Organisatie | Groningen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels horecaterrassen gemeente Groningen 2021 |
Citeertitel | Beleidsregels horecaterrassen gemeente Groningen 2021 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
29-09-2023 | beeldkwaliteitsplan terrasregels Ramblas Kattendiep | 19-09-2023 | |||
27-01-2023 | 29-09-2023 | paragraaf, artikel 18 | 10-01-2023 | ||
20-01-2023 | 27-01-2023 | paragraaf, artikel 18 | 10-01-2023 | 667056-2022 | |
01-01-2021 | 20-01-2023 | Nieuwe regeling | 15-12-2020 | 538899-2020 |
Deze nota is van toepassing op alle terrassen binnen de gemeente Groningen.
Voor deze beleidsregels zijn in navolging van de nieuwe APV de beleidsregels van de voormalige gemeente Groningen als uitgangspunt genomen.
Voor de binnenstad blijven dezelfde kwaliteitsregels gelden. Voor de buitenwijken, de dorpen en het buitengebied wordt meer ruimte gegeven.
De stad Groningen is een dynamische stad. De vierkante kilometer die de binnenstad groot is, wordt gedeeld door vele gebruikers. Dat bepaalt voor een groot deel de aantrekkingskracht van Groningen. Dat betekent ook dat er regels moeten zijn die dit drukke binnenstadsleven in goede banen leidt. Of het nu om fietsers, evenementen of horeca gaat.
Terrassen zijn belangrijk voor de stad: zij zijn uitnodigend en zij benadrukken de gastvrijheid, de verblijfskwaliteit en de economische vitaliteit.
Terrassen in de openbare ruimte zijn veelal prominent in het beeld van de stad . Dit is een kans, maar kan ook een afbreuk worden. Het is dus van groot belang dat deze een positieve bijdrage levert aan de openbare ruimte als geheel.
Terrassen maken veelal gebruik van de openbare ruimte en daar gaat de gemeentelijke overheid over. In samenspraak met Koninklijke Horeca Nederland, de Adviesraad voor Gehandicaptenbeleid, de Groningen City Club en de politie zijn deze beleidsregels opgesteld. Deze regels zijn er om verrommeling tegen te gaan, om de kwaliteit van de openbare ruimte te waarborgen, om overlast te voorkomen en tegemoet te komen aan een aantal wensen van horecaondernemers.
De burgemeester kan een vergunning verlenen voor terrassen als wordt voldaan aan de regels en voorschriften in deze beleidsregels. Indien niet wordt voldaan aan de regels, kan hij een terras weigeren op basis van artikel 2:27 APVG.
De horecaregels zijn een weergave van een algemeen beoogde kwaliteit voor de binnenstad, vastgelegd in heldere regels.
Afwijkingen voor specifieke gevallen, nieuwe ontwikkelingen of collectieve uitstraling zijn daarmee niet uitgesloten. Deze dienen samen met gemeente te worden onderzocht en door de burgemeester te worden vergund.
De burgemeester kan bij een verzoek tot toestemming advies inwinnen bij de tripartiete commissie: deze commissie adviseert de burgemeester op basis van vier criteria:
De ondernemer dient te beargumenteren waarom hij wil afwijken. Er zal in de beoordeling gekeken worden naar de invloed op de omgeving. Deze prevaleert boven het individuele belang om af te wijken. Een versterking van de eigen identiteit is dus geen valide reden. De beoordeling gebeurt door een tripartiete commissie als het gaat om beeld en uitstraling. Als het gaat om ruimte gaat is het aan de gemeentelijke om een afweging te maken met overig gebruik openbare ruimte en beleid. De vereisten hiervoor zijn te vinden in hoofdstuk 4.
De gemeente heeft als eerste prioriteit een goed functionerende openbare ruimte waarin gastvrijheid en veiligheid, aantrekkelijkheid en vrije loopruimte gewaarborgd zijn. Voetgangers en minder- validen moeten altijd voldoende ruimte hebben om het trottoir te gebruiken en moeten elkaar daarbij kunnen passeren. Deze doorloopbreedte moet daarom obstakelvrij zijn. Gastvrij is ook dat je naast elkaar kan lopen.
In voetgangersgebieden moet er bovendien voldoende vrije doorgang zijn voor hulpdiensten. De gemeente heeft de bevoegdheid om tijdelijk een terras op te schorten om andere gebruikers ruim baan te geven, bijvoorbeeld bij grote evenementen.
