Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Berg en Dal

Besluit op de organisatie van de gemeente Berg en Dal

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBerg en Dal
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit op de organisatie van de gemeente Berg en Dal
CiteertitelOrganisatiebesluit Berg en Dal 2021
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 103, tweede lid, van de Gemeentewet
  2. artikel 160 van de Gemeentewet
  3. http://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/Berg%20en%20Dal/CVDR601847/CVDR601847_1.html
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2021Nieuwe regeling

15-12-2020

gmb-2020-353506

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit op de organisatie van de gemeente Berg en Dal

Het college van de gemeente Berg en Dal

 

Gelet op artikelen 103, lid 2 en 160 van de Gemeentewet en de Financiële verordening ex artikel 212 Gemeentewet;

Besluit vast te stellen:

 

Organisatiebesluit Berg en Dal

Artikel 1: Begripsbepaling

In dit besluit wordt verstaan onder:

  • 1.

    Directeur

    De algemeen directeur/gemeentesecretaris. Hoofd van de gemeentelijke organisatie en eindverantwoordelijke.

  • 2.

    Opgavemanager

    Ambtenaar die lid is van het managementteam en een verantwoordelijkheid heeft voor de opgaven van de organisatie.

  • 3.

    Manager sociaal team

    Ambtenaar die lid is van het managementteam en verantwoordelijk is voor het sociale team.

  • 4.

    Managementteam (MT)

    Het gezamenlijk overleg van de directeur en de managers.

  • 5.

    Teamleider/Bedrijfsleider

    Verantwoordelijk voor de aansturing, personele zorg en afhandeling van reguliere taken van een of meerdere teams.

  • 6.

    Team

    De organisatorische basiseenheid die uitvoering geeft aan een door het managementteam vastgesteld geheel aan taken.

  • 7.

    Controller

    De ambtenaar van de gemeente aan wie de planning- en controltaken zijn opgedragen zoals beschreven in deze verordening.

  • 8.

    Medewerker

    De natuurlijke persoon, werkzaam in een van de teams van de organisatie.

  • 9.

    Personele zorg

    De verantwoordelijkheid voor; de facilitering, ontwikkeling en het functioneren van ambtenaren in dienst van de gemeentelijke organisatie. Hiervoor voert de verantwoordelijke in ieder geval ontwikkelings- en beoordelingsgesprekken met de betreffende ambtenaar.

  • 10.

    Opgave

    Een maatschappelijk vraagstuk waarvoor de inzet vanuit meerdere (vak)disciplines én betrokkenheid van burgers en externe partners nodig is om tot de gewenste resultaten te komen.

  • 11

    Opgaveteam

    Een tijdelijke werkgroep die werkt aan een opgave. Samengesteld uit medewerkers uit verschillende teams. Opgaveteams vallen onder de verantwoordelijkheid van een opgavemanager. Opgaveteams zijn van tijdelijke aard.

Artikel 2: Inrichting van de ambtelijke organisatie

  • 1.

    De ambtelijke organisatie van de gemeente Berg en Dal is opgebouwd volgens het opgavenmodel en bestaat uit:

    • a.

      de directeur;

    • b.

      (opgave)managers;

    • c.

      management team;

    • d.

      teamleiders;

    • e.

      teams.

  • 2.

    De directeur stelt, in overleg met het MT, de structuur van de organisatie en de teams vast en wijzigt deze indien de directeur dat nodig acht.

  • 3.

    De directeur deelt taken toe aan (opgave)managers en teams.

  • 4.

    De teamleider deelt taken toe aan medewerkers.

Artikel 3: De Directeur

De directeur geef leiding aan de organisatie. De taak van de directeur omvat de volgende hoofdbestanddelen:

  • 1.

    Leidinggeven aan de organisatie bij het bepalen en realiseren van de opgaven;

  • 2.

    Leidinggeven aan de organisatie voor de overige bedrijfsvoering;

  • 3.

    De integrale advisering aan het college en de tijdige en correcte uitvoering van de bestuurlijke beslissingen.

