Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Eemsdelta

Verordening commissie bezwaarschriften algemene zaken Eemsdelta

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieEemsdelta
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening commissie bezwaarschriften algemene zaken Eemsdelta
CiteertitelVerordening commissie bezwaarschriften algemene zaken Eemsdelta
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 84 van de Gemeentewet
  2. artikel 149 van de Gemeentewet
  3. artikel 7:13 van de Algemene wet bestuursrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

13-04-2021Wijzigingsregeling

31-03-2021

gmb-2021-110965

12-01-202101-01-202113-04-2021Nieuwe regeling

04-01-2021

gmb-2021-8202

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening commissie bezwaarschriften algemene zaken Eemsdelta

De raad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Eemsdelta, ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft;

gelezen het voorstel van de Stuurgroep Herindeling Eemsdelta d.d. 3 december 2020;

gelet op artikel 84 van de Gemeentewet, artikel 149 van de Gemeentewet en artikel 7:13 van de Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb);

besluiten

vast te stellen, de volgende verordening:

 

 

 

Verordening commissie bezwaarschriften algemene zaken Eemsdelta

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    verwerend orgaan: bestuursorgaan dat het bestreden besluit heeft genomen;

  • b.

    commissie: vaste commissie van advies over de bezwaarschriften;

  • c.

    college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Eemsdelta.

 

Artikel 2 Inleidende bepaling commissie

  • 1.

    Er is een commissie ter advisering over de beslissing op gemaakte bezwaren tegen besluiten van de raad, het college en de burgemeester.

  • 2.

    De commissie is niet bevoegd ten aanzien van bezwaarschriften die zijn ingediend tegen besluiten:

    • 1.

      op grond van een wettelijk voorschrift inzake belastingwetgeving of de Wet waardering onroerende zaken;

    • 2.

      ten aanzien waarvan de commissie bezwaarschriften sociaal domein van de gemeente Eemsdelta bevoegd is van de zaak kennis te nemen;

    • 3.

      ten aanzien waarvan de commissie bezwaarschriften Pw, Bbz 2004, IOAW en IOAZ Eemsdelta bevoegd is van de zaak kennis te nemen.

  • 3.

    De commissie kan tevens fungeren als klachtencommissie.

  • 4.

    Voor bezwaarschriftprocedures, die worden ingezet naar aanleiding van besluiten, rakende onderwerpen op het gebied van de openbare orde, openbare gezondheid of openbare veiligheid, kan – ter keuze van het bestuursorgaan van de gemeente Eemsdelta dat het besluit heeft genomen en bij uitsluiting – een beroep gedaan worden op de inzet van de Bezwaaradviescommissie van de gemeente Groningen, onder gelijktijdige werking van de verordening behandeling bezwaarschriften 2015 van de gemeente Groningen dan wel een in de plaats daarvan tredende verordening. In deze gevallen brengt de betreffende bezwaaradviescommissie advies uit aan het bestuursorgaan van de gemeente Eemsdelta dat het besluit heeft genomen waartegen het bezwaarschrift is gericht.

     

Artikel 3 Afzien van advisering

  • 1.

    Het bestuursorgaan dat het bestreden besluit heeft genomen kan besluiten het bezwaarschrift niet ter advisering voor te leggen aan de commissie indien:

    • a.

      het bezwaar kennelijk niet-ontvankelijk is, als bedoeld in artikel 6:6 van de Awb;

    • b.

      het bezwaar kennelijk ongegrond is, als bedoeld in artikel 7:3, onder b, van de Awb;

    • c.

      aan het bezwaar volledig tegemoet wordt gekomen en andere belanghebbenden daardoor niet in hun belangen worden geschaad.

  • 2.

    Indien het bestuursorgaan besluit het bezwaarschrift niet aan de commissie voor te leggen, wordt in de beslissing op bezwaar aangegeven welke overwegingen hieraan ten grondslag liggen.

 

Artikel 4 Samenstelling van de commissie

  • 1.

    De commissie bestaat uit een voorzitter en ten minste twee leden.

  • 2.

    De voorzitter en de leden worden door het college benoemd, geschorst en ontslagen.

  • 3.

    Het college kan een aantal plaatsvervangende leden benoemen.

  • 4.

    De commissie regelt de vervanging van de voorzitter.

  • 5.

    De voorzitter en leden van de commissie mogen geen deel uitmaken van of werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van een gemeentelijk bestuursorgaan van de gemeente Eemsdelta.

