Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Beekdaelen

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Beekdaelen houdende regels omtrent rioolheffing (Uitvoeringsregeling rioolheffing Beekdaelen 2021)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBeekdaelen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Beekdaelen houdende regels omtrent rioolheffing (Uitvoeringsregeling rioolheffing Beekdaelen 2021)
CiteertitelUitvoeringsregeling rioolheffing Beekdaelen 2021
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmilieu
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht
  2. https://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/Beekdaelen/646474/CVDR646474_1.html
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2021nieuwe regeling

17-11-2020

gmb-2020-353430

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Beekdaelen houdende regels omtrent rioolheffing (Uitvoeringsregeling rioolheffing Beekdaelen 2021)

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Beekdaelen;

Overwegende dat het wenselijk is om een uitvoeringsregeling vast te stellen voor de uitvoering van de verordening rioolheffing;

 

Gelet op: artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht; de verordening rioolheffing gemeente Beekdaelen 2021;

besluit:

 

vast te stellen de

 

Uitvoeringsregeling rioolheffing Beekdaelen

Artikel 1 Nadere regels vaststelling maatstaf van heffing onderdeel waterverbruik

  • 1.1

    Percelen die niet voorzien zijn van een eigen watermeter.

  • 1.1.1

    Voor percelen die gebruikt worden als woningen worden de geloosde kubieke meters afvalwater gesteld op 44 m3 per bewoner per kalenderjaar.

  • 1.1.2

    Voor percelen die niet gebruikt worden als woningen worden de geloosde kubieke meters afvalwater geschat door de gemeente.

  • 1.2

    Melkvee-, rundvee-, pluimvee- en varkenshouderijen. Voor rundvee-, pluimvee- en varkenshouderijen, wordt het bedrijfsafvalwater dat op de gemeentelijke riolering wordt geloosd geacht 50 m3 per kalenderjaar te zijn.

    Bij melkveehouderijen bestaat het bedrijfsafvalwater voornamelijk uit (voor-) spoelwater. Voor melkveehouderijen wordt geacht 120 m3 bedrijfsafvalwater per kalenderjaar te worden geloosd. Uit onderzoek is gebleken dat dit de gemiddelde hoeveelheid water is die gebruikt wordt voor de reiniging van de melkinstallatie.

  • 1.3

    Uitzonderingen. Indien een belanghebbende vindt dat op grond van het vorenstaande een onjuiste hoeveelheid afvalwater in de heffing is betrokken, dan dient deze belanghebbende aannemelijk te maken hoeveel water er daadwerkelijk op het gemeentelijk riool is geloosd, dan wel dient belanghebbende aannemelijk te maken hoeveel afvalwater niet via het gemeentelijke riool is afgevoerd.

Artikel 2 Beoordeling van een herziening van de maatstaf voor de rioolheffing

  • 2.1

    Algemeen.

  • 2.1.1

    Bij de toepassing van de verordening op de heffing en de invordering van de rioolheffing bestaat op verzoek aanspraak op herziening van de maatstaf van heffing dan wel vermindering van de aanslag rioolheffing in de hierna volgende gevallen.

  • 2.2

    Gevallen waarin de maatstaf van heffing wordt herzien of vermindering wordt verleend.

  • 2.2.1

    De maatstaf van heffing als bedoeld in artikel 5, tweede lid van de verordening op de heffing en invordering van de rioolheffing wordt op verzoek van de belastingplichtige herzien of verminderd met het aantal kubieke meters water, waarvan overduidelijk is aangetoond, dat die hoeveelheid water op basis van gegevens van een branche organisatie wordt aangemerkt als verbruik ten behoeve van het productieproces. Waterverbruik vallende binnen de normale activiteiten voor huis of tuin wordt niet in aanmerking genomen. Bij stoeterijen, maneges, handelsstallen, pensionstallen en paardenfokkerijen wordt het drinkwater van paarden gesteld op 13 m3 per paard per kalenderjaar.

  • 2.2.2

    In afwijking van het hier voren bepaalde onder 2.2.1. kan als maatstaf van heffing bij bedrijven met bewoning nooit lager zijn dan het aantal personen dat bij de aanvang van de belastingplicht staat ingeschreven in de gemeentelijke basisregistratie, te vermenigvuldigen met een gemiddeld waterverbruik per persoon per jaar van 44 m3 welke uitkomst wordt vermeerderd met een algemeen waterverbruik van 50 m3

  • 2.3

    In afwijking van het bepaalde onder 2.2.1. wordt in gevallen waarbij sprake is geweest van leegstand, geen volledige verbruiksperiode, de maatstaf van heffing berekend naar het gemiddelde waterverbruik. De maatstaf van heffing wordt dan vastgesteld op:

  • 2.3.1

    Bij een perceel, zijnde een woning: door het aantal personen, dat bij de aanvang van de belastingplicht staat ingeschreven in de gemeentelijke basisregistratie, te vermenigvuldigen met een gemiddeld waterverbruik per persoon per jaar van 44 m3

  • 2.3.2

    Bij een perceel, zijnde een niet-woning met woonruimte: door het aantal personen dat bij de aanvang van de belastingplicht staat ingeschreven in de gemeentelijke basisregistratie, te vermenigvuldigen met een gemiddeld waterverbruik per persoon per jaar van 44 m3, welke uitkomst wordt vermeerderd met een algemeen waterverbruik van 50 m3

Artikel 3. Aanvraag om vermindering

Een aanvraag om vermindering moet worden ingediend binnen zes weken na de dagtekening van de aanslag.

Artikel 4 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 4.1

    Deze uitvoeringsregeling treedt in werking met ingang van eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 4.2

    Deze uitvoeringsregeling kan worden aangehaald als "Uitvoeringsregeling rioolheffing Beekdaelen 2021".

 

Vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders in de vergadering van:

De secretaris,

Mevr. Mr. N.M.A. Ramaekers

De burgemeester,

Dhr. ing. E. Geurts