Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Maastricht

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Maastricht houdende regels omtrent de Wet basisregistratie adressen en gebouwen (Aanwijzings- en mandaatbesluit uitvoering Wet basisregistratie adressen en gebouwen gemeente Maastricht)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieMaastricht
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Maastricht houdende regels omtrent de Wet basisregistratie adressen en gebouwen (Aanwijzings- en mandaatbesluit uitvoering Wet basisregistratie adressen en gebouwen gemeente Maastricht)
CiteertitelAanwijzings- en mandaatbesluit uitvoering Wet basisregistratie adressen en gebouwen gemeente Maastricht
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt alle eerdere aanwijzings- en mandaatbesluiten met betrekking tot de uitvoering van de Wet BAG.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 10:3 van de Algemene wet bestuursrecht
  2. artikel 10:12 van de Algemene wet bestuursrecht
  3. https://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/historie/Maastricht/42101/CVDR42101_1.html
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

09-01-2021nieuwe regeling

15-12-2020

gmb-2021-5534

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Maastricht houdende regels omtrent de Wet basisregistratie adressen en gebouwen (Aanwijzings- en mandaatbesluit uitvoering Wet basisregistratie adressen en gebouwen gemeente Maastricht)

Burgemeester en wethouders van gemeente Maastricht;

 

overwegende:

 

  • -

    dat in artikel 2 van de gewijzigde Wet basisregistratie adressen en gebouwen (Wet BAG, Stb. 2017-60), die op 1 juli 2018 in werking is getreden, het houden van een geautomatiseerde Basisregistratie Adressen en Gebouwen wordt opgedragen aan burgemeester en wethouders;

  • -

    dat het voor de uitoefening van deze taak wenselijk is een ambtelijk beheerder en plaatsvervanger(s) aan te wijzen;

  • -

    dat het uit een oogpunt van efficiency aanbeveling verdient een aantal uit de genoemde wet voortvloeiende taken te mandateren aan de ambtelijke organisatie c.q. nader te noemen functies te machtigen tot het verrichten van feitelijke werkzaamheden;

gelet op artikel 10:3 en 10:12 van de Algemene Wet Bestuursrecht en artikel 3 van de Verordening naamgeving en nummering Maastricht 2010;

 

besluiten vast te stellen het Aanwijzings- en mandaatbesluit uitvoering Wet Basisregistratie Adressen en Gebouwen gemeente Maastricht, luidend als volgt:

A. De beheerder van de Basisregistratie Adressen en Gebouwen

  • 1)

    Als beheerder van de Basisregistratie Adressen en Gebouwen aan te wijzen: de BAG beheerder;

  • 2)

    Als plaatsvervangend beheerder(s) van de Basisregistratie Adressen en Gebouwen aan te wijzen: de plaatsvervangend BAG beheerder;

  • 3)

    De (plaatsvervangend) beheerder van de Basisregistratie Adressen en Gebouwen mandaat te verlenen c.q. te machtigen de navolgende taken en bevoegdheden namens burgemeester en wethouders uit te voeren:

    • a.

      het houden van een geautomatiseerde Basisregistratie Adressen en Gebouwen, zoals bedoeld in artikel 2 van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen, conform hetgeen daarover in de Wet basisregistratie adressen en gebouwen, het Besluit basisregistratie adressen en gebouwen en de Regeling basisregistratie adressen en gebouwen is bepaald;

    • b.

      het opstellen van ambtelijke verklaringen Wet BAG en documenten van constatering Wet BAG;

    • c.

      het toetsen van (overige) brondocumenten aan de vereisten voor inschrijving ingevolge artikel 11 van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen;

    • d.

      het uitgeven van inschrijfnummers en identificatienummers;

    • e.

      het, op grond van het bepaalde in artikel 10 van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen, inschrijven van de in of op grond van artikel 10 van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen aangewezen brondocumenten in de basisregistratie;

    • f.

      het ingevolge artikel 13 van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen zorgdragen dat brondocumenten waaraan een in de basisregistratie opgenomen gegeven is ontleend, blijvend bewaard worden;

    • g.

      het, ingevolge artikel 14 van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen, zorg dragen voor een goede beschikbaarheid, werking en beveiliging van de Basisregistratie Adressen en Gebouwen;

    • h.

      het ontvangen, doorgeleiden en afhandelen van meldingen zoals bedoeld in artikel 37 en verzoeken zoals bedoeld in artikel 38 van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen, inclusief de verwerking daarvan zoals bedoeld in de artikelen 31, 39, 40 en 41 van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen;

    • i.