De gemeente wil in de stad na dagelijkse sluiting van het horecabedrijf zo weinig mogelijke gestapeld terrasmeubilair in de openbare ruimte vanwege de aantrekkingskracht van de stad. In de gehele stad moeten schotten, bloembakken, buffetkasten, afzetpaaltjes en parasols bij sluiting van het horecabedrijf uit de openbare ruimte verdwijnen. Als dit niet mogelijk is kan er een verzoek worden ingediend om hiervan af te wijken zonder afbreuk te doen aan de omgeving. Buiten de stad liggend de terrassen doorgaans op eigen terrein. Een opruimplicht kan daar in individuele situatie opgelegd worden.
Schotten en bloembakken helpen bij een heldere begrenzing van een terras en verhogen het gebruikscomfort. In relatie tot de omgeving werken terrasafbakeningen het prettigst als ze haak op de gevel staan. Zo beschermen ze tegen de wind door de straat, geven intimiteit en toch in een open relatie tot de omgeving. Indien men vanwege een specifieke reden toch een derde zijde wil afbakenen is dit het mooist wanneer dit met (verrijdbare) bloembakken of lagere delen gebeurt, omdat een driezijdig omschot terras zich prominent afkeert van de openbare ruimte. Mits hoogwaardig uitgevoerd in de voorgeschreven materialen en passend in de omgeving, kan een afbakening een toevoeging zijn.
Dit geldt eveneens voor het gebruik van menuborden. Het doel is dat horecaondernemers hun eigen waar kunnen aanprijzen.
Groningen ambieert een harmonieus stadsbeeld, waar terrassen zich als vanzelfsprekend voegen in de historische binnenstad. Daarom zijn in de binnenstad regels voor het uiterlijk van terrassen. Al het meubilair moet passen binnen de voorgeschreven kleurstelling. De keuze hiervoor is gebaseerd op stedenbouwkundig beeld van de binnenstad met haar gele steen. Tevens sluit deze aan bij de natuurlijke kleuren van hout en rotan. De kleurschakering loopt van crème-wit naar zacht geel, naar donkergrijs, donkerbruin en zwart. Binnen deze kleurstelling zoekt de horecaondernemer de stijl die bij zijn onderneming past. De vlakken moeten uitgevoerd zijn in zichtbaar geweven of gevlochten materiaal of ranke houten latten. Lijnelementen, zoals poten en frames van stoelen en strips moeten eveneens binnen de kleurstelling passen of deze moeten van chroom of RVS zijn. Het karakter van de stoelen en banken dient in principe licht, luchtig en rank te zijn en er dient rekening te worden gehouden met het dagelijks opruimen van het terras.
Buiten het centrum sluiten we aan op de regels van de binnenstad. Ook daar willen we regels die ruimte geven aan een smaakvolle inrichting van de openbare ruimte. Tegelijkertijd moeten ze voldoende richting geven om in onverhoopte gevallen richting te kunnen geven aan actie tot verbetering van een onwenselijke situatie.
De gemeente Groningen hecht groot belang aan het zo spoedig mogelijk CO2neutraal maken van de gemeente. De gemeente zal daarom in nauwe samenwerking met de ondernemers zoeken naar manieren om ook de terrassen in overeenstemming met dit uitgangspunt in te vullen. Dit geldt met nadruk ook voor middelen die worden ingezet om het verblijf op koudere dagen op te terrassen te veraangenamen.
Tripartiete commissie: indien de burgemeester wordt verzocht een uitzondering te maken op de voorschriften, kan hij advies inwinnen bij de tripartiete commissie. Deze commissie bestaande uit drie leden: een lid dat adviseert over welstand en ruimtelijke kwaliteit, een lid van het handhavingsteam en een vertegenwoordiger van Koninklijke Horeca Nederland.
Al het meubilair in de binnenstad moet qua kleur passen binnen de voorgeschreven kleurstelling (volgens kleurenwaaier op pagina 9). Uitzondering hierop vormen chroom of RVS en hout: dit mag uitsluitend worden toegepast op poten of frames van tafels en stoelen, op strips om tafels, op afzetpaaltjes en heaters.
Al het meubilair in de stad Groningen moet bij de dagelijkse sluiting van het horecabedrijf worden verwijderd uit de openbare ruimte. De burgemeester kan toestemming verlenen voor opslag overnacht van tafels, stoelen, parasols en banken in de openbare ruimte in uitzonderlijke gevallen indien er geen mogelijkheden zijn voor inpandige opslag en de opslag in de openbare ruimte niet onredelijk belast. Dit is alleen mogelijk als het gehele terrasmeubilair de volgende dag voor 12:00 uur ook daadwerkelijk weer wordt uitgezet. Indien hier niet aan kan worden voldaan is een vrijstelling niet mogelijk.
De zitvlakken en rugleuningen, aan beide zijden van stoelen en banken, moeten uitgevoerd zijn in grof zichtbaar geweven of gevlochten materiaal of ranke houten latten. De toegapaste kleuren voldoen in de binnenstad aan de kleurenwaaier. De kleurschakering loopt van crème-wit naar zacht geel, naar donkergrijs, donkerbruin en zwart.
