Organisatie | Sint Anthonis |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling kwijtschelding gemeentelijke belastingen 2021. |
Citeertitel | Regeling kwijtschelding gemeentelijke belastingen 2021 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | Regeling kwijtschelding gemeentelijke belastingen 2021 |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2021 | nieuwe regeling | 10-12-2020 |
De Raad van de gemeente Sint Anthonis;
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 3 november 2020;
gelet op artikel 255 van de Gemeentewet, artikel 26 van de Invorderingswet 1990 alsmede de Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990 en de nadere regels kwijtschelding gemeentelijke- en waterschapsbelastingen;
1. Onder gemeentelijke belastingen worden verstaan de gemeentelijke belastingen genoemd in paragraaf 2 en 3 van hoofdstuk XV van de Gemeentewet alsmede belastingen waarvan de heffing krachtens andere wetten dan die in verband met de Gemeentewet geschiedt;
2. Onder ministeriële regeling wordt verstaan de door de Staatssecretaris van Financiën, ter uitvoering van de Invorderingswet 1990, vastgestelde
1. De in artikel 231, tweede lid, onderdeel c, van de Gemeentewet bedoelde gemeenteambtenaar kan geheel of gedeeltelijk kwijtschelding verlenen voor de aanslag:
2. De in lid 1 genoemde kwijtschelding geschiedt overeenkomstig het bepaalde in de
Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990 en overeenkomstig hetgeen in de afzonderlijke belastingverordeningen van de gemeente Sint Anthonis is geregeld.
1. Op grond van artikel 255, vierde lid, van de Gemeentewet worden, bij het berekenen van de kwijtschelding, de kosten van bestaan gesteld op 100 procent van de normuitkering die de belastingplichtige naar de maatstaven van de Wet werk en bijstand per maand zou kunnen krijgen.
2. Voor de berekening of al dan niet kwijtschelding wordt verleend, wordt het
totaalbedrag per belastingjaar vergeleken met de betalingscapaciteit. Derhalve worden, ter beoordeling van het kwijtscheldingsverzoek nooit belastingbedragen van verschillende belastingjaren samengevoegd.
1. Kwijtschelding kan worden verleend door:
het indienen van een volledig ingevuld en eigenhandig ondertekend, door de invorderingsambtenaar vastgesteld aanvraagformulier kwijtschelding;
geautomatiseerde vergelijking van bestanden door het inlichtingenbureau.
2. Een verzoek om kwijtschelding van gemeentelijke belastingen dient binnen zes weken na dagtekening van het betreffende aanslagbiljet of de betreffende kennisgeving te worden ingediend.
Burgemeester en wethouders kunnen in bijzondere gevallen ten gunste van de belastingplichtige afwijken van de bepalingen in deze regeling, indien toepassing van de regeling tot onbillijkheden van overwegende aard leidt.
Deze regeling treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van bekendmaking. De ‘Verordening kwijtschelding gemeentelijke belastingen 2020, vastgesteld bij besluit van 10 december 2019, wordt ingetrokken met ingang van de inwerkingtreding van de nieuwe regeling, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.