Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Son en Breugel

Beleidsregels vechtsportgala’s

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieSon en Breugel
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregels vechtsportgala’s
CiteertitelBeleidsregels vechtsportgala's 2019
Vastgesteld doorburgemeester
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerpBeleidsregels vechtsportgala's 2019

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht
  2. https://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/Son%20en%20Breugel/625392/CVDR625392_1.html
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

23-01-2020Nieuwe regeling

03-12-2019

Gemeenteblad 2020, 15287

19.8960

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregels vechtsportgala’s

 

De burgemeester van Son en Breugel;

 

Gelet op het bepaalde in:

  • artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht;

  • de artikelen 2.25 lid 2 onder e van de Algemene Plaatselijke Verordening van Son en Breugel 2019 (APV);

 

Besluit:

 

de Beleidsregels vechtsportgala’s 2019 vast te stellen.

1. Inleiding

In de gemeente Son en Breugel moet een vergunning worden aangevraagd voor de door de burgemeester aangewezen categorieën vechtsportwedstrijden of gala’s. Het is bekend dat in omliggende gemeenten een dergelijke vergunning is aangevraagd. Het is noodzakelijk het begrip vechtsportgala nader in te vullen om misverstanden te voorkomen.

Ervaringen met vechtsportgala’s elders in het land hebben verder geleid tot de landelijk breed gedragen overtuiging dat het wenselijk is, aan vergunningen voor deze risicovol gebleken vechtsportgala’s, een aantal specifieke voorschriften te verbinden.

2. Vergunning plichtige vechtsportgala’s

De volgende sportactiviteiten worden door de burgemeester aangewezen als vergunning plichtige vechtsportgala’s als bedoeld in artikel 2.25 lid 2 onder e van de APV:

  • a.

    Free-, cage-, en ultimate fightevenement of daarmee vergelijkbare evenementen;

  • b.

    Mixed Martial Arts, ook wel genoemd gemengde vechtkunst, waaronder in ieder geval worden begrepen free fight (het vrije vechten), vale tudo (Braziliaanse Mixed Martial Arts) en cage fight (kooigevecht);

  • c.

    Kickboksen en Muay Thai (Thaiboksen) in al hun varianten.

3. Specifieke vergunningvoorschriften vergunning plichtige vechtsportgala’s

Aan een vergunning voor een vechtsportgala worden de volgende voorschriften verbonden:

  • a.

    Voorschriften m.b.t. geldstromen: VIP-tafels

  • 1.

    De wet BIBOB wordt toegepast indien een vergunningsaanvraag betrekking heeft op een vechtsportgala;

  • 2.

    De betaling van VIP-tafels dient aantoonbaar uiterlijk twee weken van te voren te geschieden;

  • 3.

    Kopers van VIP-tafels dienen door vergunninghouder geregistreerd te worden;

  • 4.

    Contante betaling van VIP-tafels is niet toegestaan;

  • 5.

    De vergunninghouder dient twee weken voor aanvang van het evenement een lijst te overleggen met namen van de kopers van de VIP-tafels en sponsoren en een overzicht van alle gedane betalingen van deze persoon.

  • b.

    Voorschriften m.b.t. verkoop of schenken van alcohol

De verkoop en/of het schenken van alcohol is voor 18:00 uur niet toegestaan in de accommodatie waar het evenement plaatsvindt.

  • c.

    Voorschriften m.b.t. sportbond

Gala’s dienen plaats te vinden onder toezicht van een bond of federatie van bonden die erkend zijn door NOC*NSF.

  • d.

    Voorschriften m.b.t. aanvullende veiligheidsmaatregelen

  • Vergunninghouder dient in de volgende aanvullende veiligheidsmaatregelen te voorzien:

  • Inzet van voldoende beveiligers door een wettelijk erkende beveiligingsorganisatie;

  • De plaatsing van detectiepoortjes;

  • De uitoefening van toegangscontrole.

Met name op basis van het advies van de politie over de vergunningsaanvraag zal per evenement een afweging worden gemaakt over de precieze invulling van deze aanvullende veiligheidsmaatregelen.

4. Vechtsportwedstrijden die niet worden aangemerkt als vechtsportgala

Reguliere (vecht)sportwedstrijden, georganiseerd door een bij de NOC*NSF aangesloten instelling, die volgens de door die instelling vastgestelde regels worden gehouden of gespeeld in of op accommodaties waarover de instelling normaliter de beschikking heeft. Hiervoor hoeft geen vergunning te worden verleend, als er wordt voldaan aan de volgende voorwaarden:

  • a.

    Er moet worden voldaan aan de voorwaarden in de gebruikersvergunning of –melding;

  • b.