Het karakter van de stoelen en banken dient in principe licht, luchtig en rank te zijn en er dient rekening te worden gehouden met het dagelijks opruimen van het terras. Lijnelementen, zoals poten en frames van stoelen en strips aan tafelranden moeten eveneens binnen de kleurstelling passen of deze moeten van chroom of RVS zijn.
Lijnelementen, zoals poten en frames strips aan tafelranden moeten binnen de kleurstelling passen of deze moeten van chroom of RVS zijn. Het karakter van de stoelen en banken dient in principe licht, luchtig en rank te zijn en er dient rekening te worden gehouden met het dagelijks opruimen van het terras.
In het geval van eilandterrassen dienen deze eveneens in haakse richting ten opzichte van de gevel geplaatst te worden. Indien er om specifieke redenen toch meer zijden of hoeken afgebakend dienen te worden, gebeurt dat in overleg met, en met vrijstelling van de gemeente en bij voorkeur door middel van bloembakken.
De afmetingen van een terras worden samen met de gemeente bepaald in afweging met overig gebruik van de openbare ruimte, zoals looplijnen, toegankelijkheid, fietsparkeren, verkeersveiligheid, en ruimtelijke kwaliteit. Er wordt gekeken naar verschillende straatkarakteristieken: zoals aanloopstraten, pleinen, voetgangersgebieden, winkelstraten en basis binnenstadstraten. De passende ruimte voor terrassen is maatwerk.
Melden of aanvragen van een horecaterras
Als er sprake is van een nieuwe horecaonderneming of een nieuw of te wijzigen terras bij een bestaand horeca inrichting dient de horecaondernemer een vergunning aan te vragen voor het terras tenzij kan worden volstaan met een melding.
In de volgende gevallen kan worden volstaan met het melden van een terras:
Voetgangers moeten genoeg ruimte hebben om comfortabel en naast elkaar te lopen, of voor anders mobielen, te rijden.
De obstakelvrije loopruimte voor de voetganger is 2m. Een aantrekkelijke en comfortabele loopruimte is een rechte of vloeiende lijn in de lengte. Er dient dus voor de vrije ruimte rekening te worden gehouden met borden, haltes, fietsstallingsplaatsen, autoparkeerplaatsen, bomen, plantvakken, andere terrassen, bevoorrading etc.
Voor terrassen waarvoor toestemming voor het gebruik is gegeven of die feitelijk in gebruik zijn op gronden in eigendom bij de gemeente is mogelijk precario verschuldigd. De gemeente heft dit bedrag jaarlijks.
Informatie over de hoogte van het bedrag dat moet worden betaald is te vinden op de website van de gemeente Groningen.
Al het meubilair in de binnenstad moet passen binnen de voorgeschreven kleurstelling. De keuze hiervoor is gebaseerd op stedenbouwkundig beeld van de stad met haar gele steen. Verder is gekozen voor de natuurlijke kleuren van hout en rotan. De kleurschakering loopt van crème-wit naar zacht geel, naar donkergrijs, donkerbruin en zwart. Binnen deze kleurstelling zoekt de horecaondernemer de stijl die bij zijn onderneming past.
Beeldkwaliteitsplan toekomstig gebruik en inrichting terrassen Grote Markt
De stad Groningen is een dynamische stad. De vierkante kilometer die de binnenstad groot is, wordt gedeeld door vele gebruikers. Dat bepaalt voor een groot deel de aantrekkingskracht van Groningen. Dat betekent ook dat er regels moeten zijn die dit drukke binnenstadsleven in goede banen leidt. Of het nu om fietsers, evenementen of horeca gaat.
Terrassen zijn belangrijk voor de stad: zij zijn uitnodigend en zij benadrukken de gastvrijheid, de verblijfskwaliteit en de economische vitaliteit.Terrassen in de openbare ruimte zijn veelal prominent in het beeld van de stad. Dit is een kans, maar kan ook een afbreuk worden. Het is dus van groot belang dat een terras past bij de openbare ruimte als geheel en deze versterkt.
Terrassen maken in vrijwel alle gevallen gebruik van de openbare ruimte en daar gaat de gemeentelijke overheid over. Op 1 januari 2021 zijn de huidige beleidsregels voor horecaterrassen* van kracht geworden. Deze regels zijn er om verrommeling tegen te gaan, de kwaliteit van de openbare ruimte te waarborgen, overlast te voorkomen en tegemoet te komen aan een aantal wensen van horecaondernemers.
