Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Oudewater

Besluit van de raad van Oudewater houdende een reglement voor de incasso van belastingen (Incassoreglement belastingen Oudewater)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieOudewater
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van de raad van Oudewater houdende een reglement voor de incasso van belastingen (Incassoreglement belastingen Oudewater)
CiteertitelIncassoreglement belastingen Oudewater
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 160 van de Gemeentewet
  2. artikel 231 van de Gemeentewet
  3. hoofdstuk XV van de Gemeentewet
  4. Invorderingswet 1990

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

30-12-2020nieuwe regeling

17-12-2020

gmb-2020-350985

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van de raad van Oudewater houdende een reglement voor de incasso van belastingen (Incassoreglement belastingen Oudewater)

 

De raad van de gemeente Oudewater;

 

gelezen het voorstel d.d. 17 november 2020 van:

- burgemeester en wethouders

 

gelet op het bepaalde in de Gemeentewet;

 

Conform de artikelen 160, 231 en 249 tot en met 257 van de Gemeentewet en de Invorderingswet 1990

 

b e s l u i t:

 

 

Vast te stellen: “het incassoreglement belastingen Oudewater

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

In dit reglement wordt verstaan onder:

  • a.

    Belastingjaar: tijdvak van 1 januari tot en met 31 december waarover de gemeentelijke belastingen worden geheven;

  • b.

    Belastingschuldige: natuurlijk persoon of rechtspersoon, die is aangeslagen in één of meerdere belastingen of heffingen van de gemeente Oudewater.

  • c.

    Woning; onroerende zaak, c.q. object dat in hoofdzaak tot bewoning dient;

  • d.

    Formele belastingschuld: het totale bedrag dat verschuldigd is aan gemeentelijke belastingen, die op het aanslagbiljet vermeld zijn;

  • e.

    Incassant: de gemeente Oudewater.

Artikel 2 Doel van de automatische incasso

De automatische incasso heeft tot doel de formele belastingschuld van de belastingschuldige gedurende het belastingjaar te spreiden en door middel van maandelijkse termijnen automatisch te incasseren.

Artikel 3 Gemeentelijke belastingen

Automatische incasso is alleen mogelijk voor de gecombineerde aanslag gemeentelijke belastingen (bestaande uit: onroerendzaakbelasting, rioolheffing en afvalstoffenheffing).

Artikel 4 Deelname aan de automatische incasso

  • 1.

    Deelname aan de automatische incasso is mogelijk door of ten behoeve van belastingschuldigen en geldt ook voor aanslagen die worden opgelegd in een later jaar dan waarop zij betrekking hebben.

  • 2.

    De incassant kan de deelname aan de automatische incasso weigeren, indien er omstandigheden worden geconstateerd of vermoed die het regelmatig verloop van de termijnbetalingen belemmeren of zouden kunnen belemmeren.

  • 3.

    Als de automatische incasso op enig moment is stopgezet, kan het gedurende het afschrijvingstijdvak nog maximaal eenmaal opnieuw geactiveerd worden.

  • 4.

    Deelname aan automatische incasso is niet mogelijk, in geval het totaalbedrag van de op een aanslagbiljet verenigde aanslagen, of als het aanslagbiljet maar een aanslag bevat het bedrag daarvan, minder is dan € 50,- of hoger is dan € 7.500,-.

Artikel 5 Aanmelding

  • 1.

    Aanmelding voor de automatische incasso kan via het e-loket (via de website van gemeente Oudewater) of door de machtigingskaart in te leveren of toe te zenden aan de afdeling invordering van de gemeente Oudewater.

  • 2.

    De aanmelding voor de automatische incasso kan worden ingediend voordat een aanslag of aanslagen voor het desbetreffende belastingjaar zijn opgelegd, maar moet uiterlijk binnen vier weken na dagtekening van het aanslagbiljet bij de afdeling invordering van de gemeente zijn ingekomen.

  • 3.

