Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Buren

Organisatiebesluit gemeente Buren 2020

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBuren
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingOrganisatiebesluit gemeente Buren 2020
CiteertitelOrganisatiebesluit 2020
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 160, eerste lid, van de Gemeentewet
  2. artikel 103, tweede lid, van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

19-01-202101-09-2020Nieuw

15-12-2020

gmb-2021-14536

Tekst van de regeling

Intitulé

Organisatiebesluit gemeente Buren 2020

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Buren,

gelet op artikel 103, lid 2 en artikel 160, lid 1 onder c van de Gemeentewet,

gelet op het collegebesluit ‘Organisatieplan 2020’ d.d. 14 juli 2020,

gelet op het advies van de Ondernemingsraad d.d. 27 oktober 2020

overwegende dat:

 

  • -

    het college op 14 juli 2020 de organisatiestructuur van de gemeentelijke organisatie zoals opgenomen in ‘Organisatieplan 2020’ heeft vastgesteld;

  • -

    in het organisatieplan gemeente Buren de verschillende rollen en verantwoordelijkheden zijn uitgewerkt op basis waarvan de ambtelijke organisatie wordt aangestuurd;

  • -

    dat de Ondernemingsraad positief heeft gereageerd op het Organisatieplan 2020;

  • -

    het wenselijk is de rollen en verantwoordelijkheden expliciet op te nemen in een organisatiebesluit;

  • -

    in dit organisatiebesluit het college van burgemeester en wethouders de hoofdstructuur en de aansturing van de ambtelijke organisatie van de gemeente Buren vaststelt;

  • -

    uitgangspunt van dit besluit is dat binnen deze hoofdstructuur de inrichting en aansturing van de organisatie de verantwoordelijkheid is van de gemeentesecretaris.

besluit vast te stellen het

ORGANISATIEBESLUIT GEMEENTE BUREN 2020

Artikel 1 Begripsbepalingen

  • a.

    Ambtelijke organisatie: het geheel van personen in dienst van de gemeente, ongeacht hun rechtspositie, alsmede de (tijdelijke) verbanden waarin zij werkzaam zijn, met uitzondering van het personeel van de griffie.

  • b.

    Gemeentesecretaris: de ambtenaar als bedoeld in hoofdstuk VII, § 1 en 2 van de Gemeentewet.

  • c.

    Algemeen directeur: het hoofd van de ambtelijke organisatie (tevens de gemeentesecretaris).

  • d.

    Domeinmanager: de ambtenaar die is belast met de dagelijkse leiding van een domein.

  • e.

    Teammanager: de ambtenaar die is belast met de dagelijkse leiding van een team binnen een domein.

  • f.

    Managementteam: de gemeentesecretaris en alle domeinmanagers.

  • g.

    Managementteamoverleg: (overleg)structuur bestaande uit de gemeentesecretaris, domeinmanagers, met als vaste adviseurs de concerncontroller en strategisch adviseur HR, desgewenst aangevuld met de strategisch adviseur Financiën en inhoudelijk deskundige medewerkers op een te bespreken onderwerp.

  • h.

    Concerncontroller: de ambtenaar die is belast met de bevordering van de doelgerichtheid, doelmatigheid en effectiviteit van het gevoerde beleid, verantwoord beheer van middelen, naleving van wettelijke bepalingen en bestuurlijke richtlijnen en het beheersen van concernbrede risico’s.

 

Artikel 2 Structuur van de ambtelijke organistie

  • 1.

    De ambtelijke organisatie is opgebouwd uit vier domeinen (Sociaal Domein, Domein Ruimte, Domein Dienstverlening en Domein Bedrijfsvoering) en team Staf. In bijlage 1 is het organogram opgenomen.

  • 2.

    Het dagelijks beheer van de organisatie wordt opgedragen aan de gemeentesecretaris/algemeen directeur.

  • 3.

    De gemeentesecretaris wordt benoemd, geschorst en ontslagen door het college van burgemeester en wethouders, op voordracht van de burgemeester.

Artikel 3 Taken en bevoegdheden van de gemeentesecretaris

  • 1.

    De gemeentesecretaris is eerste adviseur voor het college van burgemeester en wethouders.

  • 2.

    De gemeentesecretaris is, met inachtneming van de gestelde bestuurlijke kaders, eindverantwoordelijk voor en aanspreekbaar op het functioneren van de ambtelijke organisatie.