In aanvulling op het vigerende terrassenbeleid maken we voor bijzondere openbare ruimtes in de binnenstad aanvullende, voor de locatie specifieke beeldkwaliteitsregels. Vanwege het specifieke ontwerp voor de Grote Markt zijn er aanvullingen op en wijzigingen van de huidige regels voor de terrassen nodig. Deze aanvullingen en wijzigingen zijn vooral ruimtelijk van aard. Voor de procesmatige en overige terrasregels verwijzen we naar de huidig geldende beleidsregels voor terrassen in de gemeente Groningen.
* zie voor de huidige beleidsregels voor horecaterrassen: https://gemeente.groningen.nl/terras-aanvragen-of-melden
Afbeelding 1: Overzichtskaart ruimtes Groningen
‘Nieuwe Stadsruimtes’ is de leidraad voor de inrichting van de openbare ruimte van de Groningse binnenstad. In dit document zijn verschillende soorten ‘stadsruimte’ te vinden. Elke stadsruimte heeft een eigen grootte, positie in de binnenstad, relatie met de bebouwing, sfeer en functie. De kaart laat zien waar de balans ligt tussen eenheid en verscheidenheid in de binnenstad van Groningen. Met de inrichting van de openbare ruimte kan het karakter van de verschillende stadsruimtes worden versterkt, zodat de binnenstad als geheel nog afwisselender en spannender wordt.
De categorie ‘Speciale Stadsruimtes’ gaat over de plekken en structuren die maar één keer voorkomen in Groningen en een bijzondere rol innemen in het stadsleven. Het zijn pleinen, tuinen, parken en kades die vragen om een ontwerp op maat. Dit geldt ook voor de vormgeving van terrassen. Voor deze ruimtes kunnen daarom aangepaste regels worden opgesteld voor de terrasinrichting en -uitstraling.
De Grote Markt is benoemd als een speciale stadsruimte waarvoor een specifiek ontwerp is gemaakt. Terrassen zijn hier een waardevolle toevoeging op, mits in harmonie met het totale plein. Daarom zijn er specifieke terrasregels opgesteld. Deze uitwerking vindt u in dit document.
Conform de Algemene Plaatselijke Verordening Groningen (APVG) is het toegestaan dat de Gemeente Groningen aangepaste regels stelt aan de verschijningsvorm en uitstraling van terrassen. Het basisidee van deze regels is eigenlijk heel helder en eenvoudig: past een terras goed bij zijn omgeving? Voor alle terraselementen op de Grote Markt streven we naar afstemming in kleur, vorm en materiaalgebruik. Eenheid brengt rust in het straatbeeld, maakt de Grote Markt herkenbaar als een unieke plek die kwaliteit uitstraalt. Hoewel de herinrichting van de Grote Markt als één geheel is ontworpen verschilt de omgeving van een terras van plek tot plek: het terras bij de Martinitoren heeft een ander karakter dan de terrassen aan de zuidzijde of op het Waagplein. Ondanks dat veel regels uniform kunnen worden gesteld, blijft maatwerk mogelijk. De regels dienen dan als uitgangspunt voor de maatwerk oplossing.
De wijzigingen van de regels hebben betrekking op de regels in het hoofdstuk Meubilair met bijbehorende artikelen: 4, 5, 6, 7 en 8 van Beleidsregels horecaterrassen gemeente Groningen 2021. In dit document worden in het hoofdstuk Aangepaste Regels de regels uit de Beleidsregels weergegeven met daaronder dikgedrukt de wijziging / aanvulling op deze regel.
Speciale stadsruimte Grote Markt
We onderscheiden op de Grote Markt verschillende types terrassen. Aan de randen van het plein is de gevelzone, waar gevelterrassen kunnen worden geplaatst. Er zijn gevelterrassen en er zijn brede gevelterrassen die meer dan 3,00 meter breed zijn. Op het plein bevinden zich eilandterrassen, omdat deze terrassen vrij in de ruimte zijn geplaatst dient de inpassing extra zorgvuldig te gebeuren.
Afbeelding 2: Overzichtskaart terrassen Grote Markt
Voor de Grote Markt zijn de uitgangspunten betreffende terrasoppervlaktes vastgelegd:
De afmetingen van het gevelterras zijn gebaseerd op historische maten en passend bij de schaal van het pand, ze hebben in gebruik en vormgeving een relatie met het pand waar zij voor staan. We onderscheiden gevelterrassen 3 meter en > 3 meter. De ruimtelijke impact van de diepere gevelterrassen is groter dan de kleinere gevelterassen .
Eilandterrassen zijn op de Grote Markt gekoppeld aan de gemengde zone, waar naast terrassen openbare zitplekken, groen, waterelementen en straatmeubilair een plek krijgen. Eilandterrassen staan vrij in de openbare ruimte en hebben daarom een grote ruimtelijke impact op hun omgeving en dienen zorgvuldig ingepast te worden.
