Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Montferland

Tijdelijke Subsidieregeling knelpunten huisvesting organisaties op het terrein van Kunst en Cultuur alsmede Toerisme, Recreatie en Evenementen Montferland 2021

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieMontferland
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingTijdelijke Subsidieregeling knelpunten huisvesting organisaties op het terrein van Kunst en Cultuur alsmede Toerisme, Recreatie en Evenementen Montferland 2021
CiteertitelTijdelijke Subsidieregeling knelpunten huis- vesting organisaties op het terrein van Kunt en Cultuur alsmede Toerisme, Recreatie en Evene- menten 2021
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

https://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/Montferland/608988/CVDR608988_1.html

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2021Nieuwe regeling

15-12-2020

gmb-2020-353643

20int03294

Tekst van de regeling

Intitulé

Tijdelijke Subsidieregeling knelpunten huisvesting organisaties op het terrein van Kunst en Cultuur alsmede Toerisme, Recreatie en Evenementen Montferland 2021

Het college van burgemeester en wethouder van de gemeente Montferland

 

Gelet op artikel 3 van de Algemene Subsidieverordening Montferland 2018

BESLUIT

 

vast te stellen de “Tijdelijke Subsidieregeling knelpunten huisvesting organisaties op het terrein van Kunst en Cultuur alsmede Toerisme, Recreatie en Evenementen Montferland 2021”.

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

  • a.

    Burgemeester en wethouders: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Montferland of de namens het college gemandateerde medewerkers van de gemeente Montferland;

  • b.

    In Montferland gevestigde instellingen en organisaties: rechtspersonen in Montferland ingeschreven bij de kamer van koophandel;

  • c.

    Besluit tot subsidieverlening: Een voorlopig besluit van burgemeester en wethouders op de subsidieaanvraag waarin de hoogte van de subsidie in het vooruitzicht wordt gesteld;

  • d.

    Besluit tot voorschotverlening: Een besluit om de in het vooruitzicht gestelde subsidie uit te keren aan de aanvrager;

  • e.

    Besluit tot subsidievaststelling: Een besluit waarbij de hoogte van de subsidie definitief wordt vastgesteld onder verrekening van het verleende subsidievoorschot;

  • f.

    Subsidieplafond: Het bedrag dat het college van burgemeester en wethouders voor de uitvoering van deze regeling beschikbaar stelt;

  • g.

    Subsidieregister: Het openbare register van de gemeente Montferland waarin alle besluiten tot subsidieverlening en subsidievaststelling worden vastgelegd.

Artikel 2 Toepassingsbereik

Het bepaalde in deze subsidieregeling is van toepassing op het verstrekken van een aanvullende subsidie in de huisvestingskosten van in Montferland gevestigde instellingen en organisaties waarvan de activiteiten voldoen aan de omschrijving van het begrip subsidiabele activiteiten als bedoeld in artikel 3 van de subsidieregeling “Cultuur en Ontmoeting Montferland 2019” en artikel 2 van de subsidieregeling “Recreatie, Toerisme en Evenementen Montferland 2019”.

Artikel 3 Subsidiabele kosten

Aan instellingen en organisaties als bedoeld in artikel 2 kan een eenmalige subsidie van maximaal € 20.000,00 worden verstrekt voor het oplossing van knelpunten bij de huisvesting van hun activiteiten, waaronder begrepen de kosten van opslag van materialen. Tot de subsidiabele kosten worden gerekend:

  • a.

    Eventuele extra huurlasten. D.w.z. voor zover deze bij herhuisvesting hoger liggen dan voor het onderkomen dat dient te worden verlaten;

  • b.

    De inrichtingskosten van een vervangende ruimte;

  • c.

    Een financiële bijdrage in de kosten van aanpassingen van een bestaande ruimte.

Artikel 4 Subsidievoorwaarden

  • a.

    Subsidie wordt uitsluitend verstrekt als het huisvestingsknelpunt, waarvoor subsidie wordt gevraagd naar het oordeel van burgemeester en wethouders buiten toedoen van de aanvrager is ontstaan. Bovendien dient de aanvrager aannemelijk te maken dat men niet in staat was dit knelpunt op te lossen zonder aanvullende financiële ondersteuning van de gemeente.

  • b.

    Subsidie wordt uitsluitend toegekend voor het bereiken van een structurele oplossing van knelpunten die zich voordoen bij de huisvesting van de activiteiten als bedoeld in artikel 2. Een structurele oplossing omvat tenminste een periode van 10 jaar.

  • c.

    Subsidie wordt uitsluitend verstrekt in de huisvestingskosten van bestaande gebouwen. Er zal geen subsidie worden verstrekt in de kosten van nieuwbouw.

  • d.

