Organisatie | Groningen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels horecaterrassen gemeente Groningen 2021 |
Citeertitel | Beleidsregels horecaterrassen gemeente Groningen 2021 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2021 | Nieuwe regeling | 15-12-2020 | 538899-2020 |
Deze nota is van toepassing op alle terrassen binnen de gemeente Groningen.
Voor deze beleidsregels zijn in navolging van de nieuwe APV de beleidsregels van de voormalige gemeente Groningen als uitgangspunt genomen.
Voor de binnenstad blijven dezelfde kwaliteitsregels gelden. Voor de buitenwijken, de dorpen en het buitengebied wordt meer ruimte gegeven.
De stad Groningen is een dynamische stad. De vierkante kilometer die de binnenstad groot is, wordt gedeeld door vele gebruikers. Dat bepaalt voor een groot deel de aantrekkingskracht van Groningen. Dat betekent ook dat er regels moeten zijn die dit drukke binnenstadsleven in goede banen leidt. Of het nu om fietsers, evenementen of horeca gaat.
Terrassen zijn belangrijk voor de stad: zij zijn uitnodigend en zij benadrukken de gastvrijheid, de verblijfskwaliteit en de economische vitaliteit.
Terrassen in de openbare ruimte zijn veelal prominent in het beeld van de stad . Dit is een kans, maar kan ook een afbreuk worden. Het is dus van groot belang dat deze een positieve bijdrage levert aan de openbare ruimte als geheel.
Terrassen maken veelal gebruik van de openbare ruimte en daar gaat de gemeentelijke overheid over. In samenspraak met Koninklijke Horeca Nederland, de Adviesraad voor Gehandicaptenbeleid, de Groningen City Club en de politie zijn deze beleidsregels opgesteld. Deze regels zijn er om verrommeling tegen te gaan, om de kwaliteit van de openbare ruimte te waarborgen, om overlast te voorkomen en tegemoet te komen aan een aantal wensen van horecaondernemers.
De burgemeester kan een vergunning verlenen voor terrassen als wordt voldaan aan de regels en voorschriften in deze beleidsregels. Indien niet wordt voldaan aan de regels, kan hij een terras weigeren op basis van artikel 2:27 APVG.
De horecaregels zijn een weergave van een algemeen beoogde kwaliteit voor de binnenstad, vastgelegd in heldere regels.
Afwijkingen voor specifieke gevallen, nieuwe ontwikkelingen of collectieve uitstraling zijn daarmee niet uitgesloten. Deze dienen samen met gemeente te worden onderzocht en door de burgemeester te worden vergund.
De burgemeester kan bij een verzoek tot toestemming advies inwinnen bij de tripartiete commissie: deze commissie adviseert de burgemeester op basis van vier criteria:
De ondernemer dient te beargumenteren waarom hij wil afwijken. Er zal in de beoordeling gekeken worden naar de invloed op de omgeving. Deze prevaleert boven het individuele belang om af te wijken. Een versterking van de eigen identiteit is dus geen valide reden. De beoordeling gebeurt door een tripartiete commissie als het gaat om beeld en uitstraling. Als het gaat om ruimte gaat is het aan de gemeentelijke om een afweging te maken met overig gebruik openbare ruimte en beleid. De vereisten hiervoor zijn te vinden in hoofdstuk 4.
De gemeente heeft als eerste prioriteit een goed functionerende openbare ruimte waarin gastvrijheid en veiligheid, aantrekkelijkheid en vrije loopruimte gewaarborgd zijn. Voetgangers en minder- validen moeten altijd voldoende ruimte hebben om het trottoir te gebruiken en moeten elkaar daarbij kunnen passeren. Deze doorloopbreedte moet daarom obstakelvrij zijn. Gastvrij is ook dat je naast elkaar kan lopen.
In voetgangersgebieden moet er bovendien voldoende vrije doorgang zijn voor hulpdiensten. De gemeente heeft de bevoegdheid om tijdelijk een terras op te schorten om andere gebruikers ruim baan te geven, bijvoorbeeld bij grote evenementen.