Tussen de gevelzone en de gemengde zone ligt de comfortzone (loopzone) die rondom het plein de openbare toegankelijkheid garandeert en aansluit op de aangrenzende straten en het middenplein. In de gemengde zone worden waar mogelijk haaks op de gevels vanuit de comfortzone openbare doorgangen van en naar het middenplein opengehouden, waarbij de zone met eilandterrassen dus wordt onderbroken.
Als uitgangspunt geldt dat de terrasindeling zo veel mogelijk de parcellering van de bebouwing volgt, en dus is gekoppeld aan de eigen voorgevel (gevelterras en/of eilandterras). Bij grotere vestigingen over meerdere panden of in een groot gebouw aan het plein kan een nadere opdeling worden voorgeschreven om voldoende doorzichten en toegangen te kunnen garanderen. Waar op dit moment terrassen soms breder uitstaan dan de eigen voorgevel, wordt bij een wijziging van de exploitant of eigenaar de situatie opnieuw bekeken.
Voor de Grote Markt zijn de uitgangspunten betreffende terras-uitstraling vastgelegd:
Voor de Grote Markt zijn de uitgangspunten betreffende terrasmarkering vastgelegd:
Afbeelding 3: Principedoorsnede opbouw terras
De terrasinrichting is zo veel mogelijk rank, slank, luchtig en transparant in gedekte, lichte, natuurlijke kleuren die niet contrasteren met hun omgeving. De terrasinrichting past bij de maat en schaal van het plein en de aangrenzende gevels. De kleurenwaaier in de huidige beleidsregels is gebaseerd op de gele stenen van de binnenstad. Omdat de Grote Markt een ander kleurenpalet heeft, is de kleurenwaaier aangepast.
Afbeelding 4: Verschijningsvorm parasol
Afbeelding 5: Kleugebruik Grote Markt
Er mogen maximaal 3 parasols aaneengesloten geplaatst worden. Bij meer dan 3 aaneengesloten parasols is een grotere tussenafstand noodzakelijk om te voorkomen dat er te grote parasoloppervlaktes ontstaan die niet meer passen bij de maat en schaal van het plein en de aangrenzende gevels. Er dient minimaal 1,00 meter vrijgehouden te worden.
Opstelvorm parasols gevelterras:
Afbeelding 6: Principedoorsnede opstelling luifels gevelterras 3 meter
Afbeelding 7: Principedoorsnede opstelling parasol gevelterras > 3 meter
Afbeelding 8: Principedoorsnede opstelling parasol
Opstelvorm schot eilandterras:
Afbeelding 9: Verschijningsvorm schot
Afbeelding 10: Principeopstelling schotten in eilandterras en gevelterras
Om de leefkwaliteit op de Grote Markt te verhogen voegen we naast bomen, speelaanleidingen en waterelementen ook veel openbare zitplekken toe. Een bijzondere zitplek vormen de lange natuurstenen banken aan de zuidzijde van het plein die hier op de Circus Maximus lijn worden gezet. De Circus Maximus lijn is een zone waar het voor het plein benodigde straatmeubilair als openbare verlichting, afvalbakken maar dus ook zitplekken worden geplaatst. Het vormt tevens de grens van de eilandterrassen aan de zuidzijde. Op deze banken is het mogelijk aan twee zijden te zitten. De ene zijde is gericht naar het open middenplein en is vrij toegankelijk, de andere zijde is onderdeel van het terras en wordt geëxploiteerd door horecaondernemers. De balans tussen openbaar en geprivatiseerd is hier delicaat, vandaar dat er geen parasols boven de Circus Maximus lijn geplaatst mogen worden.
Een uitzondering hierop vormt het eilandterras voor de Grote Markt zuidoostzijde. Hier ligt een terras aan de open pleinruimte. Hier kunnen parasols worden toegevoegd, maar geen schotten die de verbinding met de open pleinruimte te veel verstoren. De parasolvoeten van deze parasols dienen in de middenlijn van de Circus Maximuslijn geplaatst te worden.
Hoewel de herinrichting van de Grote Markt als één geheel is ontworpen verschilt de omgeving van een terras van plek tot plek: het terras bij de Martinitoren heeft een ander karakter dan de terrassen aan de zuidzijde of op het Waagplein. Ondanks dat veel regels uniform kunnen worden gesteld, blijft maatwerk mogelijk. De regels dienen dan als uitgangspunt voor de maatwerk oplossing. De uitwerking hiervan vindt plaats bij de vergunningverlening in overleg met de aanvrager.
