Organisatie | Regionale Dienst Werk en Inkomen Kromme Rijn Heuvelrug |
---|---|
Organisatietype | Regionaal samenwerkingsorgaan |
Officiële naam regeling | Verordening van het Algemeen Bestuur van het openbaar lichaam Regionale Dienst Werk en Inkomen Kromme Rijn Heuvelrug (Verordening cliëntenparticipatie RDWI 2020) |
Citeertitel | Verordening cliëntenparticipatie RDWI 2020 |
Vastgesteld door | algemeen bestuur |
Onderwerp | algemeen |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-04-2022 | 10-02-2022 | artikel 2, 3 | 07-04-2022 | ||
01-01-2021 | 15-04-2022 | nieuwe regeling | 02-12-2020 |
Aldus vastgesteld door het Algemeen Bestuur van de gemeenschappelijke regeling “Regionale Dienst Werk en Inkomen Kromme Rijn Heuvelrug (RDWI), in zijn openbare vergadering gehouden op 2 december 2020,
De directeur,
De voorzitter,
Met deze verordening worden cliënten van de RDWI (uitkeringsgerechtigden in het kader van de Participatiewet en Wsw-geïndiceerden) en/of hun vertegenwoordigers in staat gesteld om te adviseren over het door de RDWI te voeren beleid. Dit is bij wet geregeld via artikel 47 van de Participatiewet en artikel 2 lid 3 van de Wet sociale werkvoorziening. Deze verordening geeft een nadere invulling aan de wet door te regelen hoe de cliëntenparticipatie vorm krijgt.
De Regionale Cliëntenraad KRH (RCR) heeft een adviserende rol aan het Algemeen bestuur van de RDWI. Het kan daarbij gaan om gevraagd en ongevraagd advies. Deze verordening bouwt voort op de wettelijke grondslag en geeft invulling aan de onderdelen die volgens de Participatiewet en de Wet sociale werkvoorziening bij verordening moeten worden geregeld. Tegelijk met het ingaan van deze verordening (1 januari 2021) wordt de Verordening cliëntenparticipatie sociale werkvoorziening ingetrokken.
Voor de verdere invulling en uitwerking kan de RCR werken met een huishoudelijk reglement, waarin onder andere geregeld wordt hoe de RCR onderling samenwerkt om de adviesrol van de RCR aan het Algemeen bestuur van de RDWI goed te kunnen vervullen.
In deze regio zijn meerdere cliëntenraden binnen het sociaal domein. Iedere gemeente heeft dit op een andere wijze georganiseerd. De RCR adviseert via het Algemeen bestuur van de RDWI over de aan de RDWI overgedragen wettelijke taken. Advisering op het terrein van Wet maatschappelijke ondersteuning en Jeugdhulp vindt plaats via de lokale cliëntenraden.
Met het stopzetten van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) voor nieuwe instroom in 2015 is de taak van de cliëntenparticipatie Wsw beperkt geworden. In de praktijk is de cliëntenparticipatie Wsw in veel gemeenten ondergebracht in een bredere cliëntenraad Participatiewet of sociaal domein. Er is op dit moment geen actieve cliëntenraad Wsw. De uitvoering van de Wsw is een wettelijke taak die door de vijf gemeenten is ondergebracht bij de RDWI. Daarom wordt de cliëntenparticipatie Wsw ook ondergebracht onder deze verordening. De feitelijke uitvoering van de Wsw gebeurt door BIGA Groep BV. De rol van de cliëntenparticipatie Wsw staat los van de medezeggenschap binnen het bedrijf. De cliëntenparticipatie Wsw beperkt zich tot Wsw-beleid (geen bedrijfsvoering) voor zowel Wsw-werknemers als Wsw-ers op de wachtlijst.
Dit artikel bepaalt onder andere wat de taak is van de RCR. Dit sluit aan bij de bepalingen in de Participatiewet en de Wet sociale werkvoorziening. De RCR behartigt de collectieve belangen van de klanten van de RDWI. Er is geen rol voor de RCR bij de individuele belangenbehartiging van klanten. In de praktijk gebeurt het wel dat de RCR signalen van klanten ontvangt. Wanneer het om meerdere signalen gaat over één specifiek onderwerp, staat het de RCR uiteraard vrij om het onderwerp bij de RDWI bespreekbaar te maken, zonder daarbij melding te maken om hoeveel of welke klanten het gaat.
Om de RCR in staat te stellen om het Algemeen bestuur te adviseren, zijn werkafspraken gemaakt. De tijdsperiode tussen het kunnen verzenden van een voorstel aan de RCR en de besluitvorming door het Algemeen bestuur, is soms beperkt. Daarom zijn er naast de formele overlegvergaderingen (zie artikel 7) tussentijdse informele overleggen met een afvaardiging van de RCR. Het doel hiervan is om elkaar over en weer op de hoogte te houden van relevante ontwikkelingen.
De RCR bestaat uit maximaal 15 leden. Het streven is dat uit iedere gemeente minimaal twee leden vertegenwoordigd zijn. De leden van de RCR bepalen onderling hun taakverdeling. Naast de voorzitter en penningmeester gaat het ook om een verdeling van aandachtsgebieden.
De leden van de RCR worden benoemd door het Algemeen bestuur, op voordracht van de RCR zelf. Dat geldt ook voor het verlenen van ontslag. Dat gebeurt aan het einde van een zittingsduur of op verzoek van het betreffende lid.
Voor werving van nieuwe leden kan de RCR gebruik maken van de communicatiekanalen van de RDWI, zoals de klantennieuwsbrief. Wanneer nodig, kan ook een dergelijk verzoek neergelegd worden bij de afzonderlijke gemeenten. Tot slot gebruikt de RCR ook de eigen website voor werving.
De RCR wil bevorderen dat er voldoende doorstroming is; het maximaal aantal zittingstermijnen is daarom twee. De RCR stelt zelf een rooster van aftreden op.
De hoogte van het budget voor de RCR wordt in onderling overleg tussen de RDWI en de RCR bepaald. De RCR stelt daarvoor in het najaar een begroting op voor het eerstvolgende jaar en rapporteert achteraf aan de RDWI over de besteding van de middelen. Dit vormt de basis voor eventuele aanpassing van het budget en/of de afspraken. De RCR zet de middelen in voor onder andere de onkostenvergoeding voor vrijwilligerswerk, voor training of deskundigheidsbevordering en voor eventuele aanvullende faciliteiten zoals tablets.
De agenda’s voor de overlegvergaderingen met de vertegenwoordiger van de RDWI en de agenda’s voor de overleggen met het Algemeen bestuur worden in onderling overleg tussen de RCR en de RDWI opgesteld. Het opstellen van de agenda van de periodieke overlegvergadering, het verzenden van de stukken en het notuleren wordt verzorgd door de RDWI.