    De instelling of organisatie die op basis van deze subsidieregeling een aanvullende subsidie heeft gekregen dient het college onverwijld te informeren als binnen 10 jaar geen gebruik meer wordt gemaakt van de oplossing waarvoor de hiervoor bedoelde subsidie is verstrekt. Burgemeester en wethouders kunnen besluiten in dat geval de verstrekte subsidie gedeeltelijk terug te vorderen.

Artikel 5 Subsidiegrondslagen

  • a.

    De op grond van deze regeling verleende subsidie bedraagt maximaal 80% van de door burgemeester en wethouders goedgekeurde subsidiabele kosten;

  • b.

    De subsidie bedraagt maximaal € 20.000,00.

Artikel 6 Het aanvragen van subsidie

Subsidie op grond van deze regeling wordt schriftelijk aangevraagd bij burgemeester en wethouders. Bij de aanvraag wordt ieder geval overlegd:

  • a.

    Een omschrijving van het huisvestingsknelpunt waarvoor subsidie wordt gevraagd;

  • b.

    Een verklaring waarom dit knelpunt buiten toedoen van aanvrager is ontstaan;

  • c.

    Een verklaring wat de aanvrager heeft ondernomen om te voorkomen dat dit knelpunt zou ontstaan;

  • d.

    Een exploitatierekening over het jaar voorafgaand aan het jaar waarvoor de bijdrage wordt gevraagd;

  • e.

    De balans per 31 december van het jaar voorafgaand aan het jaar waarvoor subsidie wordt gevraagd;

  • f.

    Een begroting van de activiteiten voor het eerste jaar na de oplossing van het knelpunt waarvoor subsidie wordt gevraagd;

  • g.

    Afhankelijk van de aanvraag kunnen burgemeester en wethouder vragen om de volgende nadere bewijsstukken:

    • De huurovereenkomst of de gebruiksovereenkomst;

    • De polis van de verzekering tegen brand-, storm-, en bliksemschade;

    • De kostenopgaaf van de aanpassingen;

    • Inzicht in de extra huurlasten bij herhuisvesting;

    • Bewijs van de lasten die door middel van cofinanciering gefinancierd;

    • Een urenraming m.b.t de inzet van vrijwilligers.

Artikel 7 Het besluit tot subsidieverlening of subsidieweigering

  • a.

    Burgemeester en wethouders nemen binnen drie maanden na ontvangst van de subsidieaanvraag een besluit tot subsidieverlening of subsidieweigering;

  • b.

    Burgemeester en wethouders kunnen besluiten de aanvraag gedeeltelijk toe te kennen;

  • c.

    Burgemeester en wethouders besluiten de aanvraag niet ontvankelijk te verklaren als de aanvraag buiten de termijn waarvoor deze regeling is vastgesteld wordt ingediend dan wel dat de aanvrager onvoldoende bewijsstukken bij de aanvraag heeft gevoegd;

  • d.

    De op grond van deze regeling verleende subsidie wordt volledig bij wijze van voorschot aan de aanvrager overgemaakt.

Artikel 8 Weigeringsgronden

In de volgende gevallen zal de subsidie worden geweigerd:

  • a.

    Als het huisvestingsknelpunt is ontstaan door eigen toedoen van de aanvrager, of wanneer het aanvrager naar het oordeel van burgemeester en wethouders niet heeft aangetoond voldoende te hebben ondernomen om het knelpunt te voorkomen;

  • b.

    In geval de aanvrager in staat moet worden geacht het huisvestingsknelpunt zonder aanvullende financiële bijdrage op te lossen;

  • c.

    In geval het huisvestingsknelpunt geheel of gedeeltelijk wordt veroorzaakt door de beperkende maatregelen die het rijk, de veiligheidsregio of de gemeente heeft uitgevaardigd in het kader van de Corona-pandemie;

  • d.

    Als het gebruik van de locatie die als oplossing voor het huisvestingsknelpunt wordt gezien in strijd met het vigerende bestemmingsplan moet worden geacht;

  • e.

    Als het gebruik van de locatie als hiervoor bedoeld overigens in strijd met de wet of het algemeen belang moet worden geacht;

  • f.

    Als toekenning van de aanvraag zou leiden tot overschrijding van het subsidieplafond.

Artikel 9 Het besluit tot subsidievaststelling

Binnen drie maanden nadat de oplossing waarvoor op grond van deze regeling subsidie is verleend dient de aanvrager een aanvraag tot subsidievaststelling in bij het college van burgemeester en wethouders. Bij die aanvraag worden de volgende stukken overlegd:

  • a.

    Een verklaring dat de verkregen subsidie is besteed overeenkomstig het besluit tot subsidieverlening;

  • b.