 

Artikel 5 Secretariaat

Het college draagt zorg voor het secretariaat van de commissie.

 

Artikel 6 Zittingsduur

  • 1.

    De voorzitter en de leden van de commissie worden benoemd voor een periode van 4 jaar.

  • 2.

    De voorzitter en de leden van de commissie kunnen worden herbenoemd.

  • 3.

    De voorzitter en de leden van de commissie kunnen op ieder moment ontslag nemen. Zij doen daarvan schriftelijk mededeling aan het college.

  • 4.

    De aftredende voorzitter en de aftredende leden van de commissie blijven hun functie vervullen totdat in de opvolging is voorzien.

 

Artikel 7 Ingediend bezwaarschrift

  • 1.

    Op het ingediende bezwaarschrift wordt de datum van ontvangst aangetekend.

  • 2.

    Het bezwaarschrift met de daarbij behorende stukken wordt ter advisering in handen van de commissie gesteld.

 

Artikel 8 Uitoefening bevoegdheden

  • 1.

    De bevoegdheden ingevolge de hierna genoemde artikelen van de Awb worden voor de toepassing van deze verordening uitgeoefend door de voorzitter van de commissie:

    • a.

      artikel 2:1, tweede lid;

    • b.

      artikel 6:17, voor zover het de verzending van stukken betreft tijdens de behandeling door de commissie;

    • c.

      artikel 7:4, tweede lid;

    • d.

      artikel 7:6, vierde lid.

  • 2.

    De bevoegdheid ingevolge artikel 6:6 Awb, wat betreft het de indiener stellen van een termijn, kan voor de toepassing van deze verordening worden uitgeoefend door de voorzitter van de commissie.

 

Artikel 9 Vooronderzoek

  • 1.

    De voorzitter van de commissie is in verband met de voorbereiding van de behandeling van het bezwaarschrift bevoegd rechtstreeks alle gewenste inlichtingen in te winnen of te laten inwinnen.

  • 2.

    De voorzitter kan uit eigen beweging of op verlangen van de commissie bij deskundigen advies of inlichtingen inwinnen en hen zo nodig uitnodigen daartoe op de zitting te verschijnen. Indien daaraan kosten zijn verbonden, is vooraf machtiging van het college vereist.

 

Artikel 10 Hoorzitting

  • 1.

    De secretaris van de commissie stelt in overleg met de voorzitter van de commissie de plaats en het tijdstip van de zitting vast, waar de belanghebbenden en het verwerend orgaan in de gelegenheid worden gesteld zich door de commissie te laten horen.

  • 2.

    De voorzitter beslist over de toepassing van artikel 7:3 van de Awb.

  • 3.

    Indien de voorzitter op grond van het tweede lid besluit af te zien van het horen wordt daarvan mededeling gedaan aan de belanghebbenden en het verwerend orgaan.

 

Artikel 11 Uitnodiging zitting

  • 1.

    Namens de voorzitter nodigt de secretaris de belanghebbenden en het verwerend orgaan ten minste twee weken voor de zitting schriftelijk uit.

  • 2.

    Binnen drie dagen na het verzenden van de uitnodiging kunnen de belanghebbenden of het verwerend orgaan, onder opgaaf van redenen de voorzitter verzoeken het tijdstip van de zitting te wijzigen.

  • 3.

    De beslissing van de voorzitter op dit verzoek wordt uiterlijk één week voor het tijdstip van de zitting aan de belanghebbenden en het verwerend orgaan meegedeeld.

  • 4.

    De voorzitter is bevoegd in bijzondere omstandigheden af te wijken of afwijking toe te staan van de termijnen als genoemd in het eerste tot en met het derde lid.

 

Artikel 12 Quorum

Voor het houden van een zitting is vereist dat in elk geval de voorzitter, of zijn plaatsvervanger, en ten minste één lid aanwezig is.

 

Artikel 13 Niet-deelneming aan de behandeling

De voorzitter en de leden van de commissie nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaarschrift indien daarbij hun onpartijdigheid in het geding kan zijn.

 

Artikel 14 Openbaarheid zitting

  • 1.

    De zitting van de commissie is openbaar.

  • 2.

    De deuren kunnen worden gesloten indien de voorzitter van de commissie of een van de aanwezige leden het nodig oordeelt of indien een belanghebbende daartoe een verzoek doet.

  • 3.

    Indien de commissie vervolgens beslist dat gewichtige redenen aanwezig zijn die zich tegen openbaarheid van de zitting verzetten, vindt de zitting plaats met gesloten deuren.