      het onderhouden dan wel doen onderhouden van het berichtenverkeer met de Landelijke Voorziening Basisregistratie Adressen en Gebouwen zoals bedoeld in artikel 31 van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen;

    • j.

      het op verzoek aan eenieder verlenen van inzage in de Basisregistratie Adressen en Gebouwen, alsmede het aan eenieder verstrekken van de in de basisregistratie opgenomen gegevens, zoals bedoeld in artikel 32 lid 1 sub a van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen;

    • k.

      het ingevolge artikel 42 van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen één keer per jaar controleren van de inrichting en de werking van de basisregistratie alsmede de verwerking van gegevens in de basisregistratie, en het zenden van een afschrift van de controleresultaten aan het Ministerie van Infrastructuur en Milieu;

    • l.

      Het bevorderen van de nakoming van de gemeentelijke verplichtingen in het kader van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen, met inbegrip van de inrichting van de processen, de conformiteit van het gebruikte informatiesysteem en de beveiligingsmaatregelen alsmede het rapporteren over de nakoming daarvan aan burgemeester en wethouders.

B. Ambtenaren bevoegd tot het vaststellen van de afbakening van panden, verblijfsobjecten, standplaatsen en ligplaatsen

Als ambtenaren bevoegd tot het afbakenen van panden en verblijfsobjecten en het benoemen en afbakenen van standplaatsen en ligplaatsen, zoals bedoeld in artikel 3 van de Verordening naamgeving en nummering Maastricht 2010, aan te wijzen: de (plaatsvervangend) BAG beheerder, de beheerder Vastgoedinformatie en de medewerkers van de teams Vergunnen Wabo en Handhaven Wabo.

C. Ambtenaren bevoegd tot het nemen van besluiten over nummeraanduidingen

Als ambtenaren bevoegd tot het toekennen, intrekken en wijzigen van nummeraanduidingen, zoals bedoeld in artikel 3 van de Verordening naamgeving en nummering Maastricht 2010, aan te wijzen: de medewerkers van de teams Vergunnen Wabo en Handhaven Wabo. Genoemde functionarissen wordt hierbij het hiertoe benodigde mandaat verstrekt.

D. Ambtenaren bevoegd tot vaststelling definitieve geometrie

Als ambtenaren voor het vaststellen van geometrische gegevens van panden en verblijfsobjecten, zoals bedoeld in artikel 8 van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen, aan te wijzen: de beheerder Vastgoedinformatie.

E. Ambtenaren bevoegd tot het opmaken van documenten constatering Wet BAG

Als ambtenaren voor het opmaken van documenten waarin constateringen zijn vastgelegd, zoals bedoeld in artikel 10, eerste lid, onder b, van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen, aan te wijzen: de (plaatsvervangend) BAG beheerder, de beheerder Vastgoedinformatie en de medewerkers van de teams Vergunnen Wabo en Handhaven Wabo. Genoemde functionarissen wordt hierbij het hiertoe benodigde mandaat verstrekt.

F. Ambtenaren bevoegd tot het opstellen van ambtelijke verklaringen Wet BAG

Als ambtenaren voor het opstellen van een verklaring, zoals bedoeld in artikel 7, onder m, van het Besluit basisregistratie adressen en gebouwen, aan te wijzen: de (plaatsvervangend) BAG beheerder, de beheerder Vastgoedinformatie en de medewerkers van de teams Vergunnen Wabo en Handhaven Wabo. Genoemde functionarissen wordt hierbij het hiertoe benodigde mandaat verstrekt.

G. Overige bepalingen

  • 1)

    Gebruikmaking van de in dit besluit toegekende mandaten geschiedt met inachtneming van het bepaalde in de Mandaatregeling Gemeente Maastricht 2010.

  • 2)

    Bij afwezigheid van een aangewezen ambtenaar als bedoeld in dit besluit, kan de betreffende manager een vervanger aanwijzen.

H. Intrekking aanwijzings- en mandaatbesluit

Alle eerdere aanwijzings- en mandaatbesluiten met betrekking tot de uitvoering van de Wet BAG worden ingetrokken met ingang van de datum als bedoeld onder I.

I. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1)

    Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de dag van bekendmaking.

  • 2)

    Dit besluit wordt aangehaald als: Aanwijzings- en mandaatbesluit uitvoering Wet basisregistratie adressen en gebouwen gemeente Maastricht.

Aldus besloten door het College van Burgemeester en Wethouders van Maastricht d.d. `15-12-2020

De Secretaris,

R.E.C. Kleijnen.

De Burgemeester,

J.M. Penn-te Strake