Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Tholen

Besluit van het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Tholen houdende regels omtrent cameratoezicht (Cameraprotocol gemeente Tholen)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieTholen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Tholen houdende regels omtrent cameratoezicht (Cameraprotocol gemeente Tholen)
CiteertitelCameraprotocol gemeente Tholen
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling is tevens vastgesteld door de burgemeester.

Deze regeling vervangt eerder vastgestelde cameraprotocollen, tenzij deze specifieke verwerkingen regelen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 172 van de Gemeentewet
  2. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=CELEX%3A32016R0679
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2021nieuwe regeling

22-12-2020

gmb-2020-354101

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Tholen houdende regels omtrent cameratoezicht (Cameraprotocol gemeente Tholen)

De burgemeester respectievelijk het college van burgemeester en wethouders, ieder voor zover het haar of zijn bevoegdheden betreft,

 

gezien het advies van de Chief Information Security Officer (Ciso) van de gemeente Tholen,

 

gelet op artikel 172 van de Gemeentewet en artikel 6, lid 1, aanhef en sub f, van de Algemene Verordening Gegevensbescherming,

 

 

besluiten:

 

 

vast te stellen de hierna volgende regels met betrekking tot cameratoezicht in de gemeente Tholen.

 

1. Verwijzingen

Dit document is opgesteld om te voldoen aan onderstaande verplichtingen

 

  • Baseline Informatiebeveiliging Overheid hoofdstuk 11.1.2.3

2. Inleiding

 

2.1. Aanleiding

De gemeente Tholen maakt gebruik van cameratoezicht. Met dit protocol worden de interne afspraken rondom camera bewakingssystemen vastgelegd. Dit protocol geeft onder andere een beschrijving van de praktische uitvoering van het cameratoezicht mede met het oog op de bescherming van de privacy van de betrokkenen.

 

2.2 Doelstelling

Het hoofddoel van het cameratoezicht is:

  • -

    Handhaving van openbare orde;

  • -

    Beschermen van (bedrijfs)middelen.

Naast het hoofddoel heeft cameratoezicht nog andere doelen:

  • -

    Het eventueel kunnen ondersteunen van bewijsvoering bij geconstateerde incidenten;

  • -

    Onderzoek bij vermoedens van incidenten zoals verdwijning en/of schade van materialen, of diefstal door klanten of medewerkers.

3. Inhoud

 

3.1 Kader

Het cameratoezicht in het kader van het handhaven van openbare orde wordt ingezet onder de verantwoordelijkheid van de burgemeester. Overige verwerkingen middels cameratoezicht gebeuren onder verantwoordelijkheid van het college van B&W.

3.2 Grondslag

De burgemeester heeft onder andere als taakstelling het handhaven van de openbare orde (artikel 172 Gemeentewet). In dat kader kan op grond van artikel 151c Gemeentewet en artikel 2:77 van de Algemene plaatselijke verordening gemeente Tholen op openbare plaatsen door de burgemeester besloten worden om cameratoezicht toe te passen.

 

Daarnaast vindt de gemeente het belangrijk te waken over:

 

  • het bestuur en werknemers van de gemeente en/of cliënten tegen agressie;

  • eigendommen van gemeentemedewerkers en organisatieonderdelen;

  • eigendommen van bezoekers van het gemeentehuis, gemeentelijke gebouwen en terreinen;

  • informatie en informatiedragers in het gemeentehuis;

  • gemeentelijke objecten en terreinen.

De gemeente heeft hierbij een gerechtvaardigd belang t.o.v. privacy van eventuele bezoekers (zie artikel 6, lid 1, aanhef en sub f Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)). Het belang van de camerabewaking weegt met name zwaarder, omdat in de gebouwen veel gevoelige informatie wordt verwerkt van veel personen. Daarnaast is het belangrijk om de fysieke veiligheid te waarborgen om te zorgen dat zij de taken kunnen uitvoeren die de gemeenschap dienen.

3.3 Wijze van toepassing

Camera’s zoals bedoeld in dit protocol worden ingezet voor de handhaving van de openbare orde en toezicht op (bedrijfs)middelen. Beide doelen zijn dusdanig verschillend dat aparte wijzen van toepassing gelden.

 

Ten behoeve van de handhaving van openbare orde

Cameratoezicht o.g.v. artikel 151c Gemeentewet verdient behoeft extra uitleg. De gegevens die in dit kader worden verzameld vallen niet onder de AVG, maar onder de Wet politiegegevens (Wpg).