 

Uit deze taken volgen de volgen bevoegdheden en verantwoordelijkheden:

De directeur:

  • a.

    is opdrachtnemer van het college;

  • b.

    geeft leiding aan het MT en is eindverantwoordelijk voor de beslissingen van het MT;

  • c.

    is eindverantwoordelijk voor de verdeling van de taken en verantwoordelijkheden binnen het MT;

  • d.

    is opdrachtgever aan de opgavemanagers als het gaat om het realiseren van de opgaven en hun overige taken en diens personele zorg;

  • e.

    is opdrachtgever voor de manager sociale team en verantwoordelijk voor diens personele zorg;

  • f.

    eindverantwoordelijk voor strategische processen en vraagstukken op het gebied van bestuur en organisatie;

  • g.

    eindverantwoordelijk voor de continue doorontwikkeling en innovatie van de gehele ambtelijke organisatie;

  • h.

    draagt zorg voor de integrale toetsing van de aan het college voorgelegde adviezen;

  • i.

    stuurt en regisseert de uitvoering van besluiten en de afstemming en verbinding tussen de ambtelijke organisatie en het college;

  • j.

    is eindverantwoordelijk voor de opdracht aan de teams als het gaat om de dagelijkse werkzaamheden (‘going concern’ taken);

  • k.

    is eindverantwoordelijk voor de planning en control van de gemeentelijke bedrijfsprocessen van bestuur en organisatie;

  • l.

    initieert en bevordert samenwerking met organisaties/partijen;

  • m.

    bewaakt en beheert contracten met partijen/belanghebbenden;

  • n.

    ontwikkelt en onderhoudt een relatienetwerk.

Artikel 4: Het Managementteam

Het managementteam (MT) bestaat uit de directeur en de opgavemanagers en de manager sociale teams.

Het MT:

  • a.

    neemt besluiten in het belang van de opgaven, over alle teams heen;

  • b.

    verdeelt de verantwoordelijkheid voor de opgaven onder de opgavemanagers;

  • c.

    verdeelt de leiding over de teams onder de MT-leden;

  • d.

    verdeelt de personele zorg voor de teamleiders onder de MT-leden;

  • e.

    herverdeelt periodiek het leiderschap van de opgavemanagers aan teamleiders en teams, om te voorkomen dat afdelingsstructuren ontstaan;

  • f.

    bepaalt uit welke teams de organisatie bestaat, wie de teams leidt en tot welk team een medewerker in dienst van de organisatie behoort;

  • g.

    informeert de organisatie als het gaat om: de besluiten van het College en het MT, de visie en het beleid en de organisatieontwikkelingen. Hierbij hoort ook het creëren van draagvlak voor genoemde zaken;

  • h.

    zorgt voor voldoende betrokkenheid en commitment bij bestuurders en externe partners en belanghebbenden.

Artikel 5: De Opgavemanager

Opgavemanagers zijn verantwoordelijk voor het realiseren van de gemeentelijke opgaven. Daarnaast zijn de opgavemanagers lid van het Managementteam. Iedere opgavemanager is verantwoordelijk voor één of meerdere opgaven.

 

De opgavemanager:

  • a.

    is opdrachtnemer van de directeur;

  • b.

    is verantwoordelijk voor het vertalen de opgaven van de gemeente in concrete doelen en resultaten gericht op het behalen realiseren van deze resultaten;

  • c.

    is inhoudelijk eindverantwoordelijk voor de sturing op de opgave (resultaten), ook financieel en rapporteert hierover aan de (bestuurlijk) opdrachtgever;

  • d.

    stelt tijdelijke opgaveteams samen met medewerkers uit verschillende teams;

  • e.

    is inhoudelijk opdrachtgever voor opgaveteams en medewerkers in opgaveteams, zover dit werkzaamheden in het kader van de opgave betreft;

  • f.

    is opdrachtgever en hiërarchisch leidinggevende voor een aantal teamleiders en teams, zoals in het MT bepaald;

  • g.

    is verantwoordelijk voor de personele zorg voor een aantal teamleiders.

Artikel 6: De Manager sociaal Team

De Manager sociaal team:

  • a.

    is opdrachtnemer van de directeur;

  • b.

    is verantwoordelijk voor het vertalen van de resultaten van het Sociaal team in concrete doelen en resultaten gericht op het behalen realiseren van deze resultaten;

  • c.

    is inhoudelijk eindverantwoordelijk voor de sturing op het Sociaal Team (resultaten), ook financieel en rapporteert hierover aan de (bestuurlijk) opdrachtgever;

  • d.

    is opdrachtgever en hiërarchisch leidinggevende voor een aantal teamleiders binnen de sociale teams, zoals in het MT bepaald;

  • e.

    is verantwoordelijk voor de personele zorg voor een aantal teamleiders.

