Organisatie | Kerkrade |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling Beheer en Toezicht BRP Gemeente Kerkrade 2020 |
Citeertitel | Regeling Beheer en Toezicht BRP Gemeente Kerkrade 2020 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Regeling beheer en toezicht basisregistratie personen gemeente Kerkrade van 23 september 2014
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
21-01-2021 | Nieuwe regeling | 08-12-2020 | 20n00532 |
Hoofdstuk 2 Het informatiebeheer
De informatiebeheerder beheert de gemeentelijke voorziening, de informatievoorziening en het autorisatiebesluit.
De informatiebeheerder voorziet in:
a. een jaarlijkse planning van de beheeractiviteiten;
b. een jaarlijkse rapportage aan het college van burgemeester en wethouders over de bij a. bedoelde
planning, waarbij tevens inzicht wordt gegeven in de kengetallen van de bijhoudings- en
c. een jaarlijkse rapportage over de resultaten die voortvloeien uit de in artikel 13 bedoelde
d. administratieve beheerprocedures, voor zover hier niet door of bij de wet in is voorzien;
e. periodiek overleg tussen hem en de op basis van de regeling aangewezen beheerders;
f. richtlijnen voor de bijhouding van de Basisregistratie personen.
De informatiebeheerder is verantwoordelijk voor:
a. de uitvoering van het periodieke onderzoek op grond van artikel 4.3 van de Wet naar de inrichting, de werking en de beveiliging van de basisregistratie, alsmede naar de verwerking van gegevens in de basisregistratie;
b. de periodieke toezending van een uittreksel van de resultaten van het onderzoek aan de autoriteit persoonsgegevens en aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
De informatiebeheerder adviseert het college van burgemeester en wethouders over de navolgende aspecten die voortvloeien uit deze basisregistratie te weten:
De informatiebeheerder beslist:
a. over de installatie van nieuwe of gewijzigde versies van het toepassingssysteem voor de
b. op verzoeken van organen van de gemeente tot het verkrijgen van gegevens uit de Basisregistratie personen;
c. op verzoeken van derden als genoemd in artikel 3.6 van de Wet en als genoemd in de bij
Verordening BRP genoemde derden tot het verkrijgen van gegevens uit de Basisregistratie
d. over de wijze van de verstrekking van gegevens met betrekking tot het bepaalde in dit artikel,
De informatiebeheerder ziet er op toe dat:
a. de in deze regeling opgenomen bepalingen worden nageleefd;
b. de behandeling en afhandeling van verzoeken om gegevensverstrekking als genoemd in artikel 7
geschiedt volgens de bepalingen uit de wet, de Verordening BRP Gemeente Kerkrade 2020 en
Algemene Verordening Gegevensbescherming;
c. de bij of krachtens de wet opgelegde verplichtingen ten aanzien van inrichting en bijhouding,
evenals de beveiliging van de gemeentelijke voorziening voor de Basisregistratie personen
d. dat alle in artikel 3, lid 1 genoemde functionarissen, alsmede de systeembeheerder op de hoogte
zijn van de installatie van nieuwe of gewijzigde versies van het toepassingssysteem voor de
gemeentelijke voorziening voor de Basisregistratie personen en van de gevolgen van deze
e. de beveiligingsvoorschriften die voortvloeien uit het informatiebeveiligingsplan worden
Hoofdstuk 3 Het gegevensbeheer
De gegevensbeheerder is verantwoordelijk voor:
a. de juistheid, actualiteit en betrouwbaarheid van de gegevens die opgenomen zijn of worden in de gemeentelijke voorziening voor de Basisregistratie personen;
b. het beheer van documentatie op het gebied van de wet en overige regelgeving op het gebied van de Basisregistratie personen;
c. de communicatie met de overheidsorganen aan wie gegevens worden verstrekt uit de Basisregistratie personen en andere houders van voorzieningen voor de Basisregistratie personen over gegevensverwerking;
d. het verwerken van complexe mutaties en correcties met betrekking tot de Basisregistratie personen;
e. het uitzetten van richtlijnen met betrekking tot het actualiseren en corrigeren van persoonsgegevens in de gemeentelijke voorziening voor de Basisregistratie personen.