 

De burgemeester is verantwoordelijk voor het bepalen of - en hoe lang ergens cameratoezicht plaatsvindt. De operationele verantwoordelijkheid ligt volgens de Wpg bij de korpschef van de politie.

 

De burgemeester voert voorafgaand aan het besluit om ergens camera’s te plaatsen een data protection impact assessment (DPIA) uit. Deze DPIA kan samen met de politie of afzonderlijk van elkaar worden gedaan. De technische beoordeling van de middelen behoort bij de operationele verantwoordelijkheid van de politie.

 

Met de politie wordt een overeenkomst opgesteld om de respectievelijke verantwoordelijkheden te duiden.

 

Ten behoeve van toezicht op (bedrijfs)middelen

Vaste zichtbare locaties.

Deze camera’s controleren de reguliere toegangen en doorgangen;

Deze camera’s zijn vaste camera’s zonder en met bewegingsdetectie en met aanvullende voorzieningen voor analyse van de beelden;

De camera’s aan de buitenzijde van gebouwen kunnen daarbij zicht hebben op de openbare ruimte behorende bij de gemeentelijke gebouwen.

 

Tijdelijke locaties.

Deze camera’s worden geplaatst als bij speciale gelegenheden de doorstroming binnen en rond gebouwen is gewijzigd. Opdrachtgever daarvoor is de burgemeester, advies en coördinatie wordt verzorgd door de Informatiebeveiligingsorganisatie en de Chief Information Security Officer (CISO);

Deze camera’s zijn mobiele camera’s met bewegingsdetectie en met aanvullende voorzieningen voor analyse van de beelden.

 

Onzichtbare locaties

Deze (verborgen) camera’s worden alleen door de gemeente in en rondom gemeentelijke gebouwen gebruikt als er concrete aanwijzingen of vermoedens zijn van overtredingen van de huisregels. Hiervoor geldt dat bewijs niet op een andere manier te realiseren is en dat de inbreuk op de privacy zo klein mogelijk moet zijn. Opdrachtgever daarvoor is de burgemeester, advies en coördinatie wordt verzorgd door de Informatiebeveiligingsorganisatie en de CISO. In deze gevallen wordt zowel de aard van de aanwijzingen of vermoedens als de periode en de locatie van gebruik apart gedocumenteerd;

Deze camera’s zijn vaste camera’s zonder of met bewegingsdetectie en zonder of met aanvullende voorzieningen voor analyse van de beelden.

 

3.4 Bekendmaking cameratoezicht

Gebruikers en bezoekers worden op het cameratoezicht gewezen door:

  • Waarschuwingen via borden en/of stickers

  • Publicatie van dit protocol op intranet en op Overheid.nl

 

3.5 Informatieverstrekking

Verstrekken van opgenomen beeldmateriaal aan derden

  • Het verstrekken van beeldmateriaal aan derden kan slechts als dit verenigbaar is met het doel van het verzamelen van de beeldopnamen;

  • De gemeente beoordeelt de geschiktheid van de beelden in het kader van het ter beschikking stellen aan derden. Dit wordt gedaan met inachtneming van de bepalingen uit de Algemene Verordening Persoonsgegevens (AVG) en de Wet Politiegegevens;

  • De persoon die beeldmateriaal ontvangt dient zich vooraf aan de gemeente te legitimeren;

  • De persoon die het beeldmateriaal ontvangt tekent voor ontvangst van het beeldmateriaal en integer gebruik hiervan;

  • Beeldmateriaal dat is verzameld t.b.v. de bescherming van (bedrijfs)middelen wordt pas aan de politie verstrekt indien hierom uitdrukkelijk door de politie wordt verzocht onder verwijzing naar de wettelijke regeling die hieraan ten grondslag ligt, dan wel indien dit noodzakelijk is voor hun publiekrechtelijke taakuitvoering;

  • De politiefunctionaris die gegevens ontvangt anders dan in het kader van de handhaving van openbare orde, tekent voor ontvangst van het beeldmateriaal en het integer gebruik hiervan.

3.6 Toegang tot apparatuur en opnames

Locatie opslag

De camerabeelden worden opgeslagen op servers in het gemeentehuis of de betreffende gemeentelijke locaties waar camera’s zijn gepositioneerd, in de daartoe aangewezen en beveiligde cloud-locaties, of bij de politie. De opslaplaatsen zijn, met in achtneming van dit protocol, alleen toegankelijk voor de daartoe aangewezen bevoegden.

 

Uitlezen

Bij toestemming voor het uitlezen van camerabeelden wordt onderscheid gemaakt tussen taken van openbare orde en gerechtvaardigd belang van de organisatie.

