Organisatie | 's-Gravenhage |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling gecombineerde aanslag en automatische incasso gemeentelijke belastingen Den Haag 2021 |
Citeertitel | Regeling gecombineerde aanslag en automatische incasso gemeentelijke belastingen Den Haag 2021 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | Regeling gecombineerde aanslag en automatische incasso gemeentelijke belastingen Den Haag 2021 |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2021 | 01-01-2021 | nieuwe regeling | 01-12-2020 | RIS306978 DPZ/10044745 |
De huidige regeling maakt automatische incasso mogelijk voor verschillende gemeentelijke belastingen. Voor 1 januari 2021 worden de belastingverordeningen voor de onroerende-zaakbelastingen, afvalstoffenheffing, rioolheffing, hondenbelasting, parkeerbelasting, bedrijveninvesteringszones, liggeld voor woon- en bedrijfsschepen voor 2021 vastgesteld. De regeling is hierop aangepast.
Het college van burgemeester en wethouders van Den Haag,
In deze regeling wordt verstaan onder:
Artikel 2 Gecombineerde aanslag
De gecombineerde aanslag kent één betaaltermijn. Die termijn komt overeen met de in die verordeningen bepaalde betaaltermijn. Alleen voor de gecombineerde aanslag met een totaalbedrag van maximaal € 10.000,00 geldt, dat wanneer een machtiging tot automatische incasso wordt afgegeven, twaalf betaaltermijnen van telkens een maand van kracht zijn. De invorderingsrente gaat ook in dit geval lopen na de laatste betaaltermijn.
Artikel 3 Aanvang automatische incasso
De verzoeker vult op het (internet)formulier “Automatische incasso aanvragen” het rekeningnummer in. Als dat rekeningnummer later wijzigt, deelt verzoeker dat zo spoedig mogelijk schriftelijk of via www.denhaag.nl mee aan Belastingzaken, zodat de automatische incasso via de nieuwe rekening kan doorlopen.
Artikel 4 Termijnen en termijnbedragen
Automatische incasso loopt, met uitzondering van de parkeerbelastingen waarvoor een termijn van één maand geldt, over twaalf maandelijkse termijnen. Telkens zal één twaalfde deel van het aanslagbedrag van de rekening worden afgeschreven. Het termijnbedrag wordt rond de vijfentwintigste dag van elke maand van de rekening afgeschreven; de eerste keer in de maand na de dagtekening van de aanslagbiljet. Het termijnbedrag wordt afgerond op eurocenten.
In afwijking van het bepaalde in het eerste lid bedraagt het termijnbedrag meer dan wel minder dan één twaalfde deel van de aanslag, indien:
a. de verzoeker het (internet)formulier “Automatische incasso aanvragen” na dagtekening van het aanslagbiljet terugzendt, waarbij als voorwaarde geldt, dat de machtiging uiterlijk elf maanden na dagtekening kan worden teruggezonden;
b. verzoeker een termijnbedrag laat terugboeken;
c. een termijn niet kon worden geïncasseerd;
d. verzoeker een bezwaarschrift indient en een deel van de aanslag bestrijdt;
e. binnen de periode van de twaalf betaaltermijnen het bezwaarschrift tegen een deel van de aanslag geheel of gedeeltelijk ongegrond wordt verklaard en de eerder bedoelde opschorting van de belastingschuld vervalt.
Artikel 5 Beëindigen automatische incasso
De verzoeker kan de machtiging tot automatische incasso schriftelijk of via www.denhaag.nl. beëindigen. Automatische incasso wordt dan per direct stopgezet.
Bij de eerste melding van de bankinstelling aan Belastingzaken dat er niet geïncasseerd kan worden van de rekening, stuurt Belastingzaken schriftelijk bericht aan belastingschuldige, met het verzoek het betreffende maandbedrag per omgaande over te maken op het rekeningnummer van Belastingzaken. Voor de hoogte van de dan nog te incasseren termijnen is artikel 4, tweede lid, van toepassing.
Artikel 6 Gevolgen van beëindigen automatische incasso
Als de automatische incasso door de verzoeker of door Belastingzaken wordt beëindigd, vervallen de resterende incassotermijnen. Belastingschuldige valt dan terug naar de in de verordeningen bedoelde betaaltermijn(en) ingeval er geen gebruik wordt gemaakt van automatische incasso. De (resterende) belastingschuld moet in dit geval uiterlijk aan het einde van de (laatste) betaaltermijn worden voldaan. Als bij de beëindiging van de automatische incasso de betaaltermijn is verstreken, is het restant van de belastingschuld, vanaf het tijdstip van de beëindiging in zijn geheel verschuldigd.
Artikel 7 Afhandeling bezwaarschrift
Artikel 8 Invorderingsmaatregelen
De Regeling gecombineerde aanslag en automatische incasso gemeentelijke belastingen Den Haag 2018 wordt ingetrokken, met dien verstande dat de bepalingen van die regeling van kracht blijven voor het tijdvak waarvoor zij hebben gegolden.
Deze regeling treedt in werking op 1 januari 2021.
Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling gecombineerde aanslag en automatische incasso gemeentelijke belastingen Den Haag 2021.