De gegevensbeheerder beslist binnen 5 werkdagen op het in behandeling nemen van een melding van een overheidsorgaan die gerede twijfel heeft over de juistheid van een in de gemeentelijke voorziening van de Basisregistratie personen opgenomen (authentiek) gegeven en stelt het overheidsorgaan in kennis van deze beslissing.
De gegevensbeheerder voorziet in:
1. de behandeling van wijzigingsverzoeken als bedoeld in artikel 2.57, 2.58 en 2.60 van de Wet BRP;
2. controlewerkzaamheden ter waarborging van de kwaliteit van de Basisregistratie personen.
De gegevensbeheerder/kwaliteitsmedewerker BRP is bevoegd, vanuit de in artikel 10 bedoelde
verantwoordelijkheid de gegevensverwerkers aanwijzingen te geven betreffende de opname en
bijhouding van gegevens in de gemeentelijke voorziening voor de Basisregistratie personen.
De systeembeheerder (Parkstad IT/PRLC) is verantwoordelijk voor het technisch onderhoud van het toepassingssysteem waarmee de gemeentelijke voorziening voor de Basisregistratie personen wordt gevoerd (hierna toepassingssysteem).
De systeembeheerder (Parkstad IT/PRLC) voorziet in:
a. de fysieke beveiliging van het toepassingssysteem;
b. een dagelijkse back-up die wordt ondergebracht in een daartoe uitgeruste en beveiligde ruimte op een andere locatie dan de ruimte waarin de apparatuur voor de gemeentelijke voorziening van de BRP is opgesteld;
c. de technische installatie van gewijzigde of nieuwe versies van het toepassingssysteem;
d de beschikbaarheid van het toepassingssysteem overeenkomstig hetgeen daarover intern en met derden is overeengekomen.
De systeembeheerder (Parkstad IT/PRLC) is bevoegd:
a. direct maatregelen te treffen wanneer de continuïteit van het toepassingssysteem of de daarin
opgeslagen informatie acuut in het geding is; hij is verplicht achteraf ter zake te rapporteren aan
b. aanwijzingen te geven over:
Hoofdstuk 5 Het Applicatiebeheer
De applicatiebeheerder BRP voorziet in:
1. de communicatie bij storingen in hard- en software;
2. een logboek waarin bijzondere gebeurtenissen worden bijgehouden;
3. de toekenning van de autorisatieniveaus voor actualiseringen aan de gegevensverwerkers, de gegevensbeheerder, de applicatiebeheerder BRP en de informatiebeheerder op grond van een besluit van de informatiebeheerder;
4. de bijhouding van een dossier van de autorisaties, die overeenkomstig artikel 7 door de informatiebeheerder zijn toegekend;
5. het testen en evalueren van nieuwe versies van het toepassingssysteem, alsmede het testen en evalueren van nieuwe apparatuur;
6. de beoordeling van de gevolgen van de installatie van nieuwe en of gewijzigde versies van het toepassingssysteem;
7. de bijhouding van een verzameling van alle problemen en klachten, die bij het gebruik van het toepassingssysteem ontstaan;
8. een oplossing, eventueel door inschakeling van de systeembeheerder (Parkstad IT/PRLG) of een derde, voor de onder 7 genoemde problemen en klachten;
9. de voorlichting aan de alle in artikel 2 genoemde functionarissen met betrekking tot de gevolgen van een nieuwe of gewijzigde versie van het toepassingssysteem;
10. de coördinatie van de werkzaamheden in geval van uitwijk in overleg met de systeembeheerder (Parkstad IT/PRLG)
11 .de vormgeving en Ínhoud van documenten, die rechtstreeks aan de Basisregistratie personen worden ontleend;
12. de afhandeling van verzoeken omtrent managementgegevens;
13. een zo spoedig mogelijke oplossing in geval van storingen binnen het toepassingssysteem, zo nodig door inschakeling van een derde.