    Incassant is bevoegd aanmeldingen, die na de in tweede lid bedoelde termijn bij hem zijn ingekomen, voor het desbetreffende belastingjaar te accepteren in het geval dit redelijkerwijs nog mogelijk is voordat de vervaldatum van betaling van de aanslag of aanslagen, die geldt bij niet-automatische incasso, is verstreken.

Artikel 6 Reikwijdte van de machtiging

De machtiging tot automatische incasso wordt geacht mede van toepassing te zijn op daarvoor in aanmerking komende aanslagen welke na aanmelding en acceptatie van de machtiging nog in de loop van het belastingjaar aan de belastingschuldige worden opgelegd en toegezonden.

Artikel 7 Stilzwijgende verlenging

De machtiging tot automatische incasso wordt zonder schriftelijk tegenbericht geacht ieder jaar stilzwijgend te zijn verlengd.

Artikel 8 Berekening termijnbedragen

  • 1.

    De formele belastingschuld wordt verdeeld in tien gelijke, maandelijks te incasseren termijnen.

  • 2.

    De incassant heeft het recht, indien wijziging van de grootte van de formele belastingschuld daartoe aanleiding geeft of indien een of meer termijn bedragen niet geïncasseerd konden worden, om gedurende het afschrijvingstijdvak het termijnbedrag te wijzigen onder mededeling daarvan aan de belastingschuldige.

Artikel 9 Aanvang en tijdstip van afschrijving

  • 1.

    De automatische incasso vangt niet eerder aan dan nadat het aanslagbiljet is verzonden.

  • 2.

    Bij een eerste aanmelding van een machtiging vindt de afschrijving van het eerste termijnbedrag zo spoedig mogelijk plaats na acceptatie van de machtiging een en ander met inachtneming van het bepaalde in het vierde lid.

  • 3.

    Bij een stilzwijgende verlening van de machtiging vindt de afschrijving van het eerste termijnbedrag van een formele belastingschuld plaats op of omstreeks vier weken na de dagtekening van het aanslagbiljet, onverminderd het bepaalde in het vierde lid.

  • 4.

    De incassant zal een termijnbedrag automatisch doen afschrijven op of omstreeks de laatste werkdag van een maand, met dien verstande dat geen afschrijving plaats vind buiten de periode van de laatste of de eerste week van een maand.

Artikel 10 Vertraging en beëindiging automatische incasso

  • 1.

    Indien geen automatische incasso van een termijnbedrag kan plaatsvinden – met inbegrip van het geval dat dit een gevolg is van een opdracht tot terug storting door de belastingschuldige – geeft de incassant de belastingschuldige schriftelijk te kennen dat het desbetreffende bedrag separaat door de belastingschuldige moet worden voldaan.

  • 2.

    Indien twee al dan niet opeenvolgende termijnbedragen niet automatisch geïncasseerd kunnen worden, geeft de incassant de belastingschuldige schriftelijk te kennen dat de automatische incasso per direct zal worden opgeheven en dat het resterende invorderbare bedrag ter zake van alle vorderingen van gemeentebelastingen van de gemeente binnen twee weken na dagtekening dient te worden voldaan. Dit geldt ook voor situaties waarin de verstrekte machtiging een niet-bestaand rekeningnummer, een geblokkeerd rekeningnummer of een beëindigd rekeningnummer betreft.

  • 3.

    Indien voor het laatste termijnbedrag van een formele belastingschuld geen automatische incasso kan plaatsvinden, geeft incassant de belastingschuldige schriftelijk te kennen dat de automatische incasso per direct zal worden stopgezet en dat het resterende invorderbare bedrag ter zake van alle vorderingen van de gemeente binnen twee weken na dagtekening dienen te worden voldaan.

  • 4.

