor de bevoegdheid tot:

  • a.

    het vaststellen, wijzigen of intrekken van algemeen verbindende voorschriften;

  • b.

    het beslissen op een bezwaarschrift of klacht, als bedoeld in titel 9.1 van de Algemene wet bestuursrecht;

  • c.

    het vaststellen, wijzigen of intrekken van beleidsregels.

 

Artikel 4

Aan de gemeentesecretaris en de directeur de bevoegdheid te geven ondermandaat ten aanzien van de onder artikel 1 van dit besluit aan hen gegeven mandaten, te verlenen aan teammanagers, opgavemanagers en andere medewerkers. In het ondermandaatbesluit kunnen instructies worden gegeven die bij het uitoefenen van de ondergemandateerde bevoegdheden in acht dienen te worden genomen. Op ondermandaatbesluiten zijn de bepalingen van dit besluit van overeenkomstige toepassing.

De teammanagers, opgavemanagers en andere medewerkers die worden gemandateerd door de gemeentesecretaris of de directeur kunnen deze ondergemandateerde bevoegdheden niet verder ondermandateren.

 

Artikel 5

In geval van afwezigheid van de mandataris aan wie, bij of krachtens dit besluit bevoegdheden zijn toegekend, worden deze bevoegdheden uitgeoefend door hun plaatsvervanger, waar een plaatsvervanger is aangewezen of hun waarnemer, waar een waarnemer is aangewezen.

 

 

 

Artikel 6

  • 1.

    Dat de burgemeester wordt vervangen door een loco-burgemeester.

  • 2.

    Dat de vervanging van de gemeentesecretaris als volgt is geregeld:

  • a.

    1e loco-secretaris: directeur

  • b.

    2e loco-secretaris: concerncontroller

  • c.

    3e loco-secretaris: teammanager financiën

  • 3.

    Dat de vervanging van de directeur als volgt is geregeld:

  • a.

    teammanager informatie en ondersteuning

  • b.

    teammanager advies

  • c.

    teammanager leefbaarheid en onderwijs

  • d.

    teammanager veerdienst en haven

  • 4.

    Dat de vervanging van het management als volgt is geregeld:

Vervangingsoverzicht management

Tm = teammanager

1e vervanger

2e vervanger

Tm Veerdienst en Haven

Tm Veiligheid en Toezicht

Tm Toerisme en Cultuur

Tm Buitendienst

Tm Stadsbeheer

Tm Stadsontwikkeling

Tm Onderwijs en Leefbaarheid

Tm Samenleving

-

Tm Dienstverlening

Tm Toerisme en cultuur

-

Tm Financiën

Tm Stadsontwikkeling

Team Stadsbeheer

Tm Toerisme en Cultuur

Tm Dienstverlening

-

Tm Stadsbeheer

Tm Buitendienst

Tm Stadsontwikkeling

Tm Samenleving

Tm Onderwijs en Leefbaarheid

-

Tm Informatie en Ondersteuning

Tm Advies

Tm Financiën

Tm Advies

Tm Informatie en Ondersteuning

Tm Financiën

Tm Stadsontwikkeling

Tm Financiën

Tm Stadsbeheer

Tm Veiligheid en Toezicht

Tm Veerdienst en Haven

Tm Toerisme en Cultuur

 

 

 

Artikel 7

Aan de gemeentesecretaris, de directeur, teammanagers en opgavemanagers mandaat te verlenen om door het college en de burgemeester genomen besluiten namens deze bestuursorganen te ondertekenen. In dat geval moet uit het besluit blijken, dat het door het bestuursorgaan zelf is genomen.

 

Artikel 8

Dat de wijze van ondertekening als volgt geschiedt:

  • 1.

    Dat een op grond van mandaat genomen besluit vermeldt namens welk bestuursorgaan het besluit is genomen.

  • 2.

    Zowel bij uitoefening van het beslissingsmandaat als het ondertekeningsmandaat over opgedragen bevoegdheden van het college, worden uitgaande stukken als volgt ondertekend:

  • "Namens het college van burgemeester en wethouders van Gorinchem,

  • [handtekening gemandateerde]

  • [zijn/haar naam]

  • [de functieaanduiding van de gemandateerde]”

  • 3.

    Bij uitoefening van het beslissingsmandaat en het ondertekeningsmandaat over opgedragen bevoegdheden van de burgemeester worden uitgaande stukken als volgt ondertekend:

  • "Namens de burgemeester van Gorinchem,

  • [handtekening gemandateerde]

  • [zijn/haar naam]

  • [de functieaanduiding van de gemandateerde]”

  • 4.

    Op overeenkomstige wijze vindt ondertekening plaats als er sprake is van een volmacht of machtiging.

  • 5.

    Bij plaatsvervanging treedt de plaatsvervanger in de functie van degene die hij vervangt en vindt, al naar gelang de bevoegdheid, ondertekening plaats overeenkomstig het bepaalde onder lid 2 of lid 3 van dit artikel, met dien verstande dat de naam en de handtekening van de vervanger worden vermeld.

 

Artikel 9

  • 1.

    Dat een algemene interne instructie aan medewerkers ten behoeve van de uitoefening van (rechts)handelingen zoals bedoeld in “Mandaatbesluit 2021 gemeente Gorinchem” gevolgd dient te worden;

  • 2.

    Dat de algemene interne instructie de volgende inhoudt heeft:

  • Dat de medewerker verplicht is, voordat hij gebruik maakt van de bevoegdheden uit het “Mandaatbesluit 2021 gemeente Gorinchem”, met het bestuursorgaan of de betreffende bestuurder overleg pleegt en, zo nodig, ter beoordeling voorlegt, of van de bevoegdheid gebruik kan worden gemaakt indien:

  • a.

    De verwachting is gerechtvaardigd dat de uitoefening van de bevoegdheid (of bevoegdheden) grote juridische, financiële of politiek-bestuurlijke gevolgen krijgt of vermoedelijk zal krijgen;

  • b.

    Er mogelijk sprake is van strijd met vastgesteld beleid;

  • c.

    Niet begrote financiële of andere belangrijke gevolgen zijn te verwachten of anderszins een aanmerkelijk beslag op financiële middelen is te verwachten;

  • d.

    Dat de betreffende bevoegdheid (of bevoegdheden)in relatie staan tot een onderwerp dat sterk in de publieke belangstelling staat of vermoedelijk zal staan en politiek-bestuurlijke gevoeligheden kent;

  • e.

    Door gebruikmaking van de bevoegdheid (of bevoegdheden) door de medewerker de schijn kan worden gewekt van vooringenomenheid of belangenverstrengeling;

  • f.

    Er twijfel bestaat of de aard van de bevoegdheid (of bevoegdheden) zich tegen de volmachtverlening of machtiging verzet;

  • g.

    de mandaatgever vooraf te kennen heeft gegeven zelf te willen beslissen.

 

Artikel 10

Dat dit besluit wordt aangehaald als: “Mandaatbesluit 2021 gemeente Gorinchem”.

 

Artikel 11

Te bepalen dat dit besluit algemeen bekend wordt gemaakt op 20 januari 2021.

Gorinchem, 12 januari 2021

 

 

 

 

 

 

 

Bijlagen:

  • 1.

    Mandaatregister 2021 gemeente Gorinchem

  • 2.

    Lijst met gebruikte afkortingen

 

Burgemeester en wethouders van Gorinchem,

de secretaris, de burgemeester,

C. Bos R. Melissant-Briene

De burgemeester van Gorinchem,

R. Melissant-Briene