De applicatiebeheerder BRP is verantwoordelijk voor:
a. de ondersteuning bij het gebruik van het toepassingssysteem;
b. het tijdig opschonen van de relevante bestanden in de database;
c. het beheer van de tabellen van de Basisregistratie personen;
De applicatiebeheerder BRP is bevoegd:
a. gegevensverwerkers en het personeel van externe afdelingen/diensten die direct toegang hebben tot de Basisregistratie personen aanwijzingen te geven over het gebruik van het toepassingssysteem;
b. over het gebruik van de Basisregistratie personen gedragsregels op te stellen.
De applicatiebeheerder BRP is verantwoordelijk voor de gehele of gedeeltelijke uitvoering van de uitwijkprocessen zoals beschreven in de procedure uitwijk van het informatiebeveiligingsplan.
Hoofdstuk 6 Het privacy beheer
De privacybeheerder adviseert over:
a. de afhandeling van de verzoeken om inzage in de Basisregistratie personen overeenkomstig artikel 2.55 van de wet respectievelijk artikel 15 van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (inzage);
b. de behandeling van alle verzoeken om verstrekkingsbeperking die op basis van artikel 2.59 van de wet ingediend worden en de eventuele privacy toets als bedoeld in artikel 3.21 lid 2 van de wet;
c. de afhandeling van verzoeken is in lijn met uitwerkingen van de Algemene Verordening Gegevensbescherming;
d. de kennisgeving is in lijn met uitwerking van de Algemene Verordening Gegevensbescherming;
e. de afhandeling van verzoeken om inzage in verstrekkingen uit de Basisregistratie personen aan overheidsorganen en derden.
De privacybeheerder is bevoegd:
a. op grond van het in artikel 25, sub b genoemde toezicht, alle gebruikers van gegevens uit de Basisregistratie personen aanwijzingen te geven;
b. ongevraagd advies uit te brengen over alle procedures en producten die betrekking hebben op de Basisregistratie personen, waarbij de persoonlijke levenssfeer in het geding is.
Hoofdstuk 7 De Gegevensverwerking (kwaliteit)
De gegevensverwerkers voorzien in:
1. het verwerken van de gegevens in de Basisregistratie personen overeenkomstig de voorschriften van de krachtens de wet voorgeschreven systeembeschrijving (Logisch Ontwerp) en de handleiding uitvoeringsprocedures, voor zover daartoe door de applicatiebeheerder geautoriseerd;
2. het verzamelen van de daarvoor bestemde gegevens;
3. de archivering van de brondocumenten op grond waarvan de gegevens zijn verwerkt;
4. de behandeling van mutaties;
5. de behandeling van het netwerkverkeer;
6. de behandeling van de foutverslagen, voortvloeiend uit de inkomende netwerk- berichten;
7. de toetsing van de waarde die aan overgelegde brondocumenten kan worden toegekend aan de hand van artikel 2.8 van de wet en ziet erop toe dat geen gegevens worden verwerkt uit documenten waaraan bij of krachtens de Wet geen ontleningstatus is gegeven;
8. de dagelijkse controle van de in de Basisregistratie personen aangebrachte actualiseringen;
9. de kennisgeving aan de ingeschrevene voor wat betreft de verwerking van:
- wijziging van het naamgebruik;
- vervolginschrijving voor zover het een adreswijziging betreft die leidt tot opname in de Basisregistratie personen;
10 de toezending van de complete persoonslijst aan de ingeschrevene ingeval van een inschrijving in de Basisregistratie personen;
11. de afhandeling van de verzoeken om inzage in de Basisregistratie personen overeenkomstig artikel 2.55 van de wet respectievelijk artikel 15 van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (inzage)
12. de behandeling van alle verzoeken om verstrekkingsbeperking die op basis van artikel 2.59 van de wet ingediend worden en de eventuele privacytoets als bedoeld in artikel 3.21 lid 2 van de wet;
13. de afhandeling van verzoeken conform de Algemene Verordening Gegevensbescherming;
14. de kennisgeving ingevolge artikel 19 van de Algemene Verordening Gegevensbescherming;
15. de afhandeling van verzoeken om inzage in verstrekkingen uit de Basisregistratie personen aan overheidsorganen en derden.