  • 3.

    De gemeentesecretaris is eindverantwoordelijk voor het functioneren van het managementteam en is het eerste aanspreekpunt voor het college van burgemeester en wethouders ten aanzien van het algemene functioneren van de ambtelijke organisatie

  • 4.

    De gemeentesecretaris is voorzitter van het managementteam. Binnen het managementteam, dat samenwerkt op basis van gelijkwaardigheid en streeft naar consensus, heeft de gemeentesecretaris zo nodig de beslissende stem.

  • 5.

    De gemeentesecretaris draagt zorg voor het leiding geven , waaronder het benoemen, schorsen en ontslaan , coachen, functioneren en beoordelen van de domeinmanagers en de teammanager Staf.

  • 6.

    De gemeentesecretaris is bestuurder in het kader van de Wet op de Ondernemingsraden en als zodanig degene die, namens het college van burgemeester en wethouders, de hoogste zeggenschap uitoefent bij de leiding van de organisatie.

  • 7.

    De gemeentesecretaris ziet toe op de uitvoering van door of namens het college van burgemeester en wethouders genomen besluiten en is verantwoordelijk voor het zo nodig initiëren van nader overleg over aspecten van de uitvoering van bedoelde besluiten.

Artikel 4 Taken en bevoegdheden van de domeinmanagers 

 

  • 1.

    De domeinmanager is lid van het managementteam.

  • 2.

    Iedere domeinmanager is tevens teammanager over een deel van de domeintaken.

  • 3.

    De domeinmanager draagt zorg voor het leiding geven aan, coachen, functioneren en beoordelen van de teammanager(s) en een deel van de medewerkers binnen zijn of haar domein waarover hij of zij als teammanager functioneert.

  • 4.

    de domeinmanager neemt een proactieve rol aan ten opzichte van de portefeuillehouders.

  • 5.

    De domeinmanager heeft een adviserende taak naar de gemeentesecretaris.

  • 6.

    De domeinmanager is (eind)verantwoordelijk voor:

    • a.

      Het leidinggeven aan zijn of haar domein.

    • b.

      De (door)ontwikkeling en innovatie van het domein.

    • c.

      De prestaties/resultaten van het domein.

    • d.

      Het leveren van bijdragen aan prestaties/resultaten van andere domeinen.

    • e.

      Een adequate bedrijfsvoering.

    • f.

      De bijdrage vanuit het domein voor de diverse onderdelen van de P&C-cyclus.

    • g.

      Het gezamenlijk behalen van de resultaten van de organisatie.

    • h.

      Het nemen van eigenaarschap en verantwoordelijkheid door domeinmedewerkers.

    • i.

      Het verantwoording afleggen over de uitoefening van zijn of haar taken aan de gemeentesecretaris.

  • 7.

    De domeinmanager benoemt, schorst en ontslaat teammanagers binnen het domein.

  • 8.

    De domeinmanager is belast met de personele zorg over zijn medewerkers.

Artikel 5 Taken en bevoegdheden van de teammanagers

  • 1.

    De teammanager is verantwoordelijk voor:

    • a.

      Het benoemen, schorsen en ontslaan van de teammedewerkers.

    • b.

      De teammanager is belast met de personele zorg over de teammedewerkers.

    • c.

      Het leidinggeven aan zijn of haar team.

    • d.

      De (door)ontwikkeling en innovatie van het team.

    • e.

      Het adviseren over domein- en organisatiebrede vraagstukken vanuit de eigen kennis en expertise.

    • f.

      Het adequaat plannen, voorbereiden en uitvoeren van college- en raadsbesluiten en college- en raadsvragen en de communicatie hierover.

    • g.

      Het zorgdragen voor de prioritering en vertaling van managementbesluiten naar organisatorische taakstelling.

    • h.

      De prestaties/resultaten van het team.

    • i.

      Het leveren van bijdragen aan prestaties/resultaten van de domeinen.

    • j.

      Het goed laten verlopen van de P&C-cyclus.

    • k.

      Het nemen van eigenaarschap en verantwoordelijkheid door teammedewerkers.

    • l.

      Het verantwoording afleggen over de uitoefening van zijn of haar taken aan de domeinmanager.

