Organisatie | Waterland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Waterland houdende regels omtrent handhaving van overtredingen van de Wet kinderopvang (Beleidsregels handhaving kinderopvang gemeente Waterland 2021) |
Citeertitel | Beleidsregels handhaving kinderopvang gemeente Waterland 2021 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Beleidsregels handhaving Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen gemeente Waterland 2013.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2021 | nieuwe regeling | 15-12-2020 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Waterland,
overwegende dat het noodzakelijk is om de Beleidsregels handhaving Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen gemeente Waterlans 2013 te actualiseren;
gelet op artikel 4:81, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht en afdeling 4 van de Wet kinderopvang,
vast te stellen de navolgende Beleidsregels handhaving kinderopvang gemeente Waterland 2021.
Hoofdstuk 1: Algemene bepalingen
Deze beleidsregels zijn van toepassing op de handhaving naar aanleiding van overtreding van de bij of krachtens de wet gestelde regelgeving.
Artikel 3 Vormen van sanctioneren
Bij het uitvoeren van het handhavingsbeleid heeft het college de volgende mogelijkheden:
In geval dat SZW, GGD en Brancheorganisatie Kinderopvang gezamenlijk, zo nodig ondersteund door daartoe ten aanzien van spelende problematiek erkende instanties, tijdens een landelijke crisis (tijdelijke) protocollen opstellen, kan van kwaliteitseisen worden afgeweken. Bij de afweging of en in welke mate kan worden afgeweken en of aangepaste handhaving plaats moet vinden, vindt nadere afstemming plaats met de GGD.
Hoofdstuk 2 Herstellend traject
Indien gebleken is dat een houder van een kindercentrum, een gastouderbureau of een voorziening voor gastouderopvang niet voldoet aan één of meer kwaliteitseisen van de wet en alle daaruit voortvloeiende regelgeving, start het college in beginsel een herstellend traject. Dit traject is gericht op beëindiging van de overtreding(en) en voorkoming van herhaling daarvan.
Hoofdstuk 3 Bestraffend traject
De totale bij boetebeschikking op te leggen boete bestaat, ingeval er sprake is van meerdere overtredingen, uit de som van de per overtreding berekende boetebedragen. Ingeval er sprake is van een combinatie van een herstellende en een bestraffende sanctie dan kan worden gehandeld volgens de tabel in het afwegingsoverzicht.
Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Waterland, gehouden op 15 december 2020.
drs. E.G.H. Dijk MPM
gemeentesecretaris/algemeen directeur
burgemeester
drs. K.S. Heldoorn
Conform artikel 4, vierde lid.
Voor de indeling van ondernemingen (klein, middelgroot, groot) vinden wij aansluiting bij de definities in het economisch verkeer:
Inzetten van Last Onder Dwangsom (LOD)
De LOD als herstelsanctie kan worden ingezet om:
Welke vorm van LOD wordt opgelegd moet duidelijk in de aanwijzingsbeschikking worden vermeld.
Voor de recidive bij niet voldoen aan de kwaliteitsvereiste (zie artikel 5, vierde lid) geldt in geval van (opnieuw) opleggen van een LOD een opslag op de eerste berekende LOD. Deze wordt als volgt berekend:
Voor de zwaarte van de overtredingen en de bijbehorende hersteltermijnen wordt gebruik gemaakt van de prioriteiten:
VOG: Verklaring omtrent gedrag
PRK: Personen Register Kinderopvang
Tabel 1. Kinderdagopvang/Buitenschoolse opvang
Tabel 2. Gastouderbureau en gastoudervoorziening
Op basis van bovenstaande gegevens kan voor het volgende sanctie-instrumentarium worden gekozen. Een combinatie van een herstellende sanctie en een bestraffende sanctie is ook mogelijk.