1. beslissen op aangiften en verzoekschriften die op grond van de wet worden gedaan met inachtneming van het gestelde in artikel 26 en voor zover hier niet op andere wijze in is voorzien;
2. beslissen over het verwerken van resultaten van onderzoeken die zijn ingesteld naar aanleiding van een melding van een overheidsorgaan;
3. stellen overheidsorganen in kennis van de beslissing ingevolge sub b van dit artikel.
De toezichthouders als bedoeld in artikel 4.2 van de Wet BRP, is verantwoordelijk voor het toezicht op de naleving van de verplichtingen van de burger ingevolge hoofdstuk 2, afdeling 1, paragraaf 5 van de Wet BRP.
De toezichthouder controleert of de burger voldoet aan zijn verplichtingen met betrekking tot de inschrijving in de BRP (artikel 2.38), de wijziging van diens adres (2.39), het rechtmatig gebruik van een briefadres (2.40 t/m 2.42), vertrek uit Nederland (2.43), de verstrekking van alle inlichtingen die nodig zijn voor de bijhouding van de BRP.
De toezichthouder ziet er op toe dat, indien de burger niet zelf aan zijn verplichtingen voldoet of kan voldoen, de verplichtingen worden vervuld door degene die daartoe bevoegd is op grond van de artikelen 2.49 en 2.50 van de Wet BRP.
De toezichthouder is in verband met de uitvoering van de taken als genoemd in artikel 32, bevoegd:
a. met uitzondering van het zonder toestemming van een bewoner betreden van een woning, elke plaats te betreden met meeneming van apparatuur (zoals laptop, fotocamera);
b. zich zonodig toegang verschaffen met behulp van de sterke arm;
c. zich te laten vergezellen door personen die door hem zijn aangewezen;
e. inzage te vorderen van een identiteitsbewijs;
f. zakelijke gegevens te vorderen, kopieën te maken of documenten mee te nemen om te kopiëren;
h. rapport op te maken ter zake een geconstateerde overtreding van de bepalingen van de Wet BRP, als genoemd in artikel 32.
De toezichthouder voert zijn werkzaamheden uit in samenspraak met de gegevensverwerker en koppelt het resultaat van zijn werkzaamheden terug aan de gegevensverwerker.
Hoofdstuk 9 Het beveiligingsbeheer
De beveiligingsbeheerder is in het bijzonder verantwoordelijk voor de opstelling en uitvoering van het informatiebeveiligingsplan voor de gemeentelijke voorzieningen waarmee de gemeente Kerkrade uitvoering geeft aan de Wet BRP en voor de informatievoorziening en is tevens verantwoordelijk voor het gegevensmagazijn.
De beveiligingsbeheerder is bevoegd:
a. uit hoofde van diens verantwoordelijkheid als bedoeld in artikel 38, alle gebruikers van gegevens uit de Basisregistratie personen aanwijzingen te geven;
b. ongevraagd advies uit te brengen over alle procedures en producten die betrekking hebben op de Basisregistratie personen, waarbij de beveiliging in het geding is.
a. onderkent en reageert op incidenten en adviseert over de maatregelen die nodig zijn om de gevolgen van een incident te beperken en om herhaling te voorkomen;
b. stelt passende normen en controlemaatregelen op;
c. implementeert beveiligingsmaatregelen;
d. coördineert en handhaaft de uitvoering van de maatregelen als genoemd onder c.