Afbeelding 11: Principeopstelling eilandterras Grote Markt Zuidzijde in combinatie met Circus Maximuslijn
De wijzigingen van de regels hebben betrekking op de regels in het hoofdstuk Meubilair met bijbehorende artikelen: 4, 5, 6, 7 en 8 van Beleidsregels horecaterrassen gemeente Groningen 2021. In dit document worden in het hoofdstuk Aangepaste Regels de regels uit de Beleidsregels weergegeven met daaronder dikgedrukt de wijziging / aanvulling op deze regel.
Op terrassen zijn uitsluitend stoelen, banken, tafels, parasols, heaters, schotten, plantenbakken, één buffetkast, één menubord toegestaan. In de Circus Maximuslijn zijn alleen tafels en stoelen toegestaan ter plekke waar het terras doorloopt tot op het plein. Het plaatsen van afzetpaaltjes (inclusief touwen) is niet toegestaan.
Al het meubilair in de stad Groningen moet bij de dagelijkse sluiting van het horecabedrijf worden verwijderd uit de openbare ruimte. De burgemeester kan toestemming verlenen voor opslag overnacht van tafels, stoelen, parasols en banken in de openbare ruimte in uitzonderlijke gevallen indien er geen mogelijkheden zijn voor inpandige opslag en de opslag in de openbare ruimte niet onredelijk belast. Dit is alleen mogelijk als het gehele terrasmeubilair de volgende dag voor 12:00 uur ook daadwerkelijk weer wordt uitgezet. Indien hier niet aan kan worden voldaan is een vrijstelling niet mogelijk.
Voor kleur- en materiaalgebruik van stoelen en banken zijn aangepaste regels opgestelddie zijn uitgelegd en verbeeld op pagina 10 en 11 van dit document.
De zitvlakken en rugleuningen, aan beide zijden van stoelen en banken, moeten uitgevoerd zijn in grof zichtbaar geweven of gevlochten materiaal of ranke houten latten. De toegepaste kleuren voldoen in de binnenstad aan de kleurenwaaier. De kleurschakering loopt van crème-wit naar zacht geel, naar donkergrijs, donkerbruin en zwart.
Het karakter van de stoelen en banken dient in principe licht, luchtig en rank te zijn en er dient rekening te worden gehouden met het dagelijks opruimen van het terras. Lijnelementen, zoals poten en frames van stoelen en strips aan tafelranden moeten eveneens binnen de kleurstelling passen of deze moeten van chroom of RVS zijn.
Voor kleur- en materiaalgebruik van tafels zijn aangepaste regels opgesteld die zijn uitgelegd en verbeeld op pagina 10 en 11 van dit document.
Voor de parasols zijn aangepaste regels opgesteld die zijn uitgelegd en verbeeld op pagina 10 tot en met 13 van dit document.
In het geval van eilandterrassen dienen deze eveneens in haakse richting ten opzichte van de gevel geplaatst te worden. Indien er om specifieke redenen toch meer zijden of hoeken afgebakend dienen te worden, gebeurt dat in overleg met, en met vrijstelling van de gemeente en bij voorkeur door middel van bloembakken.
Beeldkwaliteitsplan terrasregels Ramblas Kattendiep
De stad Groningen is een dynamische stad. De vierkante kilometer die de binnenstad groot is, wordt gedeeld door vele gebruikers. Dat bepaalt voor een groot deel de aantrekkingskracht van Groningen. Dat betekent ook dat er regels moeten zijn die dit drukke binnenstadsleven in goede banen leidt. Of het nu om fietsers, evenementen of horeca gaat.
Terrassen zijn belangrijk voor de stad: zij zijn uitnodigend en zij benadrukken de gastvrijheid, de verblijfskwaliteit en de economische vitaliteit.Terrassen in de openbare ruimte zijn veelal prominent in het beeld van de stad. Dit is een kans, maar kan ook een afbreuk worden. Het is dus van groot belang dat een terras past bij de openbare ruimte als geheel en deze versterkt.
Terrassen maken in vrijwel alle gevallen gebruik van de openbare ruimte en daar gaat de gemeentelijke overheid over. Op1 januari 2021 zijn de huidige beleidsregels voor horecaterrassen* van kracht geworden. Deze regels zijn er om verrommeling tegen te gaan, de kwaliteit van de openbare ruimte te waarborgen, overlast te voorkomen en tegemoet tekomen aan een aantal wensen van horecaondernemers.
In aanvulling op het vigerende terrassenbeleid maken we voor bijzondere openbare ruimtes in de binnenstad aanvullende, voor de locatie specifieke beeldkwaliteitsregels. Vanwege het specifieke ontwerp voor de Ramblas Kattendiep zijn er aanvullingen op en wijzigingen van de huidige regels voor de terrassen nodig. Deze aanvullingen en wijzigingen zijn vooral ruimtelijk van aard. Voor de procesmatige en overige terrasregels verwijzen we naar de huidig geldende beleidsregels voor terrassen in de gemeente Groningen.