    Een financieel overzicht waaruit blijkt dat de bijdrage van de gemeente is ingezet op de wijze zoals vastgelegd in het besluit tot subsidieverlening als bedoeld in artikel 7;

  • c.

    Burgemeester en wethouders nemen binnen zes weken nadat de aanvraag tot subsidievaststelling is ontvangen hierover een besluit;

  • d.

    Het verleende subsidievoorschot kan geheel of gedeeltelijk worden verrekend met de definitief vastgestelde subsidie. Een eventueel te hoog verleend voorschot zal worden teruggevorderd.

Artikel 10 Subsidieplafond en verdeelregels

  • a.

    Voor de uitvoering van deze tijdelijke subsidieregeling stellen burgemeester en wethouders eenmalig een subsidieplafond vast;

  • b.

    Subsidies kunnen worden verleend zolang het subsidieplafond voor de uitvoering van deze regeling nog niet is bereikt;

  • c.

    Subsidieaanvragen worden afgewikkeld in volgorde van binnenkomst.

Artikel 11 Slotbepalingen

  • a.

    Deze subsidieregeling kan worden aangehaald als “Tijdelijke Subsidieregeling knelpunten huisvesting organisaties op het terrein van Kunt en Cultuur alsmede Toerisme, Recreatie en Evenementen 2021”.

  • b.

    De regeling treedt in werking op 1 januari 2021 en zal van kracht zijn tot het moment dat het subsidieplafond is bereikt als bedoeld in het vorige artikel en nadat de laatste verleende subsidie volledig is afgewikkeld, of door eerdere intrekking van deze regeling.

  • c.

    Aanvragen die voor de vaststelling van deze regeling zijn binnen gekomen in 2020 zullen overeenkomstig deze tijdelijke subsidieregeling worden afgehandeld. Met deze aanvragen zal rekening worden gehouden bij de verdeling van het subsidieplafond als bedoeld in artikel 10.

  • d.

    Alle besluiten die op grond van deze regeling worden genomen zullen worden opgenomen in het openbare subsidieregister van de gemeente Montferland.

 

Aldus besloten op 15 december 2020.

Burgemeester en wethouders van Montferland

De secretaris,

drs. M.J.J.Wagener

De burgemeester

mr. P. deBaat MPM

Toelichting

Het uitgangspunt van het gemeentelijk beleid is dan dat de verenigingen/instanties in de gemeente primair zelf verantwoordelijk zijn voor passende huisvesting waaronder begrepen de benodigde opslagruimte. Niettemin is de wens naar voren gekomen om culturele instellingen en organisaties die ernstige knelpunten hebben bij de huisvesting van hun activiteiten als gemeente eenmalig te kunnen ondersteunen. Het gaat daarbij om die situaties dat organisaties buiten hun schuld om problemen hebben gekregen bij de huisvesting van hun activiteiten en dat zij niet in staat zijn om deze problemen volledig op eigen kracht op te lossen. Met het oog hierop de is “Tijdelijke Subsidieregeling knelpunten huisvesting organisaties op het terrein van Kunt en Cultuur alsmede Toerisme, Recreatie en Evenementen” vastgesteld.

 

Doelstelling & resultaat

De doelstelling van deze regeling is dat culturele organisaties zodanig worden gefaciliteerd dat zij een structurele oplossing voor (her)huisvesting kunnen vinden waaronder tevens begrepen de opslag van materialen.

 

Voorwaarden financiële ondersteuning culturele instellingen

Financiële ondersteuning vindt alleen plaats wanneer een culturele instelling problemen ondervindt bij het vinden van geschikte huisvesting en deze problemen door financiële ondersteuning structureel kunnen worden opgelost. Om als culturele instelling in aanmerking te komen voor (financiële) ondersteuning gelden de volgende voorwaarden:

  • 1.

    De gemeente ondersteunt alleen organisaties waarvan de activiteiten vallen onder de subsidieregeling Cultuur en Ontmoeting en de regeling Recreatie, Toerisme en Evenementen. Dat wil zeggen dat voldaan moet worden aan de bepalingen zoals die daarover zijn opgenomen in deze subsidieregelingen. Deze organisaties moeten rechtspersonen zijn die ook als zodanig ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel.

  • 2.

    Culturele instanties (co)financieren tenminste 20% van de (her)huisvesting, waaronder begrepen opslagruimte. De (financiële) ondersteuning is bedoeld ter ondersteuning van structurele oplossingen voor de (her)huisvesting van culturele organisaties. Uitgangspunt blijft de zelfredzaamheid en daarmee de eigen verantwoordelijkheid voor de huisvesting en opslag. Culturele instanties kunnen alleen een verzoek tot financiële ondersteuning indienen als zij kunnen aantonen dat zij minstens 20% zelf (co-)financieren. Indien de huurkosten van een locatie waar de instelling wordt geherhuisvest substantieel hoger zijn dan voor de huidige locatie, kunnen die meerkosten voor vergoeding op basis van deze regeling in aanmerking komen.