    Er moet worden voldaan aan de bepalingen van de Drank- en Horecawet (reguliere of paracommerciële vergunning en/of ontheffing ingevolge artikel 35 Drank- en Horecawet);

  • c.

    De wedstrijden moeten binnen één dag plaatsvinden (mogen dus niet meerdaags zijn);

  • d.

    Maximale leeftijd van de deelnemers is tot en met 17 jaar;

  • e.

    De deelnemende verenigingen/sportscholen dienen aangesloten te zijn bij NOC*NSF;

  • f.

    Er mogen maximaal 250 personen (inclusies deelnemers) gelijktijdig aanwezig zijn;

  • g.

    De wedstrijden moeten om 20:00 uur zijn beëindigd;

  • h.

    Er mogen geen VIP-tafels (betalende tafels) worden verkocht.

Als er niet aan (een van) de bovenstaande voorwaarden wordt voldaan, moet er alsnog een vergunning worden aangevraagd.

5. Inwerkingtreding

Deze beleidsregel treedt daags na bekendmaking in werking.

 

De burgemeester van de gemeente Son en Breugel.

Hans Gaillard

Toelichting bij beleidsregels vechtsportgala’s

Ad 3 a.

De bedoeling van de voorschriften rondom VIP-tafels is om de geldstromen meer zichtbaar te maken om zodoende het risico op witwassen te beperken. In de vechtsportgala’s gaat veel geld om. Veel van het geld dat verdiend wordt bij vechtsportgala’s gaat, al dan niet contant, om in de verkoop van VIP-tafels. De geldstromen rondom VIP-tafels zijn bijna niet zichtbaar.

Uit een eerder verricht onderzoek blijkt dat de verkoop van VIP-tafels diverse risico-indicatoren van witwassen met zich meebrengt. Uit de evaluatie rondom de ongeregeldheden van het vechtsportgala is ook naar voren gekomen dat de registratie van VIP-tafels niet transparant is. In sommige gevallen werd alleen de voornaam geregistreerd in het bezoekersoverzicht die de VIP-tafel kocht, in andere gevallen werd alleen de naam van het bedrijf geregistreerd. Ook was er onduidelijkheid of er voor de hele VIP-tafel betaald of voor een plaats aan de VIP-tafel betaald moest worden.

Ad 3 b.

Het is vaak het geval dat er tijdens vechtsportgala’s alcohol wordt geschonken. Dit gebeurt binnen de regels van de Drank- en Horecawet. Overmatig alcoholgebruik hangt samen met onder andere agressie en geweld. Om ongewenste situaties tijdens vechtsportgala’s door gebruik van (te veel) alcohol zo veel mogelijk te voorkomen is er bij deze vergunningsvoorschriften ook een beperking vastgesteld voor de begintijd van het schenken van alcohol.

Wel wordt het belang gezien van het op gelijke voet komen staan van vechtsport met andere sporten. Daarbij hoort het normaliseren van regelgeving. Een algeheel verbod op alcohol hoort daar ons inziens niet bij. Ook willen wij de mogelijkheid van het schenken van alcohol aan een VIP-tafel, een van de bedrijfseconomische motoren van een vechtsportgala, niet op voorhand onmogelijk maken.

Ad 3 c.

Vechtsport moet op gelijke voet komen te staan met andere sporten. De stelregel moet dan ook zijn voor vechtsporten, dat je lid moet zijn van de erkende sportbond. Dit betekent dat de versplinterde vechtsportbonden worden verbonden en alle vechtsporters en –sportscholen aangesloten zouden moeten zijn bij een erkende bond (bijvoorbeeld via de Federatie Oosterse Gevechtskunsten (FOG)). Hierdoor kunnen gemeenten er van uit gaan dat voldaan wordt aan bepaalde veiligheidseisen en dat voorzorgsmaatregelen worden opgelegd om bepaalde risico’s te vermijden.

Ad 3 d.

Van een organisator wordt geëist dat deze aanvullende veiligheidsmaatregelen (de inzet van particuliere beveiligers, het plaatsen van detectiepoortjes, het uitoefenen van toegangscontrole) treft. Met name op basis van het advies van de politie over de vergunningsaanvraag zal per evenement een afweging worden gemaakt over de specifieke invulling.

Ook de door de betreffende bond gestelde eisen aan een evenement zien vaak op dergelijke maatregelen.

Leeftijd bezoekers

Er is voor gekozen om geen leeftijdsadvies bij wedstrijden in te stellen (vergelijk kijkwijzer). De verantwoordelijkheid hiervoor ligt primair bij de ouders en secundair bij de betreffende organisator en bond of federatie. Gemeentelijke voorschriften werken hierbij onnodig complicerend. Waarbij de complicerende factoren zitten in het geven en vaststellen van een leeftijdsadvies en in de controle hierop.