Organisatie | Borne |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Borne houdende regels omtrent financiën (Verordening artikel 212 Gemeentewet) |
Citeertitel | Verordening artikel 212 Gemeentewet |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Verordening artikel 212 Gemeentewet 2017.
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2021 | nieuwe regeling | 15-12-2020 |
Titel 1. Begroting en verantwoording
Artikel 3. Planning P&C-cyclus
Voor aanvang van het kalenderjaar doet het college een voorstel aan de raad waarin ten minste de data voor het aanbieden en vaststellen van de begroting, de jaarstukken en eventuele tussentijdse rapportage(s) voor het komende kalenderjaar worden beschreven.
Artikel 9. Waardering en afschrijving vaste activa
Immateriële en materiële vaste activa worden lineair afgeschreven op basis van verwachte economische levensduur van het actief. De afschrijvingstermijnen liggen vast in de afschrijvingstabel in bijlage 1 bij deze verordening. Het hanteren van afwijkende afschrijvingstermijnen ten opzichte van de afschrijvingstabel kan slechts toegepast worden indien er een afwijkingsbesluit door het college is gemaakt.
Artikel 11. Kostprijsberekening
Bij de directe kosten worden betrokken de bijdragen aan en onttrekkingen van voorzieningen voor de noodzakelijke vervanging van de betrokken activa en de kapitaallasten van de in gebruik zijnde activa. Voor de rioolheffing en de afvalstoffenheffing wordt ook de compensabele BTW en kosten van het kwijtscheldingsbeleid in rekening gebracht.
Artikel 14. Incidentele baten en lasten
Het grensbedrag voor het opnemen van de incidentele baten en lasten in het verplichte overzicht incidentele baten en lasten in jaarrekening en begroting bedraagt € 50.000. Aanvullend worden ook incidentele baten en lasten met politieke relevantie opgenomen in het overzicht.
Het college doet de raad jaarlijks een voorstel voor vaststelling van de hoogte van de gemeentelijke tarieven voor de belastingen, rechten, heffingen en leges.
Artikel 17. Verbonden partijen
Het college zorgt voor een actuele nota samenwerking. De raad stelt de nota vast. De nota besteed in ieder geval aandacht aan:
Titel 4. Financiële organisatie en administratie
De administratie is zodanig van opzet en werking dat zij in ieder geval dienstbaar is voor:
Artikel 20. Financiële organisatie
Het college draagt zorg voor en legt vast:
het beleid en de interne regels voor de inkoop en de aanbesteding van goederen, werken en diensten; de te maken afspraken met de organisatieonderdelen over de te leveren prestaties, de daarvoor beschikbare middelen en de wijze en frequentie van rapportage over de voortgang van de activiteiten en uitputting van middelen.
Het college draagt zorg voor de jaarlijkse interne toetsing van een aantal bedrijfsonderdelen op juistheid, volledigheid en tijdigheid van de bestuurlijke informatievoorziening, de rechtmatigheid van beheershandelingen en op misbruik van de gemeentelijke regelingen. Hiertoe stelt het college een intern controleplan vast.
Artikel 22. Intrekking oude verordening en overgangsrecht
De Verordening artikel 212 Gemeentewet 2017 komt te vervallen per 1 januari 2021, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de jaarrekening en het jaarverslag en bijbehorende stukken van het begrotingsjaar voorafgaand aan het jaar waarin deze verordening in werking treedt.
Bijlage: Toelichting op de wijzigingen en artikelen ‘Verordening artikel 212 Gemeentewet’
Vervallen, verplaatste en nieuwe artikelen
Toelichting per artikel uit de nieuwe verordening
Art. 1 Definities: De belangrijkste begrippen worden toegelicht.
Art. 2 P&C-cyclus: Dit is een artikel dat uitgangspunten voor een P&C-cyclus beschrijft. Het is richtinggevend.
Art. 3 Planning P&C-cyclus: Door jaarlijks voorafgaand aan een nieuw kalenderjaar data vast te stellen voor het aanbieden en vaststellen van de P&C-documenten, kan de P&C-cyclus (binnen de kaders van regelgeving) meebewegen met de ontwikkeling van de P&C- en beleidcyclus.