  • 3.

    Voor de uitvoering van deze subsidieregeling heeft de gemeenteraad vooralsnog eenmalig middelen beschikbaar gesteld. Daarom is er ook spraken van een tijdelijke subsidieregeling. Aanvragen worden afgewikkeld in volgorde van binnenkomst en bij overschrijding van het subsidieplafond zullen aanvragen worden geweigerd. De financiële middelen voor de ondersteuning van culturele instanties bij het oplossen van (her)huisvestingsproblematiek betreft maximaal € 96.000,--. De subsidie (kan) worden toegekend als een ingeleverde aanvraag voldoet aan de voorwaarden zoals verwoord in deze regeling. De subsidies worden toegekend aan instellingen op volgorde van indiening.

  • 4.

    Financiële ondersteuning van culturele instanties is alleen bestemd voor bestaande gebouwen. Culturele instanties kunnen alleen aanspraak maken op financiële ondersteuning indien de voorgestelde oplossing bestaande gebouwen betreft, en een structurele oplossing biedt voor de geconstateerde huisvestingsproblematiek. Subsidie voor nieuwbouw is dus niet mogelijk.

  • 5.

    Huisvesting voor culturele instanties wordt met de ondersteuning gegarandeerd voor een termijn van tenminste 10 jaar. Het uitgangspunt is dat alleen structurele oplossingen worden ondersteund. Een oplossing voor tenminste 10 jaar wordt beschouwd als een structurele oplossing. Om de continuïteit te verzekeren kan de gemeente (een deel van) de verstrekte subsidie terugvorderen als blijkt dat binnen die tien jaar geen gebruik meer kan worden gemaakt van de huisvesting. Voor ieder kalenderjaar dat geen gebruik wordt gemaakt van de huisvesting wordt één/tiende deel van het definitief verleende subsidiebedrag teruggevorderd. Terugvordering kan achterwege blijven als wordt aangetoond dat het restant van de verleende subsidie opnieuw ten behoeve van (her)huisvesting de culturele instantie in kwestie wordt ingezet. Hiermee wordt de continuïteit van de huisvesting voor culturele instanties en voor opslag gewaarborgd.

  • 6.

    Organisaties die een subsidie hebben ontvangen op grond van deze regeling dienen burgemeester en wethouders te informeren als geen gebruik meer wordt gemaakt van de huisvesting waarvoor een bijdrage is verstrekt door de gemeente. Als organisaties hiervan geen gebruik meer –kunnen- maken dienen burgmeester en wethouders daarvan onverwijld, schriftelijk, in kennis te worden gesteld.

  • 7.

    Culturele instanties kunnen slechts eenmalig een beroep doen op deze ondersteuningsregeling. Geen beroep op deze regeling kan worden gedaan indien er sprake is van huisvestingsproblematiek die een direct uitvloeisel is van de corona beperkende maatregelen zoals die van Rijkswege, en/of de Veiligheidsregio en/of de gemeente worden uitgevaardigd.

  • 8.

    Overleggen van stukken voor ondersteuning. Aanvragers dienen aan te tonen dat zij de knelpunten met betrekking tot de huisvestging niet konden voorkomen of deze zelf kunnen oplossen. Daarnaast kan de gemeente- afhankelijk van de aard van de aanvraag- nog vragen om de volgende bewijsstukken te overleggen:

    • *

      Huurovereenkomst of gebruikersovereenkomst.

    • *

      Verzekering tegen brand-, storm- en bliksemschade.

    • *

      Indien van toepassing:

      • -

        Kostenopgaaf van aanpassingen;

      • -

        Inzicht in de extra huurkosten bij herhuisvesting.

    • *

      Bewijs van kosten die met cofinanciering worden gefinancierd. Inzet van vrijwilligers wordt daarbij gekapitaliseerd naar € 25,-- per uur. Dus voor ieder uur dat een vrijwilliger inzet heeft mag € 25,-- worden gerekend in het kader van de cofinanciering.

  • 9.

    De gekozen oplossing mag niet strijd zijn met het geldende bestemmingsplan, of anderszins in strijd met de wet of het algemeen belang worden geacht.

  • 10.

    Subsidie kan worden verstrekt tot maximaal 80% van de door de gemeente subsidiabel geachte kosten. (Aanschaf-)kosten van gereedschappen voor bijv. verbouw, renovatie e.d. zijn niet subsidiabel.

  • 11.

    De regeling treedt in werking op 1 januari 2021 en is een jaar geldig. Alle besluiten die worden genomen in het kader van deze regeling worden opgenomen in het openbare subsidieregister van de gemeente.