Organisatie | Servicepunt71 |
---|---|
Organisatietype | Regionaal samenwerkingsorgaan |
Officiële naam regeling | Verordening van het bestuur van de bedrijfsvoeringsorganisatie Servicepunt71 houdende regels omtrent financiën (Financiële verordening Servicepunt71) |
Citeertitel | Financiële verordening Servicepunt71 |
Vastgesteld door | algemeen bestuur |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de verordening van 20 december 2012.
Deze regeling is vastgesteld door het bestuur.
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2021 | nieuwe regeling | 17-12-2020 |
De vernieuwing van het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) is ook van toepassing op Servicepunt71. Met de financiële verordening regelt het concern management team op hoofdlijnen de spelregels voor het financieel beleid, de financiële organisatie en het financieel beheer en heeft zo invloed op de vormgeving en procedures rondom het financiële proces.
Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
Gemeenschappelijke Regeling Servicepunt71 (Servicepunt71): Servicepunt71 is een samenwerkingsverband van de gemeenten Leiden, Leiderdorp, Oegstgeest en Zoeterwoude, in de vorm van een bedrijfsvoeringsorganisatie als bedoeld in de Wet gemeenschappelijke regelingen Bestuur: het bestuur van Servicepunt71 - één vertegenwoordiger uit elk college van de gemeente Leiden, Leiderdorp, Oegstgeest en Zoeterwoude, ondersteund door de secretaris van het bestuur;
Team: een team bestaat uit aantal professionals op een specifiek vakgebied van bedrijfsvoering. Een team staat onder leiding van een teammanager en aan de teams komen de taken toe zoals deze op grond van de gemeenschappelijke regeling aan de organisatie zijn toegekend. Een team heeft de beschikking over de in de begroting vastgestelde budgetten.
Taakveld: een taakveld is een samenhangend geheel van activiteiten en taken en hangt onder een programma. Een taakveld kan verbonden zijn aan een strategische opgave. Dat betekent dat het budget voor de activiteiten die nodig zijn om de opgave uit te voeren daar te vinden zijn. Om te zorgen dat de uitgaven van Servicepunt71 samengevoegd én vergeleken kunnen worden, zijn er een aantal wettelijk verplichte taakvelden gedefinieerd.
Hoofdstuk 2. Begroting en verantwoording
Artikel 5. Autorisatie begroting en investeringskredieten
Bij de behandeling van de Tertaalrapportage(s) en de decemberwijziging doet de directeur zo nodig voorstellen voor het wijzigen van baten en lasten, het beschikbaar stellen of wijzigen van investeringskredieten en het bijstellen van het beleid. Niet in de begroting gedekte wijzigingen worden voorzien van een dekkingsvoorstel.
Met het vaststellen van de begroting stelt het bestuur per 1 januari van het begrotingsjaar tevens direct de vervangingsinvesteringen beschikbaar uit de jaarschijf van dat begrotingsjaar. In bijzondere gevallen of bij wijzigingen van investeringen wordt het bestuur geadviseerd en kan het bestuur besluiten om in die jaarschijf opgenomen investeringen nog niet beschikbaar te stellen.
Artikel 8. Waardering en afschrijving
Immateriële en materiële vaste activa worden afgeschreven volgens de methodiek en de termijnen zoals vermeld in de nota waarderen en afschrijven.
Artikel 9. Reserves en voorzieningen
Indien van toepassing mag bij reserves met een egalisatiefunctie een positief- of negatief exploitatiesaldo bij de jaarrekening vóór bestemming worden verrekend met de corresponderende reserve. In deze gevallen maakt het betreffende exploitatiesaldo geen onderdeel uit van het bestemmingsvoorstel bij de jaarrekening.
Voor het bepalen van de bijdrage voor producten en diensten van de bedrijfsvoeringsorganisatie wordt een systeem van kostentoerekening gehanteerd. De verdeling van kosten vindt plaats op basis van de overeengekomen afspraken die zijn vastgesteld door het bestuur.
Artikel 12. Weerstandsvermogen en risicobeheersing
In de paragraaf Weerstandsvermogen bij de begroting en jaarstukken wordt het volgende opgenomen:
Artikel 13. Financiële kengetallen
Er wordt verslag gedaan van de netto schuldquote, netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen, solvabiliteitsratio, grondexploitatie, structurele exploitatieruimte en belastingcapaciteit. In het verslag worden alleen de kengetallen weergeven die relevant zijn voor Servicepunt71.
Hoofdstuk 5. Financiële organisatie en financieel beheer
De administratie is zodanig van opzet en werking, dat zij in ieder geval dienstbaar is voor:
Artikel 17. Financiële administratie
De directeur draagt zorg voor de inrichting en de werking van de financiële administratie die voldoet aan het Organisatiebesluit en andere interne regelingen, het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten en andere relevante wet- en regelgeving.
De directeur zorgt ten behoeve van het getrouwe beeld van de jaarrekening en de rechtmatigheid van de baten en lasten en de balansmutaties, bedoeld in artikel 213, derde lid, onder a en b, van de Gemeentewet, voor de jaarlijkse interne toetsing van de getrouwheid van de informatieverstrekking en de rechtmatigheid van de beheershandelingen. Bij afwijkingen neemt maatregelen tot herstel.