 

Artikel 15 Schriftelijke verslaglegging

  • 1.

    Het verslag als bedoeld in artikel 7:7 van de Awb vermeldt de namen van de aanwezigen en hun hoedanigheid.

  • 2.

    Het verslag houdt een zakelijke weergave in van hetgeen over en weer is gezegd en verder ter zitting is voorgevallen.

  • 3.

    Indien de zitting geheel of gedeeltelijk met gesloten deuren plaatsvond, of indien belanghebbenden, respectievelijk hun gemachtigden, niet in elkaars tegenwoordigheid zijn gehoord, maakt het verslag hiervan melding.

  • 4.

    Het verslag verwijst naar de op de zitting overgelegde bescheiden, die aan het verslag kunnen worden gehecht.

  • 5.

    Het verslag wordt ondertekend door de voorzitter en de secretaris van de commissie.

 

Artikel 16 Nader onderzoek

  • 1.

    Indien tijdens het raadkameroverleg blijkt dat nader onderzoek wenselijk is, kan de voorzitter uit eigen beweging of op verlangen van de commissie dit onderzoek (laten) verrichten.

  • 2.

    De uit het nader onderzoek verkregen informatie wordt in afschrift aan de leden van de commissie, het verwerend orgaan en de belanghebbenden toegezonden.

  • 3.

    De leden van de commissie, het verwerend orgaan en de belanghebbenden kunnen binnen een week na verzending van de nadere informatie aan de voorzitter van de commissie een verzoek richten tot het beleggen van een nieuwe hoorzitting. De voorzitter beslist omtrent een dergelijk verzoek. De belanghebbenden kunnen er ook voor kiezen om schriftelijk te reageren op de nadere informatie, binnen een door de voorzitter te bepalen termijn.

  • 4.

    Op de hoorzitting, bedoeld in het derde lid, zijn de bepalingen in deze verordening, die betrekking hebben op de hoorzitting van overeenkomstige toepassing.

 

Artikel 17 Raadkamer en advies

  • 1.

    De commissie beraadslaagt en beslist achter gesloten deuren over het door haar uit te brengen advies.

  • 2.

    De commissie beslist bij meerderheid van stemmen over het uit te brengen advies. Indien bij een stemming de stemmen staken, beslist de stem van de voorzitter. Van een minderheidsstandpunt wordt bij het advies melding gemaakt indien die minderheid dat verlangt.

  • 3.

    Het advies is gemotiveerd en omvat een voorstel voor de te nemen beslissing op het bezwaarschrift.

  • 4.

    Het advies wordt door de voorzitter en de secretaris van de commissie ondertekend.

 

Artikel 18 Uitbrengen advies en verdaging

  • 1.

    Het advies wordt, onder medezending van het verslag als bedoeld in artikel 15 en eventueel door de commissie ontvangen nadere informatie en nader verslag, zo spoedig mogelijk uitgebracht aan het bestuursorgaan dat op het bezwaarschrift dient te beslissen.

  • 2.

    Indien naar het oordeel van de secretaris van de commissie de termijn van twaalf weken, als bedoeld in artikel 7:10, eerste lid van de Awb, ontoereikend is voor achtereenvolgens het uitbrengen van een advies en het nemen van een beslissing, verzoekt hij het verwerend orgaan tijdig de beslissing te verdagen.

  • 3.

    Van een besluit tot verdaging ontvangen de commissie en de belanghebbenden een afschrift.

 

Artikel 19 Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op de eerste dag na de datum van bekendmaking en werkt terug tot 1 januari 2021 onder gelijktijdige intrekking van:

    • de verordening commissie bezwaarschriften 2014, vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Loppersum d.d. 30 juni 2014

    • de verordening commissie bezwaarschriften, vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Appingedam d.d. 16 september 2010

    • de verordening commissie bezwaarschriften algemene zaken, vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Delfzijl d.d. 26 juni 2003

  • 2.

    Deze verordening is ook van toepassing op bezwaarschriften die voor inwerkingtreding van deze verordening bij de gemeente Delfzijl, Appingedam en Loppersum zijn ingediend en die nog niet in handen zijn gesteld van een commissie.

 

Artikel 20 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening commissie bezwaarschriften algemene zaken Eemsdelta.

 

 

Eemsdelta, 4 januari 2021

De raad voornoemd,

T.G.C. Kramer-Klein G.Beukema

Griffier Voorzitter