Organisatie | Haarlem |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Haarlem houdende regels omtrent het stimuleren van particuliere woningeigenaren om hun woning volledig aardgasvrij te maken (Uitvoeringsregeling Haarlem Aardgasvrij) |
Citeertitel | Uitvoeringsregeling Haarlem Aardgasvrij |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | volkshuisvesting en woningbouw |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervalt uiterlijk op 1 januari 2022, of met het bereiken van het subsidieplafond.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2021 | nieuwe regeling | 08-12-2020 |
Het college kan subsidie verstrekken voor ondersteuning in de kosten van uitgevoerde maatregelen van particuliere woningeigenaren voor de transitie naar aardgasvrij wonen. Door te verwarmen en te koken met een duurzaam alternatief in plaats van met aardgas wordt bijgedragen aan Haarlem aardgasvrij in 2040.
De aanvrager als bedoeld in artikel 1, onder a, van deze Regeling kan eenmalig subsidie aanvragen voor een woning in de gemeente Haarlem.
Artikel 4 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
De subsidiabel kosten voor de aanschaf van een alternatief (elektrisch) kooktoestel, vallend onder art. 4 lid 1.a, worden op een maximum van € 250,- incl. BTW gesteld. Voor het vervangen van een aardgasgestookte oven door een elektrisch alternatief is een aanvullende vergoeding van maximaal € 250,- incl. BTW mogelijk.
Artikel 5 Procedure voor het indienen en behandelen van een aanvraag
Het college verdeelt het beschikbare bedrag in volgorde van ontvangst van de complete aanvragen. Wanneer de aanvrager krachtens artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt als datum van ontvangst de dag waarop de aanvulling is ontvangen door de gemeente.
In aanvulling op artikel 8 van de ASV wordt de subsidie geweigerd indien de activiteiten als bedoeld in artikel 4, eerste lid, van deze regeling hebben plaatsgevonden vóór inwerkingtreding van de regeling (2 maart 2019).
In aanvulling op artikel 13 van de ASV, zijn aan de subsidie de volgende verplichtingen verbonden:
Toelichting bij Uitvoeringsregeling Haarlem Aardgasvrij
De gemeente Haarlem bereidt de stad voor op een aardgasvrije toekomst.
De gemeente Haarlem heeft ook voor 2021 budget (125.000 euro) beschikbaar gesteld om particuliere woningeigenaren te stimuleren en te ondersteunen hun woning volledig aardgasvrij te maken. De uitvoeringsregeling is verlengd en kan ook in 2021 worden aangevraagd zolang het budget dit toelaat.
Onder aanvrager wordt verstaan een natuurlijk persoon. De subsidie is niet bedoeld voor rechtspersonen zoals VvE’s en zakelijke vastgoedeigenaren. De regeling richt zich op de eigenaar-bewoners eigenaren van de gemeente Haarlem met een eigen woning.
Woning is een bestaande woning. Het aardgasvrij bouwen van nieuwbouw is uitgesloten van deze regeling. De woning is uw eigendom én hoofdverblijf, of wordt uw hoofdverblijf na renovatie
Artikel 4 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Omdat met deze regeling het doel, en niet de techniek, centraal gesteld wordt, kunnen de maatregelen voor de verbouw naar een aardgasvrije woning divers zijn.
Subsidiabel zijn de kosten voor:
De kosten onder sub a zijn uitsluitend subsidiabel, als de gasaansluiting na de werkzaamheden wordt verwijderd. Dit volgt uit de verplichting van artikel 7, sub a, van de regeling.
De kosten voor de vervanging van een aardgasgestookt kooktoestel door een elektrisch alternatief vallen onder artikel 4 lid 1. a en worden tot een maximum van 250 euro, incl. BTW vergoed. Indien aangetoond wordt dat een aardgasgestookte oven is vervangen door een elektrisch alternatief kan ook hiervoor een vergoeding van maximaal 250 euro, incl. BTW worden toegekend.
Bij het verwijderen van de gasaansluiting bestaan de werkzaamheden van Liander, de netbeheerder, uit het weghalen van de meter, de aansluitkast en de leiding in de grond. Aardgas moet dus volledig uit de woning verdwijnen. Op de website van de netbeheerder zijn de tarieven terug te vinden.
Het aanbrengen van energiebesparende maatregelen komen niet in aanmerking voor deze subsidie. Hierbij kan men denken aan spouwmuur-, dak-, vloer-, of gevelisolatie, isolerende deuren, of bijvoorbeeld hoogrendementsglas, als HR++ of triple-glas. Hiervoor komt u mogelijk in aanmerking voor de Subsidie energiebesparing eigen huis (SEEH) vanuit de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).
Het college kan besluiten dat kosten die niet of onvoldoende bijdragen aan het doel van de regeling niet voor subsidie in aanmerking komen.
De subsidie mag gecombineerd worden met andere subsidieregelingen, maar tegelijkertijd moet overcompensatie worden voorkomen. De aanvrager moet een overzicht aanleveren van andere subsidies of mogelijke vergoedingen voor dezelfde activiteiten (zie artikel 5) te voorkomen. In het geval van de Investeringssubsidie duurzame energie (ISDE) kan dit worden aangetoond met de apparatenlijst van ISDE en bijbehorende indicatieve subsidiebedrag. Dit bedrag wordt afgetrokken van de subsidiabele kosten.
Bij een combinatie van deze subsidie met een duurzaamheidslening van de gemeente Haarlem geldt ook het bepaalde in artikel 3, lid 2 van de Verordening Duurzaamheidslening gemeente Haarlem.
Artikel 5 Procedure voor het indienen en behandelen van een aanvraag
De gemeente beoogt met de regeling een stimulerende werking. Daarom zijn activiteiten die al zijn uitgevoerd vóór de inwerkingtreding van deze regeling (2 maart 2019) niet subsidiabel. Dit komt terug in het vereiste dat de facturen en betaalbewijzen van de genomen maatregelen en verwijdering van de gasaansluiting van latere datum zijn dan de dag van inwerkingtreding van de regeling.
Het opnemen van een hardheidsclausule geeft het college de mogelijkheid om artikelen van deze verordening buiten toepassing te laten of daarvan af te wijken, wanneer strikte toepassing voor een belanghebbende onbillijke of onevenredige gevolgen heeft. De toepassing van de hardheidsclausule blijft beperkt tot bijzondere individuele gevallen, die een aanvullende belangenafweging noodzakelijk maken. De te treffen voorziening, die niet in de verordening is voorzien, moet altijd binnen de doelstellingen van de subsidie passen. Het gebruik van de hardheidsclausule is een uitzondering; het college is in principe gehouden aan toepassing van de regeling, op grond van beginselen als gelijkheid en rechtszekerheid.