Artikel 6 Taken en bevoegdheden managementteam

  • 1.

    De realisatie van de doelstellingen van de organisatie (mede vanuit het coalitie- en/of bestuursakkoord), daaronder begrepen het nemen van besluiten die nodig zijn voor een juiste realisatie van de organisatiebrede doelstellingen.

  • 2.

    Het ontwikkelen van een langetermijnvisie en –strategie.

  • 3.

    Het maken van strategische keuzes.

  • 4.

    Het vertalen van bestuurlijke uitgangspunten naar een strategie voor de gemeentelijke organisatie en het stellen van de kaders voor het functioneren van de gemeentelijke organisatie.

  • 5.

    Het zorgen dat de randvoorwaarden zijn ingevuld, om te kunnen doen wat gemeente Buren wil en moet doen.

  • 6.

    Het adviseren van het college bij de bestuurlijk strategische en gemeentebrede vraagstukken.

  • 7.

    Gezamenlijk verantwoordelijkheid nemen voor de verdere ontwikkeling van de organisatie.

  • 8.

    Gezamenlijk verantwoordelijkheid nemen voor de inhoudelijke processen, de processen binnen de bedrijfsvoering en de beheersing daarvan.

  • 9.

    Het monitoren van de uitvoering van genomen besluiten.

  • 10.

    Het fungeren als escalatieplatform voor discussies tussen onderdelen van de organisatie.

  • 11

    Bij afwezigheid vaneen domeinmanager vindt vervanging plaats door een ander lid van het managementteam.

Artikel 7 Taken en bevoegdheden concerncontroller

  • 1.

    De concerncontroller staat onder leiding van de teamleider Staf en is belast met en verantwoordelijk voor:

    • a.

      Het adviseren van het college, de gemeentesecretaris en het managementteam op het gebied van kwaliteitsbewaking en kwaliteitsverbetering van de bedrijfsvoering.

    • b.

      De vormgeving van de visie op (business)control.

    • c.

      Het opstellen en uitvoeren van een jaarlijks controlplan.

    • d.

      Het toetsen van de rechtmatigheid, doelmatigheid en doeltreffendheid van beleid.

    • e.

      Het geven van gevraagd en ongevraagd advies en het rapporteren over de realisatie van gestelde doelen, beleidsinitiatieven en instrumenten ontwikkelingen.

    • f.

      Het inhoud geven aan risicomanagement.

    • g.

      Het toetsen van de college- en raadsvoorstellen op juistheid, volledigheid, tijdigheid en betrouwbaarheid en aan de gemeentelijke richtlijnen en (inter-)nationale wet- en regelgeving.

    • h.

      Het onafhankelijk en rechtstreeks adviseren aan de organisatie, het college en de raad.

Artikel 8 Plaatsvervanging

  • 1.

    Bij afwezigheid van de gemeentesecretaris wordt zijn of haar functie uitgeoefend door een loco-gemeentesecretaris, die door het college van burgemeester en wethouders wordt benoemd.

  • 2.

    De domein- en teammanagers vervangen elkaar verticaal binnen het domein.

  • 3.

    Bij afwezigheid van domein- en teammanager binnen een domein, vervangt een domeinmanager van een ander domein de domein- en/of teammanager.

  • 4.

    Bij afwezigheid van teammanager en alle domeinmanagers treedt de gemeentesecretaris op als vervanger.

Artikel 9 Onvoorziene omstandigheden

  • 1.

    In gevallen waarin dit besluit niet voorziet, is de gemeentesecretaris bevoegd maatregelen te nemen.

  • 2.

    De gemeentesecretaris stelt hiervan het college van burgemeester en wethouders direct in kennis.

Artikel 10 Slotbepalingen

  • 1.

    Dit besluit wordt aangehaald als “Organisatiebesluit 2020”.

  • 2.

    Dit besluit treedt de dag na bekendmaking in werking met terugwerkend kracht tot 1 september 2020.

  • 3.

    Bij inwerkingtreding van ‘Organisatiebesluit 2020’ wordt het ‘Organisatiebesluit gemeente Buren 2018’ ingetrokken.

Aldus vastgesteld op 15 december 2020 door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Buren

 

De secretaris, M. van Dalen MSc

De burgemeester, J.A. de Boer MSc

Bijlage 1 Organogram gemeente Buren