Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond

Besluit van het algemeen bestuur houdende het instellen van de adviescommissie Kwaliteit & Veiligheid Zorg Ambulance Rotterdam-Rijnmond (Instellingsbesluit adviescommissie Kwaliteit & Veiligheid ambulancezorg VRR)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieVeiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond
OrganisatietypeRegionaal samenwerkingsorgaan
Officiële naam regelingBesluit van het algemeen bestuur houdende het instellen van de adviescommissie Kwaliteit & Veiligheid Zorg Ambulance Rotterdam-Rijnmond (Instellingsbesluit adviescommissie Kwaliteit & Veiligheid ambulancezorg VRR)
CiteertitelInstellingsbesluit adviescommissie Kwaliteit & Veiligheid ambulancezorg VRR
Vastgesteld dooralgemeen bestuur
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpinstellingsbesluit adviescommissie RAV

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 24 van de Wet gemeenschappelijke regelingen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2020nieuwe regeling

09-12-2020

bgr-2020-1309

07AB201209

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van het algemeen bestuur houdende het instellen van de adviescommissie Kwaliteit & Veiligheid Zorg Ambulance Rotterdam-Rijnmond (Instellingsbesluit adviescommissie Kwaliteit & Veiligheid ambulancezorg VRR)

 

Het Algemeen Bestuur van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond,

 

Overwegende dat

 

  • -

    Met ingang van 7 december 2020 de Veiligheidsregio door de minister voor Medische Zorg op grond van de Wet ambulancezorgvoorzieningen is aangewezen als Regionale Ambulancevoorziening voor het gebied van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond;

  • -

    Het Algemeen Bestuur intern toezichthouder is (Wet ambulancevoorzieningen);

  • -

    De RAV moet worden beschouwd als zorginstelling;

  • -

    Zij verantwoordelijk is voor de kwaliteit van de geleverde zorg

  • -

    Voor wat betreft de medisch/zorg aspecten het noodzakelijk is om Externe deskundigheid te betrekken bij de ondersteuning van het intern toezichthouderschap;

     

Gelet op:

 

  • -

    Artikel 24 Wet gemeenschappelijke regelingen

  • -

    Artikel 20 Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond

  • -

    Artikel 16 Wet ambulancezorgvoorzieningen

     

Besluit vast te stellen:

 

Instellingsbesluit Adviescommissie Kwaliteit & Veiligheid ambulancezorg VRR

 

Artikel 1 Instellen Adviescommissie Kwaliteit & Veiligheid ambulancezorg

Er is een Adviescommissie Kwaliteit & Veiligheid ambulancezorg VRR.

 

Artikel 2 Doel

De commissie heeft tot doel de intern toezichthoudende, advies- en klankbordrol van het Algemeen Bestuur te ondersteunen inzake de kwaliteit van en veiligheid van zorg voor patiënten van de RAV met inachtneming van de belangen van relevante stakeholders.

Artikel 3 Taken van de Adviescommissie Kwaliteit & Veiligheid ambulancezorg

  • 1.

    De commissie heeft tot taak het intern toezicht van de Algemeen Bestuur op kwaliteit en veiligheid van ambulancezorg meer diepgang te geven:

    • -

      De commissie ondersteunt de Algemeen Bestuur bij het toezicht op het terrein van kwaliteit en veiligheid van zorg.

    • -

      De commissie bevordert een goede en systematische informatievoorziening aan het Algemeen Bestuur.

    • -

      De commissie adviseert het Algemeen Bestuur en het Dagelijks Bestuur over het te voeren beleid omtrent (dilemma’s in) kwaliteit en veiligheid van zorg.

  • 2.

    De commissie richt zich op onderstaande onderwerpen, voor zover deze te scheiden zijn, waarover zij informatie inwint en adviseert:

    • -

      Relationele aspecten van kwaliteit van zorg zoals: cultuur, bejegening, waarden en gedrag;

    • -

      Professionele aspecten van kwaliteit van zorg zoals: processen en uitkomsten, samenwerking, accreditaties en keurmerken, opleidingsniveau, veiligheidsrisico’s,

    • -

      Organisatorische aspecten van kwaliteit van zorg zoals: HRM, financiën, kwaliteitsmanagementsysteem, regeldruk, ketenzorg, prognoses.

  • 3.