* zie voor de huidige beleidsregels voor horecaterrassen: https://gemeente.groningen.nl/terras-aanvragen-of-melden
Afbeelding 1: Overzichtskaart ruimtes Groningen
‘Nieuwe Stadsruimtes’ is de leidraad voor de inrichting van de openbare ruimte van 4 de Groningse binnenstad. In dit document zijn verschillende soorten ‘stadsruimte’ te 5 vinden. Elke stadsruimte heeft een eigen grootte, positie in de binnenstad, relatie met de bebouwing, sfeer en functie. De kaart laat zien waar de balans ligt tussen eenheid en verscheidenheid in de binnenstad van Groningen. Met de inrichting vande openbare ruimte kan het karakter van de verschillende stadsruimtes worden versterkt, zodat de binnenstad als geheel nog afwisselender en spannender wordt.
De categorie ‘Speciale Stadsruimtes’ gaat over de plekken en structuren die maar één keer voorkomen in Groningen en een bijzondere rol in nemen in het stadsleven. Het zijn pleinen, tuinen, parken en kades die vragen om een ontwerp op maat. Dit geldt ook voor de vormgeving van terrassen. Voor deze ruimtes kunnen daarom aangepaste regels worden opgesteld voor de terrasinrichting en -uitstraling.
De Ramblas (terrassengebied Gedempte Kattendiep zuidzijde) is als onderdeel van het Gedempte Zuiderdiep benoemd als een speciale stadsruimte waarvoor een specifiek ontwerp is gemaakt. Terrassen zijn hier een waardevolle toevoeging op als dit in harmonie met de omgeving plaatsvindt. Daarom zijn er specifieke terrasregels opgesteld. Deze uitwerking vindt u in dit document.
Conform de Beleidsregels horecaterrassen gemeente Groningen 2021 is het toegestaan dat de Gemeente Groningen aangepaste regels stelt aan de verschijningsvorm en uitstraling van terrassen. Het basis idee van deze regels is eigenlijk heel helder en eenvoudig: past een terras goed bij zijn omgeving? Voor alle terraselementen op de Ramblas streven we naar afstemming in vorm en materiaal gebruik. Eenheid brengt rust in het straatbeeld en maakt de Ramblas herkenbaar als een unieke plek die kwaliteit uitstraalt.
De wijzigingen van de regels hebben betrekking op de regels in het hoofdstuk Meubilair met bijbehorende artikelen: 4, 5,6, 7 en 8 van Beleidsregels horecaterrassen gemeente Groningen 2021. In dit document worden in het hoofdstuk Aangepaste Regels de regels uit de Beleidsregels weergegeven met daaronder dikgedrukt de wijziging / aanvulling op deze regel.
In samenwerking met de ondernemers aan de Kattendiep Zuidzijde ontwikkelt de gemeente Groningen de openbare ruimte opnieuw. Bij deze herinrichting wordt de 7 toegankelijkheid van het gebied verbeterd en de verblijfskwaliteit verhoogd. De wens bestaat om het gebied één duidelijke uitstraling te geven waar alle ondernemers aan mee werken, dit wordt gedaan onder de naam Ramblas. Het plan voor deze uitwerking ziet u op onderstaande afbeelding.
Voor de Ramblas zijn de uitgangspunten betreffende terrasoppervlaktes vastgelegd:
Eilandterrassen zijn op de Ramblas gekoppeld aan de gemengde zone, waar naast terrassen openbare zitplekken, groen en straatmeubilair een plek krijgen. De groene omranding van de gemengde zone schermt deze zone van de busbaan af. In deze rand worden bomen en beplanting opgenomen. De rand vormt de begrenzing van de eilandterrassen.
Tussen de gevelzone en de gemengde zone ligt de comfortzone (loopzone) van minimaal 2,70 meter die openbare toegankelijkheid garandeert en aansluit op de aangrenzende straten. In de gemengde zone worden vanuit de comfortzone openbare doorgangen van en naar de noordzijde van het Kattendiep open gehouden.
Als uitgangspuntg eldt dat de gevelterrasindeling zo veel mogelijk de parcellering van de bebouwing volgt, en dus is gekoppeld aan de eigen voorgevel. Bij grotere vestigingen over meerdere panden of in een groot gebouw kan een nadere opdeling worden voorgeschreven om voldoende doorzichten en toegangen te kunnen garanderen. Waar op dit moment terrassen soms breder uitstaan dan de eigen voorgevel, wordt bij een wijziging van de exploitant of eigenaar de situatie opnieuw bekeken.