De beveiligingsbeheerder is het aanspreekpunt op het gebied van Informatiebeveiliging en bevordert het beveiligingsbewustzijn bij management en medewerkers.
Hoofdstuk 10 Beveiligingscontrol (CISO)
De controller informatiebeveiliging (CISO) is verantwoordelijk voor het toezicht op naleving van de beveiligingsmaatregelen en -procedures zoals uitgewerkt in het informatiebeveiligingsplan en met inachtneming van de voor de gemeente vastgestelde baseline informatiebeveiliging gemeenten.
De CISO is bevoegd om het management dwingende adviezen te geven ten aanzien van de naleving van de beveiligingsvoorschriften, die voortvloeien uit de Wet BRP en het informatiebeveiligingsplan.
a. beveiligingsvoorschriften die voortvloeien uit de Wet BRP en het informatiebeveiligingsbeleid- en plan worden nageleefd;
b. de in deze regeling opgenomen bepalingen inzake beveiliging worden nageleefd.
De in deze regeling opgenomen bepalingen gelden voor de gemeentelijke voorzieningen als bedoeld artikel 1.2 juncto 1.4 van de Wet BRP evenals voor de in de gemeentelijke voorziening genoemde aangehaakte gegevens en voor de basisgegevens uit de BRP die zich in het gegevensmagazijn bevinden.
Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van
Burgemeester en wethouders van Kerkrade.
De secretaris, de heer H.J.M. Coumans MPM
De burgemeester, mevr. Dr. T.P. Dassen-Housen
De Wet BRP De Wet Basisregistratie personen (Stb. 2013, 315);
Gemeentelijke voorziening De geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens omtrent de ingeschrevenen van de gemeente waarvoor het college van burgemeester en wethouders op grond van artikel 1.9 van de Wet verantwoordelijk is;
Het gegevensmagazijn Het magazijn met persoonsgegevens over personen die zijn ingeschreven in de gemeentelijke voorziening aangevuld met de geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens over personen die niet behoren tot de bevolking van de gemeente;
De ingeschrevene Diegene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de Wet BRP in de basisregistratie is opgenomen;
Centrale voorzieningen De (toekomstige) centrale voorzieningen waarmee de minister van BZK uitvoering geeft aan artikel 1.4 van de Wet BRP;
Het autorisatiebesluit Een besluit als bedoeld in artikel 3.2, eerste lid, van de Wet BRP betreffende de systematische verstrekking van persoonsgegevens uit de centrale voorzieningen;
De informatiebeheerder De functionaris die namens het college van burgemeester en wethouders is belast met de dagelijkse zorg voor de gemeentelijke voorziening, het gegevensmagazijn en het beheer van autorisatiebesluiten;
Het informatiebeheer Het geheel van activiteiten gericht op beleidsvoorbereiding ter zake de Basisregistratie personen, de ontwikkeling van kwaliteitsprocedures, beveiligingsprocedures, verstrekkings- en privacyprocedures, evenals de coördinatie bij de uitvoering van deze procedures;
Het informatiebeveiligingsplan Het informatiebeveiligingsplan voor de gemeentelijke voorziening;
Beveiligingsbeheer Het geheel van activiteiten gericht op de inrichting, organisatie en uitvoering van de beveiliging van de persoonsinformatievoorziening;
Beveiligingscontrol Het geheel van activiteiten gericht op het toezicht op de naleving van de maatregelen en procedures die voortkomen uit het informatiebeveiligingsplan;
Gegevensbeheer Het geheel van activiteiten gericht op de inhoudelijke kwaliteitszorg betreffende het gegevens verzamelen, de gegevensverwerking en de informatievoorziening;
Systeembeheer Het geheel van activiteiten gericht op het onderhouden van de technische aspecten van het toepassingssysteem, waarmee de gemeente uitvoering geeft aan de Wet BRP;
Applicatiebeheer Het geheel van activiteiten gericht op het ondersteunen van het toepassingssysteem voor de gemeentelijke voorziening en de waarborging van continuïteit aan de gebruikerszijde van de informatievoorziening:
Privacy beheer Het geheel van activiteiten gericht op de bescherming van de persoonlijke levenssfeer bij het verzamelen en verwerken van persoonsgegevens in de Basisregistratie personen en de informatievoorziening daaruit;
Gegevensverwerking Het ontlenen van gegevens aan documenten en deze op een voorgeschreven wijze middels het daartoe bestemde toepassingssysteem opnemen in een gegevensbestand;
Toezicht Het geheel van activiteiten die worden ondernomen ter bewerkstelliging van het nakomen van verplichtingen door burgers die op grond van de Wet BRP voor hen gelden.