Art. 4 Programma-indeling: De oude regeling beschreef hier de taakvelden. De taakvelden zijn verplicht gesteld in het BBV en maken onderdeel uit van de programma’s. De raad stelt de programma-indeling vast en het college stelt de programmaonderdelen vast.
Art. 5 Autorisatie begroting en investeringskredieten: Dit betreft een nieuw artikel en is op basis van de modelverordening van de VNG toegevoegd.
Art. 6 Uitvoering begroting: Het artikel beschrijft in hoofdlijnen hoe het college moet omgaat met de geautoriseerde begroting.
Art. 7 Tussentijdse rapportage: Het artikel laat ruimte om te gaan werken met andere vormen van informatievoorziening voor de raad. Het artikel maakt ook de huidige systematiek van één bestuursrapportage mogelijk.
Art. 8 Jaarstukken: Het college informeert de raad over de realisatie van de programma’s.
Art. 9 Waardering en afschrijving vaste activa:. De belangrijkste punten uit de nota activabeleid zijn overgenomen of aangepast overgenomen. Het drempelbedrag voor activeren is verhoogd naar € 25.000. De tabel met afschrijvingstermijnen is toegevoegd op advies van de commissie BBV.
Art. 10 Reserves, voorzieningen en weerstandsvermogen: Het artikel gaat over de nota reserves en voorzieningen en de opbouw daarvan.
Art. 11 Kostprijsberekening: Artikel dat een verplichting is vanuit het BBV. Beschrijft de manier van kostprijsberekening en rentetoerekening. In het derde lid is specifiek beschreven hoe de toerekening van overhead gebeurt bij de kostendekkende heffingen. Deze wijze is gebaseerd op het advies van de VNG. Het komt er op neer dat overhead wordt toegerekend op basis van het percentage personeel dat direct aan de betreffende heffing kan worden toegerekend. Deze berekening is aangepast ten opzichte van de verordening uit 2017.
Art. 12 Treasuryfunctie: Artikel 212 van de Gemeentewet schrijft voor dat de verordening in elk geval regels voor de algemene doelstelling en de te hanteren richtlijnen en limieten van de financieringsfunctie bevat. Verdere uitwerking van de treasuryfunctie is te vinden in het treasurystatuut.
Art. 13 Prijzen economische activiteiten: Artikel sluit aan bij het BBV en beschrijft hoe de gemeente omgaat met situaties waarbij wordt geconcurreerd met de open markt. Gebaseerd op de modelverordening van de VNG.
Art. 14 Incidentele baten en lasten: Nieuw artikel gebaseerd op notitie Incidentele baten en lasten van de commissie BBV. Bevat uitgangspunten voor het overzicht van incidentele baten en lasten bij de begroting en jaarstukken.
Art. 15 Lokale heffingen: Korte toelichting op de paragraaf. Kaders liggen vast in het BBV.
Art. 16 Onderhoud kapitaalgoederen: Korte toelichting op de paragraaf. Kaders liggen vast in het BBV.
Art. 17 Verbonden partijen: Korte toelichting op de paragraaf. Kaders liggen vast in het BBV.
Art. 18 Grondbeleid: Korte toelichting op de paragraaf. Kaders liggen vast in het BBV.
Art. 19 Administratie: Inhoudelijk beschrijft het artikel de basis voor de inrichting van de administratie.
Art. 20 Financiële organisatie: Inhoudelijk beschrijft het artikel de basis voor de inrichting van de financiële organisatie.
Art. 21 Interne controle: De inhoud is afgestemd met de Verordening 213a Gemeentewet (intern onderzoek over doelmatigheid en doeltreffendheid).
Art. 22 Intrekking oude verordening en overgangsrecht: Hierdoor wordt de vorige verordening ingetrokken. Deze blijft nog van toepassing op het begrotingsjaar 2020.
Art. 23 Inwerkingtreding en citeertitel: Tekst aangepast aan de besluitvorming bij deze nieuwe verordening.