 

Uitlezen van beelden bij taken van openbare orde kan alleen door de politie onder verantwoordelijkheid van de korpschef.

 

Uitlezen van beelden bij taken van Gerechtvaardigd belang kan na toestemming van het hoofd Facilitaire Zaken of de CISO. Uitlezen van de beelden gebeurt op een afgeschermde locatie door een team dat) bestaat uit tenminste één van de volgende personen: Burgemeester, de CISO of een vertegenwoordiger van de Informatiebeveiligingsorganisatie; en een Functioneel Beheerder.

3.7 Beheer en onderhoud

Deze paragraaf omschrijft het beheer en onderhoud van systemen die opgezet zijn t.b.v. bescherming van (bedrijfs)middelen. Voor systemen die zijn opgericht om de openbare orde te handhaven is de politie verantwoordelijk om het beheer en onderhoud te organiseren.

 

Het technische beheer en onderhoud van overige camerasystemen wordt uitgevoerd door een externe organisatie. Periodieke functionele controles van het systeem zoals de werking van de registratie van de camerabeelden worden periodiek uitgevoerd door het Functioneel Beheer.

  • Technische controle van de camera’s door een externe beheerder vindt jaarlijks plaats bij algemeen onderhoud en wanneer er sprake is van een technische storing. Bij de controle wordt gekeken of de camera’s nog beeld geven en het systeem nog functioneert Technische controles vinden plaats in het bijzijn van het Functioneel Beheer en een informatiebeveiligingsfunctionaris of de CISO.

  • Interne periodieke functionele controles van de applicatie en de camera’s vindt plaats door het Functioneel Beheer, waarbij wordt o.a. gekeken of het systeem nog functioneert en de camera’s nog beelden opnemen. De periodieke controles worden geregistreerd en uitgevoerd aan de hand van een checklist waarbij de datum en het tijdstip van de controle wordt genoteerd en die uitsluitend tot doel heeft de werking en instellingen van het camerasysteem te controleren. Bij afwezigheid van het Functioneel Beheer wordt door de directie een vervangende tijdelijke controleur uit de informatiebeveiligingsorganisatie aangewezen.

 

3.8 Bewaartermijn

De standaard bewaartermijn van de beelden is 28 dagen. Daarna worden de beelden vernietigd. Een afwijkende bewaartermijn is mogelijk als:

  • Na raadplegen van de beelden besloten wordt tot het doen van een aangifte. In dat geval worden de beelden bewaard tot het moment dat er een uitspraak is ontvangen.

  • Daartoe een verzoek van politie en/of justitie wordt ontvangen. In dat geval wordt een concrete vernietigingsdatum vastgesteld, die eventueel verlengd kan worden.

 

3.9 Privacyrechten

Voor het cameratoezicht van de gemeente Tholen gelden privacyrechten, zoals het inzagerecht voor gefilmde personen. Deze rechten kunnen uitgeoefend worden door het indienen van een motivatie met het daarvoor bestemde digitale formulier. De bewuste beelden worden op afspraak en na legitimatie van de aanvrager in gezelschap van de beheerder, CISO of burgemeester geraadpleegd. In beginsel heeft een betrokkene slechts recht op inzage van zijn eigen persoonsregistratie, derhalve beeldmateriaal waarop slechts de betrokkene te zien is. Bij een aanvraag tot inzage van beelden dient de betrokkene de reden, de datum, de locatie van de camera, het tijdstip en de tijdsduur van de beelden waarvan inzage wordt verlangd, aan te geven.

 

Wanneer iemands gegevens in het kader van de handhaving van openbare orde zijn verzameld, kan het verzoek best gericht worden aan de korpschef van de politie. Hierop zijn de vereisten uit de Wpg van toepassing.

3.10 Slotbepalin

  • 1.

    In gevallen waarin dit protocol niet voorziet beslist de burgemeester.

  • 2.

    Dit protocol kan worden aangehaald als Cameraprotocol gemeente Tholen.

  • 3.

    Dit protocol treedt in werking op de dag na die van bekendmaking daarvan.

  • 4.

    Dit protocol vervangt eerder vastgestelde cameraprotocollen, tenzij deze specifieke verwerkingen regelen.

Tholen, 22 december 2020

De burgemeester van Tholen,

w.g. M.L.P. Sijberts

Burgemeester en wethouders van Tholen,

De secretaris,

w.g. J.K. Fraanje

De burgemeester,

w.g. M.L.P. Sijbers