De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is op grond van artikel 1.9 Wet BRP
verantwoordelijk voor de Basisregistratie personen waarmee de Wet BRP wordt uitgevoerd. De BRP bevat gegevens over alle personen die in Nederland woonachtig zijn (ingezetenen) en over personen die niet in Nederland wonen maar wel een relatie hebben met de Nederlandse overheid (niet-ingezetenen).
Vooralsnog zal de minister aan de Wet BRP uitvoering geven met behulp van de reeds bestaande landelijke voorziening voor de BRP, de CBA-V, en met een voorziening voor registratie voor de nietingezetenen (RNI).
Voor het gebruik van persoonsgegevens uit de BRP kunnen nadere regels worden gesteld bij of krachtens Verordening. De verkrijging van gegevens uit de BRP is gebaseerd op een autorisatiebesluit van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK).
In de praktijk vindt distributie van persoonsgegevens doorgaans niet (meer) rechtstreeks vanuit de BRP plaats, maar vanuit de informatievoorziening. De informatievoorziening wordt gevoed zowel vanuit de BRP (inwoners) als vanuit de centrale voorziening (voor de niet-inwoners en niet-ingezetenen).
Uit oogpunt van privacy, beveiliging en beheer en toezicht is het noodzakelijk voor de BRP een aantal taken te benoemen en vast te leggen in een regeling waarin de hoofdlijnen van het beheer van en toezicht op de BRP is geregeld. Los van de noodzaak verplicht ook de wetgever het college van burgemeester en wethouders via artikel 1.11 Wet BRP, zich te houden aan de nadere regels van de systeembeschrijving (Logisch Ontwerp). Het logisch ontwerp schrijft in hoofdstuk 8 de aanwijzing door burgemeester en wethouders voor van functionarissen die een aantal beheertaken uitvoeren. Deze hebben alleen betrekking op de BRP.
De regeling is formeel gezien bedoeld voor de gegevensverwerking in de BRP. Op de gegevens van inwoners en niet-inwoners is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van toepassing.
Desondanks is het van belang om uit oogpunt van eenheid van persoonsinformatie- en privacy beleid en beheersbaarheid van de informatiestromen ook de voor de informatievoorziening relevante beheeraspecten onder te brengen respectievelijk te integreren in de regeling voor de BRP. Daarmee ontstaat een 'regeling voor informatievoorziening basisgegevens', die zowel betrekking heeft op het beheer van de BRP en de informatievoorziening.
Verdeling beheer- en toezichtrollen
Deze regeling onderkent naast een aantal beheerrollen, te weten informatiebeheer, gegevensbeheer, applicatiebeheer, technisch beheer, beveiligingsbeheer en privacybeheer ook de rol van de gegevensverwerker, toezichthouder en controller informatiebeveiliging. Gegevensverwerkers verwerken uitsluitend de persoonsgegevens voorde BRP. De inhoudelijke verantwoordelijkheid voorde basisgegevens van personen die niet tot de bevolking van de gemeente worden gerekend, ligt namelijk bij de beheerder van de BRP's van de andere gemeenten en bij de beheerder van de centrale voorzieningen, de Minister van BZK.
