Organisatie | Leidschendam-Voorburg |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening werkgeverscommissie Leidschendam-Voorburg |
Citeertitel | Verordening werkgeverscommissie Leidschendam-Voorburg |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze verordening vervangt de Verordening werkgeverscommissie Leidschendam-Voorburg, vastgesteld op 26 maart 2013.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-01-2021 | nieuwe regeling | 05-01-2021 | 2078 |
De raad van de gemeente Leidschendam-Voorburg
gezien het voorstel van de Werkgeverscommissie Leidschendam-Voorburg van 29 november 2020 (2078);
gelet op de artikelen 83, 107 tot en met 107e en 156 van de Gemeentewet en de afdelingen 10.1.1 en 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht;
vast te stellen de Verordening werkgeverscommissie Leidschendam-Voorburg
Artikel 5. Ondersteuning van de werkgeverscommissie
De griffier of een door deze aan te wijzen functionaris staat de werkgeverscommissie terzijde, draagt zorg voor het secretariaat en maakt met het college of de gemeentesecretaris afspraken over ondersteuning van in het bijzonder de afdeling Bedrijfsvoering/HR.
De griffier draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie definitief vastgesteld.
Artikel 8. Beslotenheid van vergaderingen
Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als sprake is van strijd met het openbaar belang. Het tweede lid is van overeenkomstige toepassing.
De werkgeverscommissie vergadert tenminste tweemaal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter of één van de leden nodig wordt geacht.
De werkgeverscommissie brengt met inachtneming van het bepaalde in artikel 8, jaarlijks verslag uit aan de raad van haar werkzaamheden en bevindingen.
Artikel 11. Onvoorziene omstandigheden
In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de
gemeente Leidschendam-Voorburg van 5 januari 2021,
de griffier, de voorzitter,
mr. C.J. de Vries, K. Tigelaar
Toelichting Verordening werkgeverscommissie Leidschendam-Voorburg
De gemeente is de werkgever van de ambtenaren die werkzaam zijn bij deze rechtspersoon. Raad en college vullen de zeggenschap over dit werkgeverschap in. De raad heeft daarbij de zeggenschap over de griffier en de daar(voor) werkzame ambtenaren. De artikelen 107 en 107e van de Gemeentewet vormen de wettelijke grondslag hiervoor.
Gelet op de publieke taken, de grootte en de samenstelling van de raad ligt het voor de hand dat hij voor de feitelijke uitvoering van de werkgeverstaken een werkgeverscommissie instelt waaraan hij deze taak delegeert. Sinds 2013 heeft de gemeente Leidschendam-Voorburg een werkgeverscommissie waaraan werkgeverstaken van de raad zijn gedelegeerd. De werkgeverscommissie is een bestuurscommissie in de zin van artikel 83 van de Gemeentewet. De verordening regelt o.a. de taken, de bevoegdheden, de samenstelling en de werkwijze van de werkgeverscommissie.
Dit artikel regelt de formele instelling van de werkgeverscommissie.
Artikel 2 Samenstelling werkgeverscommissie
Uit artikel 83 van de Gemeentewet vloeit voort dat de burgemeester (en de wethouders) geen lid kunnen zijn van de werkgeverscommissie. Dit is volledig in de lijn met het feit dat de raad de zeggenschap heeft over de griffie. De burgemeester is hiervan geen lid.
De burgemeester is echter wel voorzitter van de raad en zal in die hoedanigheid vaak een beroep doen op de griffier. In dat kader kan het zinvol zijn om de burgemeester in voorkomende gevallen uit te nodigen in de vergaderingen van de werkgeverscommissie als adviseur.
Artikel 3 Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie
In dit artikel wordt verwoord dat de werkgeverscommissie alle bij het werkgeverschap horende taken en bevoegdheden vervuld. Daarbij kan gedacht worden aan het nemen van personele besluiten, het te voeren HR-beleid, integriteitsbeleid (o.a. gedragscode, ambtseed, vertrouwenspersoon), het voorbereiden van voorstellen aan de raad die voortvloeien uit het werkgeverschap. Andere voorbeelden die horen tot de taak van de commissie zijn het voeren van overleg met de griffier over de voortgang van de werkzaamheden van de griffie, het voeren van functionerings- en beoordelingsgesprekken met de griffier en het doen van voorstellen over de inrichting van de griffie.
Ten aanzien van de rechtspositie van de griffier en griffiepersoneel gelden dezelfde regelingen als voor het overig gemeentepersoneel (Cao Gemeenten en Personeelshandboek). Een apart arbeidsvoorwaardenoverleg voor griffiepersoneel is daarmee dus niet relevant. Wel wordt afstemming met de griffier gezocht indien de regelingen mede betrekking hebben op griffiepersoneel.
De inhoud van dit artikel spreekt voor zich.
Artikel 5 Ondersteuning van de commissie
De ondersteuning waarover in dit artikel wordt gesproken kan worden geregeld door middel van het aangaan van dienstverleningsovereenkomsten of het maken van andersoortige afspraken van de griffier met het college, de gemeentesecretaris of een afdelingshoofd.
Artikelen 6 Besluitvorming en artikel 7 Verslaglegging
De inhoud van deze artikelen spreekt voor zich.
Artikel 8 Beslotenheid van vergaderingen
Wanneer in vergaderingen van de werkgeverscommissie personele aangelegenheden aan bod komen en hetgeen hier wordt besproken niet bedoeld is om aan derden kenbaar te maken, ligt het voor de hand dat hierover in beslotenheid wordt vergaderd. De agenda, de stukken en de besluitenlijst zijn in beginsel wel openbaar, tenzij de werkgeverscommissie beslist dat op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, hierop of een deel ervan geheimhouding moet worden gelegd. De geheimhouding duurt totdat de werkgeverscommissie of de raad haar opheft (artikel 86 lid 2 Gemeentewet). Vanzelfsprekend kunnen raadsleden wel inzage krijgen in de stukken etc., aangezien de raad het oorspronkelijk bevoegde orgaan is.
De inhoud van dit artikel spreekt voor zich.
De raad heeft sinds de dualisering van het gemeentebestuur een eigen secretaris gekregen, de griffier. Daarnaast heeft de raad ook een griffie ingericht om hem, zijn organen en de griffier te ondersteunen. Daardoor heeft de raad er formeel een taak bij gekregen, de invulling van de zeggenschap over de griffier en de daar werkzame ambtenaren. Het is van belang dat de raad inzicht krijgt en houdt wat hieronder moet worden verstaan. De verantwoording door de werkgeverscommissie van haar werkzaamheden en bevindingen kan hieraan bijdragen.
Artikel 11 Onvoorziene omstandigheden en artikel 12 Inwerkingtreding en Citeertitel