Organisatie | Oudewater |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van de raad van Oudewater houdende een reglement voor de incasso van belastingen (Incassoreglement belastingen Oudewater) |
Citeertitel | Incassoreglement belastingen Oudewater |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen.
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
30-12-2020 | nieuwe regeling | 17-12-2020 |
Artikel 2 Doel van de automatische incasso
De automatische incasso heeft tot doel de formele belastingschuld van de belastingschuldige gedurende het belastingjaar te spreiden en door middel van maandelijkse termijnen automatisch te incasseren.
Artikel 3 Gemeentelijke belastingen
Automatische incasso is alleen mogelijk voor de gecombineerde aanslag gemeentelijke belastingen (bestaande uit: onroerendzaakbelasting, rioolheffing en afvalstoffenheffing).
Incassant is bevoegd aanmeldingen, die na de in tweede lid bedoelde termijn bij hem zijn ingekomen, voor het desbetreffende belastingjaar te accepteren in het geval dit redelijkerwijs nog mogelijk is voordat de vervaldatum van betaling van de aanslag of aanslagen, die geldt bij niet-automatische incasso, is verstreken.
Artikel 6 Reikwijdte van de machtiging
De machtiging tot automatische incasso wordt geacht mede van toepassing te zijn op daarvoor in aanmerking komende aanslagen welke na aanmelding en acceptatie van de machtiging nog in de loop van het belastingjaar aan de belastingschuldige worden opgelegd en toegezonden.
Artikel 7 Stilzwijgende verlenging
De machtiging tot automatische incasso wordt zonder schriftelijk tegenbericht geacht ieder jaar stilzwijgend te zijn verlengd.
Artikel 8 Berekening termijnbedragen
De incassant heeft het recht, indien wijziging van de grootte van de formele belastingschuld daartoe aanleiding geeft of indien een of meer termijn bedragen niet geïncasseerd konden worden, om gedurende het afschrijvingstijdvak het termijnbedrag te wijzigen onder mededeling daarvan aan de belastingschuldige.
Artikel 10 Vertraging en beëindiging automatische incasso
Indien geen automatische incasso van een termijnbedrag kan plaatsvinden – met inbegrip van het geval dat dit een gevolg is van een opdracht tot terug storting door de belastingschuldige – geeft de incassant de belastingschuldige schriftelijk te kennen dat het desbetreffende bedrag separaat door de belastingschuldige moet worden voldaan.
Indien twee al dan niet opeenvolgende termijnbedragen niet automatisch geïncasseerd kunnen worden, geeft de incassant de belastingschuldige schriftelijk te kennen dat de automatische incasso per direct zal worden opgeheven en dat het resterende invorderbare bedrag ter zake van alle vorderingen van gemeentebelastingen van de gemeente binnen twee weken na dagtekening dient te worden voldaan. Dit geldt ook voor situaties waarin de verstrekte machtiging een niet-bestaand rekeningnummer, een geblokkeerd rekeningnummer of een beëindigd rekeningnummer betreft.
Indien voor het laatste termijnbedrag van een formele belastingschuld geen automatische incasso kan plaatsvinden, geeft incassant de belastingschuldige schriftelijk te kennen dat de automatische incasso per direct zal worden stopgezet en dat het resterende invorderbare bedrag ter zake van alle vorderingen van de gemeente binnen twee weken na dagtekening dienen te worden voldaan.
Indien de belastingschuldige surseance van betaling heeft aangevraagd, in staat van faillissement is gesteld, naar het buitenland vertrekt of dreigt te vertrekken, of indien er anderszins omstandigheden worden geconstateerd die een regelmatig verloop van de incasso zouden kunnen belemmeren, geeft incassant de belastingschuldige schriftelijk te kennen dat de automatische incasso per direct zal worden stopgezet en dat het resterende invorderbare bedrag ter zake van alle vorderingen van de gemeente terstond dienen te worden voldaan.
Artikel 12 Gevolgen echtscheiding
Indien als gevolg van echtscheiding, beëindiging van een geregistreerd partnerschap of ontbinding van de samenlevingsovereenkomst niet meer kan worden geïncasseerd op het bij machtiging opgegeven rekeningnummer dan dient de belastingschuldige aan de incassant zo spoedig mogelijk schriftelijk een rekeningnummer mee te delen waarop de automatische incasso wel kan plaatsvinden.
Artikel 14 Wijziging bankrekeningnummer
Wijzigingen betreffende het op de automatische incasso betrekking hebbende bankrekeningnummer dienen altijd schriftelijk of via e-mail te worden gemeld aan de afdeling invordering van de gemeente Oudewater.
Artikel 16 Intrekking machtiging tot automatische incasso
De machtiging tot automatische incasso kan door de belastingschuldige te allen tijde worden ingetrokken door middel van een melding via een e-mailbericht, of een schriftelijke en ondertekende mededeling aan incassant. De intrekking treedt in werking met ingang van de eerstvolgende voorgenomen datum van automatische incasso, mits die intrekking tenminste 14 dagen voor die datum is ontvangen door incassant.
Na het accepteren van de intrekking geeft incassant de belastingschuldige schriftelijk te kennen dat de automatische incasso per direct zal worden stopgezet en dat het resterende invorderbare bedrag ter zake van alle vorderingen van gemeentebelastingen van de gemeente binnen twee weken na dagtekening dienen te worden voldaan.