Beveiligingsbeheer en beveiligingscontrol
De ínhoud van de rol van de beveiligingsbeheerder had onder het regime van de BRP vooral betrekking op toezichtaspecten (beveiligingscontrol). Voor een correcte uitvoering van beveiligingsbeheer en - toezicht (en tevens aansluiting op de baseline informatiebeveiliging gemeenten) is het noodzakelijk gebleken om de Ínhoud van beheer en toezicht in aparte rollen onder te brengen. De regeling bevat nu in hoofdstuk 9 het beveiligingsbeheer en in hoofdstuk 10 het beveiligingstoezicht (control).
De privacy beheerder heeft als rol de informatiebeheerder te adviseren over alle privacyvraagstukken aangaande de persoonsgegevensverwerking waarvoor de informatiebeheerder verantwoordelijk is.
Daarnaast adviseert de privacy beheerder degenen die belast zijn met de dagelijkse uitvoering van de werkzaamheden in het kader van de Wet BRP en de Verordening BRP Gemeente Kerkrade.
De taken van de privacy beheerder beperken zich in deze regeling niet tot de verwerking van persoonsgegevens uit de BRP. Verzoeken uit de organisatie om gegevens uit de BRP zowel als uit de centrale voorzieningen dienen door de privacy beheerder getoetst te worden op doelbinding, rechtmatigheid, proportionaliteit, et cetera. Daaronder valt ook de advisering over wijze van verstrekking van gegevens uit de BRP en over koppelingen tussen de informatievoorziening en de verschillende systemen van de gebruikers in de organisatie. De privacy beheerder adviseert de informatiebeheerder, die moet beslissen op dergelijke verzoeken. Een verzoek kan inhouden gebruik te maken van de bestaande ministeriële autorisatie, maar ook uitbreiding van de autorisatie in verband met de uitvoering van een taak die nog niet in het autorisatiebesluit is voorzien.
Het eerste hoofdstuk betreft de aanwijzing van de functionarissen die worden belast met de verschillende beheer- en toezichtrollen. Het college van burgemeester en wethouders wijzen de functionarissen aan waarvan de Ínhoud van de rol die zij vervullen, zich niet beperkt tot de BRP of de informatievoorziening.
Gelet op de noodzaak van een onafhankelijke rolinvulling, wijzen burgemeester en wethouders de privacy beheerder aan. In de praktijk zal aan de rol van de privacy beheerder BRP veelal invulling gegeven worden door de functionaris die verantwoordelijk is voor het totale privacy beheer van de gemeente.
De informatiebeheerder voorziet in de aanwijzing van het functioneel inhoudelijk beheer en het
verstrekkingenbeheer uit de BRP en de informatievoorziening. De informatiebeheerder als bronhouder beheert ínhoud en kwaliteit van de gegevens in de BRP en stelt tevens leveringsvoorwaarden (i.c. privacy voorwaarden) aan de verstrekking van gegevens uit de Basisregistratie personen.
De gegevensverstrekking binnen de gemeentelijke organisatie over niet-inwoners uit BRP, dient gebaseerd te zijn op het autorisatiebesluit van de minister van Binnenlandse Zaken. Het beheer en de uitvoering van dat autorisatiebesluit, maken deel uit van het functioneel inhoudelijk en verstrekkingenbeheer.
Hoofdstuk 1 betreft de aanwijzing van de functionarissen door het college van burgemeester en wethouders en door de informatiebeheerder. De hoofdstukken 2 tot en met 10 bevatten de taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden per rol. De slotbepalingen zijn opgenomen in hoofdstuk 11.
In bijlage 1 zijn de begrippen die in deze regeling worden gebruikt, nader gedefinieerd.
De besluiten tot aanwijzing van de functionarissen die invulling geven aan de rollen in deze regeling door burgemeester en wethouders respectievelijk de informatiebeheerder zijn opgenomen in de bijlagen 2 en 3.