    Indien de belastingschuldige surseance van betaling heeft aangevraagd, in staat van faillissement is gesteld, naar het buitenland vertrekt of dreigt te vertrekken, of indien er anderszins omstandigheden worden geconstateerd die een regelmatig verloop van de incasso zouden kunnen belemmeren, geeft incassant de belastingschuldige schriftelijk te kennen dat de automatische incasso per direct zal worden stopgezet en dat het resterende invorderbare bedrag ter zake van alle vorderingen van de gemeente terstond dienen te worden voldaan.

Artikel 11 Gevolgen overlijden

  • 1.

    Overlijden van de belastingschuldige beëindigt de automatische incasso niet.

  • 2.

    De erven kunnen de automatische incasso stopzetten door middel van een schriftelijk opzegging.

Artikel 12 Gevolgen echtscheiding

  • 1.

    Echtscheiding, beëindiging van een geregistreerd partnerschap of ontbinding van de samenlevingsovereenkomst van de belastingschuldige beëindigt de automatische incasso niet.

  • 2.

    Indien als gevolg van echtscheiding, beëindiging van een geregistreerd partnerschap of ontbinding van de samenlevingsovereenkomst niet meer kan worden geïncasseerd op het bij machtiging opgegeven rekeningnummer dan dient de belastingschuldige aan de incassant zo spoedig mogelijk schriftelijk een rekeningnummer mee te delen waarop de automatische incasso wel kan plaatsvinden.

Artikel 13 Verhuizing

Verhuizingen van de belastingschuldige beëindigt de automatische incasso niet.

Artikel 14 Wijziging bankrekeningnummer

Wijzigingen betreffende het op de automatische incasso betrekking hebbende bankrekeningnummer dienen altijd schriftelijk of via e-mail te worden gemeld aan de afdeling invordering van de gemeente Oudewater.

Artikel 15 Terug storting door de belastingschuldige

  • 1.

    Indien de belastingschuldige het niet eens is met een afgeschreven termijnbedrag, dan kan deze de bankinstelling opdracht geven het termijnbedrag op zijn rekening terug te storten.

  • 2.

    De opdracht tot terug storting wordt gegeven door binnen 56 dagen de eigen bankinstelling hiertoe opdracht te geven, dan wel, in geval van internetbankieren, op de door de desbetreffende bankinstelling aangegeven wijze van terugstorting.

Artikel 16 Intrekking machtiging tot automatische incasso

  • 1.

    De machtiging tot automatische incasso kan door de belastingschuldige te allen tijde worden ingetrokken door middel van een melding via een e-mailbericht, of een schriftelijke en ondertekende mededeling aan incassant. De intrekking treedt in werking met ingang van de eerstvolgende voorgenomen datum van automatische incasso, mits die intrekking tenminste 14 dagen voor die datum is ontvangen door incassant.

  • 2.

    Na het accepteren van de intrekking geeft incassant de belastingschuldige schriftelijk te kennen dat de automatische incasso per direct zal worden stopgezet en dat het resterende invorderbare bedrag ter zake van alle vorderingen van gemeentebelastingen van de gemeente binnen twee weken na dagtekening dienen te worden voldaan.

  • 3.

    Indien gedurende een periode van drie jaar ten behoeve van een belastingschuldige geen automatische incasso heeft plaatsgevonden, dan wordt de machtiging tot automatische geacht te zijn ingetrokken.

Artikel 17 Betalingsregeling

Indien de belastingschuldige na beëindiging van de automatische incasso om welke reden dan ook alsnog voor een resterende belastingschuld een betalingsregeling wenst, dient hij daartoe terstond na die beëindiging contact op te nemen met de afdeling invordering van de gemeente.

Artikel 18 Slotbepaling

Dit reglement voor de automatische incasso van de gemeente Oudewater kan worden aangehaald als “Incassoreglement belastingen Oudewater”.

Dit reglement is van toepassing voor alle vanaf dat moment via het gecombineerde aanslagbiljet op te leggen aanslagen.

 

 

Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Oudewater in zijn openbare vergadering van 17 december 2020.

De griffier, De voorzitter

mr. A. van der Lugt drs. D. de Vries