De gemeente wil in de stad na dagelijkse sluiting van het horecabedrijf zo weinig mogelijke gestapeld terrasmeubilair in de openbare ruimte vanwege de aantrekkingskracht van de stad. In de gehele stad moeten schotten, bloembakken, buffetkasten, afzetpaaltjes en parasols bij sluiting van het horecabedrijf uit de openbare ruimte verdwijnen. Als dit niet mogelijk is kan er een verzoek worden ingediend om hiervan af te wijken zonder afbreuk te doen aan de omgeving. Buiten de stad liggend de terrassen doorgaans op eigen terrein. Een opruimplicht kan daar in individuele situatie opgelegd worden.
Schotten en bloembakken helpen bij een heldere begrenzing van een terras en verhogen het gebruikscomfort. In relatie tot de omgeving werken terrasafbakeningen het prettigst als ze haak op de gevel staan. Zo beschermen ze tegen de wind door de straat, geven intimiteit en toch in een open relatie tot de omgeving. Indien men vanwege een specifieke reden toch een derde zijde wil afbakenen is dit het mooist wanneer dit met (verrijdbare) bloembakken of lagere delen gebeurt, omdat een driezijdig omschot terras zich prominent afkeert van de openbare ruimte. Mits hoogwaardig uitgevoerd in de voorgeschreven materialen en passend in de omgeving, kan een afbakening een toevoeging zijn.
Dit geldt eveneens voor het gebruik van menuborden. Het doel is dat horecaondernemers hun eigen waar kunnen aanprijzen.
Groningen ambieert een harmonieus stadsbeeld, waar terrassen zich als vanzelfsprekend voegen in de historische binnenstad. Daarom zijn in de binnenstad regels voor het uiterlijk van terrassen. Al het meubilair moet passen binnen de voorgeschreven kleurstelling. De keuze hiervoor is gebaseerd op stedenbouwkundig beeld van de binnenstad met haar gele steen. Tevens sluit deze aan bij de natuurlijke kleuren van hout en rotan. De kleurschakering loopt van crème-wit naar zacht geel, naar donkergrijs, donkerbruin en zwart. Binnen deze kleurstelling zoekt de horecaondernemer de stijl die bij zijn onderneming past. De vlakken moeten uitgevoerd zijn in zichtbaar geweven of gevlochten materiaal of ranke houten latten. Lijnelementen, zoals poten en frames van stoelen en strips moeten eveneens binnen de kleurstelling passen of deze moeten van chroom of RVS zijn. Het karakter van de stoelen en banken dient in principe licht, luchtig en rank te zijn en er dient rekening te worden gehouden met het dagelijks opruimen van het terras.
Buiten het centrum sluiten we aan op de regels van de binnenstad. Ook daar willen we regels die ruimte geven aan een smaakvolle inrichting van de openbare ruimte. Tegelijkertijd moeten ze voldoende richting geven om in onverhoopte gevallen richting te kunnen geven aan actie tot verbetering van een onwenselijke situatie.
De gemeente Groningen hecht groot belang aan het zo spoedig mogelijk CO2neutraal maken van de gemeente. De gemeente zal daarom in nauwe samenwerking met de ondernemers zoeken naar manieren om ook de terrassen in overeenstemming met dit uitgangspunt in te vullen. Dit geldt met nadruk ook voor middelen die worden ingezet om het verblijf op koudere dagen op te terrassen te veraangenamen.
Tripartiete commissie: indien de burgemeester wordt verzocht een uitzondering te maken op de voorschriften, kan hij advies inwinnen bij de tripartiete commissie. Deze commissie bestaande uit drie leden: een lid dat adviseert over welstand en ruimtelijke kwaliteit, een lid van het handhavingsteam en een vertegenwoordiger van Koninklijke Horeca Nederland.
Al het meubilair in de binnenstad moet qua kleur passen binnen de voorgeschreven kleurstelling (volgens kleurenwaaier op pagina 9). Uitzondering hierop vormen chroom of RVS en hout: dit mag uitsluitend worden toegepast op poten of frames van tafels en stoelen, op strips om tafels, op afzetpaaltjes en heaters.