Artikel 7: De Teamleider

De organisatie is opgedeeld in een door het MT bepaalt aantal teams. Teams worden geleid door een teamleider. Een teamleider kan meerdere teams leiden. Een aantal teamleiders heeft de functie Bedrijfsleider.

De teamleider:

  • a.

    werkt in opdracht van een lid van het MT en vertaalt de opdracht en de visie van het MT in een werkplan en resultaatafspraken voor het team;

  • b.

    is de dagelijks leidinggevende van één of meerdere teams. Met als resultaat dat alle dagelijkse werkzaamheden (‘going concern’ taken) van het team goed en volledig worden uitgevoerd;

  • c.

    stelt prioriteiten, verdeelt het werk en bewaakt de kwaliteit en integraliteit van het werk (kwaliteitszorg) van het team;

  • d.

    heeft op hoofdlijnen kennis van de vakgebieden vertegenwoordigd in het team;

  • e.

    zorgt ervoor dat het team vakbekwaam is en is verantwoordelijk voor de doorontwikkeling van de medewerkers in het team en het team als geheel;

  • f.

    is verantwoordelijk voor de personele zorg van de teamleden. Dit geldt zowel voor werkzaamheden binnen het team, als voor de werkzaamheden voor de opgave(n);

  • g.

    is verantwoordelijk voor het leggen van de verbinding tussen het team en andere teams en externe partners (inwoners, verenigingen, ondernemers, samenwerkingspartners e.d.);

  • h.

    levert medewerkers en producten aan opgaven. En beslist, in overleg met de (opgave)manager en de betreffende medewerker(s), over de aard en omvang van de capaciteit die vanuit het team geleverd wordt aan de opgave;

  • i.

    geeft de medewerker die werkt voor een opgave hiervoor de benodigde ruimte.

De bedrijfsleider:

  • a.

    Heeft dezelfde rol als de teamleiders. Echter, de bedrijfsleider geeft leiding aan een team met vooral operationele taken. Een bedrijfsleider is daardoor aan te merken als ‘meewerkend voorman’.

Artikel 8: De Controller

De controller:

  • a.

    is een functie die valt onder de verantwoordelijkheid van de directeur;

  • b.

    is een onafhankelijke sparringpartner en adviseur van de directeur, het management en het college;

  • c.

    draagt actief bij aan het in control zijn van de organisatie. Hieronder valt; een goed doelmatig en rechtmatig financieel beheer, het optimaliseren van de bedrijfsprocessen en het toezicht op de uitvoering van de financiële en niet-financiële controltaken;

  • d.

    rapporteert over de uitvoering van zijn taken aan de directeur. Indien de controller bij de uitoefening van zijn (advies-)taken een ander standpunt heeft dan de directeur, doet de controller daarvan mededeling aan het college, na overleg met de directeur;

  • e.

    heeft de bevoegdheid om zich gevraagd en ongevraagd rechtstreeks tot het college te wenden.

Artikel 9: De Medewerker

De Medewerker:

  • a.

    behoort altijd tot een team. Over de taakuitoefening legt de medewerker verantwoording af aan de teamleider;

  • b.

    werkt voor de dagelijkse werkzaamheden (‘going concern’ taken) in opdracht van de teamleider. En verricht alle werkzaamheden die nodig zijn om deze taken goed uit te voeren;

  • c.

    werkt (indien van toepassing) in opdracht van een opgavemanager voor dat deel van de werkzaamheden dat in het kader van een opgave wordt verricht.

Artikel 10: Overdracht van bevoegdheden

  • 1.

    Het college kan bevoegdheden en de ondertekening van stukken overdragen aan door hem aan te wijzen functionarissen.

  • 2.

    Overdracht vindt niet plaats zonder instemming van de betrokken functionaris en (voor zover van toepassing) de directeur, (opgave)manager of teamleider. De overgedragen bevoegdheid wordt uit naam en onder verantwoordelijkheid van het college uitgeoefend. Het college geeft zo nodig nadere aanwijzingen.

  • 3.

    Het college neemt besluiten tot het overdragen van bevoegdheden op in een verzamel-besluit.

Artikel 11: Inwerkingtreding, citeertitel en intrekking eerder organisatiebesluit

Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2021 en kan worden aangehaald als Organisatiebesluit gemeente Berg en Dal 2021. Het Organisatiebesluit Berg en Dal 2017 wordt gelijktijdig ingetrokken.

 

Aldus vastgesteld op 15 december 2020.

Burgemeester en wethouders van Berg en Dal,

De secretaris

E. van derVelde

De burgemeester

Mr. M.Slinkman