    De wijze van informatievoorziening kan geschieden door:

    • -

      Informatie verkregen van de portefeuillehouder ambulancezorg, de algemeen directeur VRR en/of directeur Ambulancezorg;

    • -

      Informatie verkregen van kwaliteitsmedewerker(s);

    • -

      Informatie verkregen door gesprekken en waarnemingen in de werkorganisatie.

  • 4.

    Verschillende soorten informatie zoals benoemd onder artikel 3.3 worden evenwichtig geraadpleegd, zowel kwantitatieve als kwalitatieve gegevens, zowel informatie van de directieraad als direct uit de werkorganisatie.

  • 5.

    Leden van de commissie doen, indien zij in gesprek of in contact zijn met leden uit de werkorganisatie, geen toezeggingen omtrent het te voeren beleid.

 

Artikel 4 Samenstelling van de Commissie Kwaliteit & Veiligheid ambulancezorg

  • 1.

    De commissie bestaat uit een voorzitter en maximaal vier leden en een vertegenwoordiger van de cliëntenraad.

  • 2.

    Tot voorzitter wordt benoemd een lid van het Algemeen Bestuur dat niet tevens lid is van het Dagelijks Bestuur.

  • 3.

    Leden kunnen worden benoemd uit de leden van het Algemeen bestuur die niet tevens lid zijn van het dagelijks bestuur. Daarnaast worden ook ten minste 2 externe leden benoemd.

  • 4.

    De leden worden door het Algemeen Bestuur benoemd op voordracht van de commissie. De externe leden van de commissie hebben kennis en ervaring op het gebied van kwaliteit en veiligheid binnen de zorg. Ten behoeve van de werving van nieuwe leden wordt door het algemeen bestuur een profielschets opgesteld.

  • 5.

    Door de commissie wordt voor de leden een rooster van aftreden opgesteld.

  • 6.

    Een extern lid van de commissie wordt benoemd voor een periode van vier (4) jaar en is daarna maximaal eenmaal herbenoembaar.

    Een lid van de commissie defungeert door:

    • a.

      Zijn schriftelijk bedanken;

    • b.

      Door ontslag door het Algemeen Bestuur;

    • c.

      Door het verstrijken van de tijd waarvoor hij is benoemd.

  • 7.

    De externe leden van de commissie ontvangen een vergoeding. De hoogte van deze vergoeding wordt vastgesteld door het Algemeen Bestuur.

 

Artikel 5 Werkwijze

  • 1.

    De commissie vergadert zo vaak als nodig blijkt, maar ten minste 3 keer per jaar.

  • 2.

    De voorzitter van de commissie stelt de agenda vast. Door de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond wordt voorzien in het een secretariaat dat de voorzitter ondersteunt.

  • 3.

    De directeur ambulancezorg, algemeen directeur VRR en de portefeuillehouder ambulancezorg worden in principe uitgenodigd voor een vergadering, maar zijn geen lid van de commissie.

  • 4.

    Afhankelijk van de geagendeerde onderwerpen kunnen leden uit de werkorganisatie uitgenodigd worden voor de vergadering.

  • 5.

    De commissie bepaalt de wijze waarop zij haar taak zal uitvoeren. De vergadering van de commissie is niet openbaar.

Artikel 6 Rapportage aan het Algemeen Bestuur

  • 1.

    De commissie dient de Algemeen Bestuur duidelijk en tijdig te informeren over belangrijke ontwikkelingen en aandachtspunten op het gebied van de kwaliteit en veiligheid van zorg.

  • 2.

    De commissie verschaft jaarlijks aan de Algemeen Bestuur een verslag met haar beraadslagingen, bevindingen en aanbevelingen.

Artikel 7 Evaluatie

De commissie toetst en beoordeelt jaarlijks haar eigen functioneren en de werking van dit reglement. Hierover brengt ze verslag uit aan het Algemeen Bestuur.

Artikel 8 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Dit besluit treedt in werking daags nadat de minister heeft besloten tot het aanwijzen van de VRR als Regionale AmbulanceVoorziening (RAV) voor de regio Rotterdam – Rijnmond.

  • 2.

    Dit besluit wordt aangehaald als: Instellingsbesluit adviescommissie Kwaliteit & Veiligheid ambulancezorg VRR.

 

Aldus vastgesteld in de vergadering van het algemeen bestuur van 9 december 2020 te Rotterdam.

 

Ing. A. Aboutaleb

Voorzitter

 

Mr.drs. A, Littooij

Secretaris