Voor de Ramblas zijn de uitgangspunten betreffende terras-uitstraling vastgelegd:
Voor de Ramblas zijnde uitgangspunten betreffende terrasmarkering vastgelegd:
De terrasinrichting is zo veel mogelijk rank, slank, luchtig en transparant die aansluiten bij de omgeving. Voor alle elementen wordt voorgesteld om zoveel mogelijk te zoeken naar afstemming in kleur, vorm en materiaalgebruik. Eenheid brengt rust in het straatbeeld, en maakt de Ramblas herkenbaar als een unieke plek die kwaliteit uitstraalt. Kleurstelling en vorm en materiaalgebruik zijn in beginsel complementair aan elkaar.
Schotten op het eilandterras worden op de grenslijn geplaatst tussen de groenvakken en de granietkeien. Doordat de Ramblas een kromming heeft verschilt de diepte op iedere grenslijn, waardoor er mogelijk een verschillende verdeling van de schotten is. Per grenslijn worden schotten in gelijke grootte gemaakt, met een minimale breedte van 1,30 per schot. De maximaal toegestane hoogte van een schot is 1,50 meter. Deze schotten zijn volledig transparant. Lijst aan zijkanten en/of onderkant toegestaan. Geen boven- of tussenrand.
Al het meubilair in de stad Groningen moet bij de dagelijkse sluiting van het horecabedrijf worden verwijderd uit de openbare ruimte. De burgemeester kan toestemmingverlenen voor opslag overnacht van tafels, stoelen, parasols en banken in de openbare ruimte in uitzonderlijke gevallen indien er geen mogelijkheden zijn voor inpandige opslag en de opslag in de openbare ruimte niet onredelijk belast. Dit is alleen mogelijk als het gehele terrasmeubilair de volgende dag voor 12:00 uur ook daadwerkelijk weer wordt uitgezet. Indien hier niet aan kan worden voldaan is een vrijstelling nietmogelijk.
Het buitenpands opslaan van terrasmeubilair is voor voorgeschreven gebied toegestaan. Terrasmeubilair dient brandveilig, hufterproof en netjes rondom de parasolpalen te worden opgeslagen.
De zitvlakken en rugleuningen, aan beide zijden van stoelen en banken, moeten uitgevoerd zijn in grof zichtbaar geweven of gevlochten materiaal of ranke houten latten. De toegapaste kleuren voldoen in de binnenstad aan de kleurenwaaier. De kleurschakering loopt van crème-wit naar zacht geel, naar donkergrijs, donkerbruin en zwart.
Het karakter van de stoelen en banken dient in principe licht, luchtig en rank te zijn en er dient rekening te worden gehouden met het dagelijks opruimen van het terras. Lijnelementen, zoals poten en frames van stoelen en strips aan tafelranden moeten eveneens binnen de kleurstelling passen of deze moeten van chroom of RVS zijn.
Voor parasols zijn aangepaste regels opgesteld die zijn uitgelegd en verbeeld op pagina 10 en 11 van dit document.
Indien gebruik wordt gemaakt van vaste putjes als parasolvoet dienen gemeentelijke aanwijzingen te worden gevolgd met betrekking tot de civieltechnische uitvoering.
Parasols dienen in putten worden geplaatst. De indeling van de parasols dient in overleg met de gemeente te worden bepaald, de gemeente brengt de putten aan.
Schotten zijn bij voorkeur 1 tot 1,2m hoog, maximaal 1,5m. Schotten zijn hoogwaardig uitgevoerd in duurzame materialen en detaillering. Boven de 80 cm (maximaal 1m) is het schot uitgevoerd in transparant materiaal, uitgevoerd in glas of polyethyleen glas.
Voor de schotten zijn aangepaste regels opgesteld die zijn uitgelegd en verbeeld op pagina 10 en 11 van dit document.
In het geval van eilandterrassen dienen deze eveneens in haakse richting ten opzichte van de gevel geplaatst te worden. Indien er om specifieke redenen toch meer zijden of hoeken afgebakend dienen te worden, gebeurt dat in overleg met, en met vrijstelling van de gemeente en bij voorkeur door middel van bloembakken.
Voor de schotten zijn aangepaste regels opgesteld die zijn uitgelegd en verbeeld op pagina 10 en 11 van dit document.
Heaters en pallet kachels zijn toegestaan
In de huidige beleidsregels is het voorgaande opgenomen. Middels de onderhavige aanvullingen verandert dat niet. Wel dient opgemerkt te worden dat het college van B&W via een brief aan de gemeenteraad (19 juli 2023) kenbaar heeft gemaakt in te willen zetten op duurzame vormen van terrasverwarming en andere vormen op termijn te verbieden. Voor daadwerkelijke maatregelen zijn subsidieregelingen beschikbaar voor ondernemers. Voor de volledige uitleg wordt verwezen naar de brief van 19 juli jl. met titel “Aanpak terrasverwarming” en nummer 109575-2023.