Al het meubilair in de stad Groningen moet bij de dagelijkse sluiting van het horecabedrijf worden verwijderd uit de openbare ruimte. De burgemeester kan toestemming verlenen voor opslag overnacht van tafels, stoelen, parasols en banken in de openbare ruimte in uitzonderlijke gevallen indien er geen mogelijkheden zijn voor inpandige opslag en de opslag in de openbare ruimte niet onredelijk belast. Dit is alleen mogelijk als het gehele terrasmeubilair de volgende dag voor 12:00 uur ook daadwerkelijk weer wordt uitgezet. Indien hier niet aan kan worden voldaan is een vrijstelling niet mogelijk.
De zitvlakken en rugleuningen, aan beide zijden van stoelen en banken, moeten uitgevoerd zijn in grof zichtbaar geweven of gevlochten materiaal of ranke houten latten. De toegapaste kleuren voldoen in de binnenstad aan de kleurenwaaier. De kleurschakering loopt van crème-wit naar zacht geel, naar donkergrijs, donkerbruin en zwart.
Het karakter van de stoelen en banken dient in principe licht, luchtig en rank te zijn en er dient rekening te worden gehouden met het dagelijks opruimen van het terras. Lijnelementen, zoals poten en frames van stoelen en strips aan tafelranden moeten eveneens binnen de kleurstelling passen of deze moeten van chroom of RVS zijn.
Lijnelementen, zoals poten en frames strips aan tafelranden moeten binnen de kleurstelling passen of deze moeten van chroom of RVS zijn. Het karakter van de stoelen en banken dient in principe licht, luchtig en rank te zijn en er dient rekening te worden gehouden met het dagelijks opruimen van het terras.
In het geval van eilandterrassen dienen deze eveneens in haakse richting ten opzichte van de gevel geplaatst te worden. Indien er om specifieke redenen toch meer zijden of hoeken afgebakend dienen te worden, gebeurt dat in overleg met, en met vrijstelling van de gemeente en bij voorkeur door middel van bloembakken.
De afmetingen van een terras worden samen met de gemeente bepaald in afweging met overig gebruik van de openbare ruimte, zoals looplijnen, toegankelijkheid, fietsparkeren, verkeersveiligheid, en ruimtelijke kwaliteit. Er wordt gekeken naar verschillende straatkarakteristieken: zoals aanloopstraten, pleinen, voetgangersgebieden, winkelstraten en basis binnenstadstraten. De passende ruimte voor terrassen is maatwerk.
Melden of aanvragen van een horecaterras
Als er sprake is van een nieuwe horecaonderneming of een nieuw of te wijzigen terras bij een bestaand horeca inrichting dient de horecaondernemer een vergunning aan te vragen voor het terras tenzij kan worden volstaan met een melding.
In de volgende gevallen kan worden volstaan met het melden van een terras:
Voetgangers moeten genoeg ruimte hebben om comfortabel en naast elkaar te lopen, of voor anders mobielen, te rijden.
De obstakelvrije loopruimte voor de voetganger is 2m. Een aantrekkelijke en comfortabele loopruimte is een rechte of vloeiende lijn in de lengte. Er dient dus voor de vrije ruimte rekening te worden gehouden met borden, haltes, fietsstallingsplaatsen, autoparkeerplaatsen, bomen, plantvakken, andere terrassen, bevoorrading etc.
Voor terrassen waarvoor toestemming voor het gebruik is gegeven of die feitelijk in gebruik zijn op gronden in eigendom bij de gemeente is mogelijk precario verschuldigd. De gemeente heft dit bedrag jaarlijks.
Informatie over de hoogte van het bedrag dat moet worden betaald is te vinden op de website van de gemeente Groningen.
Al het meubilair in de binnenstad moet passen binnen de voorgeschreven kleurstelling. De keuze hiervoor is gebaseerd op stedenbouwkundig beeld van de stad met haar gele steen. Verder is gekozen voor de natuurlijke kleuren van hout en rotan. De kleurschakering loopt van crème-wit naar zacht geel, naar donkergrijs, donkerbruin en zwart. Binnen deze kleurstelling zoekt de horecaondernemer de stijl die bij zijn onderneming past.